Zadejte hledaný výraz...

Analýza klíčových slov – série článku, postup

Jakub Kašparů
verified
rating uzivatele
8. 12. 2014 00:09:58
Ahoj,
přišlo mi škoda, že o analýze klíčových slov a její aplikaci na SEO, PPC, obsahovou strategii, není moc zmínek na internetu. Sepsal jsem kompletní krokový návod. Zvolil jsem imaginární právní firmu a připravil analýzu, roztřídil do skupin téměř 12 000 klíčových slov, které jsem dohledal pomocí API skliku. V článku dávám i návod, jak si takovou analýzu vytvořit svépomocí.
Zatím jsou k dispozici 3 díly (do konce týdne bude série kompletní):
  • Kde představuji koncepci a dávám dohromady klíčová slova.
  • Importuji data do Open Refine a vysvětluji jeho možnosti u analýzy. Jako je normalizace dotazů, odstranění diakritiky, funkce cluster, možnost filtrace pomocí různých vzorečků v GREL (value.contains atd)
  • Pomocí kontingenčních tabulek sčítám hledanost skupin. Průměruji CPC v rámci skupiny a pracuji i s přehledem o počtu klíčových slov v rámci oboru.
    Nabízím kompletní data k dispozici a ve článku je i generátor podmínek pro Open Refine. Díky němu si jednoduše vyfiltrujete dotazy obsahující všechny města v ČR, značky, různé parametry.
    Rád bych i Vaše tipy na toto téma. Nevím, jak pracujete s Open Refine a s analýzou klíčových slov. můžeme si vyměnit zajímavé postupy. V případě, že se pro Vás jedná o nové téma, budu rád, když se něčemu novému přiučíte.
  • 8. 12. 2014 00:09:58
    https://webtrh.cz/diskuse/analyza-klicovych-slov-serie-clanku-postup/#reply1074589
    OndrejDyrka
    verified
    rating uzivatele
    (15 hodnocení)
    8. 12. 2014 07:09:30
    2. díl, „Například výrazy s diakritikou a bez ní mají pro nás stejný význam, je tedy zbytečné s nimi pracovat odděleně.”.
    Není pravda, při inzerci v Skliku mají slova s diakritikou i bez jiné objemy vyhledávání, jiné průměrné CPC a zkrátka se chovají nezávisle (to samé v Adwords při inzerci na SK).
    Na odstranění diakritiky existuje spousta online nástrojů, např. http://textmechanic.com/Remove-Letter-Accents.html Vzhledem k bodu výše zůstává otázka, jestli to skutečně dělat (používám to pro vylučovací slova - v Skliku opět platí, že při vyloučení „právo” se reklama vesele ukáže na „pravo”. V Adwords by dle nápovědy i podpory nemělo, přesto se mi reklamy při vyloučení „překladač” ukazovaly na „prekladač”, „překládac” atd.).
    3. díl
    Pracovat s uváděnými cenami za proklik v Skliku/Adwords je zavádějící, v praxi se dost často liší (i stylem doporučené Adwords CPC 10 Kč, skutečné CPC 50 halířů).
    Série se mi celkově líbí. Pro moje potřeby je postup zbytečně komplikovaný (vystačím si s Excelem a Data/Text do sloupců & Notepadem+ a http://textmechanic.com/ na začišťování). Je však dobré vidět, že nejsem jediný inovátor s vlastními postupy :D
    8. 12. 2014 07:09:30
    https://webtrh.cz/diskuse/analyza-klicovych-slov-serie-clanku-postup/#reply1074588
    Jakub Kašparů
    verified
    rating uzivatele
    8. 12. 2014 09:46:26
    Napsal OndrejDyrka;1147847
    Série se mi celkově líbí. Pro moje potřeby je postup zbytečně komplikovaný (vystačím si s Excelem a Data/Text do sloupců & Notepadem+ a http://textmechanic.com/ na začišťování). Je však dobré vidět, že nejsem jediný inovátor s vlastními postupy :D
    Ano pro potřeby pouze PPC kampaně se jedná o tank na komára. Každopádně analýza není primárně určená pro PPC kampaně, ale dá se na ně pěkně využít.
    Napsal OndrejDyrka;1147847
    Není pravda, při inzerci v Skliku mají slova s diakritikou i bez jiné objemy vyhledávání, jiné průměrné CPC a zkrátka se chovají nezávisle (to samé v Adwords při inzerci na SK).
    Ano samozřejmě. S tím souhlasím. Já, ale odstraňuji diakritiku z důvodu lepšího tagování slov. Odstraněním diakritiky si při třídění dotazů ušetřím spoustu práce při tvorbě podmínek. Stále mám u každého řádku v Open Refine i původní dotaz. Navíc funkce Cluster v Open Refine by našla méně skupin atd :).
    Napsal OndrejDyrka;1147847
    Na odstranění diakritiky existuje spousta online nástrojů, např. http://textmechanic.com/Remove-Letter-Accents.html Vzhledem k bodu výše zůstává otázka, jestli to skutečně dělat (používám to pro vylučovací slova - v Skliku opět platí, že při vyloučení „právo” se reklama vesele ukáže na „pravo”. V Adwords by dle nápovědy i podpory nemělo, přesto se mi reklamy při vyloučení „překladač” ukazovaly na „prekladač”, „překládac” atd.).
    U tvého nástroje bych musel vložit téměř 10 000 klíčových slov a doufal, že mi je nepřehází při vložení zpátky do Excelu. Takto mi stačí pouze jeden příkaz a hotovo :).
    Napsal OndrejDyrka;1147847
    Pracovat s uváděnými cenami za proklik v Skliku/Adwords je zavádějící, v praxi se dost často liší (i stylem doporučené Adwords CPC 10 Kč, skutečné CPC 50 halířů).
    Opět souhlasím, ale zde je CPC pouze jako indikátor. Jestliže mám skupinu s 250 slovy, kde je průměr 2 Kč a pak skupinu s 150 slovy, kde je průměr 10 Kč. Pravděpodobně bude druhá skupina opravdu dražší. U menšího zákázníka bych tímto postupem hledal témata, která jsou levná na inzerci. To samozřejmě neznamená, že budou efektivnější. Je třeba vyzkoušet. Je jasné, že klíčová slova o soudech mají malou CPC, protože nemají komerční záměr, oproti tomu u výrazu právník+ město je záměr jasný a bude logicky dražší.
    Celkově si myslím, že se moc díváš na PPC stránku analýzy. Ta je tam samozřejmě také. Hlavní výhody spatřuji při návrhu struktury webu, pochopení zákazníka, návrhu obsahové strategie a analýza je úžasná pro následný linkbuildng, kde můžu velmi snadno získat odkazy na nekomerční témata.
    8. 12. 2014 09:46:26
    https://webtrh.cz/diskuse/analyza-klicovych-slov-serie-clanku-postup/#reply1074587
    OndrejDyrka
    verified
    rating uzivatele
    (15 hodnocení)
    8. 12. 2014 10:44:17
    Napsal Hepax;1147873
    Celkově si myslím, že se moc díváš na PPC stránku analýzy.
    Ano, dělám PPC :) Proto komentuju jen ty části, ve kterých se pohybuju.
    Na obranu Text Mechanica - jak se tam věci vloží, tak se z nich ve stejném pořadí zase vytáhnou (testováno s nižšími tisícovkami frází) ;)
    Shodneme se tedy, že pro PPC jde skutečně o kanón na vrabce (pokud bych nedělal něco super velkého) a také, že to máš dobře promakané.
    8. 12. 2014 10:44:17
    https://webtrh.cz/diskuse/analyza-klicovych-slov-serie-clanku-postup/#reply1074586
    HonzaSladek
    verified
    rating uzivatele
    18. 12. 2014 11:16:05
    Zdravím, zatím jsem analýzy prováděl tak nějak na koleně. Tady to pěkně vysvětlujete s praxí i s vzorečky a t je super!
    Budete v sérii pokračovat?
    18. 12. 2014 11:16:05
    https://webtrh.cz/diskuse/analyza-klicovych-slov-serie-clanku-postup/#reply1074585
    Jakub Kašparů
    verified
    rating uzivatele
    18. 12. 2014 11:33:57
    Napsal HonzaSladek;1151053
    Zdravím, zatím jsem analýzy prováděl tak nějak na koleně. Tady to pěkně vysvětlujete s praxí i s vzorečky a t je super!
    Budete v sérii pokračovat?
    Dobrý den, vzhledem k Vánoční práci s klienty, jsem nakonec nedodržel slib, že do týdne dopíši kompletně sérii. Aktuálně je předpřipravených 6 článků. Analýzu i s výstupy mám kompletně hotovou (38 stránek). Bohužel to musím krokově sepsat, natočit videa a pak to musí projít naše korektorka. Každopádně do konce roku to chci mít kompletně hotové. Mám připravené další články ohledně auditu odkazového profilu a dalších zajímavých témat, o kterých se moc nemluví. Jakmile budou další díly určitě přihodím do tohoto tématu.
    18. 12. 2014 11:33:57
    https://webtrh.cz/diskuse/analyza-klicovych-slov-serie-clanku-postup/#reply1074584
    Jakub Kašparů
    verified
    rating uzivatele
    4. 1. 2015 22:29:00
    Omlouvám se za zdržení. Před Vánoci je vždy šrumec.
    Napsal jsem pokračování (další 2 díly), které dokončují analýzu klíčových slov.
    4. článek - Rozdělení klíčových slov do podskupin, dokončení analýzy.
    5. článek - Report z analýzy klíčových slov.
    4. 1. 2015 22:29:00
    https://webtrh.cz/diskuse/analyza-klicovych-slov-serie-clanku-postup/#reply1074583
    Pro odpověď se přihlašte.
    Přihlásit