Zadejte hledaný výraz...

Webdesignéři: jak řešíte neodbornost svých zákazníků

Ahoj webdesignéři,
jistě se často při své práci setkáte s klienty, kteří jsou odborníky na svůj obor, ale internetu, online marketingu či sociálním sítím nerozumí. Docela by mě zajímalo, jakou volíte strategii při edukaci zákazníka. Mně osobně se v praxi potvrdilo, že klient, který se alespoň trochu orientuje v oboru je lepším partnerem pro jednání - když ví, o čem mluvíte, nekouká na Vás jako na šamana, který mluví o kouzlech na internetu.
Napadá mě několik možností, jak k zákazníkovi přistoupit:
  • Nejlepší je se kvalifikovat jako odborník, kterému zákazník důvěřuje
  • Snažím se zákazníky vzdělávat na schůzkách 1na1
  • Pořádám pro klienty vlastní školení
  • Odkazuji je na zajímavé zdroje či knihy k dané problematice
  • Rád doporučím vhodné školení od odborníků
  • Využívám nevědomosti zákazníka k svému prospěchu
    Předem díky za zpětnou vazbu.
    Lukáš Voplakal
    @lukasvoplakal
  • 14. 6. 2013 15:59:45
    https://webtrh.cz/diskuse/webdesigneri-jak-resite-neodbornost-svych-zakazniku#reply912975
    Roman
    verified
    rating uzivatele
    (15 hodnocení)
    14. 6. 2013 16:04:59
    Zákazníka netlačím do ničeho, čemu nerozumí a co ho nezajímá. Koneckonců přijde za mnou, protože sám něco udělat neumí a věnuje se raději jiným věcem, které umí. Vysvětlím mu, jak bude práce probíhat, nějaké základní úkony, co bude přibližně kolik stát a proč, a odpovím mu na dotazy, které k jednotlivým částem má, ale opět tak, abych ho příliš nezmátl, ale spíš mu naznačil, o co vlastně jde. Ne každý zákazník je totiž zvědavý na přednášky, někteří přijdou, řeknou, že chtějí tohle a tohle, chtějí to tak a tak, a celé provedení nechají na mě, víc je nezajímá, nemají na to čas. Jiní se zase vyptávají na každou hloupost. Je to kus od kusu, ke každému se přistupuje ve finále jinak.
    14. 6. 2013 16:04:59
    https://webtrh.cz/diskuse/webdesigneri-jak-resite-neodbornost-svych-zakazniku#reply912974
    Nenabízíme magické služby a snažíme se zákazníka vzdělávat. Zatím většinou formou 1 na 1, ale chceme postupně začít dělat více malých školení.
    Když zákazník ví co chce (aspoň okrajově), tak se s ním mnohem lépe jedná. Funguje to ale i naopak, necháváme si detailně vysvětlit, jak zákazníkův obor funguje, abychom lépe poznali jeho cílovku a uměli službu dobře navrhnout.
    14. 6. 2013 16:08:54
    https://webtrh.cz/diskuse/webdesigneri-jak-resite-neodbornost-svych-zakazniku#reply912973
    Petr Široký
    verified
    rating uzivatele
    (26 hodnocení)
    14. 6. 2013 16:31:07
    Jsem schopen vše jasně, jednoduše a pochopitelně vysvětlit. Spolupráci zakládám na otevřenosti a informovanosti zákazníka, aby ze mě šaman byl co nejméně :) Podobné chování očekávám nazpět, například při sběru informací, potřebných pro návrh efektivního designu.
    Je ovšem pravda že moji zákazníci se většinou na internetu orientují buď slušně, nebo minimálně průměrně. Pokud jde o počítačového analfabeta, tak raději vycouvám z cesty, protože ti většinou se zajímavými projekty nepřichází, nebo jsou mizerně placené.
    I tak, žádný ze zákazníků není odborník na webový design, takže dělám co jsem zmínil. Bavíme se se zákazníkem o jeho potřebách, řešíme důležité body a obecně se snažím hovořit co nejméně o kreativní stránce věci (kterou samozřejmě také řešíme, ale spousta laiků ji nesprávně přikládá přílišnou důležitost) a co nejvíc o obsahu, funkčnosti a věcech, ke kterým má zákazník blíž. A co je třeba dovysvětlím.
    14. 6. 2013 16:31:07
    https://webtrh.cz/diskuse/webdesigneri-jak-resite-neodbornost-svych-zakazniku#reply912972
    Blackheadman
    verified
    rating uzivatele
    14. 6. 2013 17:51:15
    Mluvím se zákazníkem tak jak chce on, ne tak jak já. Takže nedojde nikdy k tomu, že bych byl před ním za nějakého šamana. Když vypozoruji, že klient není v daném odvětví ani jemně seznámený, mluvím s ním hodně obecně a vysvetlím mu to jednoduše bez odborných slov, protože by jim stejně nerozuměl. Nesnažím se svoje klienty vzdělávat, když mě o to sami nepožádají. Tzn. chápu jejich situaci, že řeší pro ně mnohem důležitější věci a na tyto není čas. Když ten čas je, určitě to poznáte z jejich otázek, po tom určitě doporučuji možnosti školení, nebo doporučení odborných knich. Prvně tedy naslouchám, po té nabízím jak můžu pomoci.
    14. 6. 2013 17:51:15
    https://webtrh.cz/diskuse/webdesigneri-jak-resite-neodbornost-svych-zakazniku#reply912971
    Pro odpověď se přihlašte.
    Přihlásit