Zadejte hledaný výraz...

Black Friday po česku: zatím nepochopen a tak trochu zbytečný

tomve
verified
rating uzivatele
(22 hodnocení)
7. 11. 2014 09:51:22
Black Friday po česku: zatím nepochopen a tak trochu zbytečný - Podnikatel.cz
Když se Black Friday před dvěma lety s velkou slávou objevil i v České republice, šlo vlastně o jakousi transformaci amerického Cyber Monday. Černý pátek byl totiž pod taktovkou internetových obchodníků, kteří jen využili jeho velké popularity za velkou louží a nám ho představili jako jednu z dalších variant slevových akcí. Otázkou je, zda Black Friday správně pochopili. Například Alza.cz loni sázela na to, že zatraktivnila ceny zboží, které se často pořizují jako vánoční dárky. Slevy se obvykle pohybovaly mezi 10 a 40 %, což jsou u nabízeného nízkomaržového sortimentu slevy skutečně velké. Jenže Black Friday v typickém americkém pojetí je přece jen trochu o něčem jiném. Jde o velkou výprodejovou akci, která má takzvaně vybílit obchody i sklady. A slevy kolem 10 % nadchnou jen málokoho. V Americe je běžné, že se cena snižuje i o 50 nebo 80 %. Společné mají český a americký Black Friday jen to, že se snaží vybudit zákazníky k nakupování před Vánocemi. Jde o jakýsi neoficiálně uznaný start hromadného pořizování dárků.
7. 11. 2014 09:51:22
https://webtrh.cz/diskuse/black-friday-po-cesku-zatim-nepochopen-a-tak-trochu-zbytecny/#reply1066961
Nestačím kroutit hlavou nad tím hodnocením různých věcí ve stylu "je to v USA, není to v ČR = co dělají CZ obchodníci špatně" neměla by znít otázka "co dělají obchodníci v USA špatně, že musí dávat v TOP sezoně slevy 50-80 % aby si u nich lidi nakoupili..." a odpověď je na místě - naučili lidi fungovat tak, že bez kuponu, bez akce 3za2 apod. si tam pomalu nic nekoupí. Buďme rádi, že u nás taková mánie ještě není.
Slevy apod. akce jsou samozřejmě dobrým nástrojem, ale když slouží jako sluha a ne jako pán, který to vše řídí a kolem kterého se to točí. Pokud mají u nás obchodní rozum, budou se snažit den, kdy bude takové akce dělat nezbytně, co nejvíce odložit a budou dělat co nejméně proto, aby se to ujalo.
Lze to dobře sledovat v zemích, kam se tento den dokázal protlačit a má již svůj význam. Lze krásně sledovat, na základě zákaznických dat, že se nezvyšuje ani počet zákazníků, ani se nezvyšuje spotřeba, jen se přesunuje nákup do daného dne, jelikož ti lidé dlouhodobě vědí, že ten konkrétní den budou slevy. A jelikož se do toho zapojí drtivá většina obchodníků, tak šance na přitáhnutí zákazníka konkurence je minimální.
Abych se tedy vrátil k tomu článku - mám za to, že naopak obchodníci v USA by se mohli velmi často učit, jak to lze dělat i bez podobných akcí od obchodníků z Evropy.
7. 11. 2014 10:02:51
https://webtrh.cz/diskuse/black-friday-po-cesku-zatim-nepochopen-a-tak-trochu-zbytecny/#reply1066960
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit