Zadejte hledaný výraz...

Jak myslet v OOP?

Petr
verified
rating uzivatele
1. 9. 2011 09:08:35
Zdravim, chci se zeptat zda nejste ochoten někdo udělat jednoduchou definici OOP. Bylo by to hlavně pro začátečníky, kteří neustále blouzní a hledají o tom nějaké informace a pořád ne a ne tomu přijít na klub. Nejlepší by bylo vysvětlit to na nějakém příkladu. Dále ještě se chci zeptat, zda existuje nějaký standart pro oop a zda by se měl vždy používat.
1. 9. 2011 09:08:35
https://webtrh.cz/diskuse/jak-myslet-v-oop/#reply672871
Staci trochu zagooglovat, nebo projit fora na Webtrhu... Resi se to porad dokola.
1. 9. 2011 09:45:03
https://webtrh.cz/diskuse/jak-myslet-v-oop/#reply672870
Petr
verified
rating uzivatele
1. 9. 2011 09:48:02
Jde mi spíše o teorii. Nemyslím jak se objekty tvoří a pod, ale jak je použít na nějakém projektu. Prostě umět objektově "myslet".
1. 9. 2011 09:48:02
https://webtrh.cz/diskuse/jak-myslet-v-oop/#reply672869
Martin
verified
rating uzivatele
(62 hodnocení)
1. 9. 2011 09:51:34
To by bylo na dlouhý článek. Koukni třeba na tuhle knihu http://knihy.cpress.cz/oop-objektove-orientovane-programovani-bez-predchozich-znalosti.html . Ta by byla vhodná na pochopení základů a pak hledat na netu tutoriály oop, návrhové vzory apod. A zkoušet.
1. 9. 2011 09:51:34
https://webtrh.cz/diskuse/jak-myslet-v-oop/#reply672868
Petr
verified
rating uzivatele
(9 hodnocení)
1. 9. 2011 10:18:54
lol presne tak jak rika KejliCZ ... neexistuje jednovetova definice.. MYSLET V OOP se naucis tim, ze to budes umet :-) prostuduj si par knizek, koukni na par vzorovych prikladu a pak se znovu zamysli nad otazkou kterou jsi polozil.. pokud nebudes vedet odpoved, tak zopakuj cely postup (s jinymi materialy nejlepe) a takhle dokola :-)
1. 9. 2011 10:18:54
https://webtrh.cz/diskuse/jak-myslet-v-oop/#reply672867
Tak já to zkusím - úplný základ.
1. Objekty používám k modelování procesů v reálném světě.
2. Objekt je minimální sada dat, na kterých můžu provádět společné operace.
3. Jeden z mých nejdůležitějších úkolů je od sebe oddělit rozhraní, pomocí kterého objekt komunikuje s okolím, a způsob, jak to konkrétně řeší; definovat, co je veřejné (rozhraní) a co soukromé (implementace). Viz 5
4. Objekty skládám do sebe a tím můžu řešit složitější procesy.
5. Když je jedna úroveň hotová, funguje jako černá skříňka a nemusím se starat o to, co probíhá uvnitř. Viz 3
6. Pro objekty stejného typu využiju dědění. Mají pak stejné rozhraní, ale jinou implementaci (tomu se říká polymorfismus).
Ad 1. Například mám následující proces - chci, aby si členové Webtrhu mohli koupit zvýraznění pro své obchody.
Ad 2. Na jaké balíčky můžu nákup rozložit? Co k tomu potřebuju?
Můžou si vybrat zvýraznění: Košík a položky v košíku
Operace pro košík:
- Přidat a odebrat položku
- Přepočítat cenu
Operace pro položky
- Vypočítat cenu podle typu obchodu, uživatelské role a kategorie
Můžou zaplatit: Můžou si nabít kredit, musím jim vystavit fakturu (reálný svět má svoje vlastní požadavky!)
Operace pro kredit:
- Nabít
- Zaplatit
- Refundovat
Operace pro faktury:
... podle stávajících zákonů
Fakturační údaje:
- Změnit údaje
- Ověřit údaje
Ad 3. Co je rozhraní a co je implementace?
Košík:
Rozhraní:
- Přidej položku
- Řekni celkovou cenu
Implementace
- Ulož položku tak a tak
- Spočítej celkovou cenu
Objekty, které košík využívají (jeho klienti), volají jen rozhraní (co). Implementace (jak) je nezajímá.
Položka v košíku:
Rozhraní:
- Řekni mi svoji cenu
Implementace
- Vypočítej svoji cenu
Ad 4. Samotná položka v košíku je důležitá a obsahuje svoji logiku, ale samotná není moc k ničemu. Až když ji začnu přidávat do košíku, vzniká něco, co řeší úkol v reálném světě (proces nakupování).
Košík je naopak součástí vyššího procesu objednávky, která mimo něj obsahuje uživatele a ten obsahuje fakturační údaje a kredit.
Skládám objekty do sebe a vzniká mi něco užitečnějšího.
Ad 5. Třeba výpočet ceny zvýraznění je poměrně složitý proces, který zahrnuje parametry jako uživatelské skupiny, slevy a různé cenové hladiny. Klienta zvýraznění to ale nezajímá. Klient (třeba košík) požádá:
- "Zvýraznění, řekni mi svoji cenu pro tohoto uživatele v této kategorii (rozhraní)."
Zvýraznění ji vypočítá (implementace - černá skříňka) a odpoví: "99".
Ad 6.
Pod pojmem "faktura" se skrývá několik různých "logik". Faktura pro lidi ve stejném státě jako dodavatel se chová jinak než faktura pro lidi v jiných členských státech EU. A ještě závisí na tom, jestli jsou plátci DPH.
Mám tedy několik typů faktur:
- Faktury, kde dodavatel platí DPH
- Faktury, kde odběratel platí DPH
- Faktury, kde se DPH neuplatňuje
Definuju pro všechny faktury stejné rozhraní:
- Přidej dodavatele
- Přidej odběratele
- Přidej položku
- Řekni mi celkovou DPH
- Řekni mi celkovou cenu
Ale každý typ má jinou implementaci.
Kouzlo tady leží v tom, že klienta faktury nezajímá, o jaký typ faktury jde. Díky polymorfismu volá všechny typy faktur stejně - všechny typy mají stejné rozhraní. Co probíhá uvnitř, je mu fuk (černá skříňka).
To je jen začátek. Třeba jiní lidé uvažují jinak, tohle je to, co z OOP čerpám já.
Nějaké další tipy:
  • Definovat základní stavební kameny (třídy) a jejich rozhraní je nejdůležitější a asi i časově nejnáročnější. Vemte si na to hodně papírů a tužku, eventuálně zagooglujte, jestli vám sedne UML.
  • Preferujte předávání objektů před děděním. Dědění používejte, jen pokud chcete využít polymorfismus (stejné rozhraní, jiná implementace).
  • Používejte názvy z reálného světa. Žádné technické a abstraktní pojmy jako "array, set, process, field", ale hezky "cart, customer, invoice, money". Pro operace dtto. Názvy mají vycházet z problému, který řešíte, ne z implementace.
  • Přečtěte si něco o návrhových vzorech / design patterns. Není to nic jiného než různé zažité a ověřené způsoby jak objekty skládat do sebe.
1. 9. 2011 11:44:36
https://webtrh.cz/diskuse/jak-myslet-v-oop/#reply672866
Procedural code gets information then makes decisions. Object-oriented code tells objects to do things.
— Alec Sharp
tak nejak by se to dalo shrnout - predstav si objekt jako zvire, dost chytre na to, aby dokazalo splnit nejaky ukol, das mu prikaz a dal se o to nestaras. proceduralni programovani je naopak o ziskavani udaju a rozhodovani - z toho plyne ze kazdy getter, nad kterym provadis rozhodovani je proceduralni, naopak kazda bezparametricka metoda (za predpokladu, ze pouziva jenom instancni promenne a nevola nic globalniho nebo statickeho) je objektove vporadku
a neco ke cteni na netu:
http://pragprog.com/articles/tell-dont-ask
http://martinfowler.com/bliki/GetterEradicator.html
http://www.javaworld.com/javaworld/jw-09-2003/jw-0905-toolbox.html
a nejake knihy:
http://www.amazon.com/Pragmatic-Programmer-Journeyman-Master/dp/020161622X
http://www.amazon.com/Holub-Patterns-Learning-Design-Looking/dp/159059388X
http://www.amazon.com/Growing-Object-Oriented-Software-Guided-Tests/dp/0321503627
a jeste neco:
http://en.wikipedia.org/wiki/Class-responsibility-collaboration_card
http://c2.com/cgi/wiki?CrcCard
1. 9. 2011 13:34:48
https://webtrh.cz/diskuse/jak-myslet-v-oop/#reply672865
Petr
verified
rating uzivatele
1. 9. 2011 18:42:13
Děkuji za vyčerpávající odpovědi. Určitě to pomůže nejen mě ale i jiným, kteří k tomuto způsobu teprve přechází. Při brouzdání po internetu jsem našel celkem laicky vysvětlenou definici objektů. Tam bylo řečeno, že objekt si lze představit jako kus našeho programu. Celý program se potom sestaví z těchto kusů(objektů), přičemž každý objekt(kus) se může sestavovat z dalších kusů(objektů).
1. 9. 2011 18:42:13
https://webtrh.cz/diskuse/jak-myslet-v-oop/#reply672864
kus programu je neziva vec, zvire je zive - proc na tom zalezi? no... clovek, ktery "vymyslel" OOP, Alan Kay, ma totiz krom titulu v pocitacovych vedach take titul v molekularni mikrobiologii - bunky, viry, bakterie, apod. - coz take nekolikrat ovlivnilo jeho budouci praci (mimo jine se podilel na navrhu ARPANETU)
alespon me to dost pomohlo snaze pochopit nektere veci...
1. 9. 2011 19:52:06
https://webtrh.cz/diskuse/jak-myslet-v-oop/#reply672863
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit