Zadejte hledaný výraz...

Hodnota (prodejní cena) eshopu – jak k ní dojít tak, aby byla reálná a oboustranně přijatelná?

davidof
verified
rating uzivatele
15. 4. 2016 16:14:52
Dobrý den,
čtyři roky provozuji eshop a nyní přemýšlím o prodeji. V čem nemám tak úplně jasno, je hodnota (resp. prodejní cena), jak k ní dojít tak, aby byla reálná a oboustranně přijatelná.
Jistě, že cenu nakonec určí svým způsobem trh - oslovení potencionální zájemci, inzerce, aukce. Ale ...pokud budu prodávat například nějaké auto, tak se podívám na inzerci daného modelu, ročníku a stavu, a během minuty zjistím orientační sumu, kde se mám cca pohybovat. To samé třeba s bytem nebo dalšími. Dostanu sice u všeho také tolik, kolik nakonec někdo dá, ale nějaká tržní orientace tam je jednoduchá. Ale u prodeji celého svého podnikání, konkrétně eshopu ... je to trochu složitější. Od čeho se odpíchnout?
Nějaká základní fakta:
- založeno 2012
- obor bytové a kuchyňské doplňky, bytový textil
- 6 stálých dodavatelů (2x ČR, 2X Čína, 1x VB, 1x Německo)
- skladové zásoby držím poslední 2 roky stabilně kolem 1200k
A nějaká orientační čísla bez DPH:
- vývoj obratu: 2012 (cca 1/2) - 1200k // 2013 - 3200k // 2014 - 8200k // 2015 - 8500k
- marže: v průměru cca 50% (rozpětí 25-70, největší část produktů je na 50)
- za poslední uzavřený rok 2015 byla hrubá marže eshopu cca 4000k, z čehož vycházely provozní náklady zhruba na polovinu, kolem 2000k (marketing, doprava, 2 zaměstnanci, externí účetnictví, skladové prostory, ostatní provozní náklady)
Eshop tedy v současné fázi, která nyní pokračuje stabilním tempem již třetím rokem, vydělá ročně zhruba 2 miliony korun.
Pozn. - nejedná se o účetní zisk společnosti. Jedná se o číslo, které eshop po nákladech na svůj provoz reálně "vytvoří", což beru jako bernou minci.
Jistě nelze za profit eshopu považovat účetní výsledek společnosti, kde je ve hře také například mzda a odvody majitele, splátky majiteli, odpisy, zdanění, atd.
Moje (z mého pohledu střízlivé) představy o odstupném se pohybují někde na 6 milionech korun bez DPH včetně skladových zásob a vybavení skladu, tedy kompletně tak, aby se novému majiteli částka vrátila cca za 3 roky při zachování stejného provozu. Eshop má jméno, stálé a vracející zákazníky, je zaběhnutý, má výborné reference například na Heuréce, minimum vratek a reklamací, 6 kvalitních dodavatelů, dobrou administraci a celkově vychytaný systém a know how - jak technicky, tak obchodně.
Samozřejmě lze pravděpodobně výrazně navýšit obrat například velkoobchodem, offline prodejem, slevovými portály, affilem ... a naopak snížit například marketingové náklady, kde se dá určitě pracovat lépe. To už je na vlastní iniciativě, schopnostech, možnostech a chuti.
Je podobný odhad správný? Nemám se příliš o co opřít, nějakou srovnatelnou nabídku jsem nikde nenašel a prodat někomu několik let budované podnikaní za "roční zisk" (jak jsem si v diskuzích všiml) mi přijde jako nesmysl a určitě bych do toho za takových podmínek nešel, ačkoliv bych podnikání rád ukončil. Ale ne za každou cenu, tak to postavené není.
Děkuji za podnětné odpovědi nebo případné osobní zkušenosti.
15. 4. 2016 16:14:52
https://webtrh.cz/diskuse/hodnota-prodejni-cena-eshopu-jak-k-ni-dojit-tak-aby-byla-realna-a-oboustranne-prijatelna#reply1189815
Jan Bálek
verified
rating uzivatele
(111 hodnocení)
15. 4. 2016 17:24:22
PM
15. 4. 2016 17:24:22
https://webtrh.cz/diskuse/hodnota-prodejni-cena-eshopu-jak-k-ni-dojit-tak-aby-byla-realna-a-oboustranne-prijatelna#reply1189814
Fipa
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
15. 4. 2016 21:27:43
Podle mě si to odhadl dost přesně.
15. 4. 2016 21:27:43
https://webtrh.cz/diskuse/hodnota-prodejni-cena-eshopu-jak-k-ni-dojit-tak-aby-byla-realna-a-oboustranne-prijatelna#reply1189813
silesia
verified
rating uzivatele
16. 4. 2016 09:00:49
Já bych osobně nastavil jako cenu k jednání dvouletý hrubý zisk + zásoby.
16. 4. 2016 09:00:49
https://webtrh.cz/diskuse/hodnota-prodejni-cena-eshopu-jak-k-ni-dojit-tak-aby-byla-realna-a-oboustranne-prijatelna#reply1189812
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit