@Georgex: Teda tys to tu slušně rozjel. Pokusím se ti dát aspoň trochu shrnující odpověď bez toho, abychom se taky zamotali do nějaké hádky - tvoje dotazy totiž perfektně zapadají do obsahu webu který připravuji, který má podobným způsobem informovat laickou veřejnost o smyslu a užitečnosti kvalitního designu.
Tedy hned zkraje - grafika samotná netvoří významnou část projektu, pokud nejde o něco velmi specifického, buď umělecký web, nebo něco, kde zkrátka z nějakého důvodu je důležitá. Podstatný je design - zjednodušeně řečeno to, od čeho se odvíjí funkčnost, rozmístění obsahu, vedení návštěvníka stránek, prezentace a další věci. Všechno to spadá pod nosnou kostru, kterou je design.
A za kvalitní design se platí - je to mnohem víc než jen hezký obrázek. Pokud už nějaký designér dokáže navrhnout opravdu dobře vymyšlený a fungující design, obvykle ho také dokáže zpracovat s kvalitní grafikou. Označení "grafik" by mělo spadat spíš na kreslíře, ilustrátory apod. - spousta laiků o tomhle vůbec nemá povědomí a grafik je pro ně prostě univerzální označení "kreativce".
Napsal Georgex;800187
Existujú nejaké overené štúdie, alebo nejaké hodnoverné zistenia, že kvalitná -otázka je, co to vlastne je, že? grafika prináša lepšie výsledky v zmysle biznisu a to tak, že sa vyplatí do toho investovať? Myslíte si ,že v dnešnej dobe preplácaného internetu e-shopami je ešte šanca zaujať grafickým spracovaním tak, že si drahý webdesign na seba zarobí, kedže dobrý grafik má ceny pomerne vysoké?
Hm, tak studio o grafice samotné pravděpodobně ani v zahraničí neexistují, ale kecal bych, protože jsem si nikdy nic podobného neověřoval, ani jsem neměl potřebu. Jak jsem právě vysvětlil, v první řadě jde o design. U e-shopů nelákáš zákazníka k tomu aby nakoupil hezkou grafikou, ta je tam jako doplněk navíc, lákáš ho vhodným servírováním obsahu a tím, že mu nekladeš překážky pod nohy, případně mu dáváš k dispozici pohodlné ovládání webu. Všechno tohle se dá změřit a analyzovat, podle vynaloženého času, úsilí a financí s různou přesností. Není to žádná magie. Grafika a její líbivost už ano, protože vkus může mít každý jiný.
Napsal Georgex;800187
Chápem, že web by mal byť prehľadný a prívetivý,ale otázka je či takú prácu neodvedie aj nejaký študent za pár korun.
Ne, protože ten student nebude mít znalosti na to, aby to udělal. Ve většině případů. Ono "přehledný a přívětivý" může pokaždé znamenat něco trochu jiného, a bez patřičných zkušeností a znalostí, které se ani zde nezískávají lehce, přestože člověk oboru neznalý může dospět k přesvědčení že ano (stejně jako všichni rozumí politice a fotbalu, ale už ne knihám nebo hudbě), to prostě nezkušený tvůrce nebude schopen provést tak dobře. Nemusí to tak být vždy, nicméně ironií bývá, že o nefunkčnosti stránek se majitel co šetřil většinou nedozví, protože prostě z webu odejdou, i když by jinak možná nakoupili.
Napsal Georgex;800187
Nieje to teda hlavne o tom, presvedčiť zákazníka, že "drahú" prácu potrebuje? Pripraviť si spústu teorie a omáčky, prečo je dôležité aby to vypadalo presne tak a tak.
Ne, za většinou skutečně kvalitních tvůrců zákazníci chodí sami a rozhodně to není tak, že by je předtím někdo oblbnul :) Samozřejmě se podobné věci také dějí, ale odborník (v každém odvětví) se pozná tak, že ti je schopen vysvětlit věci tak, abys je chápal a aby ti dávaly smysl. Něco, u čeho bys sám od sebe musel strávit desítky hodin studiem, aby sis dokázal zformulovat sám od sebe něco, co ti je schopen zkušený tvůrce stručně popsat a vysvětlit. Zase, není to tak černobílé jak to možná stavím, ale jak už jsem říkal, výsledky se dají změřit, takže za prací nestojí nějaké laciné kecy nebo vymyšlené teoretické ptákoviny. Ty si bohužel občas vymýšlí někteří zákazníci, když nemají jasnou představu proč vlastně designéra najali.
Napsal Georgex;800187
Zaujíma ma to veľmi, pretože moje zistenie je zatiaľ také, že bežným ľudom sa častokrát absolútne nepáčia niektoré moderné webdesignerské skvosty. Resp.nevidia v tom tu pridanú hodnotu a preto: Je nutnou výbavou profi grafika-webdesignera, vedieť dotyčného zakazníka odborne znejúcimi argumentami presvedčiť a vlastne ukecať?
Bez ukázky se na tohle nedá odpovědět. Jestli to správně chápu, tak tohle je ironie. Moderní znamená, že se využívají nově přejaté zvyklosti a lepší způsoby jak web stavět, aby byl pohodlnější než před lety, kdy neexistovaly žádné standardy (například to, že ovládání webu patří do hlavičky, kdysi ho člověk mohl najít po celém webu, je to asi jako rozmístit palubní desku auta po celém voze). Co se grafiky týče, tak grafické programy nabízí rychlejší práci a více možností než před lety. Nic jiného za tím není. A odborně znějící argumenty se liší od těch, které jsou věcné. A na těch záleží. Kdo se nechá přesvědčit něčím, čemu nerozumí, jeho problém. Vždycky může požádat o vysvětlení, nicméně může se taky stát, že je člověk tak natvrdlý, že by spíš potřeboval obecnou přednášku o tom, jak webové stránky fungují.
Mimochodem, lidé jsou co se grafiky týče často docela odolní, a podle mých zkušeností spíš přijmou "moderní skvost" než odpornost 10 let starou. Protože i někdo kdo internet jen používá získá určité povědomí o tom jak web vypadá a něco co vypadá značně nestandardně ho rozhodí. Třeba stránky nemocnice v mém městě, nedávno si na ně kamarád stěžoval, že je nemožné najít otvírací hodiny jednotlivých oddělení, tak tam musel jet. To je praktická demonstrace nepoužitelného designu.
Napsal Georgex;800187
Pýtam sa to preto,že som si dal dosť veľkú námahu v zistovaní ako bežní ľudia 100+ chápu webdesign a zistil som, že im to je v drvivej väčšine prípadov jedno.Dôležité je to aby na webe neblúdili a bolo to prehľadné.Zbytok ich nezaujímal, pretože každý mal viacmenej iný vkus a každému sa páčilo niečo iné. Išlo im o obsah či produkty.
Ano, často je jim to vcelku jedno, nicméně skutečně povedené weby i laik ocení, například
http://www.martinus.cz/ svému úspěchu zčásti vděčí i výraznému provedení, které je profesionální, moderní, a nemyslím si že se najde mnoho lidí, kterým se ten web absolutně nelíbí. To jen tak na okraj, kromě toho i skvěle funguje, protože je každý kousek nákupního procesu analyzován a jelikož jde o nový web, není nutné se brzdit tím, že by byli lidé zvyklí na starý web a proto zachovávat nějaké překonané funkce.
Napsal Georgex;800187
daľšia otázka je...grafikov a webdesignerov pribúda mraky, mnohí kazia ceny -väčšinou študenti a le niektorí sú naozaj dobrí.Nemyslíte si ,že webdesign ako taký sa dostáva do štádia ,kedy to ako job prestáva byť zaujímavé, či už aj z hľadiska globalizácie trhu, bezbarierového vstupu na trh a podobne?
Přibývají už pár let. Někteří jsou dobří, většina ne. Tak to bylo, je a bude. Stejně tak můžu říct, že práce je dost, a kdo ji nemá selhává buď jako designér, grafik, a nebo jako obchodník. Protože pokud se člověk neumí prodat, tak jsou mu jeho zkušenosti k ničemu. Ale ti, co jsou skutečně dobří, to většinou dokážou, protože jinak se ani nikdy dostatečně nevypracují.
Pokud máš web za pár tisíc u kterého nepředpokládáš výdělek, nemá cenu investovat desítky tisíc do designéra. Pokud máš e-shop, u kterého budeš investovat desítky tisíc měsíčně do propagace, budeš chtít i něco nalít do designu, abys využíval potenciál obchodu co nejvíc. Protože představa, že lidi naženeš na web a oni si to tam už nějak projdou, je úplně špatná a navíc hloupá. Pokud to převedeme z internetu kamkoliv do reálu, podobá se to situaci, kdy někdo má firmu a vůbec netuší jak dělat propagaci, kdo jsou jeho zákazníci, jak jim nabídnut produkt (tady jdeme trochu mimo, ale myšlenkou zůstává, že design řeší jak nabídnout člověku obsah), zkrátka na všechno kašle. Design řeší potřeby a není založený na abstraktních pojmech. Grafika se o to jen otírá. Stejně tak platí že obsah je král a jeho nedostatky sebelepší design nenapraví. Howgh.
// Doufám že jsem aspoň zčásti odpověděl na to, co tě zajímalo, a že jsi ty otázky myslel vážně. Neměl jsem sílu procházet celou vyostřenou diskuzi, nerad bych zjistil, že účelem místnosti bylo nějaké popichování, protože tohle sepsat taky netrvalo minutu.
11. 6. 2012 01:08:29