Zadejte hledaný výraz...

Jak začít s marketingem?

HonzisART
verified
rating uzivatele
17. 7. 2018 10:49:01
Zdravím,
poslední dobou se začínám zajímat o marketing - PPC, SEO a propagaci celkově. Mám přístup k profesionálním videokurzům ohledně tohoto tématu a v nejbližší době bych je chtěl shlédnout a začít marketing studovat - jako samouk.
Obracím se na Webtrh komunitu s prosbou o sdělení vašich vlastních zkušeností, které by člověku jako já (začátečníkovi) pomohly. Nechci od nikoho, aby mi sdělil jeho tajemství proč to funguje. Spíš bych se chtěl zeptat, na co se mám zezačátku zaměřit a na co si dát pozor? Jak jste začínali vy? Co je vlastně klíčem k úspěchu - sledování statistik, jak si reklama daří? Nebo investovaná částka do reklamy? Cílený okruh lidí? ...
Dále bych rád věděl, podle čeho hodnotíte úspěšnou kampaň a co od Vás firmy nejvíce požadují? Zajímaly by mě také základní zkratky jako např. co znamená KPI, CPA, PNO apod. Facebook reklamy, Google Ads, Sklik a ostatní platformy - k těm bych se chtěl zeptat, zda se vždy vybere jedna platforma na které reklama běží, nebo se plánovaná částka rozdělí na více částí a investuje se do více platform? A v neposlední řadě bych rád věděl jak je to se správou kampaní - naplánuji reklamu, spustím ji a pak už jen sleduju statistiky, nebo i v průběhu kdy reklama běží něco upravujete?
Otázek bych měl poměrně víc, ale nechci tu z toho dělat kaši. Jak píšu, hledám spíše někoho, kdo se v tomto obporu pohybuje delší dobu, má nějaké zkušenosti a byl ochotný věnovat pár minut odepsáním delšího textu který by poradil lidem jako já.
Děkuji všem dobrým duším, které budou ochotny poradit. Pěkný zbytek dne
17. 7. 2018 10:49:01
https://webtrh.cz/diskuse/jak-zacit-s-marketingem#reply1356763
OndrejDyrka
verified
rating uzivatele
(15 hodnocení)
17. 7. 2018 12:59:29
Můžu mluvit za PPC.
- nejdůležitější je PNO a celkově návratnost, zbytek jsou jenom kecy kolem
- KPI - key performance indicator,
- PNO - poměr nákladu k obratu (musí být menší než obchodní přirážka)
- CPA - cost per acquisition, cena za konverzi (což je mylně mnohdy bráno jako klíčový ukazatel - jenže klíčové je PNO, dokud sedí, ať si konverze stojí třeba 10 000 Kč)
Zrovna zkratky není přece problém si vygooglit...
Klíčové je nepouštět reklamu s budgetem 5 tisíc měsíčně a s očekáváním zázraků, PPC je na to dnes už moc konkurenční.
Neber kampaň jako něco časově omezeného - ve výkonnostní reklamě kampaň běží na dobu neurčitou a tím pádem se v průběhu samozřejmě upravuje.
Nastup jako junior do nějaké agentury - když to budeš brát vážně a ne jako zašívárnu / odkroutit si svých pár hodin a pak jít pařit, budeš vysoce ceněná výjimka.
17. 7. 2018 12:59:29
https://webtrh.cz/diskuse/jak-zacit-s-marketingem#reply1356762
HonzisART
verified
rating uzivatele
17. 7. 2018 13:19:25
Díky moc za přiblížení, rovnou se zeptám na pár otázek k vaší odpovědi.. Jak přesně se počítá obrat, na prokliky? Jinak si to nedokážu vysvětlit.. Přece za reklamu platím a peníze mi z ní nechodí - přibývají noví zákazníci.
K tomu budgetu, kolik je minimální investice, aby PPC fungovalo a jaké další faktory musí být správně nastavené v kampani?
A co se například v průběhu výkonnostní reklamy upravuje?
S tou agenturou to asi nevyjde, mám práci a právě marketing bych se chtěl co nejlépe naučit ve svém volném času.
Jinak díky moc za odpověď.
17. 7. 2018 13:19:25
https://webtrh.cz/diskuse/jak-zacit-s-marketingem#reply1356761
OndrejDyrka
verified
rating uzivatele
(15 hodnocení)
17. 7. 2018 16:45:32
V PPC je možné přes cookies měřit tržby - jednak přímo PPC systémy, jednak v Google Analytics. Tím pádem jde pak samozřejmě spočítat PNO.
Rovnou nastíním, že Analytics defaultně měří tržby last clickem - přiřadí tržbu poslednímu nepřímému zdroji. Jde tam pak dohledat věci typu asistované konverze nebo nejčastější konverzní trasy pro úplnější obraz toho, jak konverze vznikají.
PPC systémy (Adwords, Sklik, ...) oproti tomu měří konverzi stylem, že se konverze připíše reklamě, na kterou se kliklo - a je lhostejné, přes kolik dalších systémů člověk prošel.
Reálná atribuce je velice zhruba řečeno někde uprostřed mezi hodnotou v GA a v PPC systémech.
Minimální investice je pro každého jiná - záleží na trhu, konkurenci, konkurenčních výhodách, maržích a momentálním marketingovém rozpočtu a cílech (někdo nemusí vyloženě hledat výkonovou reklamu a jde mu třeba jen o posílení brandu).
My ideálně začínáme alespoň s 30-50 tisíci Kč měsíčně pro výkonovou reklamu (velice obecné číslo vzhledem k parametrům výše).
Upravuje se všechno, co nefunguje :) Bidovací metody, reklamní texty, přidávají se vylučovací slova a umístění, ladí se XML feedy, ...
Pro výuku nějakých základů mohu jednoznačně doporučit:
- web Petry Větrovské http://zaklik.cz/
- YT kanál Google Partners https://www.youtube.com/channel/UCmrar6eCBa5YrnMfzpteidA (potažmo anglickou verzi).
- akademii Google Ads https://landing.google.com/academyforads/
17. 7. 2018 16:45:32
https://webtrh.cz/diskuse/jak-zacit-s-marketingem#reply1356760
HonzisART
verified
rating uzivatele
17. 7. 2018 16:59:58
Nechci znít jako hlupák, ale asi jsou to na mě moc odborné názvy. Nevím co si vybavit pod pojmem konverze a "reálnou atribucí". Jinak jsem vše pochopil, až se ponořím do těch videokurzů tak bych měl vědět i co jsou XML feedy a bidovací metody, zatím je to pro mě španělská vesnice.
Takovýto rozpočet předpokládám není vhodný pro někoho jako jsem já, tak by mě zajímalo, jestli má vůbec cenu jít do PPC reklam s rozpočtem v řádu pár tisíců (5-10).
Naučím se něco i na takto malých kampaních? Posune mě to dál, nebo to nemá ani cenu zkoušet, pokud nemám alespoň těch 30k?
17. 7. 2018 16:59:58
https://webtrh.cz/diskuse/jak-zacit-s-marketingem#reply1356759
Obecne nejsem z tech, kteri nekoho odkazuji na google, ale nyni to udelam. Bezte na google a zadavejte tam ty vyrazy co vas zajimaji. Kazdy je tam velmi dobre vysvetlen tak, aby jej pochopil i zacatecnik. Pokud i po precteni tech veci nebudete necemu rozumet, prijde s konkretnim dotazem. Takto mam pocit, ze chcete svou praci hodit na druhe.
Nicmene samozrejme pokud budou druzi ochotni vysvetlovat to, co lze najit jednim dotazem (napr. https://www.google.com/search?q=PNO&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b) tak branit v tom nikomu nebudu :)
17. 7. 2018 17:02:25
https://webtrh.cz/diskuse/jak-zacit-s-marketingem#reply1356758
Jakoby hledání, samostudium a rešerše budou tvůj denní chleba...
17. 7. 2018 17:16:49
https://webtrh.cz/diskuse/jak-zacit-s-marketingem#reply1356757
HonzisART
verified
rating uzivatele
17. 7. 2018 17:22:03
Radku, ty zkratky jsem si vyhledal a rozumím jim, v prvním příspěvku jsem je uváděl pouze pro příklad. Teď ale např. s tou konverzí a reálnou konverzí opravdu nevím a chtěl bych to vysvětlit přímo od lidí, kteří se v tom pohybují. Když se zeptám a dostanu odpověď od někoho jiného, lépe se to pamatuje.
Nechci se ale odklánět od tématu, opravdu bych se rád něco dozvěděl od komunity Webtrhu, tak poprosím, jestli máte s marketingem zkušenosti a zároveň i chuť mi poradit, byl bych rád. Díky
17. 7. 2018 17:22:03
https://webtrh.cz/diskuse/jak-zacit-s-marketingem#reply1356756
OndrejDyrka
verified
rating uzivatele
(15 hodnocení)
17. 7. 2018 17:32:49
Reálná konverze v tomto případě znamená skutečná, tj. odhad, jak ta reklama ve skutečnosti funguje versus to, co změří jednotlivé systémy.
PPC má cenu začínat s jakýmkoli rozpočtem, pokud není cílem okamžitá návratnost - zde je to možné vzít jako poplatek za získávání zkušeností.
Nicméně primárním kritériem úspěšného online marketéra je schopnost dohledávat informace. Já třeba z hlavy nevím, jaké všechny rozměry bannerů jdou použít do AdWords (vyjma těch běžných samozřejmě), ale jsem si to schopný během 10 vteřin najít.
Stejně tak se jde během minuty naučit, co to je XML feed.
Začal bych důkladným projetím těch zdrojů, které jsem nalinkoval. Ty jsou chytřejší než celá "komunita Webtrhu" dohromady.
17. 7. 2018 17:32:49
https://webtrh.cz/diskuse/jak-zacit-s-marketingem#reply1356755
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit