Začnu trochu ze široka, předem se omlouvám za velmi velmi dlouhý post (nechť čtou pouze zájemci - na úvod dodám, že se jedná o prodej přesahující milion kč):
Narodila se nám před pár dny krásná holčička a při té příležitosti se cca v červenci stěhujeme z Prahy na vesnici asi 300km východně (nikdy jsem nechtěl vychovat "pražáka").
Provozuji internetový obchod
www.sluchatka.net spolu s poslechovým studiem v Praze
www.hifistudio.cz - můžete si všimnout, že poslechové studio je nyní otevřeno sotva 4h týdně a budu to z rodinných důvodů čím dál víc omezovat, až logicky dojde k zavření poslechového studia po stěhování úplně.
A právě velký zájem zákazníků o možnost poslechu mě přivedla na myšlenku zkusit nabídnout celý business k prodeji...
Samozřejmě, že není žádný zásadní problém provozovat celý eshop "virtuálně" z vesnice bez osobního styku se zákazníky a také to je v podstatě v plánu - jen skutečně vnímám, že možnost poslechu sluchátek v Praze je velmi žádáná služba a logickým krokem by bylo tuto službu naopak nyní rozšířit, dát tomu stálou prodejnu, dlouhou otevírací dobu, blízko centra, příp. zaměstnance atd atp.. - jenže toto já už nerealizuji.
Nabídka je tedy zejména vhodná pro pražské rezidenty, kteří mají zájem provozovat i kamennou prodejnu - dodám, že podobné místo v praze není, v ČR existuje podobné místo pouze v Brně (ovšem omezenější - např. neumožňují poslech in-ear sluchátek, což je sortiment čím dál více se prodávající). Není nutné být expert na sluchátka, zaučím. A provozem se člověk sám toho hodně naučí :-)
Samozřejmě není žádný zásadní problém kamennou prodejnu nemít, ovšem skutečně jsem si jist, že si na sebe velmi velmi dobře vydělá. Nemusím snad zdůrazňovat, že zatímco přes internet činí průměrná výše obj. cca 1500kč, tak v kamenné prodejně to je několikanásobek (lidé běžně kupují sluchátka v ceně 4-10tis kč, přes internet je mnohem větší podíl levných věcí za 1tis).
Tak, tolik k tomu,
proč prodávám, nyní se pokusím trochu seznámit s tím,
CO prodávám:
E-shop
www.sluchatka.net funguje od roku 2005 (na stáv. doméně od r. 2006)- nejprve formou živnosti jako fyzická osoba, v listopadu 2007 bylo vytvořeno S.R.O., jehož jsem jediným vlastníkem a samozřejmě také jednatelem. Předmětem prodeje může být cela společnost sro, nebo také nemusí - záleží na příp. kupujícím. Já (sro) provozuji pobočku v ČR, ve SR mám partnera, který je však naprosto samostatnou právní osobou a já prodávám pouze českou pobočku - slovenskou může kupující po dohodě s kolegou také odkoupit, nebo může pokračovat stávající spolupráce s provozovatelem SK pobočky - záleží na dohodě.
Slovenská pobočka nepřináší žádný přímý ekonomický zisk, avšak přináší
- zlepšení prestiže ("mezinárodní firma... :-)"
- s majitelem sk pobočky je možné sáhodlouze konzultovat záměry, nápady atd, o byznyse je s kým "pokecat", vzájemně se usměrňují nápady..
Dále budu hovořit
pouze o české pobočce.
Za dobu existence jsem si vytvořil vynikající pozici na trhu, neuvěřitelné množství zákazníků nakupuje opakovaně. Po zaslání první zásilky do vesnice typu "Větrná Lhota" zpravidla následuje v dalších týdnech další objednávky na jiná jména (kamarádi si řeknou v hospodě, objednávají známí atd..).
ohlasy zákazníků si můžete vygooglovat, hodně jich chodí emailem, z nichž některé zveřejňuji zde:
http://www.sluchatka.net/feedback/
(musím upozornit, že nezveřejňuji příliš obecné ohlasy typu "děkuji za zásilku", nebo naopak příliš konrétní pochvaly týkající se nějakého specifického problému, který jsme se zákazníkem řešili "měl jste pravdu opravdu to s mou zvukovkou hraje přesně tak, jak jsme se bavili...". Se zveřejňováním jsem začal poměrně nedávno - viz data příspěvků. Dříve chodily pochvalné emaily samozřejmě taky..). Eshop má tedy skvělou pozici na trhu, v současnosti téměř není potřeba investovat do reklamy, tu naopak maximálně utlumuji krom nutností typu Zboží.cz - zákazníci chodí sami, návštěvnost pořád roste. Všimněte si vysokého podílu type-in trafficu z Google Analytics:
Search Engines (54.09%)
Direct Traffic (26.17%)
Referring Sites (19.74%)
Výborné je také SEO, přiznám se, že si to až tak nehlídám, ale na googlu jsem první (občas se tam objeví i takovéty přímé odkazy jako u významných stránek) a obdobné to je i u jiných vyhledávačů a klíčových slov:
http://www.google.cz/search?hl=cs&q=sluch%C3%A1tka&btnG=Vyhledat+Googlem&lr=&aq=f&oq=
To opět minimalizuje potřebu reklamy.
Nyní trochu k tomu, proč se lidé tak rádi vrací a proč máme tak výbornou pověst. - je to jednoduché, snažíme se to dělat
DOBŘE. vlastně ne dobře, nejlíp :-) bodově co to asi tak znamená:
- úzký sortiment (krátkodobě jsme flirtovali s mp3 přehrávači, pár jsme jich i prodali, ale řekl jsem si, že je lepší věnovat se jedné úzké věci pořádně)
-
sortiment je pečlivě vybírán, vloženy jsou dlouhé vlastní popisy, mnoho odkazů, různé tipy, které se kolikrát zákazníci nedoví ani v autorizovaném servise (jak čistit atp..). Nemáme tisíce položek, odmítáme zařadit kompletní sortimenty značek, což je pro zákazníky hrozně matoucí - neví co vybrat.
- (bohužel některé popisy si od nás na své eshopy už zkopíroval kde kdo...)
-
vše máme skladem. V každém okamžiku držíme skladem více než 95% celého sortimentu
- odesíláme
všechny objednávky denně cca v 18hod., naprostá většina objednávek přijde zákazníkům druhý den ráno - jsou nadšení, dobírky se nám díky tomu téměř nevrací, lidi nás chválí. Dodám, že je možné za příplatek vymyslet ještě rychlejší způsob dodání - občas si uplně libuju v tom, doručit zásilku co nejdříve, takže už jsem párkrát ve dvě hodiny v noci předával zásilku přepravní společnosti, aby ji zákazník měl v 7 ráno po cestě do školy na druhé straně republiky...
-
veškeré poštovné zdarma
-
nejnižší ceny v ČR - ano, vyjímečně se může stát, že na některém produktu je někdo levnější, ale je to výjimka. Naprostou většinu produktů máme nejlevněji v ČR (v začátcích obchodu jsme některé produkty měli levnější třeba o 40% než druhý konkurent na Zbozi.Jyxo.cz - to už dnes neplatí, ceny konkurence šly dolů a my naopak již nechceme "kazit trh", takže žádné ceny výrazně nižší nenastavujeme - jsme prostě vždy na první stránce zboží.cz s tím, že pokud je někdo před námi, tak to jsou amatéři typu patro.cz, kteří ten produkt neviděli ani z rychlíku a dá-li bůh stihnou ho dodat za tři týdny :-)
- pravidelná
nedělní expedice - objednáte si něco v neděli v 15.00, v pondělí v 10 zvoní pošťák - no nezmíníte se o tom shopu známým...?
- prostě veškerá naše činnost směřuje k maximální spokojenosti zákazníka ve všech ohledech: není problém odpovědět na emaily v noci, odpovědi jsou často sáhodlouhé (jako tento post.. :-), nákup bez registrace, rychlé řešení reklamací, osobní dovozy až domů, výměny nevyhovujících produktů... atd atp... za ty léta už se prostě zákazníci naučili chodit :-))
Naprosto s vážnou tváří si troufám tvrdit, že druhý eshop s takovými službami a servisem pro zákazníka budete hledat jen opravdu velice těžko... (osobně nakupuju téměř výhradně přes internet)
Předmět prodeje jsou tedy:
- web
www.sluchatka.net a
www.hifistudio.cz
- kupci doporučuji odkoupit skladové zásoby (žádné ležáky na skladě, zásoby jsou nutné pro pokračování businessu)
- webová aplikace dělána přesně na zakázku tohoto eshopu (zahrnuje fakturaci, CRM, statistky, velmi pokročilá práce s objednávkami...)
- možnost odkoupení celé společnosti Hifistudio.cz s.r.o, ale není podmínkou.
- historie zákazníků, dobrá pověst shopu, databáze zákazníků. Upozorňuji, že přestože se jedná o velké množství kontaktních údajů. Nikdy jsme nikomu nezaslali nevyžádaný email.
- obrovské know how, nedá se popsat (od pošt, přepravních firem, po dodavatele, práci se zákazníky atp)
- předání dodavatelů u nichž máme vynikající pozici
- získáte business s minimálními náklady, vynikajícím cash flow (žádné dluhy, na účtech přebytky hotovosti..) a vynikajícími hospodářskými výsledky.
- finanční krize je pro můj business velkou výhodou - lidi budou více orientování na cenu, spousta konkurentů bude mít existenční problémy kvůli vysokým nákladům...
Nyní nějaké konkrétnější údaje, cena a jak by proběhl případný prodej:
- předem důrazně sděluji, že nebudu nikomu zveřejňovat údaje typu: zisk, obrat, počet objednávek, marže, atd - chcte-li znát nějaké konrétnější číslo, mohu sdělit relativní údaje (x% obratu představuje osobní odběr atp...). údaje samozřejmě před vážným zájemcem nebudu tajit - viz dále.
-
cena je pevně stanovena ve výši 2,5násobku zisku za rok 2008 Tento zisk v tuto chvíli ještě neznám, doklady má účetní, každým dnem by mělo být účetnictví spočítáno.
- pod pojmem "zisk" je možné si představit poměrně široké spektrum možných čísel - záměrně nepíši pojem "čistý zisk", "hrubý zisk", ani "účetní zisk" - jaké číslo bude považováno za zisk pro účely výpočtu prodejní ceny záleží především na způsobu platby - je to až na konkrétní jednání, nejsem účetní expert.
- je možné zvážit i leasing - muselo by se dohodnout.
Závazný postup prodeje (vím, že se nebude nikomu líbit, ale skutečně vážný zájemce s tím nemůže mít problem)
1. Zájemce po nějaké obecné (osobní!) konzultaci složí požadovanou částku u notáře do úschovy.
2. Teprve poté budou ústně sděleny přibližné účetní údaje a čísla ohledně objednávek, při té příležitosti bude sepsána smlouva o smlouvě budoucí - pokud veškeré poskytnuté údaje budou pravdivé (budou), budou již mít povinnost kupující transakci dokončit - nebude možné údaje zjistit a z prodeje couvnout
3. Po podepsání SoSB budou předloženy veškeré dokumenty, papírové i elektronické, ukázána veškerá historie objednávek, veškeré statistiky atd..
4. Pokud bude shledáno, že reálný stav prodávané věci je identický s tím původně prezentovaným, budou peníze převedeny a transakce dokončena.
5. V případě vzniku sporu (např - prezentované údaje nebudou pravdivé) - bude spor řešen rychlým rozhodčím řízením - považuji to za velmi bezpečné pro obě strany (kupující nekupuje zajíce v pytli, veškeré informace bude mít předem, cena jasně stanovena na základě zisku. pokud cokoli nebude odpovídat realitě, nemusí koupit, ale zároveň není možné, aby někdo ode mě údaje jen tak zjistil a reálně o koupi neměl zájem).
Celý provoz zvládne jediná osoba (majitel), využívám tyto externisty:
- účetní firma
- tvůrce webové aplikace
- samozřejmě dopravní společnosti
- dříve brigádnice na balení, dnes díky automatizaci bez problémů balím sám
- přecijen asistentka by se hodila - šikovná přítelkyně či manželka vhodná :-))
Shrnutí:
- prodávám slušně ziskový eshop s doporučeným provozováním kamenné prodejny v Praze (vyplatí se to!)
- cena se rovná 2,5násobku zisku za rok 2008 (zisk neustále roste, leden 09 je nárůst oproti lednu 08 a to byl zase nárůst oproti 07 atd..)
- návratnost investice při zachování solidního standardu méně než dva roky (pravděpodobnost neustálého růstu obratu se blíží jistotě - zejména při rozšíření provozní doby kamenné prodejny)
- vhodné pro:
- konkurenci
- jednotlivce, který chce fulltime vysoce ziskové nezávislé podnikání
- nebo větši firmu pro začlenění do jejich portfolia činností
Opravdu vážní zájemci nechť mě kontaktují emailem na adam@sluchatka.net, dotazy můžete psát zde do diskuse, avšak znova upozorňuji, že detailní info o financích a objednávkách nechci zveřejňovat!
Podmínky se někomu asi moc líbit nemusí - ale potom prosím raději nereagujte. Prodat nemusím, naopak se už moc těším na klidné provozování eshopu ze stodoly daleko za horama u bučících krav. :-)
8. 2. 2009 00:44:24