Zdravíčko.
První dojem: drobnost - moje první načtení stránek bylo z nějakého důvodu poměrně dlouhé - několik sekund -, po které jsem u GoPro MAX viděl žlutý text na bílém pozadí, který se až poté změní na černé/tmavě šedé. Kouknu do zdrojáku a vidím, že ten přechod je jako obrázek. Jen říkám, už není rok 2000 - v CSS jde nadefinovat přesně takový barevný přechod, který se načte rychleji a nikdy nebude žlutá na bílé. Ale toto je fakt detail.
Výběr barev - černá a žlutá mi trochu evokuje cedulky s chemikáliemi nebo takové ty výstražné pruhy dávané na rohy ve skladech apod a pak také agresivní slevové letáky z obchoďáků. Mimochodem, stejnou barevnou kombinaci mají např. firmy UPS, Best Buy, National Geographic, Nikon, Amazon, CAT nebo Snapchat.
Design, písma, obrázky, stylování mi celkově přijde dostatečné; za mě působí jako pěkný moderní web. Vycentrované nadpisy jsou trochu nezvyk oproti jiným stránkám tohoto typu, ale může být.
Drobnost: pro šířku stránky 1024–1040 pixelů se objeví vodorovný posuvník, na dotykových displejích stránka nepříjemně ujíždí (protože prohlížeč řeší jestli kliknout nebo přesouvat obrazovku) a prvky na pravém okraji působí natěsnané úplně ke kraji, což nevypadá dobře. Lze vyřešit v CSS přes přesnější media query.
Hlavní stránka
Nahoře na hlavní stránce mi chybí nějaká alespoň kratičká věta, která by návštěvníkovi řekla, kam se vůbec dostal, co tu může dělat (nemusí být až tak polopatická) popřípadě udala nějaké to „call to action“, jak markeťáci rádi říkají. Lze namítnout, že je to hned vidět a musí to být přece jasný, ale například z vršku stránky a domény není vidět, že půjčuješ i drony, mobily a tablety. Tobě je z toho všechno jasný, ale máš to zkreslené tím, že's to celé vytvořil. Je třeba myslet i na návštěvníky, co sem zavítají úplně poprvé a mohou být trochu vyjukaní, co teď tady. Není na škodu je trochu usměrnit.
Ze stránek není (bez předchozího prohledávání a pročítání) známé tvoje „pole působnosti“. Chtělo by vhodně zmínit, že kamery předáváš v Praze nebo zasíláš přes PPL – to je podle mě docela důležitá informace. Ne každý je z Prahy nebo okolí, lidé, co to mají daleko, zvažují, jak se k případnému vypůjčenému zboží dostanou, jaké mají možnosti a jestli to pro ně má cenu. A toto musí zjistit dřív, než to, co nabízíš.
Sekce příslušenství na hlavní stránce - toto mi zase evokuje shop s vyvoláváním fotografií :)
- Uvítal bych konkrétní příklady toho kterého příslušenství.
- Účelem asi není mít tam galerii fotek z fotobank.
- Slovo „příslušenství“ bych v té celé sekci použil jednou, v nadpisu, a odstranil z jednotlivých nadpisů (kde se, mimochodem, 9× opakuje). Následující „Příslušenství ke kamerám“ zbytečně mate, viz níže.
- Alternativně (a to se mi zdá lepší, viz sekce Copywriting) by to šlo řešit tak, jako bys zákazníka oslovil, např. otázkou „Kam se chystáte?“ a pod tím jako odkazy: Na lyžování, Na šnochrlování, … - na zvážení.
- Přijde mi o trochu lepší mít jako odkaz celý obrázek.
- Titulek nad odkazem, protože je stejný a tedy nedává žádnou další informaci, je na pikaču. Dal bych do něj konkrétní věci, které na cílové stránce uvidím a budu si moci půjčit. Jde o to návštěvníka připravit na to, co asi uvidí za odkazem, na který má kliknout. Neříkám, že to tak nemáš vůbec - náznaky by byly -, ale lze to udělat ještě lépe.
Zeptám se - platí, že
každý kus příslušenství je
vždy kompatibilní s každou možnou kamerou, kterou si lze koupit?
Pokud ne, řeší se nějak, aby si zákazník nevybral nevhodné nebo nekompatibilní příslošenství? (Tedy nějak sofistikovaněji, než psát to v popisku?)
Příslušenství (odkaz z hlavního menu)
- zmatečné - nesoulad mezi názvem odkazu (pouze 'Příslušenství' - evokuje, že příslušenství obecně ke všem nahrávacím zařízením, co nabízíš, tedy včetně iPhonů atd.) a obsahem (příslušenství pouze ke kamerám GoPRO)
- nejsem si jistý tím mít tam skoro 100% duplikát toho, co je na hlavní stránce
- aby toho nebylo málo, nadpis dole „Příslušenství ke kamerám“ zmatkovost ještě zvyšuje. Ke kamerám… to jako narozdíl od čeho? Jak si mám tedy vybírat?
- a poslední nadpis „Příslušenství k akčním kamerám“ – shrnuto: neintuitivní a nesouladný odkaz a cíl, snažící se třikrát různě uvést stejnou věc
- jak z toho ven? Asi dát nejdřív textík zezdola, pak „Příslušenství k akčním kamerám GoPRO“ a nakonec nadpis „Podle aktivit“ (zaměření?) s výpisem aktivit
Stránka konkrétního příslušenství - tak tady to chce hodně práce
- celá ta struktura, rozložení a pořadí prvků je podle mě špatně a neodpovídá účelu stránek
- rozložení prvků tak, jak je, je vhodné např. pro cestovatelský blog, online knihu apod., ale ne na půjčovnu - chybí call to action, konverze, 'tah na branku'
- obrázky jsou sice pěkné a neříkám, že nedokreslují atmosféru, neměly by být „hrdinou“ stránky, tedy tím hlavním, co vybafne na návštěvníka po načtení
- u běžných rozlišení první a možná jediné, co návštěvník/zákazník vidí, je obrázek. A možná horní řádka textu povídání. Zákazník se tak „přehodí“ do režimu prohlížení, pročítání, browsdání; má tendenci zapomenout, že něco chtěl (to mám na mysli tím tahem na branku a call to action)
- obrázek bych tedy nedával do prominentního horního středu coby cíl stránky (kterým není) - lze vymyslet lepší pozici (plovoucí napravo, např.) tak, aby působil sekundárně - aby nekradl pozornost, ale doplňoval; a nebo jako pozadí. Je nepřeberně produktových stránek, které to tak mají krásně vyřešeno - lze se inspirovat.
- existenci textu chválím, určitě dalo práci pro devět sekcí něco vyplodit, ale u řady z nich je příliš dlouhý - dost na to, aby se ze zákazníka stal buď letargický čtenář nebo byl délkou (podvědomě) otravován
- pořadí obrázek - dlouhý text - produkty je špatně
- text ke všem každému příslušenství a za ním jednotlivé příslušenství je špatně určitě - nutí zákazníka hrát nedobrovolnou hru „spojte, co k sobě patří“ – na úzkých displejích dokonce scrollovat mezi obrázkem a popisem! Návštěvník web nečte jako knihu, od začátku do konce, ale prohlíží - a co přečte, si vybírá. Takhle mu v tom bráníš.
- obecný kec na úvod (ne příliš dlouhý, dva tři řádky) určitě neuškodí; kontextuální popis ke konkrétnímu příslušenství pro lepší UX musí být u daného produktu
- prohlédl jsem si namátkově pár textů k příslušenství - vidím tam větu typu „na doporučujeme .“ A pak text pokračuje vysvětlováním příslušenství. Co když už mám vybránu jinou kameru? Lze pak příslušenství použít? Nelze? Jenom některé? Které?
- pokud je ta kompatibilita komplikovaná, dokázal bych si představit u každého příslušenství kompatibilitu napsat a ukázat - textem a/nebo jen ikonkou kamery, se kterou se dá příslušenství použít
- volil bych pořadí: nahoře název příslušenství, pod ním obrázek a pod ním krátký popis (viz níže), cena a možnost objednání/půjčení
- „max. 350 Kč“ – nejsem si jistý, jestli tomu rozumím – možná by to chtělo nějakým způsobem vysvětlit, titulek, pop-up, …
- vím, že to bude znamenat nějakou práci navíc, ale přidal bych ke každému příslušenství krátký popisek s možností ukázat víc – buď rozbalení ukazující delší popis nebo detailní stránka
- přemýšlím, které řešení z výše uvedeného bodu je lepší, a myslím, že místo detailní stránky pro každý kus příslušenství bych asi zůstal na stránce pro druh příslušenství a případně bych jen rozbaloval prostor pro detailní popis. Důvodem je „nezamotat“ zákazníka do hloubi tvých stránek, jedna úroveň zanoření je lepší než dvě.
- příslušenství co do počtu není nikde příliš moc - podle mě by bylo lepší zobrazovat příslušenství pod sebou - ať každý zabere celou řádku.
- podle mě by ideální bylo mít u většiny příslušenství dodatečné ukázky - nevím, jestli rovnou video, ale určitě obrázky ukazující, že to skutečně funguje a že jeho objednání opravdu k něčemu je, má smysl, udělá rozdíl ve výsledném videu. Například u filtru pod vodu ukázat obrázky „před“ a „po“ resp. „bez“ a „s“ ním. Pokud je náhodou instalace příslušenství složitá, ukázat, jak na to.
- všímám si, že kliknutí na některé příslušenství nic nedělá - předpokládám, že to doděláš(?) Nebo ten proces je úplně jinak?
- jaký je vlastně mechanismus pro přiobjednání konkrétního příslušenství ke kameře? Jako vhodnou UX si dokážu představit, že lze na něj kliknout a poté si je stránka pamatuje a automaticky se nabídne/zaškrtne při rezervaci. Nebo předpokládáš, že si to má zákazník pamatovat, dál browsdat a když se rozhodne něco si rezervovat, tak si má na příslušenství vzpomenout? To by bylo otřesné.
Kamery
- i ve FullHD je po načtení přes celou obrazovku plácnutý obrázek. Sice hezký, ale informace a obsah, který lze ze stránky hned po načtení získat, je nulový. Takhle ne, jak jsem psal výše, obrázek použít lze jako pozadí a do popředí dát text/obsah.
- To „Půjčovna akčních kamer GoPro“ mi přijde nějak nadbytečné (to, že je to půjčovna, je vidět z hlavičky). Místo toho bych tam dal krátký okec, že půjčuješ tenhle typ kamer, že s tím máš roky zkušeností a třeba to, jak a proč jsou nejlepší a že zákazníci jsou s nimi spokojení. Žádný román, ale dost na naladění.
- ukázat pouze produktový obrázek kamery a logo modelu je naprosto špatně. Ty možná víš, co který model má, umí a k čemu je dobrý, ale tvůj běžný zákazník ne
- místo abstraktního obrázku kamery je dle mě lepší ukázat tu kameru už na místě (v přírodě, na svahu, pod hladinou) a v akci (připevněnou na čele, popruhu, helmě, tyči, …). Cílem není obdivovat její design ve vzduchoprázdnu, ale vzít ji a začít točit. Zákazník si může lépe představit, že ten týpek na lyžích nebo se šnochlem bude brzy on. U vymazlené produktové fotky to jde těžko.
- určitě popisek a v popisku na co se hodí nejlépe, popř. s jakým příslušenstvím je skvělá (například tam není to, že MAX umí 360°)
- mít v jednom řádku MAX, Hero8 a v druhém Hero8, MAX je to nejhorší pořadí, které lze vymyslet. Buď měj kameru a její příslušenství pod sebou nebo vedle sebe.
- tlačítka jsou extra matoucí - když chci rezervovat kameru, tak tlačítko u ní přejde na její detailní stránku a naopak, rezervování kamery je v boxu u příslušenství - nezlob se, ale nepřijde ti to jako demence? Nenuťme zákazníka něco na stránce dešifrovat nebo přemýšlet, „co tím chtěl básník říci“.
- celá ta struktura se mi nějak nezamlouvá - řešil bych to tak, že na vrchu stránky (to, co je vidět po načtení) by mělo být: (volitelně krátký pokec viz výše) a vylistovat oba typy kamer (s obrázkem) a naznačit, že kliknutím na ně přejedeš na té samé stránce (přes anchor link) k ní. Dvě sekce, jedna pro MAX, druhá pro Hero8. Každá by měla základní popis (orientovaný na to, v čem je dobrá, co s ní lze dělat, možná s příkladem, dvěma použití - opět, ne studiová fotka ale nasazení v akci - a odkaz na její detailní stránku)
- spojil bych stránku pro detail kamery a její objednání - jedna stránka pro jeden model, zákazník bude mít jistotu, že vybrané příslušenství bude pro danou kameru, žádné odskoky na detail příslušenství, silnější konverze k objednání; případné delší texty nebo obsah lze řešit rozbalováním
- poslední sekce (Další příslušenství) je zase overlapping a podle mě to komplikuje a matlá všechno přes sebe - zrušil bych
- sekcí „Proč si půjčit akční kameru?“ na detailní stránce kamery nedává smysl - zákazník šel na stránku půjčovny, pročítal, zvažoval možnosti, teď už je krůček od konverzní akce, tak proč ho přesvědčovat o něčem, o čem už je přesvědčený? Z výhod bych buď udělal samostatnou statickou stránku (na konci s call to action - odkazy na jednotlivé kamery, viz níže) nebo její obsah - zkráceně, v bodech - začlenil na úvod. A přejmenoval bych to na „výhody půjčení“
- sekce „Proč naše GoPro půjčovna?“, nesedí mi konzistence v tom nadpisu, dal bych buď „Proč Go půjčovna?“ nebo „Proč naše půjčovna?“. Můj subjektivní názor je ten, že kapitolkami typu „Proč zrovna my?“ jsou e-shopy přesycené, jedna jako druhá (tedy jsou paradoxně všechny tak free-cool-in, že jsou nakonec všechny stejné). Dá se od ostatních odlišit tím, že to vymažu.
- sekci „Poradíme s výběrem“ se mi zdá zapadlá - odsunutá daleko dole pod místem, kde se zákazník skutečně rozhoduje, jaké příslušenství přiobjednat a které ne.
- a vůbec všechny tady tyto body a argumenty by měly být uvedeny dříve, možná už v úvodu. Nazval bych to asi „naše konkurenční výhody“ (pokud to nezní moc korporátně) anebo „výhody půjčení u nás“
- další a další sekce, další a další čtení!
- pořadí bloků na stránce kamery je špatně, nedává smysl co do UX a marketingu. Opět, cílem je konverze a tady, podle aktuálního rozložení, návštěvník skončí unuděný čtením o tvý firmě a neobjedná si. A nebo (anti)intuitivně klikne na odkaz na konci, který ho vrátí do nekonečné smyčky nedokončeného objednávání.
Rezervace
- není na škodu se co nejvíce držet pravidla, že text odkazu odpovídá hlavnímu nadpisu na stránce, na kterou vede. Tady to lze vyřešit nadpisem „Rezervace“ a obyčejným odstavcem „Vyberte kameru:“
- ad „Příslušenství ke kameře“ - to je to základní příslušenství, které se nemusí extra přiobjednávat? Pokud ano, chtělo by to nějak zmínit.
- místo „Reprezentativní příklad“ podle mě stačí jen „příklad“
Rezervace konkrétní kamery
- Zkušenosti: tohle bych formuloval jako Chci zaškolit: ANO/NE
- Prostor pro zprávu → Vaše poznámka
- Termín pronájmu: určitě by šlo použít líbivější výběr z kalendáře, který by ukazoval datum v kalendáři, zvýraznil dnešní den, znemožnil objednat v minulosti nebo datum vrácení menší než datum zapůjčení. Je na to hafo komponent v JavaScriptu.
- podobně, výběr "ANO"/"NE" u každého příslušenství by šel taky udělat vizuálně lépe (přes zaškrtávátko, označení celého příslušenství)
- co bych na rezervaci uvítal a není drobnost, je dynamicky počítaná aktuální cena
- konverze – žádné linky a odskoky na detailní stránky příslušenství!
- „Po zpracování objednávky vás budeme obratem kontaktovat s přesnou nabídkou.“ - tohle mi přijde, že by mělo být až pod odesílacím tlačítkem
- konverze – existuje možnost udělat prvky „klouzající“ po stránce někde na okraji a viditelné bez ohledu na to, jak je stránka dlouhá a kam je zrovna posunutá. Možná se to zdá jako zbytečná pičura fičura, ale já jsem přesvědčený, že pokud bude mít zákazník vždy na dosah (doklik) tlačítko pro dokončení rezervace, tak budeš mít větší konverzní poměr a nepřijdeš o procento zákazníků, kteří se ti na stránce rezervace v celém tom dlouhém obsahu do něčeho začtou, zakoukají, a zapomenou, že mají formulář odeslat.
- před odesláním by se měly zkontrolovat všechny náležitosti, všechny povinné parametry, zachytit nesmysly (datumy vypůjčení) a v takovém případě znemožnit odeslání formuláře
- po odeslání objednávky - chce to trochu víc než dvě slova, zopakovat/napsat zde další postup pro zákazníka
Statické stránky -
- přijde mi lepší, kdyby na vhodném místě nahoře bylo drobečkové menu. To mj. znamená zorganizovat statické stránky do skupin (např. „PPL - doručení i vyzvednutí“ do „Obecné informace“ atd.)
- drobnost: zrovna na stránce o PPL svítí jako aktivní/vybraný odkaz Kontakt v menu. Podobně, v Podmínkách svítí i Rezervace.
- když dočtu dolů, připadám si zaražený - kde to půjde, chtělo by to další call to action, např. „Podívejte se také na“ a obecně zákazníka přimět k objednání/rezervaci
Copywriting
- obecně, jak na hlavních stránkách z menu tak v detailních popiscích kamer a příslušenství, bych text volil s tím, že cílem je zákazníka přimět, aby o půjčení nejenom přemýšlel a prohlížel si, ale aby si nakonec nějakou kameru (mobil, tablet) objednal.
- jeden přístup je objektivně a věcně psát, co která kamera/příslušenství umí, k čemu je dobré, atd. Existuje i přístup jít na to přes emoce, „pomoci“ zákazníkovi představit si, jak už na té exotické dovolené je a už se potápí, šnochluje, nebo lyžuje nebo jezdí na kdovíčem, atd.
- dá se s tím hrát i po jazykové stránce - místo podmiňovacího způsobu používat budoucí čas, místo „jestli“, „pokud“ a „kdyby“ používat „poté, co…“ a „až“, a tak dále. Zákazník už je na to většinou naladěn a velmi lehce se nechá svést snít o tom, co plánuje udělat.
- nelíbí se mi anglický slovosled cpaný do českého jazyka (např. DJI půjčovna dronů), ale tento hnusný trend už se asi vrátit nedá
- jen pár překlepů – chválím
Patička
- nedá se z ní doklikat na mikrostránky DJI a iPhone
- všechny odkazy pro mobily a tablety jsou nedoplněné; předpokládám, že to jednou bude
- u osobního předání aspoň jednou zmínit, že jde o Prahu; a možná přidat odkazy na Kontakt
- detail: u telefonu radši přidat kód pro zemi +420 (a nebo ne, pokud ti nevolají cizinci)
Jiné
- ne tolik důležitá drobnost: neměly by se vyskytovat odkazy na tu samou (aktuální) stránku
- titulek (bublina) u odkazu, který je stejný jako text odkazu, je zbytečný - radši žádný, nebo - lépe - do něj dát víc informací o cíli než text odkazu
- typografická drobnost: tvrdé mezery za jednopísmennými spojkami a v některých dalších případech dle PČP
- drobnost: nesoulad výskytu „HERO8“ a „HERO8 Black“
-
https://www.gopujcovna.cz/iphone/iphone-x - divné "<" hned pod hlavičkou
-
https://www.gopujcovna.cz/iphone/rezervovat-iphone-x = 404
-
https://www.gopujcovna.cz/gopro/asdsa = 404 (neprojížděl jsem všechny odkazy)
Další návrhy
- úplně radikální krok, který podle mě směřuje k maximálnímu konverznímu poměru - detailní stránky příslušenství zrušit, mít pouze detaily pro kamery GoPRO a na její rezervační stránce, při výběru příslušenství jednotlivá příslušenství (místo v detailu) otevírat ve overlayových oknech - zákazník neodskakuje na žádnou jinou stránku, neotvírá žádný nový tab v prohlížeči, ve kterém by se potenciálně zapomněl resp. ztratil chuť dokončit objednávku; po zavření overlaye je opět na stránce rezervace a po straně na něj kouká „klouzací“ a vždy viditelné tlačítko pro dokončení rezervace
- máš u detailní stránky jednoho konkrétního příslušenství Související příslušenství? Dává ti smysl to mít?
- z pozice nezkušeného zákazníka, který si u tebe ještě nic neobjednal, by se mi líbilo kouknout na nějaké vysvětlující video toho, jak přesně je postup objednání/rezervace od výběru na webu po dodání (nebo rovnou vrácení). Buď hrané nebo přes whiteboard, jak je teďka zvykem.
- Víš o nějaké recenzi, blogu, postu, …, nějakého tvého klienta, který si od tebe půjčil kameru s konkrétním příslušenstvím a napsal o tom? Třeba by nebylo od věci se ho zeptat na svolení zveřejnit link nebo jeho obrázky (opět mě napadá názorná dvojice „bez“ a „s“ tím daným příslušenstvím) spolu s uvedením autora a linku. Něco takového je mnohem, mnohem přesvědčivější než hezké ale trochu frigidní fotky z fotobanky.
- Jen tak ze zvědavosti - a neuvažuješ k půjčování příslušenství pro iPhone? Ne, že by neexistovalo…
- Kolik procent zákazníků se k tobě vrací? Máš pro ně nějaký plán - výhody - slevy? Nepřemýšlíš o tom to zavést?
24. 5. 2020 23:21:39