Zadejte hledaný výraz...

Plátce DPH

janhalouzka
verified
rating uzivatele
6. 4. 2021 11:50:40
Ahojte, 
potřeboval bych dovysvětlit, jak to všechno funguje, když překročíte 1 mil KČ za rok. Moje situace je taková, že dělám v IT, pošlu cca 15 faktur ročně, zdaním paušálem 60%. Ovšem v rámci nějakého postupu je dost možné, že překročím 1 milion. Jak moc velká administrativa to je? Co si všechno musí člověk zapisovat? Každý nákup v supermarketu?
Nechci tím určitě nic obcházet, nepotřebuji to využívat např. pro nákup auta bez daně, jen chci mít nějakou finanční motivaci růst a ne si brát 2 měsíce dovolenou jen kvůli administrativní zátěži.
A ještě jedna otázka, musím se stát plátcem daně i když si vyberu úspory, investice atd. a chci to použít např. na hypotéku? Přijde mi to celý jako zbytečná nepříjemnost jen proto, že člověk překročí milion.
Děkuji za odpovědi.
6. 4. 2021 11:50:40
https://webtrh.cz/diskuse/platce-dph-7#reply1481663
HonzaIT
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
6. 4. 2021 13:11:19
Počítá se pouze příjem z podnikatelské činnosti, nákupy s tím nemají nic společného. Prostě stačí mít tabulku v excelu, ideálně součet všech příjmů za celý měsíc a pak součet 12 posledních po sobě jdoucích kalendářních měsíců. Aktuálně je to součet za měsíce 04-2020 až 03-2021. Každý měsíc spočítat a pokud je částka do 1M, tak pohoda, jakmile se překročí, tak registrace.
6. 4. 2021 13:11:19
https://webtrh.cz/diskuse/platce-dph-7#reply1481662
TomasX
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
6. 4. 2021 14:14:20
Pro účely limitu DPH se počítá s tzv. DUZP, jednoduše řečeno, částky na fakturách se počítají k datu přijetí peněz nebo dodání služby podle toho co nastalo dřív, pokud v IT fakturuješ na měsíční bázi, je to zpravidla poslední den předmětného měsíce. To je důležité, z toho se poté počítá datum, kdy se staneš povinným plátcem. Limit pro DPH se počítá jako 12 po sobě jdoucích měsíců, bez ohledu na kalendářní rok, tak na to pozor, to už zmínil HonzaIT nade mnou.
Samotné plátcovství není o tolik složitější, budeš mít ale nově několik povinností:
- faktura je nově daňovým dokladem, takže tam jsou určité náležitosti (pokud ale vydáváš klasické faktury s identifikací odběratele, sebe nebo používáš služby jako fakturoid, nebude to pro tebe zásah)
- částka na vydaných fakturách se ti navýší o DPH, tvoji odběratelé, kteří jsou plátci to neřeší, jen se jim to oznámí, pokud máš odběratele neplátce, zdraží se jim služby právě o to DPH (pokud to nechceš platit ze své kapsy)
- staneš se měsíčním plátcem, takže každý měsíc budeš povinný podat kontrolní hlášení, přiznání k DPH a DPH zaplatit, to obnáší vyplnění dvou formulářů (lze pouze eletronicky, takže doporučuji zřídit datovou schránku nebo využít portál občana), do nich uvádíš seznam všech vydaných a přijatých faktur, celkové částky, pokud něco nesedí FÚ píše, máš zpravidla pár dní na opravu/potvrzení
- DPH u nákupu služeb/zboží si můžeš na státu nárokovat jako odpočet, tady pozor, FÚ řeší, jestli danou věc opravdu potřebuješ k podnikání a jestli jí k podniání využíváš, notebook projde v pořádku, pračka třeba nejspíš neprojde, s autem je hodně papírování
- nově ti dodavatelé budou moci platit za služby jen na účty nahlášené na FÚ (bankovní účet uvádíš zároveň s registrací k DPH), stejná povinnost platí i pro tebe u faktur, u kterých si chceš odpočítávat DPH
Jsem plátcem 15 let, nijak mě to neomezuje, papírování nechávám na daňovém poradci a účetní, protože mě nebaví řešit vše obratem a být v obraze, raději čas vynaložím účelněji.
6. 4. 2021 14:14:20
https://webtrh.cz/diskuse/platce-dph-7#reply1481661
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit