Zadejte hledaný výraz...

Jak postupovat v případě neuhrazení webdesignu?

happymaster23
verified
rating uzivatele
26. 2. 2009 16:16:50
Zdravím,
čas od času zpracovávám nějaký web (a to kompletně - CMS, stylesheet i hosting). Se zákazníkem obyčejně neuzavírám písemnou smlouvu a fakturu dávám až po dokončení. Tu druhou věc od příště určitě změním a tu první nejspíš taky. Jenže teď tu mám určitou pohledávku (zákazníkova výmluva, že moje banka odmítla přijmout jeho platbu, by měla být vytesána do kamene) a hledám řešení, jak dostat alespoň část svých peněz zpět.
Projekt obsahuje samozřejmě podklady dodané zákazníkem, které by se normálně daly považovat za jeho know-how, jenže protože není písemná smlouva (a nebylo nic takového dojednáno ani ústně), můžu celý obsah považovat za svůj majetek. Vcelku ani neočekávám, že za to ještě nějaké peníze dostanu, ale alespoň bych rád takovým lidem ukázal, že takhle se nejedná. Mám pod palcem jak hosting tak i doménu, která je sice napsaná na zákazníkovo jméno, ale s mým emailem (dohoda byla, že po dokončení email předělám).
Jak tedy v tomto případě postupovat (na hraně zákona), abych dostal alespoň nějaké peníze (ale ne tím způsobem, že to zákazníkovi dám za menší částku) a zároveň dal zákazníkovi jasně najevo, že takhle se nejedná?
BTW Nemá náhodou někdo z vás vzor takové smlouvy na webdesign (včetně smluvních pokut, atd), podle které bych mohl napsat něco vlastního?
Děkuji moc za vaše odpovědi
26. 2. 2009 16:16:50
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245940
Petr Baloun
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
26. 2. 2009 16:34:22
Jelikoz neni smlouva, tak si majitelem dokud ti nezaplati.
A myslim, ze zakaznik kdyz nezaplati tak prijde o vic nez know how ktery ti poskytl na web.
Pokud ma projekt originalni texty, tak ho zoptimalizuj a pak prodej konkurenci.
To neplatice nauci.
Pricemz by nemel byt problem, aby ti vlozil penize na ucet v hotovosti, pokud je problem s prevodem, pripadne ti je poslal postou na tve jmeno.
26. 2. 2009 16:34:22
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245939
derk
verified
rating uzivatele
(7 hodnocení)
26. 2. 2009 16:50:16
co zkusit elektronický platební rozkaz?
http://forum.finexpert.cz/viewtopic.php?f=320&t=1049507
otázka je, zda bys měl dostatečné důkazy a co je vlastně dostatečné, když nemáš smlouvu?
historie komunikace, předchozí uhrazené faktury na tutéž službu, logy od provozu webu v minulosti? nevím
26. 2. 2009 16:50:16
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245938
demanob
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
26. 2. 2009 17:03:13
ad platební rozkaz: pro elektronické podání potřebuješ elektronický podpis, který se pořádně prodraží v případě, že si ho sjednáváš na firmu; používá se většinou tehdy, kdy již není možná žádná dohoda; ve většině případů je platební rozkaz součástí žaloby; pro podání platebního rozkazu musíš okamžitě zaplatit 4 % z vymáhané částky jako poplatek soudu; pro podání platebního rozkazu musíš mít pádné argumenty, jinak ho soud zamítne a ty zbytečně zaplatíš zmíněná 4 %;ten, proti komu byl platební rozkaz vydán, se může do 15ti dnů od převzetí odvolat (podat odpor) bez udání důvodu; co z toho vychází a všeobecně je vhodné? zkus se v prví řadě domluvit
ad happymasterův dotaz: pokud máš moc nad doménou a hostingem, není v první řadě nic jednodužšího, než okamžitě pozastavit službu a informovat o tom tvého klienta, že činíš tak do doby, než ti částku uhradí - to většinou rozhýbe jednání; asi poslední rok neustále řeším lidi, kterým se nechce platit - pokud máš zájem, můžu ti dát několik bližších rad | mail: demanobgmailcom | skype: demanob
26. 2. 2009 17:03:13
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245937
Petr Sulc
verified
rating uzivatele
(9 hodnocení)
26. 2. 2009 17:03:16
Mě bylo řečeno, že i emalová komunikace je brána jako průkazná, takže jestli máš třeba aspoň to. Jinak bych mu asi poslal fakturu, první den po dnu splatnosti kdyby nebyla uhrazena, tak bych poslal první upomínku atd., někde jsem četl postup. A v upomínce nebo spolu s fakturou bych mu třeba poslal pár řádek textu, že pokud nebude práce splacena, tak nemá právo ji mít nasazenou na svém webu a budeš nucen jí stáhnout... takže bys jí stáhnul z webu, nechal mu tam jenom jeho texty a ten design můžeš prodat...
26. 2. 2009 17:03:16
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245936
TonyK
verified
rating uzivatele
(39 hodnocení)
26. 2. 2009 17:13:13
Pokud je ta domeny pro nej dulezita, tak bych ji suse preved na sebe a presmeroval na nejaky pecko ... a uvidis jak zacne cile komunikovat :-)
26. 2. 2009 17:13:13
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245935
demanob
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
26. 2. 2009 17:14:27
doplnění k platebnímu rozkazu: zamomněl jsem zmínit, co tu podotkl Petr, podání platebního rozkazu nemusíš dotyčnému oznámit, ovbykle však soudním postupům předcházejí alespoň dva upomínkové dopisy
26. 2. 2009 17:14:27
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245934
Napsal happymaster23;224680
Zdravím,
čas od času zpracovávám nějaký web (a to kompletně - CMS, stylesheet i hosting). Se zákazníkem obyčejně neuzavírám písemnou smlouvu a fakturu dávám až po dokončení. Tu druhou věc od příště určitě změním a tu první nejspíš taky. Jenže teď tu mám určitou pohledávku (zákazníkova výmluva, že moje banka odmítla přijmout jeho platbu, by měla být vytesána do kamene) a hledám řešení, jak dostat alespoň část svých peněz zpět.
Projekt obsahuje samozřejmě podklady dodané zákazníkem, které by se normálně daly považovat za jeho know-how, jenže protože není písemná smlouva (a nebylo nic takového dojednáno ani ústně), můžu celý obsah považovat za svůj majetek. Vcelku ani neočekávám, že za to ještě nějaké peníze dostanu, ale alespoň bych rád takovým lidem ukázal, že takhle se nejedná. Mám pod palcem jak hosting tak i doménu, která je sice napsaná na zákazníkovo jméno, ale s mým emailem (dohoda byla, že po dokončení email předělám).
Jak tedy v tomto případě postupovat (na hraně zákona), abych dostal alespoň nějaké peníze (ale ne tím způsobem, že to zákazníkovi dám za menší částku) a zároveň dal zákazníkovi jasně najevo, že takhle se nejedná?
BTW Nemá náhodou někdo z vás vzor takové smlouvy na webdesign (včetně smluvních pokut, atd), podle které bych mohl napsat něco vlastního?
Děkuji moc za vaše odpovědi
Jestli chceš fakt dobrou radu podloženou téměř dvanácti lety osobních zkušeností, hoď to celé za hlavu. Podobných vykuků potkáš ještě velké množství a je jich plný internet. Většinou všechno dopadne tak, že hlava bude bolet tebe a vykutálený šizuňk se ti bude zpovzdálí chechtat, ať děláš, co děláš.
Nicméně dobrým způsobem, jak se poměrně levně bránit, je založit si vlastní blog a zveřejnit tuto smutnou zkušenost včetně konkrétního jména zákazníka, který tě poškodil. Za svou práci mu pak vystav fakturu a pošli doporučeně pomocí České pošty. Následně na vše zapomeň a jdi dál.
Málo se to ví, ale český právní řád připouští i dohodu nebo smlouvu o dílo uzavřenou ústně (telefonem, osobním jednáním a podobně), takže nějakou šanci budeš mít vždycky, zvláště když máš zadokumentováno, že jsi práci odvedl (zdrojáky máš uložené na svém počítači, předpokládám).
Za celou svou kariéru jsem uzavřel písemně jednu jedinou smlouvu a vlastně to také bylo zbytečné. Většinou jsem lidem věřil, ale dopředu jsem dával bacha, s kým si domlouvám byznys.
V dnešní době navíc není problém požádat strýčka Googla o radu a většinou se o svém potenciálním zákazníkovi dozvíš vše potřebné. Ale život jde dál a pár ztracených tisícovek nestojí za to, aby sis kvůli tomu ničil duševní zdraví.
P.S. Zákazníkovi, který tě vypekl, prostě napiš dopis nebo email, kde ho upozorni, že porušil dohodnuté podmínky a že vše budeš řešit způsobem, který ti české zákonodarství dává k dispozici. Možná to zabere. Ber to celé prostě jako cennou životní zkušenost, ale nedělej nikdy nikomu naschvály. Vesměs se to obrátí proti tobě.
26. 2. 2009 17:23:49
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245933
- Weby mejte jednoznacne az do zaplaceni na vlastnim hostingu, po zaplaceni je preneste na zakaznikovo
"Projekt obsahuje samozřejmě podklady dodané zákazníkem, které by se normálně daly považovat za jeho know-how, jenže protože není písemná smlouva (a nebylo nic takového dojednáno ani ústně), můžu celý obsah považovat za svůj majetek."
- Podle autorskeho zakona je vykonavatelem autorskych prav k pocitacovemu programu (coz web je) zadavatel, pokud si to neurcite ve smlouve (mate akorat pravo byt uveden jako autor, nic vic). I z toho duvodu doporucuji pisemne smlouvy, ve kterych si vyhradite pravo dale nakladat se svym webem (napriklad pouzit kus kodu na dalsi projekt).
- E-mailova komunikace je uznavanym dukazem i v trestnim rizeni (potvrzeno v praxi, ackoli e-mail lze zfalsovat v jakemkoli textovem editoru vcetne hlavicek), ktere je jeste mene benevolentnejsi ohledne dukazu nez obcanskopravni a obchodni spory, takze e-mail jako dukaz by zcela jiste stacil i zde. A to obema stranam - vam, pokud chcete prokazat, ze mate pohledavku, i zakaznikovi, pokud by chtel prokazat, ze vy jiz nemuzete pouzivat vytvoreny web, protoze jemu nalezi podle zakona majetkova prava.
Osobne doporucuji nechat problem byt, pokud se nejedna zrovna o pulrocni praci ci nejakou vysoce odbornou zakazku - budete s tim mit vice problemu nez uzitku.
Zejmena si dejte pozor na pomluvy na Internetu, nebyl byste prvni, kdo by na neco takoveho dojel, ackoli je moralni pravo na vasi strane. Krome trestneho cinu pomluvy se muzete dostat do krizku i s uradem na ochranu osobnich udaju (viz zverejnovani neplaticu najemneho na nastenkach bytovek) a pokuty jsou skutecne likvidacni, v extremnim pripade by byl lepsi uz ten kriminal za pomluvu, nez do konce zivota splacet miliony.
26. 2. 2009 20:41:24
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245932
happymaster23
verified
rating uzivatele
26. 2. 2009 21:07:20
NEOsite: Ne, nic originálního tam není. Ale s tou konkurencí by to možná šlo, sice bych za to dostal nula nula nic, ale za tu srandu by to stálo :D. To je jasné, že existuje milion způsobů jak to zaplatit. Doména byla zaplacená hned a pak mi začal tvrdit, že má pomalej internet a nefunguje mu internetové bankovnictví, no radši nekomentovat :D.
derk: Děkuji, to je dobrý nápad.
demanob: Ano, to bylo první co jsem udělal. Problém je ten, že už je to deset dní a klient na emaily neodpovídá.
Petr Šulc: Já právě nemám zaplaceno ani za hosting, takže jediná co jsem tam nechal je zpráva o odpojení z důvodu neplacení. A potom to nahradím redirektem na zápisek na blogu...
TonyK: Ne, to nejspíš není. Akorát si nejsem jistý jak je to u com domén s převodem majitele. Jestli stačí jenom ten email a nebo je to potřeba písemně jako u cz.
Plaváček: Problém je, že tento člověk je zrovna v takovém postavení, od kterého bych ani ve snu takové jednání neočekával.
Děkuji všem za cenné odpovědi. Rozhodl jsem se, že to budu řešit následovně: Napíšu zákazníkovi doporučený dopis (včetně faktury), kde napíšu že pokud do deseti dnů nebude faktura uhrazena, budu zvažovat další postup, který by mohl být buď žádost o vydání platebního rozkazu, najmutí vymahače a zveřejnění celého případu na internetu (pozn.: a zrovna tento člověk se hanbou propadne...) a nebo odprodání webu někomu jinému.
Ještě jednou děkuji
26. 2. 2009 21:07:20
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245931
Napsal happymaster23;224974
...a zveřejnění celého případu na internetu (pozn.: a zrovna tento člověk se hanbou propadne...)...
A ty se pak nebudeš stačit divit jakou budeš platit pokutu, kterou ti vystaví úřad na ochranu osobních údajů. Popřípadě ještě žaloba za pomluvu pokud by byl dlužník dostatečně ofouklý. S tím zveřejněním opatrně.
26. 2. 2009 22:20:01
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245930
demanob
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
26. 2. 2009 22:33:26
K tomu doporučenému dopisu, co plánuješ poslat, ti mohu doporučit následující: pošli ho s dodejkou a do vlastních rukou. Ze zkušenosti vím, že v takovýchto případech 90 % korespondence není přebíráno. Důležité je, až se ti dopis vrátí, nevyhazuj ho, neotevírej ho, ale nech si ho založený tak, jak se ti vrátil, pro pozdější soudní řízení.
Když už jsme u té korespondence, nemáte někdo podrobnosti o tom, jaký je aktuální stav ohledně "vhození do schránky po 15ti dnech na poště - považováno za převzaté"?
26. 2. 2009 22:33:26
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245929
happymaster23
verified
rating uzivatele
27. 2. 2009 00:07:10
Railbot: Pohrozit tím je něco jiného než to udělat. Nebo ne?
27. 2. 2009 00:07:10
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245928
Napsal happymaster23;225147
Railbot: Pohrozit tím je něco jiného než to udělat. Nebo ne?
To jistě. Já se bavím o realizaci. Kdyby náhodou. Pohružky stejně asi moc fungovat nebudou.
27. 2. 2009 09:21:19
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245927
milan
verified
rating uzivatele
27. 2. 2009 09:56:00
Jak dlouho je to po splatnosti?
Možná jen zbytečně vyšiluješ. Řada podnikatelů si vzala k srdci poučku "vymáhat brzo, platit pozdě" a pár výmluv je úplně normální chování. Většinou se stačí trpělivě připomínat a oni časem zaplatí. U větších firem (nadnárodní společnosti) je platba dřív než za dva měsíce po vystavení faktury zázrak.
Takže se zbytečně neukvapuj a nevyhrožuj hloupostmi. Dej mu to sežrat, až bude něco potřebovat příště. A to už tak bývá, že bude. Pak mu připomeň, že je neplatič, zvyš mu cenu a chtěj peníze předem.
27. 2. 2009 09:56:00
https://webtrh.cz/diskuse/jak-postupovat-v-pripade-neuhrazeni-webdesignu/#reply245926
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit