Zadejte hledaný výraz...

Buzz marketing, WOM, astroturfing: Komunikace nebo manipulace se zákazníky?

Petr Čaník
verified
rating uzivatele
(12 hodnocení)
9. 5. 2008 22:40:02
Otevřel jsem na svém blogu téma buzz marketingu, wom marketingu a astroturfingu, ale rád bych znal i názor zdejších uživatelů. Myslím, že v posledních době - hlavně po nedávné kauze Bison & Rose - je toto téma aktuální. Co si o tomto typu "marketingové komunikace" myslíte? Kde jsou hranice mezi komunikací a manipulací se zákazníkem? Máte vy nějaké hranice, za které byste nešli?
Jen krátce/stručně/úderně:
Buzz marketing
Buzz marketing je marketing zaměřený na vyvolání rozruchu, bzukotu (buzzzu) okolo určité značky (produktu). Buzz marketing má za cíl poskytnou skvělé téma pro diskusi mezi lidmi (ústní – word of mouth marketing) a v médiích. Mezi součást buzz marketingu lze označit i virální marketing.“ (zdroj: Mediaguru.cz: Mediální slovník)
WOMM
S buzz marketingem úzce souvisí i WOMM – Word of mouth marketing; resp. je jeho nedílnou součástí. Cílem WOMM je reklama ústní formou. Vycházíme zde ze základní premisy, že ústní a osobní sdělení (případně sdělení, které jsou šířeny neformálnější cestou) budí v lidech větší důvěru, než sdělení vysílané klasickými reklamními kanály. Proto je tento způsob komunikace tak lákavý pro firmy a reklamní agentury. Proto je však také vidět jeho úskalí a je nutné vytyčit nějaké přiměřené (oboustranně výhodné) hranice.
Astroturfing
Astro­turfing - AstroTurf je obchodní značka umělého trávníku. Jde o umělohmotnou imitaci hustého trávníku, který se běžně používá ve sportovních areálech. AstroTurf se vzhledem ke svému použití stal vhodnou metaforou:
„… odkazující k falešné podstatě věci, která se má jevit jako přirozená. Podle výkladu Wikipedie označuje astroturfing formální PR kampaně v oblasti propagace nebo politiky, které se snaží navodit dojem spontánního, přirozeného chování. Jde tedy o účinný způsob manipulace s názory veřejností, kterému v dnešní době nahrávají do karet vyspělé možnosti komunikace.“ (Zdroj: Mediaguru.cz: Astroturfing – je váš trávník opravdu zelený?)
9. 5. 2008 22:40:02
https://webtrh.cz/diskuse/buzz-marketing-wom-astroturfing-komunikace-nebo-manipulace-se-zakazniky#reply69734
S.P.
verified
rating uzivatele
(52 hodnocení)
9. 5. 2008 22:55:40
Zajímavé čtení, díky za upozornění. Mimochodem sony a apple jsou specialisti na buzz.
9. 5. 2008 22:55:40
https://webtrh.cz/diskuse/buzz-marketing-wom-astroturfing-komunikace-nebo-manipulace-se-zakazniky#reply69733
timbulko
verified
rating uzivatele
(9 hodnocení)
10. 5. 2008 18:38:08
Stačí vidieť raz za čas teleshopping alebo nejakú reklamu na prací prášok a je to presne to isté ;-)
10. 5. 2008 18:38:08
https://webtrh.cz/diskuse/buzz-marketing-wom-astroturfing-komunikace-nebo-manipulace-se-zakazniky#reply69732
Petr Čaník
verified
rating uzivatele
(12 hodnocení)
10. 5. 2008 23:53:11
Napsal timbulko;59722
Stačí vidieť raz za čas teleshopping alebo nejakú reklamu na prací prášok a je to presne to isté ;-)
To jo, ale výhodou teleshoppingů je to, že přímo víš, že jde o reklamu/komerční sdělení. V rámci věcí uvedených výše se toto stírá... a naopak jsou cíleně využívány ty formy sdělení, které jsou běžně spojena s větší mírou důvěry (forma neformálního sdělení...).
10. 5. 2008 23:53:11
https://webtrh.cz/diskuse/buzz-marketing-wom-astroturfing-komunikace-nebo-manipulace-se-zakazniky#reply69731
Petr Čaník
verified
rating uzivatele
(12 hodnocení)
16. 5. 2008 15:25:42
Adam Javůrek se na blogu opět vrací ke kauze Bison&Rose a k problematice skryté reklamy: PR agentury nechtějí přijít o skrytou reklamu na internetu. Velmi zajímavý článek!
Co si myslíte vy - jste pro to, aby (PR) agentury nesměly při svých reklamních kampaních používat v diskuzích, blozích a vůbec na internetu falešné identity?
16. 5. 2008 15:25:42
https://webtrh.cz/diskuse/buzz-marketing-wom-astroturfing-komunikace-nebo-manipulace-se-zakazniky#reply69730
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit