Zadejte hledaný výraz...

Unity WebGL nebo JS framework pro WebGL

Hadik
verified
rating uzivatele
3. 12. 2015 11:10:34
Měl bych otázku na vývojáře her do prohlížeče (nemyslím klikačka jako travian, či flashovky), mluvím o moderních canvas/WebGL hrách.
Již nějákou dobu sleduji že Unity (Engine), podporuje mimo exportu do jejich Webplayeru i do WebGL, takže to co by jelo normálně v EXE či v WebPlayeru Vám pojede nativně ve WebGL, třeba na mobilu nebo v chromu na PC bez pluginu.
Pak je tu 2. možnost a tím jsou různé Javascript frameworky (HTML5) jako je pixi.js phaser.js, playcanvas atd. (cely seznam zde: https://html5gameengine.com/)
Rozdíl těchto 2 možností je v hloubce programování, kdežto v Unity defakto jenom skriptujete a engine za Vás udělá většinu věcí a jste limitování tím co engine nabízí, licencí, vykon a dalšíma serepetičkama, u canvas/webgl frameworků pro javascript to je hlavně o tom kodovat, nikde žadnej editor světa vše se píše.
Co je dle Vás lepší ? Je to hodně zvláštní otázka protože může mít více pohledů.
1. Z pohledu vyvojáře her = Nejspíše unity zajímá ho produkt
2. Z pohleddu programátora/samouka = Javascript framework kde se hlavně učíte a lezete do hloubky.
3. 12. 2015 11:10:34
https://webtrh.cz/diskuse/unity-webgl-nebo-js-framework-pro-webgl/#reply1156977
azka
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
3. 12. 2015 12:55:00
Ac se zda, ze unity je pro zacatecniky, myslim, ze opak je pravdou. Zacatecnici rychle nahodej objekt do prostoru, posunou ho a osvetlej, ale dal se bez tutorialu nehnou a tudiz nikdy nic moc v unity nevytvorej (pouze spamujou fora) a ti, kdo vytvori originalni veci - Rust, RimWorld,..., tak uz ty zaklady znali a unity pro ne byl jen nastroj, jako framework. Zapnou a tahaj. Programovani grafiky je zradna vec, kdy musis znat velmi dobre zaklady, jinak se nehnes z mista a nebo dojdes do slepy ulicky.
Nauc se zakladni matematicke operace v trigonometrii a lin. algebre http://chortle.ccsu.edu/vectorlessons/vectorindex.html (musis znat jak robot, ze vektor dot vektor je skalara, nasobeni matic apod.). Doporucuju ucit se vsechno anglicky tj. inverse matrix, transpose matrix,... pak ti to dost pomuze.
Nemusis jit do hloubky a psat kazdou matematickou formuli, opengl za tebe samo udelalo plno funkci dot(), reflect(), refract(),... https://www.opengl.org/sdk/docs/man/html/reflect.xhtml dokonce tam mas i formuli i podporu ruznych verzi opengl. Nevim, jak je to u webgl, ale urcite se to bude lisit minimalne, viz https://www.khronos.org/webgl/
Je to vsechno jednoducha matematika, ktera chce jenom cas, ale nemusis na ni bejt genius a pochopit vsechno. Nesnaz se udelat hru, snaz se neco naucit a mit z toho radost. Jak si s tim zacnes hrat, zacnes chapat projekci, co znamena objekt v prostoru, naucis se opengl pipeline, kde se nejdriv zpracujou vsechny vertexy a premistej se do prostoru (z 3D souradnic na 2D monitor), pak je spojis napr. do trojuhelniku a mezi nima probehne fragment shader, kterej fragment po fragmentu (neco jako pixel) interpoluje data z vertex shaderu tj. jeden vertex das cervenej a druhej modrej a mezi nima uvidis hezkej prechod barev :) A v pipeline narazis taky mimo color buffer na depth buffer, stencil a s tim pochopis, jak se da udelat treba portal ve hre nebo outline efekt kolem objektu. Jak se naucis zaklady svetla, pak ti staci pouze loadnout model + skeletal animation a 3D object selection a muzes stavet engine hry, kterej bude 0.01% unity, ale budes ho znat na 100% a z toho udelas vic.
Vyhodis na to pul roku, ale pak si sednes k unity a budes vedet, jak to presne dela za tebe a muzes na to davat nadstavbu. Motivace je pochopit a pak delat hru a ne jenom delat hru :) Ze hry nebudes mit radost, z toho, ze si sam udelas neco, radost budes mit a z toho je pak hra. Ja jsem si unity nainstaloval, byl to asi 1GB+ veci o kterejch nemam paru, udelal jsem si tam ucet, pohral si s tim asi 15 minut a smazal :) Pak jsem radil kamaradovi, kterej v unity "dela" hry a vedel jsem daleko vic, jak on aniz bych znal primo unity. Kdyz si to nedokazes predstavit, nikdy to nevymyslis. Co clovek, to nazor, ale taky co clovek, to debil, takze asi tak, kazdej ti bude radit svoji pravdu a na tobe je vybrat nejlepsi approach :)
Behem uceni se opengl jsem narazil na http://blog.tojicode.com/p/demos.html , jako webgl se ti to bude libit, treba ten Quake 3 Level.
3. 12. 2015 12:55:00
https://webtrh.cz/diskuse/unity-webgl-nebo-js-framework-pro-webgl/#reply1156976
Hadik
verified
rating uzivatele
3. 12. 2015 13:12:10
Děkuji ti za velice podrobný příspěvek, cenním si toho a na samotné 3D enginy se chci časem podívat prozatím to nemá u mě tak vysokou prioritu, ale je trochu mimo mou otázku. Zapoměl jsem nejspíše dodat celkem zásadní informaci a tím je vyvoj 2D :)
Vyvíjel jsem skoro 7 let v GameMakeru a bylo to pro mě utrpení, připadal jsem si jako genius v mateřské školce, mám rád kodování a tohle za mě všechno udělalo a nemohl jsem si na to moc šáhnout.
Ohledně unity jsem to spíš myslel ve 2D, protože vývoj 3D her je oproti 2D mnohem náročnější, at už časově tak vědomostně a nerad bych již tak drahocený čas věnoval studii opengl, ačkoliv je to zajímavé a rád bych se na to podíval není na to čas, jakmile pracuješ fulltime někde ve firmě v PHP tak už ti moc času nezustane :)
Ještě jednou děkuji za zajímavý příspěvek, budu to brát jako dobrej odraz do boudoucna co se týče samotného 3D.
3. 12. 2015 13:12:10
https://webtrh.cz/diskuse/unity-webgl-nebo-js-framework-pro-webgl/#reply1156975
azka
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
3. 12. 2015 13:45:46
Nez vyhazovat cas na unity samotny, vyhod ten cas na opengl a pak se muzes vratit k unity nebo three.js, construct, phaser.. "Ztratis" pul roku, ale to pak nazenes a budes mit moznost volby.
Ja taky delam 2D, ale c++ v SFML, ale potrebuju shadery jakmile chci dat spritum nejakou vysku, aby vrhaly stiny.
A co tech 7 let v gamemakeru, zivilo te to? Nebo co bylo cilem? Fulltime je spatnej, rekni si o 2x vic penez a makej 2x min a budes mit cas i na rust jinym smerem :))
3. 12. 2015 13:45:46
https://webtrh.cz/diskuse/unity-webgl-nebo-js-framework-pro-webgl/#reply1156974
Hadik
verified
rating uzivatele
3. 12. 2015 13:51:54
S phaserem experimentuji asi týden, je to fajn záležitost a hlavně velice intuitivní.
7 let jsem dělal v gamemakeru různé hříčky www.firstcontact.wz.cz www.darkenedskies.wz.cz a par dalších blbostí, moc jsem toho nevydal, šlo spíš o hobby. Takže mě to neživilo.
Tedka jsem rok po škole a dělám v jedné firmě PHP programátora, peníze si myslím že mám na poměry PHP programátorů dobré, naštěstí dělám na homeoffice takže není problém ve 4 skončit a ihned začít dělat na svém do půl noci :) Ale furt si to veme denně 8 hodin.
Ohledně C++ a SFML, tak samotné C++ je sice raketa a vysoce výkonné, ale pro mě je to až příliš moc nízkoúrovnové, stačilo mi to když jsem dělal závěrečnou práci v C :)
3. 12. 2015 13:51:54
https://webtrh.cz/diskuse/unity-webgl-nebo-js-framework-pro-webgl/#reply1156973
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit