Zadejte hledaný výraz...

Vrácení zboží dle §53 během 14 dní – snížení hodnoty vraceného zboží

dzastik
verified
rating uzivatele
12. 4. 2010 14:12:29
Zajímaly by mě 2 konkrétní věci, snad mi na ně někdo fundovaný odpoví.
1) Dle jakého zákona (paragrafu) či jak si může prodejce na zákazníkovi, který vrací zboží objednané přes internet ve 14 denní zákonné lhůtě, účtovat částku za uvedení zboží do původního stavu? V podstatě jsem vyčetl, že zákazník ze zákona může vrátit zboží i použité. Ale nikde jsem nenašel v zákonech oporu pro to, aby si prodejce mohl účtovat kompenzaci za snížení hodnoty zboží (v hodnotě skutečně vynaložených nákladů na uvedení zboží do původního stavu), na což by samozřejmě měl mít nárok, jelikož kupní smlouva se v tomto případě od počátku ruší a prodejci by se mělo dostat zpět zboží ve stavu v jakém bylo před prodejem a zákazníkovi částka, jakou za zboží uhradil (není-li poškozeno).
2) Obal, ve kterém je zboží. Ze zákona není obal součást zboží, alespoň jsem nikde nenašel. Ale při vrácení zboží, když od zákazníka dojde k poničení či úplnému zničení obalu, prodejci je pak znemožňen prodej zboží za původní cenu. Může prodejce zákazníkovi účtovat náklady na znovuzabalení zboží (dle jakého zákona-paragrafu)? Je přeci spoustu sortimentu, kde designový obal tvoří nemalou část samotného výrobku a jeho zničení přece ovlivňuje i samotnou cenu zboží, ikdyž o tom zákon nemluví...
12. 4. 2010 14:12:29
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490182
bod 1 a 2 je o tom samem..
zakonik pojednava o 'uvedeni zbozi do puvodniho stavu', jak sam pises, tzn. ze prodavajici muze odeslat zbozi vyrobci s zadosti o prebaleni, a naklady s tim spojene budes hradit ty, cili se muze i stat, ze pokud vratis flashku za 200kc, ktera mela zapajeny obal a ty jsi ho rozstrihal, tak budes za odstoupeni od smlouvy jeste doplacet, protoze si prodejce nauctuje dopravne k vyrobci a zpet a samozrejme samotnou opravu ;)
12. 4. 2010 15:13:06
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490181
dzastik
verified
rating uzivatele
12. 4. 2010 17:23:21
§53, odst. 10 píše: "Uplatní-li spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy podle odstavce 7, má dodavatel právo pouze na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží...". Takže podle tebe se v těchto zmíněných nákladech může projevit jak cena dopravy k zákazníkovi, oprava případného poškození zboží a znovuzabalení?
Hlavně mi jde tedy konkrétně o ten obal, protože ani občanský zákoník, zákon o ochraně spotřebitele ani žádný jiný zákon v právním řádu ČR nestanovuje spotřebiteli povinnost předložit původní obal společně s reklamovaným nebo navráceným zbožím. Obal totiž není předmětem koupě nebo součástí koupené věci...
12. 4. 2010 17:23:21
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490180
http://www.lupa.cz/clanky/vite-kdy-a-jak-vratit-zbozi-zakoupene-v-e-shopu/
12. 4. 2010 18:08:00
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490179
dave67
verified
rating uzivatele
30. 6. 2010 13:26:37
Kdyz zakaznik prosvihne tech 14 dni na vraceni, mam povinnost to nejak resit?
30. 6. 2010 13:26:37
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490178
mno..pokud jsi mu nedodal kompletni zbozi, tak tato lhuta se prodluzuje..mam dojem na 90 dnu..
jinak (osobni predpoklad) na vraceni narok nema, pouze reklamace v pripade, ze je zbozi nejak nefunkcni..
30. 6. 2010 14:52:04
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490177
zakony a paragrafy az tak primo tyto dva body neresi, nicmene pravne se ustalil urcity vyklad a soudy by v pripade sporu dle tohoto postupovaly. mam za to, ze by se dalo uspet nap. u hygienickych potreb, preci jenom vyzkouseny kartacek, byt z povahy veci ho lze vratit, tak by se dalo mozna u soudu i vyhrat, ze proste vec je naprosto znehodnocena. ale to neni tematem dotazu.
to pravo slouzi pro spotrebitele proto, aby si vec mohl vyzkouset. takze ma pravo si vez vyzkouset a tedy u vybranych vyrobku i mirne spotrebovat. spotreba by mela byt jen takova, aby si to mohl vyzkouset a tuto spotrebu nelze zakaznikovi objekvitne uctovat.
co lze napr. uctovat - postovne, naklady na zabaleni (balici material, krabice, pasky) a dalsi naklady primo spojene s prodejem. nelze resit pausal a nelze resit poskozeni obalu, protoze opet z povahy veci, aby zakaznik mohl vyzkouset danou vec, musi obal porusit.
dany zakon je staveny pro spotrebitele a tedy co dany zakon nestanovi jako povinnost spotrebiteli, to nemusi spotrebitel plnit. obal ani vracet nemusi a nemuze byt zbaven prava vec vratit. obal by mohl prodejce nechat nahradit pokud by byl nedilnou soucasti vyrobku, tzn. ze bez nej by nesel pouzivat. nevim co by to mohlo byt, treba nejaka skaldaci papirova policka, ktera je soucasne i obalem ve kterem se prodava.
takze jednoduse receno:
- zakaznik musi oznamit prodejci odstoupeni od smlouvy do 14 dnu (vyjma par pripadu)
- zbozi muze beztrestne rozbalit, muze poskodit obal, zbozi muze vyzkouset (nemelo by jeivt znamky pouzivani)
- zbozi muze vratit s poskozenym obalem, ale i bez nej
- prodejce si muze nauctovat jen prokazatelne naklady viz. vyse
lhuta az na 90, resp. 3 mesice se prodluzuje, pokud zakaznik nedostal napr. vsechny zakonem dane informace apod. ale i tam se to krati v pripade splneni apod. toto je ale opet jine tema.
proste prodejce musi pociatat s tim, ze toto pravo existuje a jen tak se ho nezbavi. mozna presvedci par zakazniku o tom, ze na to nemaji pravo, ale nic vetsiho s tim neudela.
30. 6. 2010 15:47:43
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490176
Chtel bych vedet, zda se lhuta 14dni vztahuje i na hotovostni prodej. Objednam na netu a ve skladu zaplatim. Protoze se mi stalo ze napr. v alze delali drahoty, ze to vratit nemusi, pokud to neni bezhotovostni prodej..Ve vyse zminovanem 7 odstavci jsem nic nenasel (nebo spatne hledal).
Diky za ujasneni
27. 10. 2010 11:24:51
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490175
host: dulezity je zpusob uzavreni kupni smlouvy, ne prevzeti zbozi a zpusob platby. takze byla-li smlouva uzavrena komunikaci na dalsku, plati toto.
27. 10. 2010 11:48:28
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490174
mmm.edia
verified
rating uzivatele
10. 2. 2013 10:34:26
A přitom by úplně stačilo, kdyby dotyčný i..ot, který formuloval ten zákon, do něj dal i kouzelnou formulku, že zákazník má právo produkt užít maximálně ve stejné míře, v jaké by mu to bylo umožněno prodejcem v kamenné prodejně.
10. 2. 2013 10:34:26
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490173
Problém není jen v zákaznících, ale i ve výrobcích. Řada produktů je balena tak, že neexistuje způsob jak je rozbalit, aniž byste poškodili nebo zničili jejich obal, typicky flash disky či paměťové karty, jsou zataveny v plastovém obalu a jinak, než že ten obal rozstřihnete je nerozbalíte. Máte-li tedy problém s tím, že musíte při vráceném zboží řešit jak jej znovu zabalit, není to vina zákazníka, ale měli byste tlačit na výrobce, aby dělal obaly znovupoužitelné. Proto taky není v zákoně žádná "formulka" zákazník má právo produkt užít maximálně ve stejné míře, v jaké by mu to bylo umožněno prodejcem v kamenné prodejně, protože takové produkty není schopen zákazník vyzkoušet ani na prodejně.
10. 2. 2013 10:58:22
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490172
Přemek
verified
rating uzivatele
10. 2. 2013 11:16:29
quinux: Zrovna tebou uváděné flash disky nejsou dobrý příklad. Co na to tom chceš vracet? Pokud se ti nelíbí vzhledově, to vidíš i přes blistr, pokud to rozbalíš, ta flash je neprodejná. I v e-shopu i na prodejně.
10. 2. 2013 11:16:29
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490171
David Hampl
verified
rating uzivatele
(86 hodnocení)
10. 2. 2013 11:20:54
Napsal Verne;907419
quinux: Zrovna tebou uváděné flash disky nejsou dobrý příklad. Co na to tom chceš vracet? Pokud se ti nelíbí vzhledově, to vidíš i přes blistr, pokud to rozbalíš, ta flash je neprodejná. I v e-shopu i na prodejně.
Třeba přenosová rychlost...
10. 2. 2013 11:20:54
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490170
upir_spike
verified
rating uzivatele
10. 2. 2013 13:37:24
Si pořiď nějakej zatavovací stroj na rozbalené obaly. Investice to velká není a vyplatí se to. My samo ho využíváme při vracení zboží.
10. 2. 2013 13:37:24
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490169
Luděk Cína
verified
rating uzivatele
10. 2. 2013 15:17:46
Pokud zákazník zboží vrátí a to není poškozené, či nadměrné použivané nesmí prodejce odečíst vůbec nic. Náklady na vrácení zboží se rozumí jen a pouze to, že by prodejce na své náklady (poštovné, dopravné) nechal zboží dovézt k sobě.
10. 2. 2013 15:17:46
https://webtrh.cz/diskuse/vraceni-zbozi-dle-%c2%a753-behem-14-dni-snizeni-hodnoty-vraceneho-zbozi#reply490168
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit