Zadejte hledaný výraz...

Reklamace podstatná vada – vrácení peněz

Jan
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
27. 8. 2018 15:06:40
Hezký den přeji,
dotaz: Na zakoupeném zboží se projeví podstatná vada 3 měsíce od koupě (přistroj nefunguje). Při reklamaci uvedu, že pokud je vada neopravitelná, chci vrátit peníze dle OZ § 2106 (odstupuji od smlouvy), nechci výměnu celé věci. Mám na to právo?
27. 8. 2018 15:06:40
https://webtrh.cz/diskuse/reklamace-podstatna-vada-vraceni-penez#reply1362803
hm
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
27. 8. 2018 15:11:45
Řekl bych, že vadu na zboží, která se projeví po 3 měsících nelze považovat za podstatné porušení smlouvy. Za to se dá považovat třeba vada o které prodávající v době prodeje věděl, ale ne vada, která na výrobku vznikla a je na běžnou reklamaci...
27. 8. 2018 15:11:45
https://webtrh.cz/diskuse/reklamace-podstatna-vada-vraceni-penez#reply1362802
Ano, na to mate pravo
27. 8. 2018 15:13:22
https://webtrh.cz/diskuse/reklamace-podstatna-vada-vraceni-penez#reply1362801
David Koudela
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
27. 8. 2018 15:14:19
Předpokládám, že máš asi na mysli ustanovení zákona, že pokud se vada projeví do 6 měsíců od koupě, má se za to, že tam byla od počátku a máš tedy právo na vrácení peněz - respektive důkazní břemeno že tomu tak nebylo je na straně prodejce.
27. 8. 2018 15:14:19
https://webtrh.cz/diskuse/reklamace-podstatna-vada-vraceni-penez#reply1362800
hm
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
27. 8. 2018 15:14:52
Napsal Radek O.;1481861
Ano, na to mate pravo
Je to kvůli tomu, že se vada projevila do 6 měsíců a považuje se tedy za vadu do na výrobku byla v době převzetí a tedy jde o podstatné porušení smlouvy?
27. 8. 2018 15:14:52
https://webtrh.cz/diskuse/reklamace-podstatna-vada-vraceni-penez#reply1362799
Jan
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
27. 8. 2018 15:18:36
Aleš Jiříček Podstatnou vadu beru, že prostě celý přístroj nefunguje a oprava je "nákladnější" než případná výměna nebo vrácení peněz.
Radek O. děkuji za potvrzení, že to chápu správně. Otázka, zda bude vyhověno :D
dkoudela v podstatě ano.
27. 8. 2018 15:18:36
https://webtrh.cz/diskuse/reklamace-podstatna-vada-vraceni-penez#reply1362798
hm
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
27. 8. 2018 15:20:09
iPekelnik: řekl bych, že to právo vzniká jen díky tomu 6 měsíčnímu limitu, že celý přístroj nefunguje je myslím pro uplatnění tohodle paragrafu nepodstatné...
27. 8. 2018 15:20:09
https://webtrh.cz/diskuse/reklamace-podstatna-vada-vraceni-penez#reply1362797
lada1979
verified
rating uzivatele
27. 8. 2018 20:27:40
V principu máte pravdu u neopravitelné vady. Ale u toho, že vada která se projeví do 6 měsíců, je vadou v okamžiku prodeje jste trochu vedle. Toto ustanovení vůbec neslouží k odstupování od smlouvy, ale je ochranou spotřebitele proti neoprávněnému zamítání reklamací typu "způsobeno užíváním", kdy prodávající musí prokázat nikoliv jen tvrdit, že vada v době prodeje nebyla. Odstoupení je možné pouze s ohledem na povahu vady a nákladnosti opravy, takže v případě neopravitelnosti, v případě, kdy prodávající oznámí, že vadu neodstraní a nebo to nestihne včas, ještě se dá použít i starší řešení třeba pro 3x se opakující stejnou vadu.
27. 8. 2018 20:27:40
https://webtrh.cz/diskuse/reklamace-podstatna-vada-vraceni-penez#reply1362796
bingoplayer
verified
rating uzivatele
27. 8. 2018 23:21:47
Napsal láďa1979;1481937
V principu máte pravdu u neopravitelné vady. Ale u toho, že vada která se projeví do 6 měsíců, je vadou v okamžiku prodeje jste trochu vedle. Toto ustanovení vůbec neslouží k odstupování od smlouvy, ale je ochranou spotřebitele proti neoprávněnému zamítání reklamací typu "způsobeno užíváním", kdy prodávající musí prokázat nikoliv jen tvrdit, že vada v době prodeje nebyla. Odstoupení je možné pouze s ohledem na povahu vady a nákladnosti opravy, takže v případě neopravitelnosti, v případě, kdy prodávající oznámí, že vadu neodstraní a nebo to nestihne včas, ještě se dá použít i starší řešení třeba pro 3x se opakující stejnou vadu.
Přesně tak. Nefunguje to tak, že pokud se v prvních 6 měsících projeví závada, tak má kupující právo na odstoupení a vrácení peněz (viz. odpověď Radka O.). Řídí se to běžnou reklamací (opravit nebo vyměnit a až poté případně vrátit peníze). Rozdíl v prvních 6 měsících je ten, že pokud se v nich vada projeví, tak prodejce musí dokázat zákazníkovi, že to způsobil právě zákazník jiným způsobem než užíváním (například vzal nůž a poškodil výrobek úmyslně).
Hodně zjednodušeně:
Například když si koupím boty a po 4 měsících se mi v nich udělá díra, tak by mi prodejce musel dokázat, že jsem to poškození vytvořil já.
V prvních 6 měsících by mi tedy prodejce nemohl říct, že boty jsou opotřebované běžným užitím (hodně jsem toho nachodil), ale musel by automaticky reklamaci uznat.
Po 6 měsících by to pak již říct mohl a reklamaci by mi kvůli toho mohl zamítnout.
27. 8. 2018 23:21:47
https://webtrh.cz/diskuse/reklamace-podstatna-vada-vraceni-penez#reply1362795
On ten rozpor je nyni definovan kapku jinak, kazdopavne v NOZ jeho forma stale je
naopak.U vady co se projevi v prvnich sesti mesicich se ma za to, ze byla jiz pri prevzeti
§ 2161 Jakost při převzetí
(2) Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.
U par.
§ 2106
(1) Je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy, má kupující právo
a) na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci,
b) na odstranění vady opravou věci,
c) na přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo
d) odstoupit od smlouvy.
je to pak o tom, zda je ta vada podstatna nebo ne. Pokud ano, lze odstoupit i pri jejim prvnim vyskytu a nemusi jit vylozene o vadu neodstranitelnou. To, ze pristroj sam o sobe nefunguje muze a nemusi byt podstatna vada. Pokud tam pujde o drobnou vadu, co lze hrave odstranit, tak by se to neaplikovalo, pokud ano, tak ano.
28. 8. 2018 07:55:54
https://webtrh.cz/diskuse/reklamace-podstatna-vada-vraceni-penez#reply1362794
Jan
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
30. 8. 2018 16:21:14
Je to tak, jak píše Radek. V případě, že se vada projeví do 6 měsíců od koupě, má se za to, že vada byla již při koupi. Je to taková větší ochrana zákazníka. Z toho plyne, že pokud je vada podstatná a neopravitelná, mohu požadovat vrácení peněz. Nehledě na to, že postup reklamace má být, informovanost na co mám nárok, jaké možnosti řešení reklamace mám a můžu si vybrat, jak chci reklamaci řešit dle zákona (ale to je jiná).
Většina obchodníků zneužívá nevědomost zákazníka, a aby se ukázali, jak jsou vstřícní, tak automaticky zboží vymění za "nové", většinou repas (pro servis je to jednodušší), což dle mého názoru taky není správně. A navíc se vymlouvají na servis (zákazníka nezajímá). Protože pak původně reklamované zboží dostane zase někdo jiný, až jej opraví.
Pro zákazníka to má své nevýhody:
1) záruka běží pořád od koupě původního zboží (neprodlužuje se);
2) nejedná-li se o výměnu za zcela novou originálně zabalenou věc, můžou se projevit u takto vyměněného produktu jiné závady, které do té doby nebyly a které se po 6 měsících již špatně reklamují.
Proto je lepší od smlouvy odstoupit a danou věc zakoupit znovu. Ano, po 6 měsících, už zákazník takovou výhodu nevyužije.
Proto jsem chtěl znát názor i od vás.
30. 8. 2018 16:21:14
https://webtrh.cz/diskuse/reklamace-podstatna-vada-vraceni-penez#reply1362793
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit