Zadejte hledaný výraz...

Smlouva mezi fotografem a eshopem, jak zajistit, aby fotorafie s produkty nebyly šířeny dál?

nabidky
verified
rating uzivatele
23. 12. 2015 16:40:37
Dobrý den,
Chtěl bych se zeptat, jestli někdo náhodou nemáte nějakou vzorovou smlouvu mezi fotografem a e-shopem o dílo. Jde hlavně o to, aby tam bylo ošetřeno, že fotky, které nafotí jsou výhradně majetkem firmy nebo osoby se kterou podepisuje smlouvu a že je pak nemůže dál šířit. A úplně nejlépe aby si ani nenárokoval autorská práva pokaždé když fotky někde vystavíme. Abychom prostě s fotkami mohli nakládat dle svého uvážení.
Možná to ani nemusí být přímo fotograf vs. e-shop ale třeba fotograf vs. jakýkoliv zadavatel.
Díky za pomoc
23. 12. 2015 16:40:37
https://webtrh.cz/diskuse/smlouva-mezi-fotografem-a-eshopem-jak-zajistit-aby-fotorafie-s-produkty-nebyly-sireny-dal/#reply1160950
Zbyněk Buřival
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
23. 12. 2015 20:13:18
Trochu se vám to plete:
1) Existují majetková práva = tedy práva toho, kdo může s fotkami nakládat dle svého uvážení. Majetková práva můžete získat na základě smlouvy o dílo, ale musí být dobře a jednoznačně napsaná. Druhá možnost je zakoupit licenci k užívání fotek za určitých předem dojednaných podmínek. Tady ale riskujete, protože autor může takovou licenci na základě autorského zákona jednostranně zrušit. Licence bývá levnější, ale má samozřejmě mnohem víc omezení.
2) A existují autorská práva = práva autora. Na základě autorského zákona je autor získává automaticky a nemůže se jich NIJAK zbavit ani sám! Může pouze ignorovat požadavky zákona - tedy například vám dodá fotky a dál je nikde nepoužije, neřeší co s nimi děláte atd. To se ale obvykle nestane, protože spousta klientů nemá soudnost a autoři se logický brání. Například nahráním fotek na Facebook, Twitter, Pinterest atd. poskytujete těmto sociálním sítí celosvětovou, nezrušitelnou a převoditelnou (tzn. dále přeprodávatelnou!!!) licenci k nahranému obsahu. Proto třeba fotky z fotobank vysloveně nesmíte nahrávat na sociální sítě.
3) Pokud autor nekomerčně použije svoje fotky, byť vytvořené pro vás na zakázku, máte asi dost smůlu - autorská práva totiž mají jisté výhody pro autory a nikoliv pro vás. Samozřejmě by je autor neměl dále prodávat, nahrávat na fotobanky atd., ale zase je logicky chce dát třeba do ukázek prací či referencí. Pokud máte majetková práva, moc toho fotograf dělat nemůže. Ale jsou zde jisté výjimky a naopak pro vás jistá omezení na základě autorského zákona.
4) Je nutné chápat to, že pokud máte smlouvu o dílo a chcete majetková práva k fotkám, bude práce řádově dražší jak běžné licence či fotobanky. Leckdo tady skučí, jak je fotka za 20 Kč z fotobanky drahá. Ale je směšně levná a to proto, že se licencuje mnohokrát a tím se náklady rozdělí, veškerá rizika i zisky nese fotograf. Pokud chcete něco nafotit a neomezeně používat, ponesete veškerá rizika i náklady naopak VY. Tedy fotky budou stát stokoruny za kus i v případě běžných produktovek. Protože musíte zaplatit celý čas fotografa (nejen focení, úpravy a komunikace kolem zaberou 5x tolik času!), amortizaci techniky, cestu, daně atd.
23. 12. 2015 20:13:18
https://webtrh.cz/diskuse/smlouva-mezi-fotografem-a-eshopem-jak-zajistit-aby-fotorafie-s-produkty-nebyly-sireny-dal/#reply1160949
nabidky
verified
rating uzivatele
24. 12. 2015 11:20:13
Napsal basti;1250855
Trochu se vám to plete:
1) Existují majetková práva = tedy práva toho, kdo může s fotkami nakládat dle svého uvážení. Majetková práva můžete získat na základě smlouvy o dílo, ale musí být dobře a jednoznačně napsaná. Druhá možnost je zakoupit licenci k užívání fotek za určitých předem dojednaných podmínek. Tady ale riskujete, protože autor může takovou licenci na základě autorského zákona jednostranně zrušit. Licence bývá levnější, ale má samozřejmě mnohem víc omezení.
2) A existují autorská práva = práva autora. Na základě autorského zákona je autor získává automaticky a nemůže se jich NIJAK zbavit ani sám! Může pouze ignorovat požadavky zákona - tedy například vám dodá fotky a dál je nikde nepoužije, neřeší co s nimi děláte atd. To se ale obvykle nestane, protože spousta klientů nemá soudnost a autoři se logický brání. Například nahráním fotek na Facebook, Twitter, Pinterest atd. poskytujete těmto sociálním sítí celosvětovou, nezrušitelnou a převoditelnou (tzn. dále přeprodávatelnou!!!) licenci k nahranému obsahu. Proto třeba fotky z fotobank vysloveně nesmíte nahrávat na sociální sítě.
3) Pokud autor nekomerčně použije svoje fotky, byť vytvořené pro vás na zakázku, máte asi dost smůlu - autorská práva totiž mají jisté výhody pro autory a nikoliv pro vás. Samozřejmě by je autor neměl dále prodávat, nahrávat na fotobanky atd., ale zase je logicky chce dát třeba do ukázek prací či referencí. Pokud máte majetková práva, moc toho fotograf dělat nemůže. Ale jsou zde jisté výjimky a naopak pro vás jistá omezení na základě autorského zákona.
4) Je nutné chápat to, že pokud máte smlouvu o dílo a chcete majetková práva k fotkám, bude práce řádově dražší jak běžné licence či fotobanky. Leckdo tady skučí, jak je fotka za 20 Kč z fotobanky drahá. Ale je směšně levná a to proto, že se licencuje mnohokrát a tím se náklady rozdělí, veškerá rizika i zisky nese fotograf. Pokud chcete něco nafotit a neomezeně používat, ponesete veškerá rizika i náklady naopak VY. Tedy fotky budou stát stokoruny za kus i v případě běžných produktovek. Protože musíte zaplatit celý čas fotografa (nejen focení, úpravy a komunikace kolem zaberou 5x tolik času!), amortizaci techniky, cestu, daně atd.
Dobře, díky moc, to mně opravdu pomůže ale ještě mám jednu věc. Co když jsou na fotkách i lidi? To přece potom ten fotograf i když má nezrušitelná autorská práva, nemůže ty fotky šířit bez souhlasu těch lidí ne? To by se potom bilo se zákonem na ochranu osobnosti, ne? Díky za odpověď
24. 12. 2015 11:20:13
https://webtrh.cz/diskuse/smlouva-mezi-fotografem-a-eshopem-jak-zajistit-aby-fotorafie-s-produkty-nebyly-sireny-dal/#reply1160948
Aveso
verified
rating uzivatele
24. 12. 2015 15:09:11
Pokud jsou na fotografiích jasně identifikovatelné osoby, je nutné mít od nich svolení (tzv. Model Release). Existují ale také vyjímky. Pokud jsou fotografie pro úřední, vědecké, umělecké, tiskové účely, tak souhlas nepotřebujete, to ale neznamená, že si pak s fotografiemi můžete dělat úplně cokoliv.
24. 12. 2015 15:09:11
https://webtrh.cz/diskuse/smlouva-mezi-fotografem-a-eshopem-jak-zajistit-aby-fotorafie-s-produkty-nebyly-sireny-dal/#reply1160947
saas
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
26. 12. 2015 22:21:02
S fotografem je potřeba uzavřít licenční smlouvu, smlouva o dílo nestačí. Jinak by fotograf mohl rozhodovat o tom jak s fotkami naložíte.
26. 12. 2015 22:21:02
https://webtrh.cz/diskuse/smlouva-mezi-fotografem-a-eshopem-jak-zajistit-aby-fotorafie-s-produkty-nebyly-sireny-dal/#reply1160946
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit