Zdravím všechny webtržníky, které zajímá toto téma.
úvod
Poté, co jsem do jednoho tématu stručně napsal uživateli
Panv12 jak to chodí na eBay, začalo mi najednou chodit více zpráv, z čehož soudím, že je o tyto informace z české komunity docela velký zájem. A nedivím se tomu. Je tam opravdu velký trh a člověk se tam naučí velmi dobře jednat. Já se navíc díky tomu vyznám v lidech mnohem více než předtím.
Důvodem proč jsem s tím začal byly mé zdravotní problémy, kdy zlepšení nehrozí a a naopak je to horší a horší. Tudíž jsem ze dne na den přišel o velmi dobře placenou práci programátora v zahraničí, která mě moc bavila a s přihlédnutím ke svému aktuálnímu zdraví jsem musel honem vymyslet co dál.
Toto byla jedna z možností, která se mi po měsíci a půl tvrdé dřiny a neustálého učení začala pomalu vracet. Nicméně příjem, který jsem do té doby měl jako programátor, tak tohoto přijmu jsem dosáhl až po 7 - 8mi měsících neustálého učení a testování a po roce a půl stálého stoprocentního nasazení mám už příjem 2.5 násobný. Mám v Čechách vystudovanou ekonomiku a účetnictví, takže jsem si spočítal kolik si díky svému předchozímu vysokému příjmu mohu vydělat.
---
Mohl jsem si na vedlejšku vydělat hodně, ale limitovala mě povinnost přihlásit se jako IO k DPH (identifikovaná osoba) po překročení pevně dané roční částky 326 000 Kč. Takže už jedu na firmu, kterou mám registrovanou v zahraničí.
Jak mám začít?
Tak prvním krokem je si rozmyslet,
zda chci prodávat lokálně nebo globálně. Pokud lokálně, najedu si na jazykovou mutaci, kterou ovládám. Pokud je to němčina tak ebay.de/at/ch. Pokud je to angličtina ebay.co.uk ebay.ca, ebay.co.au nebo ebay.com, který je zároveň také globální == vaše nabídky se zobrazují na všech jazykových mutacích.
Dobře takže co dělat, když už jsem si promyslel, jakou cestou se vydám? Ukážeme si globální verzi, tedy ebay.com
1. Registrace eBay & PayPal účtu
1.1. eBay
- Půjdeme na ebay.com a klikneme na
register.
- Otevře se nám registrační formulář, kde nejprve vybereme jaký typ účtu chceme založit
a) Personal Account (osobní účet)
- tento účet slouží jen pro občasný prodej a ročně na něj lze vydělat maximálně 2500 EUR/USD = pokud zvolíte tento typ
hlídejte si to! Jinak vám sami zavolají proč ještě stále jedete na osobním účtu a nevyplnili jste firemní, budou žádat IČO a DIČ a jiné zezačátku blbosti s tim spjaté. Nicméně doporučuji tento účet na zkoušku, zda mě to bude vůbec bavit.
b) Business Account (obchodní účet)
Tento účet je vhodný, pokud to na eBay myslíte vážně a chcete to tam rozjet ve velkém - ano jde to když víte jak argumentovat. Pokud to tedy myslíte vážně, vyplňte tento typ účtu
--
Máme založený eBay účet a nyní se vrhneme na Paypal, který je chtě nechtě na eBay nejlepší.
--
1.2. PayPal
Půjdeme tedy na paypal.com, kde máme dvě možnosti jak se zaregistrovat. Buďto můžeme kliknout na Get Started, kde to půjde krok za krokem, nebo si můžeme rovnou zobrazit celý formulář kliknutím na Sign Up. Než nás to pustí dál, vybereme napravo, zda chceme Personal Account nebo Business Account. Poté v dalším kroku musíme zadat emailovou Paypal adresu (je to Váš email). Dále klikneme na Next a už máme před sebou celý registrační formlář.
Po vyplnění formuláře Vám přijde na Email potvrzovací email a po kliknutí na odkaz už se můžete přihlásit.
Po přihlášení musíte dříve či později vyplnit další data. Doporučuji to udělat hned poté co jsem si prošel jejich procedúrou, když jsem to nevyplnil včas. :)
Tudíž po přihlášení klikneme na Profile a zde vybereme Profile and Settings (Profil a nastavení). Zde vyplníme vše v My Business info a v My money.
Po vyplnění všech informací včetně bankovního účtu, debetní karty a dalších věcí, které si stejně o vás můžou sami zjistit když budou chtít jelikož jste podnikatelé přichází další část.
---
Tímto máme prozatím Paypal a eBay účty vytvořené a pojďme na krok 2.
2. Ověření účtu (Account Verification) - nutná plynulá hovorová angličtina
Máme zaregistrováno, zbývá to už pouze ověřit. Půjdeme do prodejní sekce tak, že si rozbalíme nabídku
My eBay a vybereme
Selling.
poznámka: eBay má dvě rozhraní pro prodejce Basic selling dashboard a eBay seller Hub, který mně vyhovuje více.
Po zobrazení klikneme na
Request higher selling limits v základní sekci nebo Request selling more v Seller Hub. Přesměruje nás to na stránku, kde máte na výběr Talk to us on the Phone. Označíme a půjdeme dál a přesměruje nás to na stránku
Contact us and we'll be happy to help
ve spodní části máte na výběr telefon - linka zdarma můžete volat z mobilu nebo přes Skype - a také email. Doporučuji telefon vyřešíte tento problém rychleji. Jakmile vytočíme číslo, zeptají se nás proč voláme. Řekněte kvůli ověření účtu a oni vás přepojí na volného asistenta (doba čekání 8 - 15 minut).
Ten to s vámi probere a všechno se ověří pak ho požádáte o přepojení na Paypal - díky tomu nemusíte volat na paypal linku, která není zdarma, ale když vás přepojí na Paypal z eBay, máte to zdarma a hovor platí eBay. Na paypalu se vás také zeptají na několik věcí první otázka bude, zda jste majitel/ka účtu a pak několik dalších dotazů. Poté až vše vyřídíte vám přijde email, kde vás informují, že účet byl ověřen. Jo kvůli ověření debetní karty si z Vašeho účtu strhnou dolar, který vám tam druhý den pošlou zpět.
--
Tím jste úspěšně dokončili proces ověření Paypal a eBay účtu.
Nyní je na řadě prodej. A hned přijde první zklamání, kdy zjistíte, že můžete prodat tušim 10? položek. Už je to dlouho tak nevím, zda to bylo deset nebo padesát. Pokud deset, lze to zvednout. Jak se dozvíte v kroku číslo 3.
3. Najděte si svého dodavatele
Říkáte si ,,No jo, ale proč si mám hledat dodavatele, když můžu stejně prodat jen 10 položek?" Ovšem, avšak můžete to zvednout tak, že si najdete nějakou firmu, která se zabývá velkoobchodním prodejem. Musí to být firma LTD nebo Private Limited Company, nebo INC (v CZ akciovka). Je úplně jedno jestli od nich chcete něco odebírat nebo ne. Toto slouží jen jako vstupenka pro získání vyšších prodejních limitů.
--
Takže přejděme do části, kdy už jsme si firmu našli. Budete potřebovat následující informace:
- název společnosti
- sídlo společnosti (včetně země)
- jaké zboží nabízí
- jaké produkty od nich odebíráte (prostě tam něco najděte a řekněte to a řekněte jich více než jeden)
- jaké množství potřebujete => tady buďte rozumní a nečekejte, že vám dají hned 100 nebo 500 položek. Pro začátek bohatě stačí 50 v případě 10 položek nebo 100 v případě 50 položek
---
Po sdělení informací vám limity ochotně zvednou, aniž byste tam prodali jediný kus.
Tím máte vyhráno a už konečně můžete něco nabízet. Nyní si rozmyslete co chcete vlastně nabízet, kolik položek (pro začátek stačí klidně 5 od každého abyste tam mohli mít 10 položek po 5 kusech.
NEčekejte, že budete moci ihned prodávat například digitální zboží (e-knihy, filmy, software...) na to s 0 hodnocením rovnou zapomeňte. Musíte začít s fyzickým zbožím a o tom řeknu více v kroku číslo 4
4. Zdroje zboží
Zboží můžete brát klidně z Aliexpressu, ale v žádném případě to neříkejte eBayi při žádosti o vyšší prodejní limity. Rovnou vás pošlou do háje protože Aliexpress je na černé listině a v horším případě vám zakážou prodej. Já osobně ho na něco využívám a na většinu mám jiné zdroje a pro eBay mám jiné zdroje, které vím, že projdou jejich sítem.
K dispozici máme vskutku kvanta zdrojů. Jak mezi nimi vybrat ten správný? Tak v prvé řadě si musíme důkladně promyslet
co budeme prodávat a
komu to budeme prodávat.
--
Po vybrání zdrojů ,,pro eBay" zavoláme znovu na eBay a požádáme je o zvýšení limitů. Přijmeme jejich návrh případně požádáme o zvýšení o 20 více než je jejich návrh - více Vám z mé zkušenosti nedají až později, až budete mít historii (feedback).
!! V žádném případě !! se nesnažte konkurovat cenou. Číňany prostě neporazíte. Naopak snažte se vyniknout jinak, pak ty Číňany můžete klidně porazit - vlastní zkušenost u několika produktů. Konkurovat cenou je dlážděná cesta ke krachu.
Takže máme dodavatele a povedlo se nám zvýšit limity. Přejděme ke kroku číslo pět, kterým je vystavování zboží.
5. Vystavování zboží
Tak už se postupně dostáváme do té nejzajímavější části prodeje a tím je vystavování zboží.
Před vystavením si vytipovaný produkt najdeme u konkurence a podíváme se jakým stylem prodávají - mají profi layout? Co nabízí zákazníkům za služby? Pokud to z toho nevyčtu, koupím si u nich jeden kus - jo vážně jeden kus a otestuju si jak fungují a co případně poskytují za přidanou hodnotu. Po tomto průzkumu začneme tvořit nabídku a v průběhu vytváření se zamyslíme co bychom tak mohli zákazníkům nabídnout abychom si obhájili vyšší cenu (ono Vás vždy něco napadne). Ale
POZOR! vyberte jen to, co jste schopni opravdu splnit. Jakmile to nesplníte a narazíte na ,,aktivního zákazníka" můžete mít pěkný vroubek u eBay a pamatujte na jedno - dokazovat musíte VŽDY VY. Vždycky! Je úplně jedno, že za to nemůžete dokažte to. Bez toho Vám kupující nemá povinnost peníze vrátit - to je politika eBay a nic s tím neuděláte.
---
Po ujasnění si co budete poskytovat za servis navíc dokončete nabídku. U přepravy (lokální i mezinárodní) dejte zákazníkovi VŽDY vybrat mezi bezplatnou pomalou dopravou (Free Shipping), která v Číně vyjde na 2 - 25 Korun v závislosti na hmotnosti zásilky a mezi placenou (expresní, případně o něco rychlejší) dopravou. Jsou lidé, mezi které se řadím i já, kteří si v některých případech raději připlatí 5 dolarů za dopravu a přijde jim to do 2 týdnů místo dopravy zdarma, kde to v případě ČR trvá 3 - 5 týdnů a když je Vánoční sezona, kdy jsou třídírny a překladní střediska zavalená balíky nebo mají prázdniny či něco jiného, může se to protáhnout až na 10 týdnů. V takovém případě VŽDY zákazníka na tuto skutečnost upozorněte - pomůže Vám to vyhnout se případným konfliktům protože ,,Mně to prostě za těch 5 týdnů nepřišlo chci vrátit peníze nebo dám podmět na eBay". Pokud Vás to naštve, tak se před odpovědí uklidněte, prověřte kde to vězí a teprve pak napište informace zákazníkovi.
Oops, teď jsem si všiml, že jsem plynule přešel od vystavování k prodeji. No nicméně po dokončení nabídky, zadání množství, napsání všech podmínek (Terms and Conditions, Shipping policy, Return Policy nebo Terms of Refund... je na vás co si tam dosadíte) si vše třikrát pročtěte (já to teda poslouchám), poté požádejte ještě někoho, protože může vidět chybu, které si vy nevšimnete a poté nabídku pošlete ke schválení.
--
Pokud Vám nabídku schválí, napíší Vám mail s předmětem
Your offer has been confirmed. Tak a nyní už máte nabídku oficiálně na trhu.
Kolika způsoby lze produkty vystavovat a jiné další informace kolem prodeje a jednání se zákazníky vám napíšu až zítra už je na mě dost hodin.
4. 2. 2018 00:07:50