Zadejte hledaný výraz...

Lze po změnách v DPH od 1.1.2009 stále fakturovat poštovné bez DPH?

Soukromnik
verified
rating uzivatele
16. 12. 2011 10:55:40
Už to téma tady bylo,
http://webtrh.cz/35617-lze-zmenach-dph-2009-stale
ale protože je zamknuto a nejsou v něm vyřešeny všechny aspekty, otevírám toto téma znovu, protože je tady řada nejasností.
Zásilky prostřednictvím České pošty jsou dvojího druhu.
1.) Základní poštovní služby, tj. obyčejné psaní, obyčejný balík, doporučená zásilka, doporučený balíček, cenné psaní, cenný balík, poštovní poukázky atd.
Nejsou zpoplatněny DPH. Plátci DPH účtují v režimu "mimo DPH"
2.) Obchodní balík a EMS. Jsou zpoplatněny DPH 20%. Plátci účtují v režimu DPH.
Viz: Katalog služeb České pošty. 1. skupina Základní poštovní služby je uváděna v katalogu jednotných cen, zatímco 2. skupina Obchodní balík a EMS je uváděna v katalogu ve dvou cenách. Cena bez DPH a cena s DPH.
Tak bych prosil vyjádření odborníka, nejlépe daňového poradce, protože se stále setkávám s účtováním obyčejného balíku, poštovné + DPH. Takže tato otázka stále není mezi všemi zasilateli prostřednictvím České pošty vyjasněna, proto zasluhuje pozornosti a nikoli zamknout téma.
16. 12. 2011 10:55:40
https://webtrh.cz/diskuse/lze-po-zmenach-v-dph-od-1-1-2009-stale-fakturovat-postovne-bez-dph-2/#reply707856
Jiří
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
16. 12. 2011 12:16:33
Ona od dé doby byla další novela, zabývá se jí článek např. tady:
http://www.podnikatel.cz/clanky/uplatneni-dph-u-postovneho-zazehnany/
Přefakturace je řešena na konci článku.
16. 12. 2011 12:16:33
https://webtrh.cz/diskuse/lze-po-zmenach-v-dph-od-1-1-2009-stale-fakturovat-postovne-bez-dph-2/#reply707855
Poštovní služby jsou osvobozené od DPH pouze pro držitele poštovní licence. To znamená, že poštovné účtované nedržitelem poštovní licence podléhá DPH ve zvýšené sazbě.
Pokud jsi plátce DPH tak to prakticky znamená, že:
  • u obchodního balíku si na vstupu (poštovné, které ty zaplatíš České poště) uplatníš nárok na odpočet DPH, a na výstupu (poštovné, které naúčtujes svému zákazníkovi) odvedeš příslušnou DPH
  • u základní zásilky není na vstupu DPH a tak není žádný nárok na odpočet, ale na výstupu to DPH spočítat a odvést státu musíš. Takže jsi (minimálně) o DPH dražší.
---------- Post added 16.12.2011 at 12:23 ----------
Napsal Spocklw;734046
Přefakturace je řešena na konci článku.
Ta "přefakturace" funguje jen tehdy, když jde o plnění jménem a na účet té třetí strany a přes tebe jenom "protečou" peníze. U poštovného by to znamenalo, že si zákazník zásilku posílá sám sobě ...
16. 12. 2011 12:19:04
https://webtrh.cz/diskuse/lze-po-zmenach-v-dph-od-1-1-2009-stale-fakturovat-postovne-bez-dph-2/#reply707854
Soukromnik
verified
rating uzivatele
17. 12. 2011 00:30:32
Vezměme si to popořádku. U základní zásilky. Například obyčejný balík šroubů do 2 kg.
Fakturujete za šrouby 100 Kč + DPH20% tedy 20 Kč. Cena šroubů vč. DPH 120 Kč
Balné 50 Kč bez DPH +DPH20% tedy 10 Kč, balné včetně DPH je 60 Kč
Poštovné dle tarifu České pošty obyčejný balík 52 Kč. MIMO DPH.
Celková hodnota zásilky je 150 Kč bez DPH___Hodnota DPH je 30 Kč____MIMO DPH 52 Kč_______Hodnota zásilky včetně DPH je 232 Kč coby fakturovaná částka.
Výpočet daně DPH do daňového přiznání odečítáte za kolik jste ty šrouby koupili, řekněme že stály ve šroubárnách 40 Kč bez DPH, tudíž uplatníte za šrouby 8 Kč odečtu DPH na vstupu. Za balné, pokud jste krabici vzali někde v Kauflandu zadarmo a přidali vlastní práci k zabalení neuplatníte na vstupu nic. A poštovné je MIMO DPH, musíte uplatnit stejnou částku dle tarifu, takže nic. Tudíž daňová povinnost DPH je 22 Kč za tuto obchodní transakci.
Z odkazu na webu podnikatel: "Plátce daně neuplatní při přefakturaci služeb daň na výstupu, na druhou stranu však nesmí u přijaté služby uplatnit nárok na odpočet daně na vstupu. Samozřejmě za dodržení podmínky, že „přefakturovává“ za částku, jež za přijatou službu zaplatil. Tato položka se v účetnictví nebo v evidenci k dani z přidané hodnoty projeví jako průběžná položka." viz :http://www.podnikatel.cz/clanky/uplatneni-dph-u-postovneho-zazehnany/
Tudíž, neuplatní na výstupu, nesmí uplatnit na vstupu. Výstup, to je těch 30 Kč.
Vstup, to je těch 8 kč. Vstup je odečtené DPH za věci, které jste nakoupili od plátce DPH, v tomto případě šrouby ze šroubáren.
Výstup, to je za věci, jimž jste přidali hodnotu, v tomto případě krabici z Kauflandu zdarma a k tomu práci se zabalením, vytvořili jste hodnotu z ničeho, 60 kč balné z čehož zaplatíte daň 10 Kč DPH a potom prodané šrouby montérovi, jemuž jste fakturovali 180 Kč, z čehož odvedete na výstupu 30 Kč a 150 Kč je Vaší firmy z hlediska daně DPH.
Stát má z toho těch 22 Kč na odvodu z DPH.
Pro účely této diskuze prosím nezaměňovat daň na vstupu s daní na výstupu, poněvadž bychom potom docházeli k nelogickým závěrům. Taky nezaměňovat daň z příjmu s daní DPH. Jsou to dvě na sobě nezávislé daně. Daň DPH vybíráte od konečného zákazníka pro stát. Není z toho vaše nic.
Naproti tomu daní z příjmu odvádíte daň z toho, co jste vydělali určité procento nezávisle na tom co jste daní DPH vybrali od vašeho zákazníka v tomto případě montéra pro stát, z čehož si odečítáte to co jste dali coby DPH vašemu dodavateli, v tomto případě šroubárnám.
A tak to jde potom dál. Montér naúčtuje DPH za smontované například vrata šrouby a odečte si DPH z toho, co jste montérovi vyfakturovali vy. Složitá záležitost, ale tak moc složité to zas není
17. 12. 2011 00:30:32
https://webtrh.cz/diskuse/lze-po-zmenach-v-dph-od-1-1-2009-stale-fakturovat-postovne-bez-dph-2/#reply707853
Takže znova: tato přefakturace bez uplatnění DPH je možná jen v případě, že službu nakupujete jménem a na účet vašeho zákazníka (§36 odst.(11)).
(11) Do základu daně se nezahrnuje částka, kterou plátce obdržel od jiné osoby na úhradu částky vynaložené jménem a na účet této jiné osoby. Podmínkou je, že přijatá částka nepřevýší uhrazené částky za jinou osobu a plátce si u plnění uhrazeného za jinou osobu neuplatní nárok na odpočet daně.
Z pohledu DPH není podstatné, jak to v účetnictví a daňové evidenci zaúčtujete, jestli dobře nebo špatně, podle toho se DPH nepočítá. Naopak - od toho, o co se ve skutečnosti jedná, se odvíjí povinnost k DPH a teprve podle toho se pak účtuje.
Podstatný je právní základ, vyjádřený slovy "jménem a na účet jiné osoby". To je dost důležité. O co jde popisuje třeba obchodní zákoník v §566 až §576 (mandátní smlouva). V praxi to je tehdy, když například za někoho něco zaplatím a on to pak zaplatí mně. Příklad: příjde známý a řekne: hele, já jsem si tady objednal z Amazon v USA knihy ale nemám kartu, zaplať to svoji kartou za mně, až ti to projde účtem, tak ti ty peníze dám. Objednávka, faktura i dodací adresa jsou jeho, já to jenom platím svojí kartou a pak to od něj dostanu zpátky. To je přefakturace která vyhovuje zmíněnému §36 odst.(11) zákona o DPH.
U poštovného by to bylo takto: příjde známý a řekne: hele, já tady posílám balík, ale nemám u sebe peníze, zaplať to za mne, já ti to pak dám. Klientem pošty je on, ne já. Je to on, kdo posílá balík a kdo je uvedený na podacím lístku jako odesílatel.
Jenže v eshopu (nebo v jiném typu zásilkového obchodu) to je jinak. Odesílatelem a tedy klienetm pošty je eshop, to znamená že eshop nakupuje službu od pošty svým jménem a na svůj účet. Tuto službu pak prodává koncovému zákazníkovi a má dvě možnosti: buď zahrne náklady na dopravu do ceny zboží a pak sazba DPH je určená druhem zboží, anebo vyčíslí dopravné/poštovné samostatně, a pak se uplatní DPH 20% na poštovné.
Zákon o DPH to taky tak výslovně uvádí v §36 odst (3) a (4):
(3) Základ daně také zahrnuje
...
e) vedlejší výdaje, které jsou účtovány osobě, pro kterou je uskutečňováno zdanitelné plnění, při jeho uskutečnění,
...
(4) Za vedlejší výdaje se považují zejména náklady na balení, přepravu, pojištění a provize.
Takže příklad uvedený Soukromníkem by mohl mít následující dohru: Kdyby přišla kontrola z berňáku a zkontrolovala si tu fakturovanou částku, tak zjistí: DPH 20% z fakturované částky 232Kč je 38Kč zaokrouhleno, na daňovém přiznání DPH byla uvedena daň na výstupu pouze 30Kč, rozdíl je neodvedená daň ve výši 8Kč. Pokud je to pilný eshop s 1000 fakturami za měsíc, tak to máme krácení daně v celkové výši téměř 100 tisíc Kč za rok. Aby bylo veseleji, tak to už je charakterizované jako škoda většího rozsahu a možné důsledky popisuje §240 trestního zákoníku.
Napsal Soukromník
Takže tato otázka stále není mezi všemi zasilateli prostřednictvím České pošty vyjasněna, proto zasluhuje pozornosti a nikoli zamknout téma.
Pevně věřím, že je tato otázka již vyjasněna, a pokud ne, můžu to rozebrat ještě podrobněji.
17. 12. 2011 23:45:36
https://webtrh.cz/diskuse/lze-po-zmenach-v-dph-od-1-1-2009-stale-fakturovat-postovne-bez-dph-2/#reply707852
Soukromnik
verified
rating uzivatele
18. 12. 2011 20:34:39
Já myslím Yardosi, že teď, nedělního večera nevyřešíme vůbec nic. Rozhodně otázka vyjasněna není. Vygooglil jsem si informace Ministerstva financí k této otázce, ale vyplývá z nich, že tato možnost nepřiúčtovat DPH k obyčejným balíkům je a není. Mají to tak napsáno, že je z toho jeden paf. Šel bych zítra za daňovým poradcem, jenže z tohoto znění by bylo pravděpodobné, že kdybych šel za dvěma daňovými poradci, tak jeden mi řekne to a druhý řekne opak toho. Proto se tím musíme podrobněji zabývat, aby nás nakonec nezavřeli:) zde je odkaz k dokumentu: http://www.scmbd.cz/uploads/data/metodika/oddeleni_ekonomicke/Harakova/Informace_MF_k_preuctovani.doc
Jednak se tam mluví o nějaké poštovní licenci. Jelikož jsem se s tímto termínem setkal až zde, tak ji asi nevlastním. Co je to ta poštovní licence a jak ji získat, abych zákazníkovi uspořil těch 10 Kč+ za DPH? To je první otázka.
Pak dokument obsahuje odstavce, které si navzájem odporují. Vyloženě jeden odstavec říká, že nemám účtovat DPH poštovného obyčejného balíku prostřednictvím ČPošty a druhý zase abych účtoval. Z toho vyplývá, že ta možnost existuje, ale třeba vyřešit, jak uplatnit. Byl bych hrozně nerad, kdybychom měli v našem zasilatelství zavádět praxi typu: "zboží Vám ochotně dodáme; abyste uspořili DPH, doporučujemme Vám doručit nám poštovní známky ve Vašem případě 52 Kč, které nalepíme na Váš obyčejný balík České pošty" Uznej Yardosi, ale taky uznej úředníku kterékoli finanční instituce od FÚ až po MF, že to by byl pravý a nefalšovaný Kocourkov. Abychom se takovému absurdistánu vyhli, nakupuji poštovní známky jménem odběratele a na jeho účet tento náklad přijde ve faktuře za odebrané zboží. Koupil jsem jeho jménem poštovní známky, které jeho jménem nalepím. Z účetního hlediska by si to měl nalepit sám, aby byl spokojen úřední šiml, ale jménem zákazníka olíznout známku mi snad zákon dovolí. Pak jak přijde balík, obsahuje fakturu, která obsahuje požadavek zaplatit těch 52 Kč za známky. Žádnou marži si tam za ty známky nepřidávám, jsou to vlastně známky zákazníka, který jsem na ten účel pro něj koupil a potom za něj tu známku olíznul, za kteroužto službu jsem nevzal nic, žádnou přidanou hodnotu jsem tím tedy nevytvořil, tak jakýpak DPH, když přidaná hodnota žádná není?
Tolik k tomu, ale jestli to tak může být je třeba ověřit, existuje důvodný předpoklad, že to vyžaduje určitý specifický účetní postup, což ovšem těžko v internetové diskuzi nedělního večera beze zbytku vyřešit, takže až zjistíme něco víc dejme vědět. Vycházím ze skutečnosti, že zákonodárce měl na mysli zatížit dépéháčkem obchodní balíky spolu s EMS (proto pošta uvádí jen ty dva sazebníky s DPH) a nikoli obyčejnou poštu, dopisy, obyčejné balíky doporučené a cenné psaní, (které v sazebníku uvádí naopak bez DPH). Ovšem v dnešní době těžko zjistit, co měl vlastně pospávající poslanec při tvorbě svého zákona na mysli. Možná jenom sladké sny:)
---------- Příspěvek doplněn 18.12.2011 v 21:23 ----------
Tady je ještě odstavec, který vyžaduje probrat:
cituji "příjde známý a řekne: hele, já tady posílám balík, ale nemám u sebe peníze, zaplať to za mne, já ti to pak dám. Klientem pošty je on, ne já. Je to on, kdo posílá balík a kdo je uvedený na podacím lístku jako odesílatel.
Totožná situace: Montér pošle objednávku, kde napíše, já chci balík, ale nechce se mi posílat Vám známky, kupte za mne a já Vám to potom zaplatím ve faktuře. Naprosto totožná situace. Jeden nemá peníze a nechce se mu do bankomatu, jiný nemá známky a nechce se mu ke mně jezdit. Proto oba využívají poštu. Od toho tady ta pošta ostatně je, že ano? No tak já za něj na té poště známky koupím, olíznu a nalepím. Přidaná hodnota nevzniká tím žádná. Nechci za to nic navíc. Kdybych chtěl za olíznutí toho lepu korunu, vznikla by přidaná hodnota 20 haléřů a to bych musel vyúčtovat, jenže když nechci nic, tak neúčtuji taky nic. Přidaná hodnota je vždycky za nějaké zhodnocení. Známka olíznutím zhodnocena není, protože účtuji stejnou částku, jako když jsem nakoupil.
Odesílatel na podacím lístku je vždycky ten kdo odesílá. Význam nemá daňový, ale provozně informační. Například kdyby nešlo doručit z nejrůznějších důvodů, třeba protože našeho montera trefil šlak, tak aby ČP věděla, komu mají poslat balík zpátky. Musím tam coby odesílatel fungovat já a nikoli odběratel, i kdyby si to finanční úředník přál, to bychom způsobili zmatky poště. Ten známý co neměl peníze, nemůže být na balíku uvedený coby odesílatel. To je vždycky adresát, jinak by ten balík přišel mně zpátky a byl by zmatek. Taktéž nemůže být odběratel a odesílatel totožný. Taková zásilka by neměla žádný smysl. Teoreticky nikdo nemůže sám sobě poslat balík, ale prakticky to jde a dělá se to. Například cestuješ po vlastech českých, vzal sis deštník, když jsi vyjel pršelo, ale pak se počasí ustálilo. Deštník posíláš domů poštou, ať se nemusíš s deštníkem na sluníčku tahat, tak posíláš poštou domů. Pokud chceš mít jistotu, že se deštník neztratí, pošleš deštník doporučeně a pak je adresát a odesílatel totožný. Jenže nenapadá mne nic, jak takovým způsobem podnikat.
Nákup známek se účtuje do peněžního deníku, jako režie-poštovné, neovlivňující DPH. Možná že to tady účtuji špatně, ale snad mne nezavřou za popřípadě chybně vedené účetnictví. Musím se domluvit na finančním úřadě. Zatím jsem se tam domluvil vždycky a vždycky od nich odcházel bez náramků. No tak nevím, kde teď budu přes vánoce...
18. 12. 2011 20:34:39
https://webtrh.cz/diskuse/lze-po-zmenach-v-dph-od-1-1-2009-stale-fakturovat-postovne-bez-dph-2/#reply707851
Fajn, vezmu to po pořádku.
Originál toho dokumentu je na stránkách MFCR tady: http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xchg/cds/xsl/legislativa_metodika_9074.html?year=0
Napsal Soukromník;734728
Mají to tak napsáno, že je z toho jeden paf.
Souhlasím, ale když se to má přesně formulovat, tak to asi líp nejde. Poštovnému se věnují předposlední tři odstavce. O názorný výklad jsem se pokusil výše.
Poštovní licenci pokud vím tak vlastní pouze Česká pošta a má na ni monopol. Myslím, že to je podle Poštovního zákona, ale nepátral jsem po tom. Ani přepravci typu DHL, PPL, DPD atd. na ni nemají nárok, takže zde se nechytáme. Pro mne je podstatné, že nikdo jiný než pošta tuhle licenci nemá a tak pro nás poštovné, pokud ho zákazníkovi naúčtujeme, podléhá dani z přidané hodnoty v základní sazbě, zatím tedy 20%. S tím nehneme. A je jedno, jestli to doručíme sami osobně nebo kurýrem nebo poštou nebo PPLkem. A je taky jedno, kolik za to zaplatíme na vstupu.
V tom dokumentu se čtvrtý odstavec odzadu zabývá právě přefakturací, kdy se DPH neuplatní. Říká se tam doslova:
Může se jednat např. o přijatou částku na úhradu pojišťovací služby nebo poštovní služby, nakoupené jménem jiné osoby, ...
Nakoupit poštovní službu jménem jiné osoby v praxi znamená, že na podacím lístku je jako odesílatel uvedená ta třetí osoba a ty na podacím vůbec nefiguruješ. Což by absurdně vedlo k tomu, že si tvůj klient posílá zásilku sám sobě (je současně odesílatelem i adresátem) a pokud tu zásilku třeba odmítne, tak se vrátí zpět k odesílateli, tedy k němu, atd. přesně tak, jak píšeš. Nicméně podle podacího lístku je průkazné, že jsi tu službu nenakoupil pro sebe, ale jménem třetí osoby. Pokud mu ji taky naúčtuješ, tak bude i na účet třetí osoby.
Takže to je (podle mne jediný) možný postup jak se tomu DPH vyhnout, ale tudy asi cesta nevede. S těmi známkami, jak uvádíš, by to možná šlo taky, ale abys to prokáazal, musel bys mít od zákazníka jeho pověření, kterým tě o to výslovně žádá. Jako ten tvůj montér - ani nemusí napsat, že chce abys za něj koupil známky, stačí když napíše do objednávky magickou větu "zaplaťte za mne mým jménem a na můj účet poštovné".
Ano, je to absurdní, ale podle mne ta absurdita spočívá v tom, že se tu snažíme vymyslet krkolomný postup jak ošulit znění zákona a vyhnout se zaplacení DPH z poštovného.
Koukni se na jakéhokoliv velkého hráče v eshopech. Pokud vím, tak všichni tito profesionálové v zásilkovém obchodě k poštovnému připočítávají DPH. Co na to zákazník? Zaplatí to a ani se nad tím nepozastaví. Je to prostě standardní postup a je jedno, jestli se zněním zákona souhlasíme nebo ne.
Z podnikatelského hlediska ty nabízíš klientovi obchod typu: prodám vám zboží a zajistím vám dopravu na určené místo a vy mi za to zboží a tu službu zaplatíte. Zboží nakoupíš u jednoho dodavatele, službu nakoupíš u jiného dodavatele, odečteš DPH kde to jde, přirazíš marži podle své kalkulace, připočítáš DPH, odešleš a fakturuješ. Cyklus: koupím -> prodám. To je transparentní a hlavně běžná obchodní praxe.
Myslím, že tu řešíme něco, co převážnou většinu klientů ani nezajímá ani netrápí.
Napsal Soukromník;734728
Odesílatel na podacím lístku je vždycky ten kdo odesílá. Význam nemá daňový, ale provozně informační.
Má i daňový význam. Představ si, že dáš do daňových výdajů stovku podacích lístků kde je odesílatelem Franta Vopršálek a ne ty (doufím, že se tak nejmenuješ). Daňová kontrola by ti řekla, že to není tvůj výdaj, ale Frantův, takže ti nesnižuje základ daně z příjmu a takové podací lístky ti prostě neuzná. Tedy pokud nemáš s Frantou právě dohodu, že posíláš zásilky jeho jménem a na jeho účet (opět ta magická slova, že?)
Napsal Soukromník;734728
Nákup známek se účtuje do peněžního deníku, jako režie-poštovné, neovlivňující DPH. Možná že to tady účtuji špatně, ...
To účtuješ dobře, nákup základních poštovních služeb od České pošty se účtuje přesně takhle.
Napsal Soukromník;734728
Musím se domluvit na finančním úřadě. Zatím jsem se tam domluvil vždycky a vždycky od nich odcházel bez náramků.
Ano, souhlasím, dobré vztahy se správcem daně se vždy vyplatí - dnes už většina z nich spíše pomáhá správně stanovit a odvést daně. Pamatuji doby, kdy si na všech smlsli a člověka řádně vykoupali.
Napsal Soukromník;734728
No tak já za něj na té poště známky koupím, olíznu a nalepím. Přidaná hodnota nevzniká tím žádná. Nechci za to nic navíc.
Pro odlehčení: ještě abys za to něco chtěl - olíznutí známky může být taky ubraná hodnota - část lepidla ti ulpí na jazyku, ne? Patrně jsi ho taky spolknul. Lízáním stovek známek bys mohl přibrat na váze ...
Přeju klidné a pohodové Vánoce.
19. 12. 2011 12:11:57
https://webtrh.cz/diskuse/lze-po-zmenach-v-dph-od-1-1-2009-stale-fakturovat-postovne-bez-dph-2/#reply707850
Soukromnik
verified
rating uzivatele
20. 12. 2011 00:01:58
Heleď Yardosi, tematický úkol zní: JAK ZAPLATIT POŠTOVNÉ JMÉNEM A NA ÚČET JINÉ OSOBY, ZA PLNĚNÍ OSVOBOZENÉ OD DANĚ NEBO PLNĚNÍ, KTERÉ NENÍ PŘEDMĚTEM DANĚ? To je ta kouzelná formulka, která přibyla od rohu 2009 do Zákona o DPH. Na informace od ministerstva, daňových správců a poradců nebo názory internetových diskutérů se můžeme vykašlat, protože když je něco nejasného, tak je důležité každé písmeno ze zákona. Zákon s něčím takovým počítá, proto MUSÍ být způsob, jak to praktikovat bez kocourkovských absurdit. Zjevné je, že jsme objevili právní vakuum, které není vyřešeno dostatečně. Zákonodárce nevěnoval pozornost a takhle to dopadlo. Ani informace ministerstva 18/86193/2008 nepřinesly do té věci jasno.
Podacích lístků si nevšímej. Opravdu nemají daňový význam. Dokonce se ani při určitém druhu poštovních služeb nevystavuje. Například nejběžněji využívaný "obyčejný balík". Tam pouze nalepíš známky a dáš na poštovní přepážce pošťačce. Žádný podací lístek se nevystavuje. Podací lístek se vystaví jen u doporučeného nebo cenného balíku. Obyčejný balík je totéž co dopis nebo pohlednice z dovolené. Liší se pouze tím, že se nepředává do poštovní schránky na rohu ulice, což by bylo technicky neproveditelné, proto se předává u poštovní přepážky, takže žádný podací lístek a razítko tam je jen pro znehodnocení známek na balíku. Takže podací lístek je opravdu dobrovolný a žádný daňový význam nemá. Můžeš ho ale samozřejmě k daňovému dokladu přidat, ovšem můžeš jedině pokud máš. Tak je vysvětlena ta stovka podacích lístků na Frantu Vopršálka. Žádný podací lístek nikomu nepředkládáš, jednoduše protože žádné podací lístky na obyčejné balíky Česká pošta nevydává, podobně jak podací lístky na pohlednice taky nejsou.
Velkých hráčů, webových obchodů si též nevšímej. Neznám žádného velkého hráče, který by využíval obyčejných služeb České pošty. Když, tak jenom režim "obchodní balík" nebo EMS. Jinak samé DHL, DPD, PPL, kde je to samozřejmé. Je to všechno záležitost "malých hráčů" a proto asi uniká pozornosti úřadů, poslanců a ministerstva. Asi fakt okrajová záležitost.
Ani se nesnažíme vymyslet krkolomný postup jak ošulit znění zákona a vyhnout se zaplacení DPH z poštovného. Jak ošulit znění zákona? To přece nelze. Buď zákon něco říká anebo to neříká a tady zákon říká, že když zaplatíš poštovné jménem a na účet jiné osoby atd..., nemusíš fakturovat DPH v režimu obyčejných služeb České pošty. Takže toto vymakej, coby tematický úkol. Zákon s tím počítá a tak je třeba zjistit jakým způsobem se to prakticky provádí. Od toho jsi účetní poradce, tak na tom makej a nepiš nám tu, že to nejde. Kdyby to nešlo, tak by to tam zákonodárce nepsal. Ty jsi jenom líný myslet.
K vánocům Ti nepřeji nic, protože do vánoc si ještě předpokládám, pár komentářů vyměníme. Teď je úkol vyřešit, jak zaplatit poštovné jménem a na účet jiné osoby za plnění osvobozené od daně nebo plnění, které není předmětem daně.
20. 12. 2011 00:01:58
https://webtrh.cz/diskuse/lze-po-zmenach-v-dph-od-1-1-2009-stale-fakturovat-postovne-bez-dph-2/#reply707849
Soukromník: odpověď již máš - stačí si přečíst a pochopit to, co jsem tu už napsal ...
20. 12. 2011 00:11:25
https://webtrh.cz/diskuse/lze-po-zmenach-v-dph-od-1-1-2009-stale-fakturovat-postovne-bez-dph-2/#reply707848
Soukromnik
verified
rating uzivatele
20. 12. 2011 22:31:29
Co se mne osobně týče, tak by mi to od Tebe, coby účetního poradce stačilo. Další bych si doladil sám a mohl bych diskutovat s daňovými úředníky, kdyby měli námitky. Jenže jsme tady na veřejném webu, kde nás může číst kdokoli, a tak bychom měli být schopni učinit z toho nějaký srozumitelný a smysluplný závěr. Jenže žádný závěr udělat nemůžeme, protože výklady a stanoviska nejsou srozumitelné a jednoznačné. Hlavně chybí vysvětlení, ze kterého by bylo možno sestavit návod, jak a za jakých okolností zaplatit poštovné jménem a na účet jiné osoby...atd.
My dva už tady asi nic nového nevymyslíme. Já spoléhám na ostatní diskutéry, mezi nimiž by se snad mohli najít odborníci, abych je nemusel hledat já sám. Vzhledem k tomu, že už nás přečetlo v této chvíli 344 lidí, snad se mezi nimi ještě nějaký ten odborník najde. Odborníky bych hledal mezi daňovými poradci, kteří možná tento problém už řešili. Taky případně některý pracovník finančního úřadu by nám k tomu měl co říct, ale hlavně a především právník.
Za právníkem zabývajícím se daněmi bych šel první, protože když je něco nejasného znění, tak se v tom nejlíp může zorientovat právník. Proto bych se zeptal právníka, jak on takovému znění rozumí, jestli se s tím už ve své praxi setkal. Právníci totiž nejlépe znají právnickou mluvu, tak dle mne jedině právník to může kvalifikovaně rozluštit. Taky jsem hledal na netu právnický rozbor nebo nějakou judikaturu, jestli něco podobného už neřešil třeba některý soud, a nenašel. Z toho usuzuji, že se tady tuto záležitost snažíme dotáhnout do konce my poprvé. Všichni ostatní, odborníků z jiných webů kteří to řešit začali se zastavili v půli cesty. Že zůstala teoretická možnost dál poštovné účtovat bez DPH, ale nikdo z odborníků nezjistil, jak to správně provádět. Takže jdeme neprošlapanou cestou, a já bych nechtěl se vracet.
Spolu jsme řešili otázku podacích lístků a znění objednávek, že by jako v objednávce muselo být kupte mým jménem poštovní známky známky... a tak dále... bla, bla, bla.... Nemuselo. Písemná objednávka není povinná. Objednat cokoli možno telefonicky nebo ústně, takže se úředníkům FÚ žádná objednávka nepředkládá, někdy ani nemůže, když objednávka byla uzavřena ústně a stvrzena podáním ruky namísto zápisu a razítka.
Totéž podací lístek poštovní zásilky. Není daňovým dokladem, pokud z něj daňový doklad neuděláš Ty sám, například z důvodu že obsahuje údaj o ceně poštovného, které je v případě cenné a doporučené zásilky vyšší, než zásilky obyčejné. Chceš uplatnit vyšší náklad na poštovné, potřebuješ podací lístek. Posíláš zboží v obyčejném balíku, žádný podací lístek nedostáváš, proto nemůžeš při kontrolách předkládat, ale taky nemůžeš čarovat s nějakým Frantou Vopršálkem jak jsi v dřívějších komentářích napsal, coby adresátem a odesílatelem na jedné zásilce. Tak k tomu jsme se dopracovali dosud. Další věci jsou nejasné a je třeba dopracovat.
Tady přikládám můj osobní názor. Zaplatit poštovné jménem zákazníka: Možno považovat za explicitně vyjádřený požadavek objednávkou. Pošlete zboží je explicitní vyjádření zákazníka, kupte známky a nalepte mi na balík - implicitní vyjádření.
Podobně jako kdybych Tě Yardosi pozval ať přijedeš do naší firmy, za účelem účetního poradenství. Přijeď, proberem účetnictví, to je explicitní vyjádření mé objednávky. Implicitně je v tom obsaženo, že si například máš doma obout boty, koupit lístek na vlak, abys nejel načerno. Kupuješ ho tedy mým jménem, protože já jsem Tě o to explicitně požádal. Neříkal jsem výslovně, ale rozumí se nepřímo. Kdybych si Tě neobjednal, tak bys žádný lístek nemusel kupovat, ale můžeš třeba bez lístku přijít pěšky, ovšem normálně se tak účetní poradci nepřepravují. Totéž, že máš koupit benzin do auta, abys někde na silnici neuvázl bez benzínu. Rozdíl je tam pouze v tom, že lístek na vlak nebo benzín je narozdíl od známek České pošty zatížený DPH. Koupil jsi teda lístek na vlak a já Ti jej pak zaplatím cash anebo převodem z účtu. Takže takovým způsobem bych podal vysvětlení kontrole FÚ, pokud by po mně vůbec vysvětlení žádali a nepovažovali tuto záležitost za samozřejmou.
No nic, jsme na weřejné internetové diskuzi, měli bychom učinit nějaký závěr k tématu, ale závěr ještě učinit nemůžeme, tak doufám že nám některý odborník ať právník nebo daňař ještě přispěje svým názorem, popřípadě odkazem na nějakou judikaturu, jak rozumět slovnímu spojení: "ZAPLATIT POŠTOVNÉ JMÉNEM A NA ÚČET JINÉ OSOBY, ZA PLNĚNÍ OSVOBOZENÉ OD DANĚ NEBO PLNĚNÍ, KTERÉ NENÍ PŘEDMĚTEM DANĚ" Osobně si myslím, že se na podobné diskuze každý pracovník FÚ vykašle, protože by se zdržel pro pár korun a nemá jenom mne ke kontrole, a nezdaněné miliony jiných firem by mu kvůli tomu unikaly. Vzhledem k tomu, že jsem nenašel žádnou judikaturu k problému, tak si myslím že se ještě žádný finančák v této záležitosti nesoudil a že se to prakticky na kontrolách neřeší.
Nakonec jsi Yardosi napsal, že to mám probrat u svého daňového správce na finančním úřadě. Ano jistě, jenže je to předčasné, abych zítra běžel kvůli tomu na finančák. Oni tam nejsou od daňového poradenství. Tam se musí s hotovou věcí, až bude především tady jasno. Buď najdu spolehlivé argumenty pro zdůvodnění svého stanoviska. V tom případě je dost času, až oni přijdou na kontrolu. Anebo se moje argumenty ukáží snadno vyvratitelné, potom bych šel učinit dodatečné daňové přiznání, jenže v tomto stádiu je na to čas. Postihy jsou za zjištění nedostatků v průběhu daňové kontroly, tak bych před započetím kontroly o tom řekl a probralo by se to a případně doměřilo, mimo postih, avšak já jsem pořád přesvědčen, že se nic nakonec nic doměřovat nebude.
20. 12. 2011 22:31:29
https://webtrh.cz/diskuse/lze-po-zmenach-v-dph-od-1-1-2009-stale-fakturovat-postovne-bez-dph-2/#reply707847
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit