Zadejte hledaný výraz...

Jaké využíváte právní listiny?

Zdravím,
ačkoliv jsem měl zatím docela štěstí na férové klienty, říkám si, že čím dřív si nechám vypracovat potřebné právní dokumenty a začnu je v praxi používat, tím lépe pro mě.
Vás bych se chtěl zeptat, jaké právní dokumenty využíváte vy, a to jakékoliv (dohoda o dílo uzavíraná před započetím spolupráce, "výhružné" dopisy na klienta co nazaplatil apod.). Přece jen jsem webdeveloper a ne právník, tak bych si rád nechal poradit od těch zkušenějších :)
31. 8. 2012 16:21:46
https://webtrh.cz/diskuse/jake-vyuzivate-pravni-listiny#reply803071
intehos
verified
rating uzivatele
(35 hodnocení)
31. 8. 2012 16:35:23
Základ je smlouva, popřípadě objednávka a potvrzení objednávky z tvojí strany.
Pak samozřejmě uděláš práci, vystavíš fakturu a čekáš.
Když nedostaneš zaplaceno, tak pošleš upomínku, pak druhou a za měsíc necháš na neplatiče vydat platební rozkaz.
Výhružné dopisy nemají smysl, pokud je nedoručují kluci z východu...
31. 8. 2012 16:35:23
https://webtrh.cz/diskuse/jake-vyuzivate-pravni-listiny#reply803070
A jakou smlouvu uzavíráte před započetím zakázky? Smlouvu o dílo, jako například http://www.ipodnikatel.cz/Obchodni-smlouvy/smlouva-o-dilo-vzor.html ? Případně jakým způsobem si ji necháváte podepsat...
31. 8. 2012 16:57:01
https://webtrh.cz/diskuse/jake-vyuzivate-pravni-listiny#reply803069
saas
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
31. 8. 2012 17:20:17
Naprostý základ je smlouva o dílo i licenční smlouva, předávací protokol. Upomínání má cenu řešit až nastane.
31. 8. 2012 17:20:17
https://webtrh.cz/diskuse/jake-vyuzivate-pravni-listiny#reply803068
Tomáš Herout
verified
rating uzivatele
31. 8. 2012 18:59:26
Protože mám praxi i v právu, tak popíšu svůj postup z pohledu práva:
Nejprve předložím potenciálnímu zákazníkovi nabídku sestavenou na základě toho, co jsem si s ním předem vykomunikoval. Nabídka sama o sobě už může mít veškeré náležitosti řádné smlouvy a pokud ji zákazník přijme (doporučuji přijetí alespoň mailem), tak se jedná z právního hlediska o uzavření smlouvy. Není nezbytně nutné v takovém případě podepisovat samostatnou smlouvu, ale je to lepší. Já osobně to kombinuji. V nabídce jsou věci na kterých jsme se dohodli (ty praktické) a ve smlouvě ty právní, přičemž nabídka je nedílnou součástí smlouvy.
V samotné smlouvě (případně nabídce) doporučuji krom nutných částí (definice smluvních stran atd.) uvést hlavně:
- celkovou cenu,
- co nejpodrobnější popis co za danou cenu bude provedeno, protože to bývá nejčastějším předmětem sporů, tuhle část mám já v nabídce,
- termín dodání díla a termín splatnosti faktury ode dne vystavení, protože jen tak bude možné přesně definovat případný datum pro výpočet penále,
- výši penále za nezaplacení v termínu (to není nutné, ale pokud tam nebude, tak se penále vypočítává podle zákona)
- podmínku součinnosti (pokud je nějaká spolupráce se zákazníkem zapotřebí) s tím, že pokud zákazník nebude spolupracovat (třeba nedodá co slíbil), tak se zákazníkovo prodlení nezapočítává do prodlení tvůrce díla
- mělo by tam být definováno také to, kdo bude vlastnit autorská práva k dílu, v čemž bývá často pěkný chaos,
- doporučuji tam dát závazek mlčenlivosti (já dělám i SEO, marketing ... tudíž mám přístup k citlivým datům a je dobré uklidnit zákazníka, že toho nezneužiji),
- DŮLEŽITÉ !!! Dejte si do smlouvy, že za obsah webu (tedy za to co vkládá zákazník sám) si nese právní odpovědnost pouze on a tvůrce webu za to odpovědnost nenese, vyhnete se tím případným problémům, pokud by váš zákazník dal na web něco nelegálního,
- slušný tvůrce by měl určit i podmínky reklamací (také častý problém) a podmínky následné technické podpory, obojí se dá řešit obecnými obchodními podmínkami, ale nějak by to mělo být právně řešeno.
Po dokončení díla si nechte podepsat předávací protokol, že vše bylo v daný den převzato bez připomínek, případně s jakými připomínkami. To je DŮLEŽITÉ !!! Faktura NENÍ doklad o předání díla. Až převzetím díla se zákazník opravdu zavazuje zaplatit smluvenou částku. Faktura už je jen doklad pro účetnictví. Neplatič pak dojde za právníkem se žalobou od vás a právník mu poradí, že dílo nebylo řádně předáno, a proto není povinnost platit fakturu. Na to bacha starý, ale stále oblíbený fígl.
Pozor na to, aby faktura měla všechny náležitosti.
Žádné další právní dokumenty bych dopředu neřešil a souhlasím s tím, že výhrůžné dopisy o zaplacení jsou k ničemu.
Takže by to mělo vypadat následovně:
1. nabídka
2. písemné přijetí nabídky (nepřijetím to končí)
3. sepsání smlouvy (může ji nahradit i dobře sepsaná nabídka)
4. obchodní podmínky jsou dobré, nikoli nezbytné
5. předávací protokol - nutný, důležitější, než smlouva samotná
6. faktura s potvrzením o přijetí faktury
Pokud bude vše výše uvedené v pořádku, tak je pro každého advokáta radost se takové kauzy ujmout. V opačném případě to je radost pro darebáka.
Stačí odpověď takto?
31. 8. 2012 18:59:26
https://webtrh.cz/diskuse/jake-vyuzivate-pravni-listiny#reply803067
Skvělé! Moc Vám děkuji za Váš příspěvek, hodně mi pomohl. Lépe to snad ani sepsat nešlo :)
2. 9. 2012 12:04:53
https://webtrh.cz/diskuse/jake-vyuzivate-pravni-listiny#reply803066
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit