Zadejte hledaný výraz...

Jak ocenit služby internetového marketingu

Lukáš Wojnar
verified
rating uzivatele
17. 10. 2013 19:42:27
Ahoj,
zajímalo by mě, jakým způsobem oceňujete někoho, kdo pro vás dělá internetovou propagaci? Nebo jak se necháváte oceňovat a zdůvodňujete si to :)
Příklad ze života: Jsme malá, začínající firma, která nabízí výuku angličtiny třeba ve měste velikosti Hradce Králové. Nechali jsme si od nějakého studenta vytvořit nějaký web s: aktualitami, fotkami našich krásně vymalovaných učeben (ze všech úhlů!), s patičkou plnou odkazů na cool stránky jako seznam.cz a centrum.cz, ale postupně zjišťujeme, že bez marketingového plánu to asi ještě nebude ono (ale aspoň to bylo levné!). Pojmy jako PPC, SEO, PR články, link-building, Guerilla reklama, Micro site, Virální videa, online soutěže a komunikace se zákazníky na sociálních sítích nám jsou ale úplně cizí. Nejraději bychom zaplatili nějaké firmě jednorázovou částku a na dva roky měli od celého webu pokoj. Občas ani nevíme, co vlastně prodáváme a komu (kdo je naše cílová skupina) a jak se k těmto lidem přiblížit. Proto sháníme nějakou firmu, která by pro nás zajišťovala komplexní internetový marketing. Naše - možná trochu naivní - představa je taková, že bychom rádi, aby nám tato firma na internetový marketing neustále plnila všechny jazykové kurzy, které vypíšeme, aby si lidé kupovali naše online kurzy a zkrátka aby celý internet pěl slávu na naší malou jazykovou školu.
Máme chtít někoho, kdo (logický OR mezi odrážkami):
  • nám slíbí dosažené pozice ve vyhledávačích a budeme bez jiných počátečních nákladů platit za pozice (http://www.youtube.com/watch?v=3njwLay0EV8)?
  • kdo nám slíbí určitou návštěvnost na webu na daná klíčová slova - jím vybraná, on je odborník?
  • kdo nám slíbí určité minimální zvýšení počtu zákazníků (platících) o nějaké %?
  • kdo nám slíbí zvýšení přímých zisků na dané službě o x %?
  • nebo zkrátka někoho, kdo si s námi jenom pěkně povídá, občas se ptá na ošklivé otázky jako: "Co je Vaše specialita oproti konkurenci? Rodilí mluvčí? Online podpora kurzů? ... ", ale jinak nám radí, co máme dělat s Facebookem, Google Analytics a jinými zajímavými stránkami, občas nám dohodne nějaký PR článek, píše pro nás články na náš nový blog, vymýšlí soutěže .. ale neslibuje žádné pozice, žádné konkrétní zisky a chce hodinový paušál v řádu 350 Kč / hod za práci z domu (my tohle nedáváme ani našim lektorům, kteří se u nás potí v učebnách!), kde nemůžeme ani zkontrolovat, že nad tím opravdu sedí? Po prvním měsíci konzultací a zjišťování prvního a posledního o naší firmě nám jenom řekne, že nyní začne s propagací, ale už chce proplatit první fakturu za měsíc zjišťování a sepisování nějakého stupidního plánu. Jak víme hned na začátku, že nám tento člověk k něčemu je? Jaké si máme vyžádat reference v internetovém marketingu? Třeba pěkné hlavní stránky webů jeho referencí, které marketingový specialista (ne)"nakreslil" (viz. přednáška na: http://www.filosof.biz)?
17. 10. 2013 19:42:27
https://webtrh.cz/diskuse/jak-ocenit-sluzby-internetoveho-marketingu/#reply956846
Jiří Šubr
verified
rating uzivatele
(23 hodnocení)
17. 10. 2013 20:03:49
krokous: Kolik je profesionálních překladatelů a kolik je profesionálních marketérů? Ten poměr je úplně jinde. Překladatel je snáze nahraditelný, ale marketér ne, samozřejmě pokud se bavíme o těch kvalitnějších. Proto je cena marketéra úplně jinde, ale to je zákon trhu, to snad znáte, ne? Člověk s lopatou nemá plat co má překladatel a potí se ještě víc.
K samotné odpovědi:
- sledovat pozice v dnešní době jě úplně k ničemu
- návštěvnost na daná klíčová slova - to už těžko půjde, tak maximálně pro Seznam, i tak je to hloupost
- zvýšení počtu zákazníků - tady bych chtěl vidět, jak marketér toto číslo určí. Podle mě je to loterie a z prvotních konzultací to nikdo neurčí, leda že by si dal lajnu hodně nízko
- opět nevím, jak může tohle firma slíbit. Těch faktorů, které ovlivnují uspech, je ve hře hodně, a dost z nich marketér nemůže ovlivnit.
- v praxi to vypadá ještě trošku líp, ale správný marketér by měl takto fungovat. Celkově to vidím v tom, že vám nejvíce pomůže konzultace. Jste malá firma a pokud byste měli dělat profesionálně PPC, Social marketing, SEO, PR, tak budete platit desetitisíce - statisíce, což si předpokládám nemůžete dovolit.
Jak jsem již psal, doporučil bych vám marketéra, který je schopný naplánovat marketingovou strategii komplexně a dávat vám ty správné rady. Je to investice jako každá jiná, a tahle se vám rozhodně hned nevrátí pokud nepojedete pouze výkonnostní marketing. A pokud budete na základě instrukcí schopni např. budovat obsah nebo jiné úkony, které zvládnete, potom ještě ušetříte.
Ale určitě od profesionála neočekávejte, že půjde pod 500 Kč / hod, na těch 500 Kč / hod to teprve začíná a průměr bude možná někde na 1 500 Kč / hod.
17. 10. 2013 20:03:49
https://webtrh.cz/diskuse/jak-ocenit-sluzby-internetoveho-marketingu/#reply956845
Marketing
verified
rating uzivatele
17. 10. 2013 20:38:16
Napsal Jiří Šubr;1011188
krokous: Kolik je profesionálních překladatelů a kolik je profesionálních marketérů? Ten poměr je úplně jinde. Překladatel je snáze nahraditelný, ale marketér ne, samozřejmě pokud se bavíme o těch kvalitnějších. Proto je cena marketéra úplně jinde, ale to je zákon trhu, to snad znáte, ne? Člověk s lopatou nemá plat co má překladatel a potí se ještě víc.
K samotné odpovědi:
- sledovat pozice v dnešní době jě úplně k ničemu
- návštěvnost na daná klíčová slova - to už těžko půjde, tak maximálně pro Seznam, i tak je to hloupost
- zvýšení počtu zákazníků - tady bych chtěl vidět, jak marketér toto číslo určí. Podle mě je to loterie a z prvotních konzultací to nikdo neurčí, leda že by si dal lajnu hodně nízko
- opět nevím, jak může tohle firma slíbit. Těch faktorů, které ovlivnují uspech, je ve hře hodně, a dost z nich marketér nemůže ovlivnit.
- v praxi to vypadá ještě trošku líp, ale správný marketér by měl takto fungovat. Celkově to vidím v tom, že vám nejvíce pomůže konzultace. Jste malá firma a pokud byste měli dělat profesionálně PPC, Social marketing, SEO, PR, tak budete platit desetitisíce - statisíce, což si předpokládám nemůžete dovolit.
Jak jsem již psal, doporučil bych vám marketéra, který je schopný naplánovat marketingovou strategii komplexně a dávat vám ty správné rady. Je to investice jako každá jiná, a tahle se vám rozhodně hned nevrátí pokud nepojedete pouze výkonnostní marketing. A pokud budete na základě instrukcí schopni např. budovat obsah nebo jiné úkony, které zvládnete, potom ještě ušetříte.
Ale určitě od profesionála neočekávejte, že půjde pod 500 Kč / hod, na těch 500 Kč / hod to teprve začíná a průměr bude možná někde na 1 500 Kč / hod.
Souhlas.
17. 10. 2013 20:38:16
https://webtrh.cz/diskuse/jak-ocenit-sluzby-internetoveho-marketingu/#reply956844
OndrejDyrka
verified
rating uzivatele
(15 hodnocení)
17. 10. 2013 21:23:08
Napsal krokous;1011179
...
Tohle na mě působí jako prototyp českého zákazníka – chci zázraky a nechci za ně adekvátně zaplatit.
V případě menší firmy myslím, že by bylo výhodnější zvolit jeden kanál a na něj se soustředit – udržíte tak výdaje v rozumné míře a přitom můžete mít výsledky. Pak už příliš nezáleží na tom, jestli to bude SEO, PPC nebo něco jiného...
Jestli pochybujete o užitečnosti marketéra, tak se zkrátka podívejte do jeho referencí a napište/zavolejte klientům, kteří tam jsou uvedeni. Ti vám jistě stručně potvrdí nebo vyvrátí, jestli jim byl k něčemu dobrý.
A být vámi bych absolutně neřešil velikost hodinovky, řešil bych jenom návratnost vynaložených prostředků. I kdybyste měli proplatit třeba 20-30 tisícikorunových hodin, tak se kvalitně odvedená práce rychle a bohatě vrátí.
A když vám ta práce připadá neadekvátní 350 Kč / hod, tak si ji dělejte sami... to nepotřebuje další komentář.
17. 10. 2013 21:23:08
https://webtrh.cz/diskuse/jak-ocenit-sluzby-internetoveho-marketingu/#reply956843
Lukas Pitra
verified
rating uzivatele
18. 10. 2013 08:54:17
Pár tipů k výběru vhodného odborníka: http://www.lukaspitra.cz/jak-vybrat-konzultanta-a-nespalit-se/
Pokud chcete zaplatit jednorázovou částku a mít od webu dva roky pokoj, pak vám zřejmě nebude rady ani pomoci. Internet je velmi dravé, rychle se vyvíjející kolbiště. Vyžaduje průběžnou péči a snahu.
A co se týče ceny - konzultanta oceňuje trh. Začne s takovou hodinovkou, na které si věří, že získá první zakázky a zkušenosti. Pokud poptávka po jeho práci roste, tak zdražuje, aby se z návalu práce nezbláznil. V případě agentur je potřeba od deklarované hodinovky odečíst 30-80% prémiové přirážky na výživu majitelů, manažerů, teamleaderů, obchodníků, sekretářek a přerostlých openofficů na zabydlení všech těch superlevných studentů, na kterých byznys stojí, abyste se dopočítali reálné ceny konzultanta :-)
P.S.: Shodou okolností jsem před lety také učil pro jazykovou školu. Jestli u vás vydrží za méně než 350,- / hod tak jsou buď špatní, nebo naivní. Mimochodem, průměrná taxa schopného lektora jazyků na volné noze je v pásmu 500,- až 700,- / hod, ti špičkoví i řádově více :-)
18. 10. 2013 08:54:17
https://webtrh.cz/diskuse/jak-ocenit-sluzby-internetoveho-marketingu/#reply956842
Luděk Kvapil
verified
rating uzivatele
18. 10. 2013 12:35:16
Pokud chcete takové garance a za takových podmínek, tak to bude šíleně drahé, nebo si najmete šíleného kecala... Nikdo nemůže garantovat pozice. Může říct, že se o to pokusí, ale garantovat to nelze... Navíc chcete různé věci... Chcete pozice, návštěvnost i konverze. Bylo by fajn si uvědomit, že tyto věci nejsou totéž.
Osobně bych třeba šel do garance vyššího objemu konverzí, ale nešel bych do garance pozic, nebo návštěvnosti.
Co se týče hodinové taxi 350 Kč/ hod, tak to není moc. Klidně si můžete objednat služby od agentury. Tam ten člověk bude sedět v kanclu a budete platit nejméně 1000 Kč/hod.
Nevím, o koho se jedná, ale jestli nechce slibovat pozice, tak asi ví, co je reálné. Pokud máte pocit, že za tu hodinu toho udělá málo, tak žádejte reporty.
PS: marketing je postaven dost na plánování... Můžete sice dělat hurá marketing, ale s tím daleko nedojdete... Pokud strávil měsíc plánováním, tak asi už ví co, kdy, proč, s jakými náklady a jakými riziky bude dělat. Bylo by proto vhodné se těm kecům věnovat a přečíst si to...
18. 10. 2013 12:35:16
https://webtrh.cz/diskuse/jak-ocenit-sluzby-internetoveho-marketingu/#reply956841
petrx
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
18. 10. 2013 13:22:04
Můžete požadovat hlavně tyto alternativy:
- Zvýšení traffiku z organických výsledků vyhledávání
- Zvýšení počtu konverzí z traffiku z organických výsledků vyhledávání
Spolupráce by měla být dlouhodobá (1 rok a více)
---------- Post added 18.10.2013 at 13:24 ----------
Zatím si hlavně začněte sbírat data, tj. aktivujte si pro svůj web Google Analytics, Google Webmaster Tools, Bing Webmaster Tools (má pěkné debugovací nástroje) a MajsticSEO.com
18. 10. 2013 13:22:04
https://webtrh.cz/diskuse/jak-ocenit-sluzby-internetoveho-marketingu/#reply956840
Lukáš Wojnar
verified
rating uzivatele
18. 10. 2013 18:31:27
Napsal OndrejDyrka;1011214
Tohle na mě působí jako prototyp českého zákazníka – chci zázraky a nechci za ně adekvátně zaplatit.
Omlouvám se za formát příspěvku, bylo v něm použito "trochu" nadsázky a účelně vyjmenovány všechny neduhy českého zákazníka v rozporu s kvalitními odkazy a cizími pojmy, o kterých běžný zákazník ve většině případů nikdy neslyšel (ok SEO už slyšel). Doufal jsem, že v tom tu nadsázku poznáte :)
Zabývám se internetovým marketingem a právě všechny zmíněné pojmy mi rozhodně nejsou cizí. Mám ale problém s tím, že ke mně chodí typičtí čeští zákazníci, tedy ti, které jsem popsal výše a na jejichž popis všichni reagujete. Vůči zákazníkům argumentuji v zásadě stejně, takže aspoň vidím, že v tom nejsem sám :)
Rozkódované otázky:
  • Klienti se mě často ptají na garance, které jim můžu poskytnout. Zatím jsem jakékoliv garance odmítal s tím, že jsem se klientům pokoušel vysvětlit právě nesmysl postavení celého marketingu na pozicích ve full-text vyhledáváčích. Většinou si nenechají udělat ani analýzu klíčových slov a potom vloží všechnu svou sílu do optimalizace na frázi "obor_podnikání, město_kde_podnikám" od nějaké noname firmy. Skvěle to vysvětluje třeba právě Petr Jeník, na kterého jsem odkazoval. Bohužel vždy místo mě přijde jiná firma, která jim například nabídne 1. - 3. pozici na GG s nulovými počátečními náklady a s náklady AŽ za garanci a pak hádejte kdo vítězí. Jak proti tomuto bojujete?
  • Jsou i firmy, které nabízejí právě nějakou minimální návštěvnost webu. Už ale vůbec neříkají, jestli budou zákazníci relevantní. Takže udělají link-farmu na danou frázi, více neřeší. Zákazníkovi to spíše uškodí, ale on jenom vidí rostoucí denní náštěvnost a také více neřeší (obrat stále stejný). Opět, máte nějaký zaručený odzbrojovací argument jak proti tomuto bojovat bez nutnosti vysvětlovat komplexně celou problematiku okolo optimalizace full-textů klientovi (ne že bych nechtěl, ale většinou to ani nechtějí vědět)?
  • 3+4: Znáte nějaké marketingové firmy, které nabízejí právě nějaké minimální procento navýšení zisku? Já osobně ne (je to přece marketing..), ale už jsem měl klienty, kteří toto po mně požadovali. Jak se k takovémuto požadavku stavíte? Resp. jak vysvětlujete jeho nesmyslnost?
  • Poslední bod v zásadě pojednává o tom, co nabízím já. Typicky, jak dokládáte marketingové reference? Pracoval jsem na těchto webech .. a seznam url? Firmě xyz jsem zvedl obrat za prosinec 2012 o 40%? Firmě xyz jsem vydělal 50 000 Kč?Jak naceňujete svou práci? Bohužel se mi i stalo, že po odsouhlasení odhadu hodin práce a jejím odpracování mi klient proplatil pouze půlku s tím, že "tam toho z jeho pohledu tolik nebylo". Pouze smlouva a věříte, že vše bude ok nebo nějaká záloha předem?
Děkuji.
18. 10. 2013 18:31:27
https://webtrh.cz/diskuse/jak-ocenit-sluzby-internetoveho-marketingu/#reply956839
petrx
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
18. 10. 2013 19:41:23
Napsal krokous;1011496
Většinou si nenechají udělat ani analýzu klíčových slov a potom vloží všechnu svou sílu do optimalizace na frázi "obor_podnikání, město_kde_podnikám" od nějaké noname firmy. Skvěle to vysvětluje třeba právě Petr Jeník, na kterého jsem odkazoval. Bohužel vždy místo mě přijde jiná firma, která jim například nabídne 1. - 3. pozici na GG s nulovými počátečními náklady a s náklady AŽ za garanci a pak hádejte kdo vítězí. Jak proti tomuto bojujete?
To jsou loseři, neřešit. Buď dostanou rozum a začnou hledat kvalitu později, nebo rozum nedostanou a dopadnou špatně.
Napsal krokous;1011496
]Jsou i firmy, které nabízejí právě nějakou minimální návštěvnost webu. Už ale vůbec neříkají, jestli budou zákazníci relevantní. Takže udělají link-farmu na danou frázi, více neřeší. Zákazníkovi to spíše uškodí, ale on jenom vidí rostoucí denní náštěvnost a také více neřeší (obrat stále stejný). Opět, máte nějaký zaručený odzbrojovací argument jak proti tomuto bojovat bez nutnosti vysvětlovat komplexně celou problematiku okolo optimalizace full-textů klientovi (ne že bych nechtěl, ale většinou to ani nechtějí vědět)?
U mnoha zákazníků jsem hodnocen za navýšení traffiku z organických výsledků, linkfarmy nedělám a zákazníci jsou spokojeni. Zákazníci ze SEO dělají v průměru víc konverzí než zákazníci z jiných zdrojů, takže v čem je problém?
Napsal krokous;1011496
Znáte nějaké marketingové firmy, které nabízejí právě nějaké minimální procento navýšení zisku? Já osobně ne (je to přece marketing..), ale už jsem měl klienty, kteří toto po mně požadovali.
Moje firma toto s úspěchem dělá. Opět: Navýším návštěvnost z organických výsledků, ty mají v průměru slušné konverze, tj. zvýším konverze. A několik kolegů zvyšuje výmnosy webů klientů tím, že zlepšuje UX.
Zcela bez ironie: Pokud takové klienty nechcete, pošlete je za mnou, dostanete zajímavou provizi.
Napsal krokous;1011496
Poslední bod v zásadě pojednává o tom, co nabízím já. Typicky, jak dokládáte marketingové reference? Pracoval jsem na těchto webech .. a seznam url? Firmě xyz jsem zvedl obrat za prosinec 2012 o 40%? Firmě xyz jsem vydělal 50 000 Kč?
Ano. A reference mám pěkné, děkuji za optání.
Napsal krokous;1011496
Jak naceňujete svou práci? Bohužel se mi i stalo, že po odsouhlasení odhadu hodin práce a jejím odpracování mi klient proplatil pouze půlku s tím, že "tam toho z jeho pohledu tolik nebylo". Pouze smlouva a věříte, že vše bude ok nebo nějaká záloha předem?
Do hodinovky nejdu, co je klientovi po tom, kolik nás to stálo hodin? Klient chce výsledek, dostane výsledek, zaplatí dohodnutou částku.
U méně bonitních klientů (živnostníci atd.) však záloha má smysl, takže pokud by dohoda s klientem zněla na fixní částku + variabilní částku dle výsledků, je možné chtít část fixní složky předem jako zálohu.
18. 10. 2013 19:41:23
https://webtrh.cz/diskuse/jak-ocenit-sluzby-internetoveho-marketingu/#reply956838
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit