Zadejte hledaný výraz...

Mohu odmítnout poslat zákazníkovi objednávku?

Luděk Kvapil
verified
rating uzivatele
12. 4. 2016 16:55:13
Zákazník má právo na vrácení zboží, ale pokud vám vznikly vícenáklady, tak na to se právo na vrácení zboží nevztahuje. My to třeba v obchodních podmínkách máme formulované takto:
--------------------------------------------------------------------------
Odstoupení kupujícího - spotřebitele od smlouvy
Spotřebitel má právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu do 14 dnů, za předpokladu, že smlouva byla uzavřena za použití prostředků komunikace na dálku.
Lhůta podle odstavce 6.1. tohoto článku běží ode dne uzavření smlouvy, jde-li o kupní smlouvu ode dne, kdy kupující převezme zboží. Odstoupení od kupní smlouvy musí být prodávajícímu odesláno ve lhůtě dle odstavce 6.1. tohoto článku a to na adresu sídla nebo kanceláře prodávajícího uvedenou v článku 2. těchto VOP, nebo na e-mailovou adresu objednavky@mctree.cz.
Využije-li spotřebitel právo odstoupit od smlouvy, považuje se lhůta pro odstoupení za zachovanou, pokud spotřebitel v jejím průběhu odešle prodávajícímu oznámení, že od smlouvy odstupuje.
Důsledky odstoupení kupujícího – spotřebitele od smlouvy
Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, zašle nebo předá prodávajícímu bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy, zboží, které od něho obdržel.
Zboží musí být prodávajícímu vráceno nepoškozené a neopotřebené, zabalené a chráněné dostatečně proti poškození, nejlépe stejným způsobem jako při dodání. Zboží poškozené při přepravě v důsledku zaslání vráceného zboží v nevhodném obalu nelze vyměnit nebo za takové zboží žádat vrácení peněz.
Kupující ponese náklady spojené s navrácením zboží, a jde-li o smlouvu uzavřenou prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, náklady za navrácení zboží, jestliže toto zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou.
Kupující odpovídá za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Zboží poškozené či ve stavu znemožňujícím či ztěžujícím jeho další prodej není prodávající povinen přijmout a nenastávají tak účinky odstoupení od smlouvy.
Ve lhůtě 10 dnů od vrácení zboží kupujícím dle odstavce 7.3. tohoto článku, je prodávající oprávněn provést přezkoumání stavu vráceného zboží, zejména za účelem zjištění, zdali vrácené zboží není poškozeno, opotřebeno či částečně spotřebováno.
Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu prodávající bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Prodávající vrátí spotřebiteli přijaté peněžení prostředky jiným způsobem jen tehdy, pokud s tím spotřebitel souhlasil a pokud mu tím nevzniknou další náklady. Jestliže spotřebitel zvolil jiný, než nejlevnější způsob dodání zboží, který prodávající nabízí, vrátí prodávající spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží.
Odstoupí-li spotřebitel od kupní smlouvy, prodávající není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží prodávajícímu odeslal.
Kupující bere na vědomí, že pokud zboží vrácené kupujícím bude poškozeno, opotřebeno či částečně spotřebováno, vzniká prodávajícímu vůči kupujícímu nárok na náhradu vzniklé škody. Nárok na úhradu vzniklé škody může prodávající jednostranně započíst proti nároku kupujícího na vrácení kupní ceny.
Je-li společně se zbožím poskytnut kupujícímu dárek, je darovací smlouva mezi prodávajícím a kupujícím uzavřena s rozvazovací podmínkou, že dojde-li k odstoupení od kupní smlouvy spotřebitelem, pozbývá darovací smlouva ohledně takového dárku účinnosti a kupující je povinen spolu se zbožím povinen prodávajícímu vrátit i poskytnutý dárek.
// tohle nám psal právník, takže by to mělo být v pořádku.. Dle mého názoru máte tedy právo požadovat zboží nepoškozené, nepoužívané a hlavně vyžadovat náklady na dopravu.
---------- Příspěvek doplněn 12.04.2016 v 17:10 ----------
PS: lhůta na vrácení se týká pouze zboží.. Stačí přidat nějakou službu a za ní se dá normálně vymáhat peníze nazpět..
12. 4. 2016 16:55:13
https://webtrh.cz/diskuse/mohu-odmitnout-poslat-zakaznikovi-objednavku/strana/3#reply1189001
beraniste
verified
rating uzivatele
(29 hodnocení)
12. 4. 2016 17:21:09
Hele a proč si nenecháš zaplatit dopředu? Řešit takový problém až po 14-ti vrácených zásilkách je naprosto neuvěřitelné. Takhle to nechat vyhnít ... to děláte se vším?
12. 4. 2016 17:21:09
https://webtrh.cz/diskuse/mohu-odmitnout-poslat-zakaznikovi-objednavku/strana/3#reply1189000
JarkaII
verified
rating uzivatele
12. 4. 2016 18:04:39
Hele a četl jsi pořádně ? Co bych tím asi vyřešila nechat si zaplatit dopředu ? Stejně by vše vrátila ...
12. 4. 2016 18:04:39
https://webtrh.cz/diskuse/mohu-odmitnout-poslat-zakaznikovi-objednavku/strana/3#reply1188999
Napsal Oleg;1284265
Pry diskriminace zakaznika, pokud mu neco neprodam :D
Ano presne tak. Zakon o ochrane spotrebitele a vyklad k tomu je dany. Jednoduse receno nemuzete jen tak bezduvodne spotrebiteli odmitnout zbozi prodat, nebo mu poskytnout sluzbu. Musite k tomu mit nejaky fakticky duvod a musel byste pak pripadne prokazat, proc jste tohoto spotrebitele odmitl obslouzit.
Diskriminace v obdobnem duchu je zakotvena i v obchodnim styku. V podstate pokud byste napr. provozoval velkoobchod, je z pohledu prava narusenim souteze (diskriminaci) to, pokud byste pri stejnych podminkach mel ruzne ceny. Napr. pokud byste jednomu odberateli pri odberu 100 kusu dal cenu 100 a druhemu 105.
12. 4. 2016 19:53:35
https://webtrh.cz/diskuse/mohu-odmitnout-poslat-zakaznikovi-objednavku/strana/3#reply1188998
Jan
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
12. 4. 2016 21:48:04
Jak píše Radek O., ono zrušit smlouvu zákazníkovi je téměř nemožné. Je to prostě chráněná "zvěř". Zákazník může téměř vše, kdežto obchodník nic. Jak už jsem psal v jiném tématu, kdysi jsem zákazníkovi sdělil, že jsme nuceni objednávku zrušit vzhledem k tomu, že již dané zboží není skladem a ani nebude a ušetřit mu tím čas, dokonce dostal nabídnuto podobné zboží se stejnou cenou. Stejně poslal ČOI, která to řešila a ikdyž mi dala za pravdu, prostě jsem mu to neměl psát, ale počkat až po překročení dodací lhůty. Je to sice něco jiného, ale z principu jsem se zeptal jestli vůbec může obchod stornovat objednávku při jejím přijetí a odpověď zněla, nelze. A OP nemůžou být víc než zákon, cokoliv je tam naspáno mimo zákon, neplatí.
12. 4. 2016 21:48:04
https://webtrh.cz/diskuse/mohu-odmitnout-poslat-zakaznikovi-objednavku/strana/3#reply1188997
LM
verified
rating uzivatele
(17 hodnocení)
13. 4. 2016 06:39:57
Napsal iPekelnik;1284386
Jak píše Radek O., ono zrušit smlouvu zákazníkovi je téměř nemožné. Je to prostě chráněná "zvěř". Zákazník může téměř vše, kdežto obchodník nic. Jak už jsem psal v jiném tématu, kdysi jsem zákazníkovi sdělil, že jsme nuceni objednávku zrušit vzhledem k tomu, že již dané zboží není skladem a ani nebude a ušetřit mu tím čas, dokonce dostal nabídnuto podobné zboží se stejnou cenou. Stejně poslal ČOI, která to řešila a ikdyž mi dala za pravdu, prostě jsem mu to neměl psát, ale počkat až po překročení dodací lhůty. Je to sice něco jiného, ale z principu jsem se zeptal jestli vůbec může obchod stornovat objednávku při jejím přijetí a odpověď zněla, nelze. A OP nemůžou být víc než zákon, cokoliv je tam naspáno mimo zákon, neplatí.
A pořád dokola:
U výše popsaného postupu to opravdu nejde, protože objednávky se bez oboustranné dohody nestornují. Ale pokud se nechcete bránit je to jen Vaše věc. Rozhodně to neplatí obecně. Pokud máte obecné obchodní podmínky, které jste si stáhnul někde na netu, to je taky Váš problém.
1) Zásada je opravdu spolupracovat s právníky specialisty. Už jen proto, že za své podmínky garantují a jsou na toto pojištění.
2) V obchodních podmínkách se neřeší storna objednávek. Řeší se tam postup přijetí a potvrzení objednávky. Jsou na to zákonné pravidla.
3) Výsledek je takový, že objednávku nestornujete, tu normálně potvrdíte, že dorazila. Ale pak máte alespoň určitý prostor na práci(potvrzení/odstoupení).
A když se pořád píše o ČOI, tak ano zákazníci často vyhrožují z jakýchkoliv (opodstatněných i neopodstatněných) příčin. ČOI to musí řešit a řeší. Často je to jen jejich dotaz ohledně vysvětlení dané situace a nebo dorazí. Pokud je vám to jedno co ČOI rozhodne nebo jste tak malý eshop, že nemáte snahu nebo sílu se bránit je to špatně. Často ČOI uzná v nějaké situaci pravdu eshopu, ale pokud jejich rozhodnutí rozporujete, tak ne ústně vulgárně ve dveřích firmy, ale právníkem.
Právě proto, že na stejnou věc má více lidí jiný názor tak každá větší firma má právní oddělení.
Abych to shrnul: rozhodně nedoporučuji svévolně nebo z vlastních nápadů stornovat objednávky a už vůbec tyto storna v nějakých emailech zákazníkovi vysvětlovat.
Jednoznačně je potřeba právnicky ošetřit obchodní podmínky a legálně upravit objednávkový proces.
Zkuste to, fakt to jde ...
13. 4. 2016 06:39:57
https://webtrh.cz/diskuse/mohu-odmitnout-poslat-zakaznikovi-objednavku/strana/3#reply1188996
beraniste
verified
rating uzivatele
(29 hodnocení)
13. 4. 2016 15:42:12
Už jsem se smířil s tím, že pošleme zákazníkovi strojek za pět litrů, on si ostříhá pejska, a pošle ho zpět s dopisem, že děkuje, že si zase někdy objedná. Ono se to tak běžně ale nestává, ti lidé jsou dost slušní, když si vezmu, že takový případ přijde jednou za 10.000 objednávek. Tohle mi paní udělala také, ale jen 3x za sebou a když mi naposledy řekla, "ale pane Berane, já to přeci nemůžu zaplatit, vždyť nemám z čeho, vždyť jsem už několikátý rok na podpoře" tak jsem jí to hned po telefonu vysvětlil a to tak dokonale, že si již nikdy neobjednala. Mimo to si asi na 14 dní vypnula telefon, protože zrovna jsem měl dost špatnou náladu. Doufám, že taková osvěta a promluvení do duše zákazníka, bude mít nějaký dlouhodobý efekt a že ho to třeba odradí od takových nákupů jinde. Ale jak říkám, těch případů je tak malinko, že si s tím vůbec nelámu hlavu. Lidé jsou opravdu slušní, pokud ovšem nelovíte zákazníky na srovnávačích.
13. 4. 2016 15:42:12
https://webtrh.cz/diskuse/mohu-odmitnout-poslat-zakaznikovi-objednavku/strana/3#reply1188995
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit