Zadejte hledaný výraz...

Splatnost faktury méně než 14 dnů

Chtěl bych se zeptat, jaké máte zkušenosti se splatností faktury v časového horizontu menším, než 14 dnů?
Protože se neustále vyskytuje množství neplatičů nebo opozdilců, dostávám zaplaceno v průměru po třech až pěti týdnech a to je pro mě neúnosné. Přemýšlím tedy o zmenšení splatnosti. U větších zakázek jsem zavedl zálohovou fakturu, ale u těch menších zatím ne, protože zákazníci na to reagují poměrně negativně. Proto by mě zajímalo, jestli třeba s desetidenní či týdenní splatností nemáte někdo zkušenosti a jak na ní reagují zákazníci?
Předem díky za všechny reakce.
8. 6. 2014 11:38:37
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030203
Dávám tam 3-7 dní a víc to neřeším. cca tak 2 ze 100 se ozvou, že je to na ně krátké. Ono stejně většina lidí řeší faktury, jak se blíží datum splatnosti. Tím pádem 14 denní splatnost, tak 10 dní se tou fakturou vůbec nezabývají, tak proč jim dávat tak dlouhou?
PS ve fakturoidu jde nastavit individuální splatnost, tak u těch co se ozvou mám nastavenou delší.
8. 6. 2014 11:41:54
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030202
Pavel Janků
verified
rating uzivatele
(93 hodnocení)
8. 6. 2014 11:44:35
Napsal TwisterHB;1096049
Chtěl bych se zeptat, jaké máte zkušenosti se splatností faktury v časového horizontu menším, než 14 dnů?
Protože se neustále vyskytuje množství neplatičů nebo opozdilců, dostávám zaplaceno v průměru po třech až pěti týdnech a to je pro mě neúnosné. Přemýšlím tedy o zmenšení splatnosti. U větších zakázek jsem zavedl zálohovou fakturu, ale u těch menších zatím ne, protože zákazníci na to reagují poměrně negativně. Proto by mě zajímalo, jestli třeba s desetidenní či týdenní splatností nemáte někdo zkušenosti a jak na ní reagují zákazníci?
Předem díky za všechny reakce.
Mně tedy stačí vidět, jak zákazníci platí faktury se čtrnáctidenní splatností - už jsem dostal zaplaceno i po 2 týdnech po splatnosti, ale obyčejně chápou splatnost jako den, kdy zadají platbu a díky určitým bankám, třeba KB, to dorazí o 2 dny později.
Snížení splatnosti jsem zkoušel, proti jedné skupině to pomůže, proti té druhé, otrlejší, která reaguje na 2. upomínku, ti nepomůže... :)
8. 6. 2014 11:44:35
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030201
tomve
verified
rating uzivatele
(22 hodnocení)
8. 6. 2014 11:59:13
Asi tak, platím hned, ale chci min. 14 dní ... jeden nikdy neví ... ono míň jak 14dní mi přijde jako taková buzerace - naval prachy a čus
a sám dávám min 14 dnů
---------- Post added 08.06.2014 at 12:02 ----------
btw navíc 7 - 10 dní v měsíc, kdy jsou dva dny volná + víkend - např květen, tak z 10 dnů máš hned 6 dnů, když je nejlíp, není cool
8. 6. 2014 11:59:13
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030200
budracek
verified
rating uzivatele
(19 hodnocení)
8. 6. 2014 12:11:40
Maximální splatnost faktur dle nového občanského zákoníku
S účinností od 1. 7. 2013 byla novelou zapracována do zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, směrnice 2011/7/EU, o postupu proti opožděný platbám v obchodních transakcích (dále jen „směrnice“). Zjednodušeně řečeno si mohou podnikatelé bez problémů sjednat lhůtu splatnosti maximálně 60-ti denní. Za určitých, dále popsaných podmínek, lze sjednat lhůtu i delší.
S účinností od 1. 1. 2014 se toto ustanovení přesunulo do nového občanského zákoníku (dále jen „NOZ“), konkrétně do § 1963 zákona č. 89/2012, občanský zákoník.
§ 1963 NOZ
(1) Je-li obsahem vzájemného závazku podnikatelů povinnost dodat zboží nebo službu za úplatu, je cena splatná, aniž je zapotřebí výzvy k placení, do třiceti dnů ode dne, kdy byla dlužníku doručena faktura nebo jiná výzva podobné povahy, anebo ode dne obdržení zboží nebo služby, podle toho, který z těchto dnů nastal později. Bylo-li však ujednáno převzetí zboží nebo služby, popřípadě ověření, zda bylo řádně splněno, je cena splatná do třiceti dnů ode dne převzetí, popřípadě ověření. To platí i pro závazek podnikatele a veřejnoprávní korporace, popřípadě právnické osoby touto korporací založené, i když nejsou podnikateli.
(2) Smluvní strany si mohou ujednat dobu splatnosti delší šedesáti dnů jen tehdy, pokud to není vůči věřiteli hrubě nespravedlivé. Je-li však obsahem závazku podnikatele povinnost dodat zboží nebo službu veřejnoprávní korporaci, smluvní strany si mohou ujednat delší dobu splatnosti jen tehdy, pokud je to odůvodněno povahou závazku, a doba splatnosti nesmí přesáhnout šedesát dní.
Zákon stanovuje základní dobu splatnosti jako 30-ti denní. Lhůta počíná běžet ode dne, kdy byla dlužníku doručena faktura, anebo ode dne obdržení zboží nebo služby, podle toho, který z těchto dnů nastal později. V určitých případech běží tato lhůta ode dne převzetí zboží nebo služby, popř. ověření, zda bylo řádně splněno.
Neujednají-li si smluvní strany dobu splatnosti, platí zákonná lhůta 30 dnů. Sjednání lhůty kratší nic nebrání ale tuto lhůtu je nutné sjednat. Pokud tedy například sjednáte dodání zboží či služby ústně a není dohodnuta lhůta splatnosti, nelze požadovat plnění dříve než 30. den. Smluvní strany (vyjma veřejnoprávní korporace) si mohou bez omezení sjednat lhůtu splatnosti až 60 dní. Je-li odběratelem veřejnoprávní korporace, lze 60-ti denní lhůtu sjednat pouze, pokud je to odůvodněno povahou závazku.
Za určitých podmínek lze sjednat i delší než 60-ti denní dobu splatnosti. Smluvní strany si mohou sjednat delší než 60-ti denní lhůtu splatnosti pouze tehdy, pokud to není vůči věřiteli hrubě nespravedlivé. Co je a co není hrubě nespravedlivé, bude otázkou výkladu a bude potřeba posuzovat případy jednotlivě zejména s ohledem na důvod délky lhůty splatnosti. Nicméně směrnice uvádí k hrubé nespravedlnosti následující:
„Tato směrnice by měla zakázat zneužití smluvní svobody v neprospěch věřitele. V důsledku toho lze za takové zneužití považovat situace, kdy smluvní podmínka či praxe týkající se dne nebo lhůty splatnosti, … , není opodstatněná podmínkami stanovenými pro dlužníky nebo slouží především účelu dosažení další dlužníkovy likvidity na úkor věřitele. Za tímto účelem a v souladu s akademickým návrhem společného referenčního rámce by jakákoli smluvní podmínka či praxe, jež se výrazně odchyluje od poctivých obchodních zvyklostí a je v rozporu s dobrou vírou a poctivým jednáním, měla být považována za nespravedlivou vůči věřiteli.“
Jako příklad nespravedlivého prodloužení by byblo možné uvést lhůtu sjednanou jen kvůli administrativnímu zpracování u dlužníka (oběh dokladů) či například praxe obchodních řetězců, které požadují delší lhůtu splatnosti i u rychloobrátkového zboží. Jako spravdelivou je dle našeho názoru možné sjednat lhůtu delší 60 dní v případech, kdy odběratel bude zboží například dodávat dalšímu subjektu a lhůta splatnosti jeho plnění bude delší, například proto, že bude dodáváno do zahraničí.
Toto pravidlo omezující maximální dobu splatnosti je v českém právním řádu účinné již v podstatě od 1. 7. 2013 a k 1. 1. 2014 se pouze přesouvá z obchodního zákoníku do NOZ. V roce 2014 tak v podstatě nenastává věcná změna.
8. 6. 2014 12:11:40
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030199
Petr Soukup
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
8. 6. 2014 12:47:48
Dáváme splatnost vždycky 7 dní a klienti to stejně platí, kdy chtějí.
8. 6. 2014 12:47:48
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030198
lidoop
verified
rating uzivatele
(7 hodnocení)
8. 6. 2014 13:07:04
Fakturaci vidim taky z pozice projektoveho vedouciho. Vitam splatnost 30 dni, protoze mame mix zamestnancu a konktraktoru. Splatnost 30 dni mi umoznuje fakturu proste preposlat ucetni s vedomim, ze to vsechno projde schvalenim a odesle ve vyplatni den, obvykle dvanacteho v mesici. Forwardnu a dal se nezajimam. Kdezto kratsi splatnost je peklo, musim delat shanet lidi na schvalovaci kolecko, pak ucetni na zaplaceni a zauctovani, pak se zajimat jestli to opravdu odeslo atd. Proste prace na pulku dne, navic ucetni neni jenom nase a musime ji na kazdou z techto akci platit separatne. Stoji nas to tedy krome casu i penize.
Jina situace je u novych lidi. Tam se snazim o vybudovani duvery tim, ze faktura se ihned po obdrzeni schvali, zauctuje a zaplati. Po trech takovych fakturach ale stejne pak zadam kontraktory o mesicni splatnost. Kdyz mate zamestnani, stejne dostavate penize jednou mesicne.
Jeste extrem na zaver: velke firmy maji splatnost 60 dni, a od klienta v USA jsem dostal penize po 8 mesicich.
8. 6. 2014 13:07:04
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030197
ixemin
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
8. 6. 2014 13:41:59
Napsal lidoop;1096071
Fakturaci vidim taky z pozice projektoveho vedouciho. Vitam splatnost 30 dni, protoze mame mix zamestnancu a konktraktoru. Splatnost 30 dni mi umoznuje fakturu proste preposlat ucetni s vedomim, ze to vsechno projde schvalenim a odesle ve vyplatni den, obvykle dvanacteho v mesici.
Ja napríklad nechápem, prečo by mal vášho dodávateľa zaujímať interný systém, pri ktorom musí faktúra prejsť cez x ľudí, aby bola zaplatená.
Akonáhle očakávate nejakú faktúru, mali by ste o nej vedieť a schválenie by nemalo trvať dlhšie ako dva dni.
Na to, aby ste faktúru zaplatili predsa nemusí byť zaúčtovaná, možno nahodená v nejakom vašom internom systéme, ale dá sa to.
Pracoval som v dvoch veľkých nadnárodných spoločnostiach na pozíciích v nižšom a strednom manažmente (v sr+čr tisíce zamestnancov a miliardové obraty), ale väčšina faktúr bola uhradená obratom (okrem zmluvných vzťahov, kde bolo áno, 60 dní, tam to bolo "monopolným postavením" a dodávateľ s tým nemohol nič robiť, ak nechcel zavrieť)
Inak celkovo je splatnosť 60 dní svinstvo, obzvlášť to vidím napríklad vo vydavateľsko-nakladateľskom sektore.
Drvivá väčšina distribútorov tlače (kníh aj periodickej) fugnuje na princípe komisného predaja, teda vydavateľ/nakladateľ dostane preplatené až na základe skutončného predaja.
A teda, keď už sú čísla známe, je známy aj predaj a už sú za neho zinkasované tržby od distribútora. Ten pošle v polke júna hlásenie predaja za máj a faktúru preplatia po ďalších 60 dňoch a peniaze im zatiaľ visia na účte a môžu ich otáčať.
Je to svinstvo, ale zákon to dovoľuje a trh tiež, bohužiaľ.
K téme:
Splatnosť 7 dní je podľa mňa ok, ale s upomienkou by som čakal aspoň tých 14. Veľa ľudí si splatnosť na faktúre ani nevšíma a platí od oka.
Aj mne sa občas stane, že nejakú faktúru zabudnem uhradiť a potom dostanem upomienku (a to sa jedná neustále o tú istú faktúru na smiešnych 180 korún)
Takže splatnosť 7 dní je v pohode, ale chce to zhovievavosť z vašej strany ak niekto nezaplatí do tých 7 dní.
NA druhej strane na platonických neplatičov nezaberie ani splatnosť 1 deň.
8. 6. 2014 13:41:59
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030196
lidoop
verified
rating uzivatele
(7 hodnocení)
8. 6. 2014 14:03:06
Napsal ixemin;1096076
Ja napríklad nechápem, prečo by mal vášho dodávateľa zaujímať interný systém
Ano, s nekteryma lidma se spolupracuje dobre, protoze se da domluvit. Pak jsou ti druzi, ti nechapou :) Zkusim to vysvetlit z jineho uhlu pohledu:
- Zkus "nechapat" jako zamestnanec, proc se vyplaty posilaji pouze jednou mesicne. Kolik procent firem odhadujes ze vyjde vstric a budou posilat ad hoc penize, kdy si reknes?
- Jsme jenom lidi, i projektovy vedouci. Proc si vzajemne praci neulehcit.
- Nekdo ten system proste tak nastavil, aby se snizilo riziko chyb. Je pro mne snazsi v nem fungovat nez jej menit.
- Delsi splatnost nam pomuze odhalit skryte problemy v odevzdane praci. Po zaplacene fakture se u nekterych jedincu reklamuje hodne blbe.
8. 6. 2014 14:03:06
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030195
MadMax
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
8. 6. 2014 14:37:36
Davam 10-dni, s tim, ze neupominam hned 11 den, ale treba 10 dni po splatnosti.
8. 6. 2014 14:37:36
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030194
ixemin
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
8. 6. 2014 15:02:30
Napsal lidoop;1096077
- Zkus "nechapat" jako zamestnanec, proc se vyplaty posilaji pouze jednou mesicne. Kolik procent firem odhadujes ze vyjde vstric a budou posilat ad hoc penize, kdy si reknes?
Nepleť si zamestnancov s dodávateľmi. Okrem toho sa nebavíme o frekvencii faktúr ale o ich splatnosti. Alebo zamestnancom mzdu za máj tiež posielate až 30 júna (teda 30 dní po "fakturácii")?
Napsal lidoop;1096077
- Jsme jenom lidi, i projektovy vedouci. Proc si vzajemne praci neulehcit.
Dohodnúť sa vie každý a myslím, že väčšine dodávateľov nebude vadiť napríklad 30-dňová splatnosť, pokiaľ je rozumne a ľudsky zdôvodnená
Napsal lidoop;1096077
- Nekdo ten system proste tak nastavil, aby se snizilo riziko chyb. Je pro mne snazsi v nem fungovat nez jej menit.
Robíš, čo môžeš, nevyčítam nič tebe osobne, ale tomu, kto ten systém tak nastavil, resp. celému systému. Určite toto nie je vec, ktorú vyrieši zo svojej pozície project/account/supplie manager
Napsal lidoop;1096077
- Delsi splatnost nam pomuze odhalit skryte problemy v odevzdane praci. Po zaplacene fakture se u nekterych jedincu reklamuje hodne blbe.
Ale dlhšiu splatnosť vyžadujete až od dodávateľov, s ktorými už dlhšie spolupracujete. Práve u nich je riziko komplikovanej reklamácie nižšie ako u prvej zákazky, väčšinou.
Ja som rozhodne nemal v úmysle začať flame, že váš systém je zlý a absolútne nevhodný. Aj u mňa vo firme máme nastavené rôzne dĺžky splatnosti pre jednotlivých zákazníkov, dokonca aj pre jednotlivé "projekty". Len sa na to dívam aj z pohľadu toho dodávateľa, ktorý napríklad čaká na úhradu faktúry 52 dní (periodická tlač), napriek tomu, že môj priamy odberateľ už má peniaze na účte 14 dní (max. 30) po vystavení faktúry. Ale s tým nič nenarobíme, lebo ak sme chceli zmluvu, museli sme sa "dohodnúť".
Pri nových odberateľoch ale splatnosť čo najkratšiu (my dávame 14 dní), pri "verných klientoch" sa môže posunúť, ak je o to slušne požiadané. Naopak kratšiu dávame pri odberateľoch, s ktorými sú problémy, alebo len zabúdajú platiť. Upomienky posielame 14 dní po splatnosti, cca po mesiaci začíname chcieť aj úroky, ale to záleží vždy prípad od prípadu, u stálych odberateľov sme úroky nechceli snáď asi ani raz.
Len je to dosť smutné, keď máme napríklad odberateľa, ktorý platí len vtedy, keď mu pošleme dva maily, 3 krát mu zavoláme a úhrada je tak s 5 mesačným oneskorením. Lebo pri každom telefonáte to isté (už sa to poslalo, vrátilo sa nám, lebo sme zadali zlé číslo účtu, zodpovedná osoba je chorá, atd...)
Takže splatnosť čo najkratšiu, aká sa dá nastaviť tak, aby to ale neohrozilo obchodné vzťahy.
8. 6. 2014 15:02:30
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030193
beraniste
verified
rating uzivatele
(29 hodnocení)
8. 6. 2014 15:06:34
Já považuji za slušnost dát alespoň 14 dní a jako samozřejmost beru - nezaplatíš, nedostaneš další zboží. Jednou jsem vystavoval fakturu s 14denní splatností a ředitel jedné větší firmy mi ani nedal vědět, že peníze uhrazeny ve splatnosti nebudou. Když jsem se po nich sháněl, bylo mi oznámeno, že jejich firma pracuje se splatností 90 dní, dříve že peníze neuvdiím a ani nemá smysl o tom diskutovat. Navíc arogance, s kterou to řekl mě naprosto dopálila. Poté mě měli na tel. lince každých 12 hodin, dokud nezpalatili. Mimo jiné mi bylo řečeno, že o splatnostech faktur rozhodují oni :-)
8. 6. 2014 15:06:34
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030192
7 dní... pokud zaplatí později, standartní servis, pokud obratem, ledacos jsem ochoten třeba upravit i ZADARMO. Klient co platí obratem má status VIP, klient co zaplatí pozdě, tak prostě standartní přístup, podpora 8/5 ( 8 hodin, 5 dní v týdnu ). VIP 16/7 - co nespim, to odepíšu, případně vyřeším.
8. 6. 2014 15:47:41
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030191
Václav Hodek
verified
rating uzivatele
(9 hodnocení)
8. 6. 2014 16:16:10
Drtivou většinu faktur platíme v dávkách cca 2krát měsíčně, takže když si někdo dá kratší splatnost než 14 dnů a zrovna to špatně vyjde, tak má holt smůlu. V podstatě mi je jedno jakou splatnost si dodavatel uvede na fakturu a ani to nekontrolujeme. Navíc v souladu s NOZ, jak bylo uvedeno, by se se mnou měl na kratší splatnosti dohodnout.
Na druhou stranu, když si dá normálních 30 dní, tak dostane obvykle zaplaceno dříve. Na splatnost obvykle nekoukáme ani z druhého důvodu - co nejzažší platba, tj. že schválně nečekáme až do konce splatnosti.
Na fakturách používáme normálně 21 dnů, ale nejméně do 30 dnů bych nikoho nezačal ani uhánět a bohužel i nám většinou platí na poslední chvíli a nebo po splatnosti.
Samozřejmě je možné se domluvit na dřívější úhradě a je-li to opodstatněná žádost, tak se s tím dá něco udělat.
Když někdo platí pozdě, tak určitě neměníme přístup, protože řada z těch, u kterých se tento nešvar objevuje, jsou ti nejlepší klienti a občas se prostě jenom zapomene a rozhodně bych si kvůli takové relativní hlouposti jako později zaplacená faktura nenarušoval vztahy se zákazníky.
8. 6. 2014 16:16:10
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030190
Je otázkou jestli s takovíma co neplatí v čas nebo se kroutí při platbě zálohy, vůbec pracovat. Stačí jedna opožděná a několikrát urgovaná platba a pak už od něj nikdy nic nevezmu ... toto pravidlo se mě osvědčilo a nemám už žádný problémy a dokonce se mě zvýšilo CashFlow.
Dobrým ukazatelem kvalitního klienta je i to, že akceptuje vaší cenu a nesnaží se smlouvat o slevách atd. Buď vám zadá zakázku nebo bude hledat levnějšího zhotovitele a kolikrát se mě stalo, že se ke mně vrátil s tím, že udělal chybu, když si našel někoho levnějšího.
8. 6. 2014 17:54:43
https://webtrh.cz/diskuse/splatnost-faktury-mene-nez-14-dnu/#reply1030189
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit