Zadejte hledaný výraz...

Proč se 1.6.2009 zřítil Air-France 447 – velmi zajímavé

Neuvěřitelně napínavý a zajímavý článek shrnující spoustu faktorů, které přispěly ke zřícení Airbusu 330 do Atlantiku v létě 2009.
Letos v dubnu se podařilo vylovit černou skříňku a na jejím základě zrekonstruovat, co se vlastně v kabině stalo.
A je to neuvěřitelné.
What Really Happened Aboard Air France 447
Letoun vletěl do bouře. Kapitán si šel zdřímnout a v letadle zůstal jeden zkušenější a jeden začátečnický kopilot.
V bouři zamrzly rychlostní senzory, vypnul se autopilot a řízení se přepnulo do "alternativního módu", ve kterém palubní počítač vypíná určité limity, které jinak automaticky hlídá.
Méně zkušený vystresovaný kopilot s letadlem neustále stoupal, aby se dostal pryč z bouře. Přehnal ovšem náklon letadla, až došlo ke kritické ztrátě rychlosti. Na "stall" palubní počítač upozorňoval hlasitým varovným signálem a opakujícím se slovem "Stall!" asi 75 sekund, ale oba piloti varování ignorovali!
Když se kapitán vrátil a chtěl převzít řízení (přestat stoupat a nabrat rychlost), nezkušený kopilot Bonin joystickem stále s letadlem stoupal a palubní počítač zprůměroval (!!!!) vstup z obou joysticků.
Že Bonin stále tlačí joystick dozadu, si všimli moc pozdě. Byli už jen 600 metrů nad mořskou hladinou a zbývalo jim jen pár sekund do dopadu.
Při nehodě zemřelo 228 lidí.
Velmi zajímavá diskuse o mnoha aspektech všech chyb a o psychologii pilotů ve stresu je na Hacker News
http://news.ycombinator.com/item?id=3327202
Pro zajímavost kokpit Airbusu 330
Pokud jste dočetli a jste celí rozechvělí, můžete si emoce vyvážit tímto článkem o nehodě, která díky lidské rozvaze pro změnu dopadla dobře.
Anatomy of a Miracle
:)
10. 12. 2011 02:58:45
https://webtrh.cz/diskuse/proc-se-1-6-2009-zritil-air-france-447-velmi-zajimave#reply706097
toshi
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
10. 12. 2011 03:37:08
Kdyz to tak procitam, tak jak moc relevantni je "stall" kdyz podle vseho pocitac nema data ohledne rychlosti?
---------- Příspěvek doplněn 10.12.2011 v 03:55 ----------
Aha, odpovim si sam hned z prvniho postu hn
However, if pitot tubes are frozen and the computer no longer has valid airspeed, the pilots no longer have valid airspeed either. Pitch and power is all they can do. The computer can do that just as well. All it needs to know is aircraft weight, which can be entered (maybe it is entered) before takeoff and automatically adjusted to account for fuel consumption.
10. 12. 2011 03:37:08
https://webtrh.cz/diskuse/proc-se-1-6-2009-zritil-air-france-447-velmi-zajimave#reply706096
Stall závisí na Angle of Attack, který se měří jiným senzorem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_attack#Critical_angle_of_attack
Tenhle senzor rychlosti na 30 s zamrzl (autopilot se vypnul) a zase se rozmrazil.
Takhle vypadá AOA sensor (G Images)
A tady je něco víc o Stall warning and safety devices.
10. 12. 2011 03:56:54
https://webtrh.cz/diskuse/proc-se-1-6-2009-zritil-air-france-447-velmi-zajimave#reply706095
toshi
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
10. 12. 2011 04:42:43
Napsal Martin Schlemmer;731878
Stall závisí na Angle of Attack, který se měří jiným senzorem.
Dík, mylně předpokládal že ono varování stall silně závisí na rychlosti nikoliv jen úhlu náběhu, potom je ta ignorace ještě méně pochopitelná... "Stalls depend only on angle of attack, not airspeed. Because a correlation with airspeed exists, however, a "stall speed" is usually used in practice."
10. 12. 2011 04:42:43
https://webtrh.cz/diskuse/proc-se-1-6-2009-zritil-air-france-447-velmi-zajimave#reply706094
RayBan
verified
rating uzivatele
(12 hodnocení)
10. 12. 2011 10:47:16
Nedávno byl pořad o letu France 447 v televizi, airbus dopadnul naplocho na hladinu rychlostí 200 km/hod,
nikdo neměl šanci.
RayBan
10. 12. 2011 10:47:16
https://webtrh.cz/diskuse/proc-se-1-6-2009-zritil-air-france-447-velmi-zajimave#reply706093
Dooda
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
10. 12. 2011 13:40:38
Velice zajímavé.... neznáte nějaké zahraniční fórum nebo stránku kde se zabývají konspiračními teoriemi?
10. 12. 2011 13:40:38
https://webtrh.cz/diskuse/proc-se-1-6-2009-zritil-air-france-447-velmi-zajimave#reply706092
Jak to souvisí? Tady nejde o žádnou konspiraci.
10. 12. 2011 13:51:48
https://webtrh.cz/diskuse/proc-se-1-6-2009-zritil-air-france-447-velmi-zajimave#reply706091
Dooda
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
10. 12. 2011 14:12:36
jenom se ptám
10. 12. 2011 14:12:36
https://webtrh.cz/diskuse/proc-se-1-6-2009-zritil-air-france-447-velmi-zajimave#reply706090
RayBan
verified
rating uzivatele
(12 hodnocení)
10. 12. 2011 19:18:37
Napsal Dooda;731913
Velice zajímavé.... neznáte nějaké zahraniční fórum nebo stránku kde se zabývají konspiračními teoriemi?
Zkus novinky.cz, tam je to samý Tatar.
RayBan
10. 12. 2011 19:18:37
https://webtrh.cz/diskuse/proc-se-1-6-2009-zritil-air-france-447-velmi-zajimave#reply706089
Dooda
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
11. 12. 2011 00:26:47
Napsal RayBan;732043
Zkus novinky.cz, tam je to samý Tatar.
RayBan
tak to se tam honem registruj
11. 12. 2011 00:26:47
https://webtrh.cz/diskuse/proc-se-1-6-2009-zritil-air-france-447-velmi-zajimave#reply706088
RL
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
11. 12. 2011 16:43:49
@ rayban: proc "nikdo nemel sanci"? je klidne mozne (dokonce bych to videl za pravdepodobne) ze alespon nekolik lidi naraz prezilo, ale potom se utopili. :(
@ martin schlemmer: je to "sidestick", ale chapu, ze pro zdejsi je spise joystick :)
11. 12. 2011 16:43:49
https://webtrh.cz/diskuse/proc-se-1-6-2009-zritil-air-france-447-velmi-zajimave#reply706087
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit