Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Kolik je reálně v IT funguje samouků?

Napsal boolk;1405804
Ale že je nutné, aby někteří lidé v oboru pracující ty školy měli (a udávali směr, způsoby, jak se co dělá a ndělá, laťku, třeba taky etiku oboru...)
Proč by měli udávat směr ti, co mají školy? :) Právěže školy jsou svázané dogmatama starýma třeba desítky let, jsou konzervativní a vytržené z reality a to přenáší na své žáky. Jak mají tací lidé udávat nějaký směr a být vzorem z hlediska jak se co dělá / nedělá? Právě ti, co se pohybují mimo tyhle dogmatické sféry vidí "outside the box" a zkouší nové techniky a cesty.
Vůbec to "jak se co dělá a nedělá" je typické dogma. Jako by někdo měl patent na správné metody (škola to určitě není, ta čerpá z toho, co napsal někdo jiný, ale jakmile přijde někdo lepší, budou učit jeho metody). Vystudovaní mají často pocit, že "ví, co je správné" a nezpochybňují to a pohrdají všemi, kdo si dovolí od té "správné" představy ustoupit.
Samozřejmě ne všichni jsou takhle ovlivnění, ale sám jsem byl 5 let na VŠ a byť jsem byl vždycky trochu rebel, tak vím, jak velkou sílu ta dogmata mají, když na tebe denně působí. Trvalo mi asi rok se po promoci probrat do reálného světa a vystřízlivět ze všech předsudků a dogmat, které nám ve škole tloukli do hlavy. Bohužel jsem ale v menšině a spousta lidí vyjde školu a ta dogmata se s nima táhnou třeba celý život..
20. 8. 2017 16:34:33
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/strana/2/#reply1296262
aheadnology
verified
rating uzivatele
21. 8. 2017 23:30:02
> Právěže školy jsou svázané dogmatama starýma třeba desítky let,
Nevím jak umělecké školy (myslím, že ale taky ne), ale matematické a technické školy neučí dogmata, ale principy. Princip (Ohmův zákon např.) není žádné škodlivé dogma.
Dogmata (vzorečky) se učí na středních školách. Na vysoké Ti dají do ruky principy, k tomu integrál, derivaci a maticový počet a můžeš zapomenout na vzorečky, bo si to musíš umět spočítat tímto způsobem od píky ;-)
Samozřejmě se nějaké konkrétní věci učí též, ale je jich málo (proto taky furt ti, co se považují za "praxi" brečí, že VŠ nejsou připraveni do praxe ;-) )
Na univerzitách se dělá výzkum. Asi těžko lze vyčítat výzkumu držení se starých dogmat. Samozřejmě mluvím o VŠ, které mají trochu tradici, ne o nedávno přejmenovaných středních školách.
"jak se co dělá": že při použití relačních databází existuje tzv. normální forma, že při řešení několika logických podmínek je jednou z nejrychlejších metod Karnaughova mapa, prostě každý obor toho má myriády...
21. 8. 2017 23:30:02
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/strana/2/#reply1296261
Mám za sebou 1 rok informatiky na VŠ a nic mi to nedalo. Většinu jsem se naučil sám, ale hodně jsem se naučil samozřejmě v práci na junior pozici.
22. 8. 2017 08:50:26
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/strana/2/#reply1296260
Napsal aheadnology;1406154
Nevím jak umělecké školy (myslím, že ale taky ne), ale matematické a technické školy neučí dogmata, ale principy. Princip (Ohmův zákon např.) není žádné škodlivé dogma.
Dogmaty jsem myslel (a taky jsem to i napsal) přístupy, ne konkrétni informace. Samozřejmě že fyzikální zákony (i když i ty mohou projít v budoucnu revizí, co my víme) dogma nejsou. Psal jsem, že dogma je třeba ten přístup, že se něco musí dělat takhle a ne takhle. Nebavil jsem se ani tak o exaktních vědách, jako spíš o designu, marketingu, programování atd. Zkrátka obory, které neustále rostou, mění se a učebnice bývají zastaralé už v den, kdy vyjdou, protože mezitím někdo našel lepší způsoby řešení.
Například kdyby se na školách učila tvorba webů před vznikem CSS, tak by se vnucovalo inline stylování jako jediné možné řešení. Pak přišlo CSS a převrátilo to celé naruby, protože někdo vymyslel, že to inline stylování byla zdlouhavá blbost a že to musí jít elegantněji.
To samé se dá aplikovat na cokoli jiného – například na základce, když ti učitelka řekne "to není domeček, domeček má vypadat takhle!" a pak všichni do dnešního dne kreslíme domečky jako čtverec, nad ním trojúhelníkohou středu a komín (zpravidla vpravo). Možná ještě dveře a čtvercové okno a to je celé. Stejně jako když řeknu, ať nakreslíš jednoduchý strom, vsadím se, že bude listnatý, prostě rovný kmen a nad tím "obláčková" koruna stromu.
Totéž se děje ve všech jiných předmětech napříč ZŠ, SŠ i VŠ. Vnucují řešení problémů jejich "správnou" cestou a studenti to ani nezpochybňují, protože většina z nich tomu "škola ví, co je správné" bohužel věří a nezkouší hledat jiné cesty.
Což vyústí v to, že se lidé naučí přijímat "správné postupy" od ostatních, ale sami se nad žádnými novými nezamyslí, anebo vůbec nezpochybní, že nějaké jiné postupy existují. A to je špatně.
Napsal aheadnology;1406154
"jak se co dělá": že při použití relačních databází existuje tzv. normální forma, že při řešení několika logických podmínek je jednou z nejrychlejších metod Karnaughova mapa, prostě každý obor toho má myriády...
Jak říkám, o těchto věcech se nebavím. I když i ty třeba někdo jednou vyvrátí a najde lepší řešení. :)
22. 8. 2017 09:39:04
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/strana/2/#reply1296259
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit