Zadejte hledaný výraz...

Paypal – příjemce plateb a účetnictví

weby
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
17. 12. 2011 21:48:33
Jelikož má účetní z okresního města nebyla schopna zjistit odpověd na můj dotaz ptám se zde:)
Uvedu fakta:
- jsem živnostník plátce DPH
- chci prodávat software (svůj vlastní) přes webové stránky
- propojení stránek a paypalu neřeším, zajímá mě účto
- okamžite po zaplacení za software je plátci nabídnut odkaz ke stažení softwaru, tj vše je automatické
- cílová skupina je celý svět, neřeším pouze česko ale nemohu vyloučit zákazníka z ČR
Dotazy:
- jak řešit různé DPH, respektive to že někomu DPH účtuji a někomu ne, dle toho zda je z ČR, z EU (zda vyplní VAT id či nikoli, zda je odjinud
- brát potvrzení o platbě co generuje paypal jako doklad a dávat si ho jako mnou vystavenou fakturu?
- jak vést "virtuální" účet u paypal, protože peníze si na svůj podnikatelský účet mohu převádět například jednou za tři měsíce
- rád to budu danit, jen musím vědet jak
Rád bych měl vše čísté, dlouho jsem hledal nějaké informace k tomu, ale internet je zaplaven vším možným jen ne odpovědmi.
Poradíte? Opravdu ale konkrétní a osvědčené a správně postupy, černota mě nezajímá.
17. 12. 2011 21:48:33
https://webtrh.cz/diskuse/paypal-prijemce-plateb-a-ucetnictvi#reply708379
Ironií je, že hledáte odpověď na fóru Webtrh a ne na účetním fóru ...
Napsal weby;734490
- jak řešit různé DPH, respektive to že někomu DPH účtuji a někomu ne, dle toho zda je z ČR, z EU (zda vyplní VAT id či nikoli, zda je odjinud
  • Pokud jde o koncového spotřebitele, který nevykazuje ekonomickou aktivitu (zjednodušeně: nejde o podnikatele), tak se vždy uplatní DPH (v základní sazbě, tj 20%) bez ohledu na sídlo příjemce služby.
  • Pokud příjemce služby je podnikatel, tak záleží na tom, kde je jeho sídlo: * v tuzemsku: uplatní se DPH v sazbě 20% * mimo tuzemsko: poskytnutí služby není předmětem daně z přidané hodnoty
Odpovědnost za určení, jestli jde o podnikatele nebo ne, je na vás. V rámci EU je to zjištění usnadněno možností klienta uvést evropské DIČ (VAT ID, VAT RegNo, NIP atd.) jehož validitu lze snadno ověřit. Mimo EU je to složitější - můžete buď všem naúčtovat DPH, nebo najít způsob jak ověřit, že jde o podnikatele, nebo věřit jejich prohlášení a DPH neúčtovat. To záleží na vás. Podstatné je, abyste mohl svoje rozhodnutí prokazatelně obhájit při případné daňové kontrole.
Napsal weby;734490
- brát potvrzení o platbě co generuje paypal jako doklad a dávat si ho jako mnou vystavenou fakturu?
Tohle potvrzení je jenom podklad pro vystavení daňového dokladu (pro podnikatele) nebo faktury (pro ostatní). To je možné vyřešit softwarem, který po potvrzení platby z PayPalu vygeneruje příslušný doklad pro klienta i do účetnictví.
Napsal weby;734490
- jak vést "virtuální" účet u paypal, protože peníze si na svůj podnikatelský účet mohu převádět například jednou za tři měsíce
Nejpraktičtější je v účetnictví vést PayPal účet jako další bankovní účet (resp. účty, pokud tam máte nastaveno více měn).
Napsal weby;734490
- rád to budu danit, jen musím vědet jak
Podle §7 zákona o daních z příjmů.
18. 12. 2011 01:08:28
https://webtrh.cz/diskuse/paypal-prijemce-plateb-a-ucetnictvi#reply708378
bmw525i
verified
rating uzivatele
19. 12. 2011 17:37:33
Napsal Yardos;734524
Ironií je, že hledáte odpověď na fóru Webtrh a ne na účetním fóru ...
  • Pokud jde o koncového spotřebitele, který nevykazuje ekonomickou aktivitu (zjednodušeně: nejde o podnikatele), tak se vždy uplatní DPH (v základní sazbě, tj 20%) bez ohledu na sídlo příjemce služby.
  • Pokud příjemce služby je podnikatel, tak záleží na tom, kde je jeho sídlo: * v tuzemsku: uplatní se DPH v sazbě 20% * mimo tuzemsko: poskytnutí služby není předmětem daně z přidané hodnoty
Odpovědnost za určení, jestli jde o podnikatele nebo ne, je na vás. V rámci EU je to zjištění usnadněno možností klienta uvést evropské DIČ (VAT ID, VAT RegNo, NIP atd.) jehož validitu lze snadno ověřit. Mimo EU je to složitější - můžete buď všem naúčtovat DPH, nebo najít způsob jak ověřit, že jde o podnikatele, nebo věřit jejich prohlášení a DPH neúčtovat. To záleží na vás. Podstatné je, abyste mohl svoje rozhodnutí prokazatelně obhájit při případné daňové kontrole.
Tohle potvrzení je jenom podklad pro vystavení daňového dokladu (pro podnikatele) nebo faktury (pro ostatní). To je možné vyřešit softwarem, který po potvrzení platby z PayPalu vygeneruje příslušný doklad pro klienta i do účetnictví.
Nejpraktičtější je v účetnictví vést PayPal účet jako další bankovní účet (resp. účty, pokud tam máte nastaveno více měn).
Podle §7 zákona o daních z příjmů.
Je vidět pane účetní poradce, že neobchodujete na síti se softwarem s využitím PayPal. To není tak jednoduché, jak to vidíte Vy.
1. PayPal, podobně jako Clickbank, Moneybrookers, AlertPay, nejsou banky, ale soukromí platební zprostředkovatelé. Nevím, jak by se případná kontrola z FÚ tvářila, kdybych měl ve svém účetnictví zaregistrováno dalších 5 bankovních účtů. Konkrétně já obchoduji podobně, jako kolega s prodejem software a pro platby využívám nejenom PayPal, ale i Clickbank.
2. Pokud jde o účtování DPH u PayPal je to jednoduché, protože tam je možnost ke každé platbě přidat 20% VAT, jako samostatnou VAT položku. Problém je v tom, že nejsem schopen rozeznat, zda mám, nebo nemám, s přihlédnutím k Směrnici EU (a našim zákonům) VAT účtovat, nebo ne. Viz bod 3) - vysvětlení, jak probíhá platební proces. U Clickbank je další problém. Clickbank se zaregistrovala v EU jako plátce VAT a v podstatě při prodeji vystupuje jakoby prodejce. Při kliknutí na jejich tlačítko se otevře stránka s požadavkem na vložení "Country" a teprve po odkliknutí se otevře platební forma s již přednastaveným % VAT. Čili, Clickbank účtuje VAT každému, bez ohledu zda jde o registrovaného kupce k VAT v rámci EU, nebo ne, čímž porušuje Směrnice EU, ale nikomu to asi nevadí.
3. Fakturace je velký problém a nevím, jak by se kontrola z FÚ tvářila. Na prodejní stránce je tlačítko s vygenerovaným kódem pro platbu přes PayPal. Kupující klikne na tlačítko, otevře se mu platební forma PayPal s vygenerovanými údaji. Kupující zaplatí a automaticky obdrží děkovnou stránku s URL pro download produktu. Já vůbec nevím, kdo si ten produkt koupil, znám pouze jméno (to ale může být NICK) a platnou emailovou adresu. Pošlu email s požadavkem na sdělení fakturačních dat, ale z 90% odpověď žádná, nebo sdělení, že fakturu nevyžaduje. V těchto případech vystavím fakturu pouze na jméno a místo adresy vložím emailovou adresu. Víc nemám.
4. Účtování plateb přes PayPal. Pokud jde o moje platby, kdy něco kupuji, je to jednoduché. Od PayPal obdržím stvrzenku o platbě, na výpisu z BÚ se tato objeví jako náklad na něco (zpravidla nákup drobného software), zaúčtuji a dokladem je stvrzenka od PayPal. Fakturu nepotřebuji. Pokud obdržím platbu já, vystavím na to fakturu - viz bod 3) a zaúčtuji. Úhradu zaúčtuji jakmile stáhnu peníze od PayPal do svého BÚ, včetně nákladů na stažení - doklad výpis z BÚ. Značným problémem je, když mám na svém virtuálním účtu u PayPal nějakou částku a potřebují já něco koupit. V těchto případech pro mou platbu PayPal napřed použije peníze z mého účtu u PayPal a teprve pokud by částka nestačila, zbytek stáhne z BÚ přes platební kartu. Já obdržím od PayPal stvrzenku na celou zaplacenou částku, ale na mém BÚ se to buď neprojeví vůbec, nebo jen jiná menší položka. Řeším to tak, že od prodejce (pokud ji nedostanu automaticky) si vyžádám fakturu, tuto zaúčtuji do PF a úhradu řeším až po stažení peněz od PayPal. Složité, ale řešitelné.
Všechny tyto problémy kolem obchodování se softwarem přes platební processory jsem konzultoval:
1. S příslušnou vedoucí oddělení mého FÚ - ta vůbec nevěděla o co jde, takže rada žádná.
2. Poslal jsem email do redakce Účetní kavárny - dostal jsem kontakt na nějakou účetní poradkyni, ale výsledek stejný jak u FÚ
3. Poslal jsem email s dotazy na Ministerstvo financí ČR - obdržel jsem odpověď přímo od tvůrce zákona o DPH. Nepřejte si abych ji zde citoval. Dotyčný pán, je možná odborník na DPH, ale o obchodování na Internetu nemá ani páru. Dále jsem nepátral.
P.S. Jsem účetní a daňový poradce, ale neživím se tím, mám na to jen OSVČ.
19. 12. 2011 17:37:33
https://webtrh.cz/diskuse/paypal-prijemce-plateb-a-ucetnictvi#reply708377
Napsal bmw525i;735010
Je vidět pane účetní poradce, že neobchodujete na síti se softwarem s využitím PayPal.
Ne, software přes PayPal opravdu neprodávám. To ale neznamená, že o tom nic nevím :)
Napsal bmw525i;735010
PayPal, podobně jako Clickbank, Moneybrookers, AlertPay, nejsou banky, ale soukromí platební zprostředkovatelé. Nevím, jak by se případná kontrola z FÚ tvářila, kdybych měl ve svém účetnictví zaregistrováno dalších 5 bankovních účtů. Konkrétně já obchoduji podobně, jako kolega s prodejem software a pro platby využívám nejenom PayPal, ale i Clickbank.
ClickBank je něco jiného než PayPal a MoneyBrookers, to určitě dobře víte. (AlertPay neznám). Zatímco ClickBank je v podstatě prodejce digitálních produktů s rozsáhlou affiliate network (již dlouhá léta), PayPal a MoneyBrookers jsou poskytovatelé platebních služeb ve smyslu zákona (O platebním styku). Takže případná kontrola z FÚ by s tím neměla mít problém. Naopak, podle nového Daňového řádu jejich používání podléhá registrační povinnosti (§127).
Moje odpověď zněla: Nejpraktičtější je v účetnictví vést PayPal účet jako další bankovní účet ... a ono to vlastně ani jinak moc nejde v případě, kdy si na PayPal udržujete aktivní zůstatek.
V případě PayPal a MoneyBrookers se softwarem obchodujete přímo (svým jménem). V případě ClickBank za Vás obchoduje prodejce (jménem ClickBank). To je rozdíl, a proto taky ClickBank ani nemůže mít charakter poskytovatele platebních služeb.
Napsal bmw525i;735010
Pokud jde o účtování DPH u PayPal je to jednoduché, protože tam je možnost ke každé platbě přidat 20% VAT, jako samostatnou VAT položku. Problém je v tom, že nejsem schopen rozeznat, zda mám, nebo nemám, s přihlédnutím k Směrnici EU (a našim zákonům) VAT účtovat, nebo ne.
V situaci, kdy prodáváte přímo Vy a klient platí prostřednictvím PayPal, máte prodejní proces pod kontrolou a sám určujete, co vše Vám klient musí sdělit před uzavřením obchodu. Pokud vám nesdělí potřebné údaje, obchod nemusíte uzavřít. Takže máte možnost prověřit validitu EU VAT ID ještě před tím, než pustíte klienta k platební bráně. Programově (jste také programátor, že?) můžete ověřovat i různé pomocné kontrolní body, tj. třeba že ZIP odpovídá městu uvedenému v adrese v USA apod. Na základě těchto kontrol Váš rozhodovací proces vyhodnotí, jestli prodat včetně DPH anebo bez, a případně jestli jde o fake. Principy, kdy bez DPH a kdy s DPH, jsem uvedl dříve.
Napsal bmw525i;735010
Clickbank účtuje VAT každému, bez ohledu zda jde o registrovaného kupce k VAT v rámci EU, nebo ne, čímž porušuje Směrnice EU, ale nikomu to asi nevadí.
Vadí to třeba mně, a asi nejsem sám. ClickBank na komunikaci o tom, že porušuje Směrnici EU, nereaguje, respektive soustavně odpovídá standardním prohlášením, že je vše v pořádku a pokud s tím mám problém, tak ať se obrátím na můj lokální Finanční úřad. Od té doby, co začali s EU VAT, je už prakticky nevyužívám.
Napsal bmw525i;735010
Fakturace je velký problém a nevím, jak by se kontrola z FÚ tvářila. Na prodejní stránce je tlačítko s vygenerovaným kódem pro platbu přes PayPal. Kupující klikne na tlačítko, otevře se mu platební forma PayPal s vygenerovanými údaji. Kupující zaplatí a automaticky obdrží děkovnou stránku s URL pro download produktu. Já vůbec nevím, kdo si ten produkt koupil, ...
Prodejní proces máte (měl byste mít) zcela pod kontrolou a neměl byste klienta pustit k platbě dokud se dostatečně neidentifikuje. V tomto smyslu byste také měl mít vypracované i licenční podmínky.
Napsal bmw525i;735010
Značným problémem je, když mám na svém virtuálním účtu u PayPal nějakou částku a potřebují já něco koupit. V těchto případech pro mou platbu PayPal napřed použije peníze z mého účtu u PayPal a teprve pokud by částka nestačila, zbytek stáhne z BÚ přes platební kartu. Já obdržím od PayPal stvrzenku na celou zaplacenou částku, ale na mém BÚ se to buď neprojeví vůbec, nebo jen jiná menší položka.
Tento problém odpadne v okamžiku, kdy začnete v účetnictví vykazovat PayPal jako další bankovní účet. On totiž opravdu má všechny charakteristiky bankovního účtu. Převody mezi BÚ a PayPal jsou pak peníze na cestě (respektive průběžné položky, pokud vedete DE). Příjmy a výdaje na PayPal se zaevidují stejně jako příjmy a výdaje na BÚ.
Napsal bmw525i;735010
Všechny tyto problémy kolem obchodování se softwarem přes platební processory jsem konzultoval:
1. ....
2. ....
3. ...
Dále jsem nepátral.
To mne nepřekvapuje a chápu vaši frustraci. Nikdo není dokonalý a tak úředník/úřednice některé situace ani nemůže znát, pokud se s nimi nesetkal/a anebo ho/ji to někdo nenaučil. Anebo to jako (spolu)tvůrce zákona nedomyslel do všech důsledků.
Toto je opravdu interdisciplinární oblast a takovéto speciální dotazy nemusí všichni umět odpovědět. Ani já nevím všechno, ale to co zde (i jinde) píšu je podložené vlastními zkušenostmi a neustálým průběžným studiem a analýzou zákonů, vyhlášek, novel, judikátů, seminářů atd. Totéž předpokládám o Vás ...
20. 12. 2011 02:50:57
https://webtrh.cz/diskuse/paypal-prijemce-plateb-a-ucetnictvi#reply708376
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit