Zadejte hledaný výraz...

Eshop bez provozovny?

LMRig
verified
rating uzivatele
29. 3. 2022 14:23:00
Ahoj, dokázal by mi někdo říct, jak je to například s reklamacemi/vrácením zboží pokud eshop nemá provozovnu?
OSVČ by měl virtuální sídlo, kde se nezdržuje, slouží pouze pro poštu atp., trvalé bydliště není uvedené nikde na eshopu, je to takto legislativně ok?
Je ok nemít možnost reklamovat/vrátit osobně?
A ještě jeden dotaz, pokud by takto eshop fungoval (jestli tedy může) a někdo chtěl vrátit nebo reklamovat, musí být na webu nějaký formuláře pro tyto úkony nebo stačí například kontaktovat eshop emailem nebo nějakým kontaktním formulářem na webu, že budu vracet? A následně vykomunikovat detaily?
Díky za každou odpověď :-) .
29. 3. 2022 14:23:00
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500190
TomasX
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
29. 3. 2022 15:14:53
Podle Živnostenského zákona není provozovna povinná.
U eshopu jsi ale povinný mít místo pro přijímání reklamací, pokud nic neuvedeš je to sídlo, které musíš uzpůsobit pro příjem reklamací, případně si v obchodník podmínkách můžeš stanovit jiné místo, to samozřejmě by zároveň mělo být provozovnou uvedenou na Živnostenském úřadě. Samozřejmě takové místo by mělo být i z hlediska kalaudace určeno k takovým účelům, mít uvedenou provozní dobu, odpovědnou osobu atd. Je také možné si smluvně takové místo s někým zajistit a delegovat na třetí stranu.
Viz zákon č. 634/1992 Sb,
§ 13
Prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (dále jen „reklamace“), spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
§ 19
(1) S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba,13) je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy.
(2) V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace.
(3) Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Marné uplynutí této lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy.
(4) Při prodeji nebo poskytování služeb mimo ohlášenou provozovnu je prodávající povinen k informacím podle § 13 písemnou formou poskytnout zejména název nebo jméno a adresu prodávajícího, kde může spotřebitel i po ukončení takového prodeje nebo poskytování služeb uplatnit reklamaci.
29. 3. 2022 15:14:53
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500189
lada1979
verified
rating uzivatele
29. 3. 2022 15:27:00
Osobně bych toto téma smazal, proč radit někomu, kdo chce být šmejdem.
1) sídlem a místem podnikání OSVČ je trvalé bydliště, takže pokud chceš být šmejd, musíš mít trvalé bydliště ve virtuálu aby ti na toto vystavili ŽL.
2) Pokud chceš mít provozovnu ve virtuálu asi těžko ti to povolí, když provozovna musí splňovat náležitosti.
3) Reklamace se přijímají na provozovně nebo v sídlu, takže tvůj záměr nelze.
Takže jako OSVČ být šmejdem dost problém.
29. 3. 2022 15:27:00
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500188
LMRig
verified
rating uzivatele
29. 3. 2022 15:28:58
To je právě to, co mi nedává smysl.
Příklad: Když budu bydlet v pronájmu, nějakej byt 1+KK, tak byt určitě nemůže být taková provozovna a majitel mi třeba ani nedá svolení?
A virtuální sídla taky nabízejí klidně v RD, kde někdo bydlí (jenom dají schránku s označením ven) a uvnitř není možnost něco řešit se zákazníky.
Nebo když někdo má ještě druhou práci s tím, že dojíždí daleko, tak třeba reálný čas na přebírání by byl třeba až 21-23h večer? :-D
To pak takový člověk nemůže mít eshop?
láďa: Díky za info. Nejde o to být šmejd, řeším kamaráda (nevěděl kde se zeptat), který má trvalý pobyt na druhé straně republiky, v místě, kde se zdržuje si ho dát nemůže, takže má nově virtual sídlo, tam se ovšem nedá právě vyřizovat to vrácení nebo reklamace.
Nyní má sice pronajatou provozovnu, ale s trochu jinými službami, které mu zaberou skoro celý pracovní den a řešil jak to udělat, protože při tom nemá čas řešit ještě zákazníky, co by tam chodili reklamovat nebo vracet z této druhé činnosti, co by si chtěl udělat.
29. 3. 2022 15:28:58
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500187
TomasX
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
29. 3. 2022 15:48:05
Nemyslím si, že to je vyloženě snaha být šmejd, dnes spoustu lidí žije online, distančně, rozumím potřebě i eshop řešit nekontaktně, bohužel zákony mluví poměrně jasně, chceš-li mít eshop, resp. prodávat zboží/služby zákazníkům, musíš mít kontaktní místo, kde tě mohou osobně navštívit. Ti v mém okolí to řeší, že se s někým známým dohodli a udělali v jeho prodejně/kanceláři takové místo za malý poplatek/službu.
Pokud už něco má, tím lépe, klidně bych to sjednotil, zase těch lidí tam nebude tolik chodit, může všude preferoval distanční způsob reklamace a ten i komunikovat. řešil bych to až tam začnou chodit hordy lidí.
29. 3. 2022 15:48:05
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500186
LMRig
verified
rating uzivatele
29. 3. 2022 15:59:24
Teď čistě teoreticky, ať si to ujasním, pokud by někde takové místo bylo domluvené, tak pro splnění všeho stačí, když tam bude okno třeba 2h na vyřizování těchto věcí?
29. 3. 2022 15:59:24
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500185
TomasX
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
29. 3. 2022 16:07:35
není mi znám žádný minimální limit na otvírací dobu, samozřejmě, když tam dáš 1 minutu, bude to sporný, když tam dáš 2 hod denně třeba 2 - 3 x týdně, neměl by s tím být problém, řada eshopů takhle funguje. Myslím si, že to tak může být. Samozřejmě ber to jen jako radu od někoho, kdo se legislativu a eshopy neživí a nemusím být plně přesný. Je to diskuze.
29. 3. 2022 16:07:35
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500184
LMRig
verified
rating uzivatele
29. 3. 2022 16:12:15
Chápu a děkuji.
Sám jsem mu nějak nedokázal na to nic říct, protože vím třeba o jednom dodavateli, který má eshop a v podmínkách mají všude uvedené, že jediná možnost vrácení a reklamace je zasláním na adresu sídla. Přitom fungují už minimálně 5 let.
29. 3. 2022 16:12:15
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500183
TomasX
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
29. 3. 2022 16:29:16
tak se samozřejmě vystavují pokutě, zákon, který tohle reguluje jsem ti tady citoval. Veřejně ti nebudu radit k porušování zákonů, já je raději dodržuji. Hromadě společnostem to může procházet, protože úřad na to nepřišel a žádný zákazník si nestěžoval.
29. 3. 2022 16:29:16
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500182
LMRig
verified
rating uzivatele
29. 3. 2022 16:33:19
To já právě taky, proto jsem mu zadal dotaz prvně sem.
Takže zatím díky.
29. 3. 2022 16:33:19
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500181
lada1979
verified
rating uzivatele
29. 3. 2022 20:54:37
Vyznačení provozní doby je povinné pouze u provozoven k prodeji zboží nebo poskytování služeb. Pokud zákazník vrátí zboží místo na provozovnu do sídla/trvalého bydliště ničeho se tím neodpouští a to ani v případě, že je výslovně uvedeno, že se má zboží vracet na provozovnu, čímž se naopak prodávající vystavuje postihu.
29. 3. 2022 20:54:37
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500180
TomasX
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
30. 3. 2022 08:36:14
nepleteš si to se zasíláním poštou? Tady se podle kontextu bavíme o osobní reklamaci. Místo, kde je možné reklamovat zboží musí mít uvedenou provozní dobu a v té je provozovatel povinný reklamace vyřizovat, mimo provozní dobu nikoliv. Těžko mě někdo bude budit o půlnoci na trvalé adrese, aby vyřídil reklamaci a domáhat se, že přesně na to má právo, nemá.
Pokud jde o zasílání na adresu, mohu si stanovit pravidla pro velikost a povahu zásilek podle technických omezení. To vše musí být v uzavřené smlouvě (obchodních podmínkách).
30. 3. 2022 08:36:14
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500179
lada1979
verified
rating uzivatele
30. 3. 2022 11:03:16
Prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání.
Ne nepletu viz, par. 17/ 8b a klidně tě o půlnoci vzbudím abych uplatnil reklamaci:) Samozřejmě vyřízení se o půlnoci domáhat nebudu:). Navíc u části lidí pořád převažuje v hlavně ten stupidní slogan, že eshop má přece otevřeno 24 hodin denně a nechápou, že tam přece nikdo 24h většinou není, takže běžně volají ve 2 hodiny v noci a chtějí informace.
Jinak pokud se dobře pamatuji, tak před 30 lety chtěl ŽÚ označení sídla v bytě i včetně nějaké "otvírací doby" i u řemeslníků, co evidentně v bytě zdít domy nemohli. Jinak na skladu, který je i sídlem firmy, kde lidi k naší nelibosti běžně chodí vracet a nebo měnit, žádnou otvírací dobu nemám, ale dostal jsem pokutu jen za to, že jsem tam neměl ID provozovny.
30. 3. 2022 11:03:16
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500178
TomasX
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
30. 3. 2022 11:25:50
To jsem rád, že mě vzbudíš, můžeme si dát něco k pití, ale reklamaci ti nevyřídím... A hned o odstavec dál je implicitně uvedeno, že vyřizování reklamace je povinné v provozní době, tj. zákon předpokládá stanovení nějaké provozní doby:
(2) V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace.
Mám cedulku s provozní dobou u dveří doteď, protože to po mě také ŽÚ chtěl a argument, že pracuji pouze u klientů a služby nenabízím soukromým osobám nevzal v potaz.
Provozovnu musíš mít nahlášenou na všechna místa, která probíhá nějaká činnost společnosti, v případě eshopů třeba místo, kde balím zboží a rozesílám nebo kde přijímám balíky z reklamací. Stejně tak je nutné označit jako provozovnu i různé automaty, kiosky a jiný mobilní inventář, ŽÚ za to dává pokuty rád.
I tady ale platí selskej rozum, eshop bez fyzického místa provozovat nelze a musím někde přebírat osobně reklamace a zákazníkům to umožnit. Pokud si takové místo řádně stanovím v podmínkách, řádně uvedu, že na sídle není možné přijímat balíky, ale pouze listovní zásilky, uvedu provozní dobu takového místa (ikdyž bude v úhrnu třeba jen 10 hodin týdně) a to si zaregistruji jako provoznu. Z pohledu ČOI, ŽÚ to je v pořádku a nejspíš proti tomu nebudou nic namítat. Zákazníky můžu samozřejmě motivovat (slovně), aby využívali neosobní řešení reklamací.
30. 3. 2022 11:25:50
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500177
lada1979
verified
rating uzivatele
30. 3. 2022 12:10:18
Já si asi dám něco už teď jelikož se ztrácím v tom o čem se přeme:)
To vyřízení v provozní době se samozřejmě myslí u provozoven s provozní dobou. I na těch automatech je povinnost mít jenom adresu. Já myslím, že se tady točíme v kruhu. Na jedné straně může spotřebitel uplatnit kdekoliv na známých adresách, ale na druhou stranu mi nic nenařizuje mít na provozní dobou. Navíc uplatnění vady je dnes i pouhé telefonické nebo emailové oznámení, po kterém se teprve dohaduje co s tím.
K té tvé cedulce s provozní dobou z minulosti to mě opravdu přijde zvláštní, že to požadovali. V té době a platnosti obchodního zákoníku se přece provozní dobou rozhodovalo zda jsi nakoupil v prostorech bez otvírací doby, kdy se to klasifikovalo, že jsi nakoupil i jako spotřebitel podle obchodního zákoníku a neplatily zákony na ochranu spotřebitele/resp. občanský zákoník a nebo jsi nakoupil v prostorách, kde byla otvírací doba a tudíž se reklamace řešily podle občanského zákoníku jako se spotřebitelem, čehož tehdy hojně zneužívali řemeslníci jelikož všechny smlouvy měli podle obchodního zákoníku pro spotřebitele krajně nevýhodného.
30. 3. 2022 12:10:18
https://webtrh.cz/diskuse/eshop-bez-provozovny/#reply1500176
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit