Zadejte hledaný výraz...

Jak vypadá kvalitní a seriozní poptávka grafiky?

Co podle vás splňuje kvalitní a seriozní poptávka grafiky? Co obsahuje?
Jak naopak hned na první pohled poznáte problematickou zakázku?
- Představení zadavatele: Co chcete vědět předem? Jakým jazykem má klient mluvit? Formálně, žoviálně, efektivně...?
- Způsob a detaily zadání: Má mluvit o svých potřebách, představách, konkrétních barvách a prvcích? Nechat volnější ruku?
- Způsob spolupráce: Osobní setkávání, telefon, e-mail, pokročilejší online koordinace (Basecamp, ActiveCollab, Assembla; verzovací systém, wiki...); grafik zmizí ve slonovinové věži a objeví se s hotovým návrhem
- Odměna: Záloha/skicovné, urážlivá netržní představa o ceně
Můžou být jednorázoví klienti neproblémoví? Jak poznáte klienta idiota?
Na spekulativní práci se ani neptám, to je zlo tvořivých profesí.
Pojďme brainstormovat. Vítám všechny nápady.
4. 11. 2010 15:34:35
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581157
Mohu se, Martine, nejdříve zeptat, co tímto vláknem sleduješ? Lidé jsou různí. Tím pádem i zadavatelé poptávky se diametrálně liší. Nelze nějak paušalizovat a vlatně ani nevím, co bych ti na jednotlivé body mohl odpovědět. Pracuji často s roztodivnými klienty a ještě divnějšími zadavateli už od roku 1996 a máloco mě může překvapit. Netroufl bych si ale žádného klienta nazvat "idiotem" (myslet si samozřejmě mohu své). Mohl bys, prosím, nějak otázky srozumitelněji přeformulovat, aby bylo naprosto jasné, k jakému cíli vlastně ten "brainstorming" má směřovat? A k čemu má být dobrý? Děkuji.
4. 11. 2010 16:36:58
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581156
Chci sestavit soubor principů, podle kterých budeme filtrovat poptávky grafiky a designu na Webtrhu.
Věřím, že se dají najít znaky společné pro všechny problematické, nebo pro všechny solidní poptávky.
4. 11. 2010 16:44:45
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581155
Aha, takže se to týká výhradně WebTrhu (z tvého úvodního příspěvku to nebylo patrné). Tak jo, pár postřehů sepíšu, jak bude chvilka času :)
4. 11. 2010 16:49:18
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581154
1) Osobně mám rád, když klient mluví k věci. Jestli formálně nebo neformálně je mi celkem jedno. Předem chci znát pravé jméno zadavatele ověřitelné přes internet, podrobnosti projektu a kontaktní údaje. Jako velmi dobrý ukazatel serióznosti klienta se ukázal itrader.
2) Měl by mluvit o všem co ho k projektu napadne - své názory, postřehy, nápady, faktické informace. Na druhou stranu by měl být přístupný změně na úkor jeho původních představ ale ve prospěch projektu. Jak píše Vlastimil Svoboda: "Vaše nápady jsou zajímavé, ale uděláme to úplně jinak." :)
3) To zálěží na velikosti projektu. Pokud jde o větší částky, chci nejdřív vidět klienta naživo. Telefon a skype jsou fajn, u e-mailu mi chybí bezprostřední reakce, ale v zásadě taky vyhovuje. Programy typu Basecamp jsou imho vhodné spíš pro dlouhodobější spolupráci.
4) Odměna. Záloha/skicovné rozhodně ano. Po uživatelech s vysokým kladným itraderem zálohu nežádám. Netržní představa o ceně mě nijak neuráží, občas stačí jenom vysvětlit co si za svůj rozpočet mohou a nemohou koupit a občas se i povede zakázku optimalizovat tak, aby byla výhodná pro obě strany. Jiná věc jsou lidé, co mají dost přesnou představu o ceně a pokouší se získat výhodnější cenu v podstatě podvodem.
Jednorázoví klienti mohou být mnohem méně problémoví, než stálí zákazníci, Klienta idiota nepoznám :)
Dva malé postřehy na závěr:
1) Ještě jsem na wt neviděl seriózní poptávku, která by uváděla jak dlouho mi má práce trvat popř. jak moc je moje práce náročná. Narážím tím na věci jako: "Poptávám grafickou rychlovku", "Tvorba ikonek - práce max. na 30 minut", "Jednoduchá úprava webu", apod.
2) I když by logicky měla být odměna pro vítěze soutěže několikanásobně vyšší, než cena za zakázku zadanou konkrétnímu grafikovi, příjde mi, že v poptávkách je to přesně naopak.
4. 11. 2010 19:30:45
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581153
Děkuju, Gotty. 2) je opravdu dobrý bod. Zadavatel by měl mít jasno ve svých problémech, ale netrvat na konkrétním řešení - právě pro ně si přece najímá profesionála.
Postřeh 1) je zajímavý a řekl bych, že také souvisí s bodem 2).
4. 11. 2010 19:58:02
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581152
Michal Feltl
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
5. 11. 2010 08:07:34
Nemyslim si, že je nutné na Webtrhu do poptávky vypsat vše do podrobna.
Základní aspekty, která by měla poptávka mít:
1.) jméno a kontakt zadavatele (jedinec nebo firma)
2.) dobrá poptávka obsahuje i malé představení zadavatele (web, úspěchy)
2.) zadavatel musí jasně uvést zda se jedná o výběrové řízení nebo zda si vybere sám podle nabídek, které mu dorazí
3.) pokud jde o VŘ tak je nezbytné buď do auditka napsat všechny pravidla nebo je zájemcům posílat SZ nebo emailem, případně odkaz.
- u tohoto bud bych na Webtrhu jasně trval aby bylo zřejmé, že se jedná o VŘ a že zájemce dostane jeho pravidla.
4.) pokud nejde o VŘ, tak by zadavatle měl uvést zda jde o jednorázovou nebo o navázání dlouhodobé spolupráce
5.) v poptávce by mělo být jasně definovaná oblast grafiky (zda jde o webový design, korporátní, potisky apod.)
6.) ve všech případech (VŘ, jednorázová, dlouhodobá) by měla být uvedená orientační cena (nemusí být definováno přesně)
7.) pokud zadavatel chce zaslat již konkrétní grafické návrhy, musí uvést zda bude proplaceno skicovné
Pokud chybí jeden z těchto bodů, tak na mně poptávka působí nedůvěryhodně.
Čím více bodů chybí, tím více poptávka působí nedůvěryhodněji.
Klient idiot? To na poptávce nepoznáš. Poznáš to až při práci..
= lži, záměrná nekomunikace, neproplacení práce, pošpinění jména apod.
5. 11. 2010 08:07:34
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581151
Děkuji, Michale. Můžeš prosím rozvést bod 2)
zadavatel musí jasně uvést zda se jedná o výběrové řízení nebo zda si vybere sám podle nabídek, které mu dorazí
Abych si ujasnil pojmy: Výběrovým řízením myslíš výběr jednoho dodavatele a pak teprve začátek práce, modelem "vybrat si podle nabídek" myslíš spekulativní práci, tedy že dodavatelé zakázku zpracují (např. vytvoří design webu) a až z těchto návrhů si zadavatel vybere?
Protože o tom druhém modelu si myslím, že je marnotratný, nespravedlivý a vposledku nemůže zaručit dostatečnou kvalitu (podporuje opakované využívání návrhů místo šití výsledku na míru) a nechci ho tu podporovat.
5. 11. 2010 11:47:00
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581150
Budu to brát na poptávku loga/logotypu/značky:
Napsal Martin Schlemmer;594001
- Představení zadavatele: Co chcete vědět předem? Jakým jazykem má klient mluvit? Formálně, žoviálně, efektivně...?
Chci vědět předem:
- Jaký subjekt značku objednává
- Co má logo znázorňovat
- Jaký styl grafiky se mu líbí + konkurence
- Pokud začne přátelsky (tykání), je to lepší; formální jednání mi nevadí, ale cítím se při tvorbě více pod tlakem
Napsal Martin Schlemmer;594001
- Způsob a detaily zadání: Má mluvit o svých potřebách, představách, konkrétních barvách a prvcích? Nechat volnější ruku?
- Musí mluvit o svých potřebách
- Chci slyšet jeho představu (i kdybych ji měl následně vyvrátit)
- Barvy, prvky - ano, je to dobré vodítko (pokud jsou rozumné a v souladu se zaměřením loga)
- Volná ruka je fajn, ale ne vždy (dobré řešení je jeden návrh podle představy + jeden čistě na mně)
Napsal Martin Schlemmer;594001
- Způsob spolupráce: Osobní setkávání, telefon, e-mail, pokročilejší online koordinace (Basecamp, ActiveCollab, Assembla; verzovací systém, wiki...); grafik zmizí ve slonovinové věži a objeví se s hotovým návrhem
- Osobní schůzka je nejjistější, tam se pochopí obě strany nejlépe
- Email + mobil je druhá nejlepší forma, ostatní věci slyším poprvé :)
Vždy si beru čas na skicování, přemýšlení a nemám moc rád, když mě během týdne třikrát uhání klient, zda jsem nějak pokročil. Na mě se vyplatí nespěchat.
Napsal Martin Schlemmer;594001
- Odměna: Záloha/skicovné, urážlivá netržní představa o ceně
- Pokud jednám s klientem poprvé pak určitě záloha (spíše až při zaslání prvních skic)
- Když neakceptuje skicovné (a já nemám v hlavě jasný nápad, který ho posadí na zadek), pak do zakázky nejdu
- Výběrovka, která nemá skicovné je pro mě nezajímavá (ovšem opět závisí na tématu a prvotním nápadu)
- Představa o ceně je mi vcelku jedno, zašlu svou nabídku a buď to vezme nebo ne, smlouvání a slevy velmi vyjímečně
Napsal Martin Schlemmer;594001
Můžou být jednorázoví klienti neproblémoví? Jak poznáte klienta idiota?
Mám zkušenosti převážně s jednorázovými klienty a vždy bez problému.
Chová se jako idiot, to já poznám.
5. 11. 2010 14:04:37
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581149
Michal Feltl
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
5. 11. 2010 15:07:19
to Vodička: ale to už mluvíš o konkrétní zakázce pro tebe. Já myslel, že je řeč o tom, co by měla obsahovat poptávka na Webtrhu. Nepřijde ti že takt orozepsané detaily jsou zbytečné a řeší se až s konkrétním dodavatelem, kterého si zadavatel vybere?
5. 11. 2010 15:07:19
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581148
Michal Feltl
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
5. 11. 2010 15:12:48
Napsal Martin Schlemmer;594283
Děkuji, Michale. Můžeš prosím rozvést bod 2)
Abych si ujasnil pojmy: Výběrovým řízením myslíš výběr jednoho dodavatele a pak teprve začátek práce, modelem "vybrat si podle nabídek" myslíš spekulativní práci, tedy že dodavatelé zakázku zpracují (např. vytvoří design webu) a až z těchto návrhů si zadavatel vybere?
Protože o tom druhém modelu si myslím, že je marnotratný, nespravedlivý a vposledku nemůže zaručit dostatečnou kvalitu (podporuje opakované využívání návrhů místo šití výsledku na míru) a nechci ho tu podporovat.
2.) web, krátké představení firmy v jakém odvětví se pohybuje, zkušenosti, malá historie
Jinak já rozlišuji dva druhy VŘ:
1.) zadavatel si vybere podle konkrétní cenové nabídky na jeho poptávku (cenová poptávka + reference, zkušenosti atd.)
2.) zadavatel si vybere podle vytvořené grafické práce, která byla zadaná přes VŘ.
V obou variantách nevidím problém, pokud jsou dobře sepsané podmínky a pravidla VŘ.
Varianta, kdy si zadavatel vybírá pouze referencí se nedá považovat za VŘ.
5. 11. 2010 15:12:48
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581147
Napsal Michal Feltl;594358
to Vodička: ale to už mluvíš o konkrétní zakázce pro tebe. Já myslel, že je řeč o tom, co by měla obsahovat poptávka na Webtrhu. Nepřijde ti že takt orozepsané detaily jsou zbytečné a řeší se až s konkrétním dodavatelem, kterého si zadavatel vybere?
Martin chce brainstorming, tak píšu, jak je to u mě, když se tu sejde 20 takových názorů, dá se lehce zobecňovat a vytvořit nějaká pravidla pro selekci poptávek na webtrhu.
5. 11. 2010 15:15:02
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581146
Petr Široký
verified
rating uzivatele
(26 hodnocení)
5. 11. 2010 15:36:34
Napsal Plaváček;594029
Netroufl bych si ale žádného klienta nazvat "idiotem".
Až po skončení zakázky a jistotě, že s ním už nikdy nebudeš spolupracovat :)
Nemám teď čas to zde všechno číst, ale rozhodně by toho nemělo být moc, protože jinak se člověk prostě na zveřejnění poptávky vykašle a raději vyrazí hledat sám.
5. 11. 2010 15:36:34
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581145
Děkuji, Antoníne.
5. 11. 2010 15:40:04
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581144
"Klientem idiotem" myslím problémového klienta. Mají takoví něco společného? Třeba nerealistické požadavky (hotové do zítra a/nebo za sto korun)?
Co klienti, kteří uprostřed zakázky přestanou komunikovat? Dají se poznat předem?
Klienti, kteří nebudou nikdy spokojení, nebo kteří do procesu zatáhnou svou babičku a psa?
Atp.
5. 11. 2010 15:41:28
https://webtrh.cz/diskuse/jak-vypada-kvalitni-a-seriozni-poptavka-grafiky#reply581143
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit