Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Využívate pri písaní vykanie?

lu
verified
rating uzivatele
(16 hodnocení)
25. 4. 2010 21:43:49
Napsal _Nightmare_;502360
lu: pokud vim, tak zadna zavazna pravidla v tomto smeru nejsou. Odpoved na tvoji otazku by mohla byt spis takova, ze velke "V" vyjadruje formalnost/uctu a proto se k teto forme mnozi uchyluji.
Ano, závazná pravidla nejsou, viz http://www.ujc.cas.cz/poradna/porfaq.htm, ale na čtenáře to působí, jde o to, jestli formálně a uctivě. Třeba v článcích na normálních webech s redakcí jsem nikdy nic takového neviděl a i firmy velká písmena nepoužívají, namátkou jsem se podíval na Seznam. Já mám totiž pocit, že dříve se to používalo jenom v osobní korespondenci a i když jsou oficiální pravidla v tomto benevolentní, dělá se to tak pořád.
25. 4. 2010 21:43:49
https://webtrh.cz/diskuse/vyuzivate-pri-pisani-vykanie/strana/3/#reply494288
Jan Matějka
verified
rating uzivatele
(29 hodnocení)
26. 4. 2010 16:55:07
lu: pokud vim, tak zadna zavazna pravidla v tomto smeru nejsou. Odpoved na tvoji otazku by mohla byt spis takova, ze velke "V" vyjadruje formalnost/uctu a proto se k teto forme mnozi uchyluji.
Když mi ještě za zadkem seděl korektor, který měl pokud si dobře pamatuji zhruba třicetiletou praxi (pozor, žádný zkostnatělý archaik), vždy jsme se drželi pravidla, že velkým "V" oslovujeme zásadně někoho konkrétního. Pokud jsme dělali třeba pozvánku, která se rozesílala deseti lidem (v krajním případě dvěma), tak jsme psali malé "v". Myslím, že to je celkem logické (nebo mě to tak aspoň přišlo). Co se týče vykání a tykání, tak záleží na cílovém publiku sdělení. Když jsem psal texty pro B2B, tak jsem ve 99 % vykal. Ale měli jsme skupinu klientů, kteří inzerovali v časopise určeném pro mladé holky (do 18 let) a těm když jsme posílali třeba pozvánku na nějakou akci, tak jsme jim klidně tykali (ve smyslu píše vám ta ztřeštěná a cool holka, která tenhle časák čte). Mykání moc rád nemám, mě subjektivně přijde hrozně podbízivé.
26. 4. 2010 16:55:07
https://webtrh.cz/diskuse/vyuzivate-pri-pisani-vykanie/strana/3/#reply494287
Pavel
verified
rating uzivatele
(42 hodnocení)
6. 5. 2010 15:17:51
fomalnost a uctu vyjadri i male v. Opravdu bych v tom nevidel rozdil. Je to prezitek z dopisu, ktere se kdysi takto musely psat. Dnes je to opravdu na volbe kazdeho, co si jak vymysli.
6. 5. 2010 15:17:51
https://webtrh.cz/diskuse/vyuzivate-pri-pisani-vykanie/strana/3/#reply494286
Ovie
verified
rating uzivatele
(228 hodnocení)
21. 12. 2012 18:42:18
Ano.
21. 12. 2012 18:42:18
https://webtrh.cz/diskuse/vyuzivate-pri-pisani-vykanie/strana/3/#reply494285
OndrejDyrka
verified
rating uzivatele
(15 hodnocení)
22. 12. 2012 23:19:49
Samozrejme zalezi na cilovce. Vetsinou ale tykam, protoze predpokladam jednu osobu u monitoru a prijde mi to zacilenejsi.
22. 12. 2012 23:19:49
https://webtrh.cz/diskuse/vyuzivate-pri-pisani-vykanie/strana/3/#reply494284
Marián Kábele
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
23. 12. 2012 00:04:57
Rád bych podotkl, že není dobré míchat jabka s hruškama, žurnalistiku s copy, zpravodajství s publicistikou či PR. Vše má svá pravidla. Dlouholetý žurnalista těžko napíše úderné copy, a copywriterovi se bude při žurnalisty a tiskovými mluvky oblíbeném trpném rodě křivit tužka v ruce.
MaK.
23. 12. 2012 00:04:57
https://webtrh.cz/diskuse/vyuzivate-pri-pisani-vykanie/strana/3/#reply494283
Monika P.
verified
rating uzivatele
(3 hodnocení)
13. 1. 2013 11:46:00
V slovenčine sa veľké "V" používa v prípade, že korešpendenciu adresuješ konkrétnej osobe, kým malé "v" je univerzálne pre skupinu ľudí. Platí to však pre korešpondeciu, nie pre články, pretože ide o pravidlo pri oslovovaní.
Toto pravidlo sa však už veľmi nepoužíva a nie je potrebné adresáta oslovovať zámenami s veľkým písmenom.
Všetky tieto informácie mám potvrdené od študovaného slovenčinára, 100% sa môžete spoľahnúť.
Čo sa týka vykania a tykania, použitie je individuálne. Mladším ľuďom odporúčam určite tykať. Záleží však na charaktere produktu a atmosfére spoločnosti, pre ktorú píšete. Pri copywritingu o veselých produktoch (napr. kozmetika Lush - môj obľúbený príklad) môžete pokojne tykať aj 30-ročným, kým pri pôžičkách je im vhodné už vykať. Naopak, takým vysokoškolákom je aj pri seriózne pôsobiacich produktoch (napr. poistenie alebo spomínané pôžičky) účinnejšie tykať.
Najlepšia rada však znie:
Predstavte si človeka, ktorého máte textom osloviť v úlohe svojho známeho (taký formálnejší vzťah, žiadni blízki priatelia) - budete mu vykať alebo tykať?
13. 1. 2013 11:46:00
https://webtrh.cz/diskuse/vyuzivate-pri-pisani-vykanie/strana/3/#reply494282
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit