Zadejte hledaný výraz...

Feature Creep – Jak bojujete s tichým rozrůstáním funkcí?

Pokud cokoliv vyvíjíte, zastavili jste se už a položili si otázku, jestli vaše aplikace není příliš složitá?
Jak k feature creepu a vůbec k návrhu nových funkcí přistupujete?
11. 4. 2010 13:59:24
https://webtrh.cz/diskuse/feature-creep-jak-bojujete-s-tichym-rozrustanim-funkci#reply489387
hm
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
11. 4. 2010 15:21:45
Za sebe mohu rict, ze se snazim delat zmeny narazove - tedy nepridavat jednoduche funkce prubezne, ale vzdy vydat verejne verzi ktera je uz od predchozi nekde dal a zaroven je navrzena tak aby tam bylo pokud mozno vse, tak jak ma byt (ne zbytecne slozite). Zkrátka sednu, sepíšu co do nové verze patří, co může počkat na nějakou další verzi, dobře rozmyslím kde bude jaká funkce, jaké tlačítko, jakým směrem bude směřovat design, jestli se současný design pořád hodí i do rozšířené verze nebo bude potřeba ho předělat... Každá nová veřejná verze je zkrátka v mém případě vždy promyšlena. Otázkou zůstává jestli dobře :)
11. 4. 2010 15:21:45
https://webtrh.cz/diskuse/feature-creep-jak-bojujete-s-tichym-rozrustanim-funkci#reply489386
Jakub Stacho
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
11. 4. 2010 16:41:49
1) Řídím se tím známým citátem od Exupéryho.
2) Nové funkce přidávám výhradně na žádost klienta/lidí. Buď v zadání nebo v procesu. Má to však nevýhodu, že je tam víc iteračních cyklů, a neznalý klient to často považuje za neschopnost vývojáře.
3) Často stačí funkcionalitu důmyslně schovat. Takový přístup má ale zase nevýhodu, že klient, který v životě neslyšel o UX, se podívá na demo, podvědomě si řekne, že to nic neumí a odmítne se tím dál zabývat.
Pokud ale něco neděláš pro klienta ale pro sebe a pro lidi, tak máš napůl vyhráno. Stačí nepřidávat novou funkcionalitu jenom abych se někomu zavděčil.
BTW: Například to tlačítko Blog this Post tady je určitě zajímavá funkce. Já ho ale v životě nevyužiju a schovat ho nemůžu, takže mi tam bude zavazet do smrti...
11. 4. 2010 16:41:49
https://webtrh.cz/diskuse/feature-creep-jak-bojujete-s-tichym-rozrustanim-funkci#reply489385
Adam Fendrych
verified
rating uzivatele
13. 4. 2010 16:22:00
Na dané stránce má místo pouze funkce, která uživateli v danou chvíli skutečně pomůže. Je-li funkcí příliš mnoho, člověk si z nich nevybere. Takže nové přidávat pouze ruku v ruce s redukcí starších, méně užitečných.
Při dlouhodobějším vývoji pomůžou persony - fiktivní modely uživatelů. Funkce, která žádné z person s ničím nepomůže, nemá na webu co dělat (jak na persony?).
13. 4. 2010 16:22:00
https://webtrh.cz/diskuse/feature-creep-jak-bojujete-s-tichym-rozrustanim-funkci#reply489384
OT: Adlo, to vy píšete Pouzitelnost.info? Je to skvělý blog, pište víc.
Díky za upozornění na persony.
Máte nějaký osvědčený postup jak určit "méně užitečné" funkce? Podle frekvence používání?
13. 4. 2010 17:28:41
https://webtrh.cz/diskuse/feature-creep-jak-bojujete-s-tichym-rozrustanim-funkci#reply489383
Petr Široký
verified
rating uzivatele
(26 hodnocení)
13. 4. 2010 21:11:57
Pokud jde o weby, se kterými mám zkušenosti především, tak je tu několik faktorů - předně se musí počítat se dvěmi základními skupinami - nově příchozí a štamgasti. Pokud tedy mluvíme o velkých portálových stránkách - dále je tu poslání stránek. A tím nemyslím zaměření stránek, ale měl bych mít jasno, co lidé budou chtít na stránkách dělat - neměl bych se nechat ovlivnit tím, že sám jsem třeba trochu pokročilejší, nebo atypický uživatel. Měl bych být schopen alespoň odhadnout, co uživatelé budou dělat - samozřejmě někdy to nejde, například když člověk připravuje portál pro ženy. To je docela těžký kalibr, až se z toho vymotám, něco o tom napíšu, je to zajímavá zkušenost. U vývoje nových funkcí často jde o souboj kompromisů, kdy se musí vymyslet lepší a úspornější řešení. Nejsem si jistý, zda složitou myslíš příliš funkcí, nebo jejich chaotické uspořádání, protože obojí může projekt úspěšně zničit.
Ale k otázce - snažím se nové funkce jasně prezentovat. Nejsem příznivcem toho, že mě něco každou chvíli překvapí, nebo že se něco za mými zády změní, takže se stejně chci chovat k návštěvníkům - nikdo nemá rád náhodná překvapení, pokud jde o webové stránky, zvlášť pokud jde o ty, které navštěvuje a patří k jeho oblíbeným. Pokud je to narážka na nové nadcházející věci na webtrhu, tak tě zapřísahám - informuj o tom lidi předtím. Zpětná vazba uživatelů je důležitá. Pokud je tu ta možnost, je dobré se podívat, zda už podobná řešení někde fungují.
@tracy: S tímhle nemohu souhlasit. Jsem obecně pro to, aby se webové projekty vyvíjely, protože obvykle je možnost, jak přidat něco lepšího (pokud to nepřesáhne nějakou rozumnou mez). Pokud dělám na nějakém vlastním projektu, rád přemýšlím o nových věcech, které by se mohly lidem líbit. Ale zároveň zůstávám nohama na zemi a hned vše nerealizuji.
13. 4. 2010 21:11:57
https://webtrh.cz/diskuse/feature-creep-jak-bojujete-s-tichym-rozrustanim-funkci#reply489382
Jan Srutek
verified
rating uzivatele
13. 4. 2010 23:40:42
Kazda organizace by mela mit jasne stanovenou design strategy, podle ktere se vyvoj produktu ridi. Dobra design strategy jasne urci jake funkce a features se budou implementovat, a jake se zahodi. Tato strategie by mela byt zalozena na potrebach a cilech uzivatelu, obchodnich cilech a dale take napr. na slozitosti technicke implementace. Kazda nova feature musi byt obhajitelna vzhledem k vytycene dlouhodobe strategii, jinak se z produktu stane 'neco pro vsechny a nakonec vlastne nic pro nikoho'. Promyslena dlouhodoba design strategy je rysem uspesnych firem soucastnosti - viz. Apple ci Google.
Kolega Adlo jiz zminoval, ze kazda nova funkcnost musi prinaset hodnotu uzivatelum. Mimo to, musi byt samozrejmne take pouzitelna, pristupna, chtena, a tak dale. Guru informacni architektury, Peter Morville, navrhl model nekolika atributu, ktere spolecne prispivaji k pozitivnimu uzivatelskemu prozitku.
Jak jiz bylo vyse zmineno jinymi, zpetna vazba od uzivatelu je naprosto klicova. To je koneckoncu filosofie user-centred designu, ktery je nemozne v tehle diskuzi nezminit. Pokud navrhujete novou sluzbu ci produkt, ci re-designujete stavajici, prvnim krokem by mel byt uzivatelsky vyzkum. Pokud neprovedete vyzkum, jak vite, co mate vlastne stavet? Na zaklade uzivatelskeho vyzkumu je pak mozno sestavit design strategy (viz vyse), a vytvorit dalsi nastroje jako prave zminovane persony, ci scenare uziti. Pokud pak tedy nova funkcnost nezapada do dlouhodobe strategie a neplni potreby person, ktere zastupuji realne budouci uzivatele produktu, pak skutecne nema v projektu co delat. Jak podotknul Adlo, kazda dalsi funkcnost pridava produktu na komplexite a souperi o pozornost s ostatnimi features. Vic features opravdu neznamena lepsi produkt. Vice se doctete napr. v zasadni knize od prukopnika interakcniho designu Alana Coopera.
13. 4. 2010 23:40:42
https://webtrh.cz/diskuse/feature-creep-jak-bojujete-s-tichym-rozrustanim-funkci#reply489381
To je skvělý první příspěvek. Vítejte na Webtrhu, pane Srutku.
Existuje nějaký příklad, jak vypadá taková design strategy?
14. 4. 2010 01:33:59
https://webtrh.cz/diskuse/feature-creep-jak-bojujete-s-tichym-rozrustanim-funkci#reply489380
node
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
14. 4. 2010 17:13:49
Hm, no ja momentalen vyvoja jedne produkt a akurat minuly tyzden som riesil pridavanie novych nastaveni a kam s nimi. Normalne mam admina rozdeleneho do sekcii, ale ked mam nejake nastavenia ktore san ikam nehodia, tak osm si spravil zalozku "misc" a tam davam vsetky drobne nastavenia ktore sa inam nehodia. V skratke teda ak pridavam novu funkcionalitu, resp nastavenia ktore moze user menit, tak to mam roztriedene do kategorii + jedna pre nezaraditelne veci. Useri su o zmenach informovany. Jedna sa ale o male zmeny.
Ak by som kompletne menil veci tak by som produkt vydal ako novu verziu, aby useri neboli zmeteni.
14. 4. 2010 17:13:49
https://webtrh.cz/diskuse/feature-creep-jak-bojujete-s-tichym-rozrustanim-funkci#reply489379
m.mujgos
verified
rating uzivatele
(9 hodnocení)
15. 4. 2010 11:32:29
Napsal JSrutek;495918
Kazda organizace by mela mit jasne stanovenou design strategy, podle ktere se vyvoj produktu ridi. Dobra design strategy jasne urci jake funkce a features se budou implementovat, a jake se zahodi....
Přidávám se k přivítání, moc hezký příspěvek.. souhlasím s vámi s návrhem design strategy. Imho je to víc společností, které mají pevně danou design strategy, například MCdonald má svoje pevně specifické červeno-žluté barvy. Chtěl nejspíš dosáhnout viditelnosti v luxusních čtvrtích kde všechny ostatní restaurace jedou přes luxusní barvy - šedá, černá, zlatá atd..
Co se týče produktů je to trochu komplexnější problém, kdy se občas tyto věci těžko slučují.. design strategy je už často nastaven trhem a nedá se jinak než udělat podobný design jako mají ostatní, protože uživatelé už jsou prostě ten typ designu zvyklí. Vemte si třeba zubní pasty, typicky se mi vybaví tuba v zářivém stříbrno-zlatém obalu, jsou samozřejmě i novinky v jiných tvarových obalech, které ale většinou uvedou na trh gigantické společnosti a uvedení takového produktu stojí spousty peněz v reklamně.
Pokud tedy nejste gigantem, je někdy lepší nic nevymýšlet v design strategy("okopírovat ji") a svou pozornost směřovat více do prodeje a jiných aktivit.
15. 4. 2010 11:32:29
https://webtrh.cz/diskuse/feature-creep-jak-bojujete-s-tichym-rozrustanim-funkci#reply489378
Jan Srutek
verified
rating uzivatele
25. 4. 2010 21:53:54
Retal: priklad design strategy zde bohuzel verejne publikovat nemohu, ale pro zajemce kteri se chteji o tematu neco dozvedet do hloubky bych doporucil cist materialy od leadera v User Experience designu a strategii - sanfranciske agentury Adaptive Path.
m.mujgos: zminovana design strategy McDonals je spise otazkou Brand Identity a Visal Language spolecnosti.
Pred par dny nahodou vysel na Johnny Holland zajimavy clanek - Planning Your UX Strategy
25. 4. 2010 21:53:54
https://webtrh.cz/diskuse/feature-creep-jak-bojujete-s-tichym-rozrustanim-funkci#reply489377
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit