Vycházel bych z toho, že pán je laik (nemyšleno zle, to je pro množství lidí 35+ běžné, když IT ve školách a mnoha oborech před 15-20lety nebyla). Aby toto manko dohnal a orientoval se trochu obecněji, co se týká elektronické komunikace s klienty, tak jsou potřeba stovky hodin u PC, pokud nemá někoho, kdo by mu vydatně pomohl a vše vysvětloval. (na to je potřeba více než trávit pár dnů pročítáním stránek, protože budete stále nacházet nové a nové věci a stále nebude vědět dost) Pokud vezmete v úvahu hodnotu vašeho času, ušetříte spoustu peněz tím, že tyto věci přenecháte v rozumné míře odborníkům. Pokud byste např. jako živnostník vydělával nějakých 25 000 Kč před odvody, hodnota Vašeho času je 150 Kč/h. Vemte v úvahu kolik času Vám zde zabralo pročítání diskuzí, psaní příspěvků a zapřemýšlejte, zda byste za 200h (30 000 Kč) vyřešil více, než Vám nabídne dobře vybraná firma. Dle mého odhadu tak 10%, jelikož nutné obecné znalosti Vám zde nepomohou. Před pár lety jsem řešil podobnou situaci s eshopem a přestože mám znalosti dovolím si říct poměrně rozsáhlé, tak spotřeba času na samostudium tímto způsobem, je extrémně vysoká, pokud začínáte od začátku. Ve zkratce :
Potřebujete vlastní doménu a mail, tj. vymyslet název a x variant, které budou volné, ale předpokládám, že jako živnostník se zavedenou činností postačí i frantanovak.cz bez vymýšlení spojitosti s oborem, na eshop pro koncové zákazníky to ale již žádné terno není. (SEO raději nyní neřeším). Čistě na příjmení.cz asi štěstí mít nebudete. Registrovat si název můžete sám, klidně i formou telefonické domluvy u některé firmy - nejlépe hostingové. Tj. musíte si z x firem vybrat někoho, kdo vám na svém nonstop běžícím pc/serveru pronajme místo, podle částky např. 100-5000Mb, kde budou umístěny vaše stránky (protože na ně musí být nonstop přístup, zabezpečení atd.), tak je nemůžete mít uloženy na vlastním pc. Na toto místo se pak nahrají stránky, které vám někdo vytvoří a můžete si tam nahrávat nové fotky zboží atd. Poplatek se platí měsíčně a je to např. 10-500 Kč. Zároveň máte nárok na mail, např. prodej@frantanovak.cz, vytvoříte jej a poté se do něj přihlašujete většinou na stránce firmy, u které máte místo (hosting) zaplaceno. Téměř u každé firmy, která nabízí hosting vám registrují i doménu, vše domluvíte i telefonicky třeba během deseti minut. náklady na místo a vlastní mail vás tedy budou stát 200 Kč ročně doména + třeba 50 Kč/měsíčně hosting. Na ceny a nabízené místo se můžete podívat třeba na
www.gigaserver.cz, ale to je jen příklad. Webtržníci Vám poradí patrně x lepších hostingů.
Takže svůj mail a místo na stránky nyní máte, prože mailové rozhraní webhostingových firem často nejsou tak přehledné jako třeba seznam.cz, tak je vhodný poštovní klient, který vám bude archivovat všechny maily, můžete si v něm vést databázi mailů a tel. čísel, diář atd. Zdarma je třeba Thunderbird nebo lze zakoupit přes inzerát aukci třeba jetější verzi MS Office-outlook. Pokud už využíváte pc, tak lze popřemýšlet o levném volání, abyste mohl zpětně klienty levně kontaktovat. Stará škola, která spí s telefonem bude mít sice výhodný tarif, ale levné volání se vždy hodí.
náklady - telefon cca 1000-1500Kč, switch ("rozdvojka") 500, ceny takového volání najdete třeba na ipvox.cz, zejména do zahraničí jsou velmi výhodné.
E-shop a stránky plánujete patrně pro současné klienty nebo pro ty, které kontaktujete osobně nebo telefonicky. (V jiném případě by bylo potřeba složitější řešení)
Běžné stránky, kde máte základní info o firmě, třeba jen textový výpis služeb a zboží, případně pár ilustračních fotek vám zde udělá i nějaký student za 1000-5000 Kč podle představ a složitosti. Spíše se ale bude jednat o tu spodní hranici - funkce je opravdu jen informativní. V případě eshopu tam je na tyto informace samozřejmě místo "zabudováno".
E-shop, - to je opravdu na dlouho, funkcí a typů je nepřeberně, velmi dlouho byste mezi tím byl ztracen, než se vyznáte alespoň v základních, nebudete vědět, co chcete, takže v případě nabídky např. eshopu za 30 000 nejste schopen to objektivně posoudit a při tom se může jednat o velmi výhodnout nabídku. (závisí opravdu na rozsahu služeb a servisu). Dovolím si tvrdit, že opensource řešení, pokud přemýšlíte o vlastních úpravách, nebudete zvládat dobře ani po roce.
Já zde vidím prozatím jedinou možnost, jak zde již někdo zmiňoval - a to pronájem. Dostanete hotové řešení, za cenu většinou 200-1000 Kč měsíčně, firma se vám postará o nákup domény a zajišťuje i hosting/mail, často je to v ceně pronájmu, takže platíte jednu částku dohromady. E-shop není sice obvykle žádný zázrak, ze kterého by přecházely oči, ale na naučení stačí. Máte tam jednoduché doplňování stránek, kam si dopíšete vlastní údaje např o akci, novém zboží atd, vlastní popis firmy, - pokud by se to jevilo jako složité, tak to stačí napsat ručně a firma vám to za drobný poplatek patrně do eshopu přepíše, a upraví i grafiku - tématické fotky k vašemu oboru atd. Na vás je skutečně jen vkládání vlastních fotek a dopisování popisků. Co se týká nastavení různých funkcí, tak vám je podpora určitě nastaví nebo je zkonzultuje telefonicky. Obsluhovat celý eshop zvládnete během dvou dnů. Pokud se ukáže za dva, tři měsíce eshop jako nevhodný, nedostačující, zbytečný atd. tak vás to bude stát jen několik tisíc korun. Během používání zjistíte, že byste si různé věci představoval jinak, něco vám vadí, zákazníci by chtěli například větší písmo, přehlednější design atd, a po pár měsících používání můžete znovu vejít do firmy, kde po vás chtěli 30 tisíc, sdělit své představy a podle nabytých zkušeností porovnat s nabídkou, jelikož budete mít za sebou pár měsíců provozu, budete vědět, jaká částka se vyplatí investovat do eshopu upraveného na míru.
Takže začít s plněním eshopu můžete v podstatě třeba zítra, vhodný pronájem vám zde určitě někdo doporučí, já si pamatuji snad jen
www.ekonstrukter.cz, který jsem kdysi testoval, ale patrně byl moc jednoduchý, ale příkladem stačí. Na webu si můžete prohlédnout funkce, designy-jak to vypadá hotové, stáhnout zkušební verzi, kde otestujete nahrávání fotek,popisky atd.
Takže když obětujete příkladem 500Kč měsíčně za pronájem, tak po měsíci,dvou zkušeností s tímto produktem zde již můžete klást konkrétnější dotazy na možnosti a funkce do budoucna.
Jinak tyto firmy běžně zaškolí s užíváním eshopu- je to v jejich zájmu, s dojížděním patrně problém nemáte, tak není nutné si vybírat společnost v okolí. Pokud vám tu někdo nabízel zaškolení za oběd, tak berte všema deseti, většina schopných lidí vám za několik hodin po lopatě vysvětlí to, nad čím byste trávil spousty hodin a snažil se to pochopit, případně i ukáže u PC. Zaplatit studentovi např. za 5h 1000Kč a to dva nebo tři dny po sobě se určitě vyplatí. Při samostudiu nejste schopen rozlišit, co je důležité a co zbytečné. Místo toho raději věnujte čas tomu, v čem jste dobrý - patrně komunikaci s klienty a nabídkám. -velmi zjednodušený postup i popis, ale snad budete mít trochu reálnější představu, co potřebujete. Takže ať se daří.
3. 3. 2011 02:51:57