YouTube je největším internetovým serverem pro sdílení videí. Není proto divu, že se na něm dá i slušně vydělávat. Když točíte zajímavá, vzdělávací nebo vtipná videa, úspěch si vás dříve nebo později najde. Jde jen o to umět vytěžit ze sledovanosti vašich videí co nejvíce.
Co je Youtube?
Je to sociální síť sloužící k hostování a přehrávání, na níž uživatelé vkládají videa, sledují je, hodnotí, komentují, sdílejí anebo také streamují živě. Na YouTube najdete videa naučná i zábavná, vlogy, hudební videoklipy, TV klipy, trailery, sketche, internetové seriály a mnoho dalšího.
YouTube vlastní společnost Google a aktuálně funguje v sedmasedmdesáti jazykových mutacích. Pokud se na sociální síti zaregistrujete, můžete nahrávat až dvanáct hodin dlouhá videa. Ty lze nahrávat jak z počítače, tak i mobilního telefonu v několika možných formátech. Rovněž lze přidávat i videa ve 3D a 360° videa, to znamená, že uživatel má při přejíždění kurzorem po obrazovce možnost zhlédnout video ze všech stran.
V neposlední řadě máte jako uživatel možnost nahlásit závadný obsah nebo porušování autorských práv.
Kdo má šanci na YouTube uspět?
Než začnete na YouTube videa sdílet, musíte si ujasnit, co chcete sdílet a pro koho. V dnešní době není snadné prosadit se na téměř žádné sociální síti, ale lépe se to daří těm, kdo cílí na konkrétní publikum a vytvářejí skutečně zajímavý obsah. Na začátku si položte dvě zásadní otázky:
- Proč by lidé měli sledovat zrovna moje videa?
- V čem lidem mohu pomoci? / Co jim mohu nabídnout?
Každé video musí mít nějakou přidanou hodnotu, jinak zkrátka nezaujme.
Kvalita je stejně důležitá jako kvantita
Čím častěji budete videa sdílet, tím větší publikum máte možnost zasáhnout. Kvantita ovšem nikdy nesmí být na úkor kvality. Chcete-li nahrávat skutečně kvalitní videa, potřebujete také solidní techniku. Ze začátku se vyplatí se investovat alespoň do:
- fotoaparátu s možností natáčet videa nebo do kvalitního mobilního telefonu
- mikrofonu
- osvětlení (například kruhové světlo)
Pokud si na začátku stanovíte, že budete sdílet jedno video týdně, dodržte to. Nejlépe ho sdílejte každý týden ve stejný den a čas, tak si vaši fanoušci zvyknou, že v určitý den v týdnu publikujete jedno video a automaticky na váš profil zabrousí.
Zviditelněte se
Co dalšího kromě kvality a kvantity ovlivňuje úspěšnost videa?
1. Klíčová slova
Nejprve zapátrejte, která klíčová slova nejčastěji vyhledává publikum, jež chcete oslovit. Čím specifičtější klíčová slova budou, tím lépe. Zvýší vám dosah videa.
Slabé klíčové slovní spojení: Recenze mobilních telefonů
Specifické (silné) klíčové slovní spojení: Recenze nejnovějších mobilních telefonů se systémem iOS
Vhodná klíčová slova najdete, když zapátráte v Google vyhledavači nebo v neplacených či placených nástrojích sloužících k vyhledávání vhodných klíčových výrazů.
Vybrané klíčové slovo nebo slovní spojení vepište do titulku, popisku i náhledu videa.
2. Titulky
Jsou důležité, ačkoliv je video v češtině. Mnoho z nás si pouští videa bez sluchátek, například při cestě do práce. Máme vypnutý zvuk a potřebujeme vědět, co se ve videu říká.
3. Popisek videa
To je něco jako perex v novinách, časopisech nebo v internetových článcích. Dvěma či třemi větami upoutejte na to, co se ve videu děje, čeho se týká.
4. Délka
Obecně jsou ve vyhledávačích lépe viditelná videa, která jsou delší. Cílem YouTube pochopitelně je, aby uživatel zůstal co nejdéle. Zatímco dvouminutové video udrží pozornost diváka maximálně na minutu, desetiminutové video vás v průzkumech udrží na tři minuty.
Jakmile si vybudujete fanouškovskou základnu, která nemusí čítat desetitisíce lidí, stačí tisíce, můžete začít přemýšlet nad tím jak vydělávat na YouTube.
Jak vydělávat na YouTube?
Jako každá sociální síť i YouTube vyžaduje hlavně trpělivost a píli. Ze začátku nemůžete čekat, že si budete vydělávat desetitisíce korun měsíčně, ale na pár tisícikorun byste si přijít mohli.
1. Google Adsense
Tento typ reklamy je pravděpodobně tím nejznámějším. Služba Google Adsense k vašim videím přiřadí relevantní reklamu, kterou si sama vytvoří a zaplatí. Podle toho, kolik uživatelů reklamu zhlédne, tolik bude činit váš výdělek. V současné době se výdělek za jedno zhlédnutí pohybuje mezi 0,01 až 0,03 dolaru. Je však nutné myslet na to, že se v tomto případě musíte zaregistrovat jako osoba samostatně výdělečná činná vykonávající činnost na živnostenský list a taktéž se musíte stát osobou identifikovanou k DPH. Pro tento typ výdělku je ovšem zapotřebí, aby měl váš účet alespoň deset tisíc odebírajících.
2. Placená nebo barterová spolupráce
Zkuste oslovit firmy, s nimiž chcete spolupracovat a nabídnout jim, že natočíte video s jejich produktem nebo službou. Jestli máte dost odběratelů vašeho kanálu, můžete si říct o peníze, v opačném případě firmě můžete nabídnout, že za reklamu na svém YouTube kanálu budete chtít odměnu ve formě barteru, to znamená, že vám výrobek nebo službu poskytnou k propagaci zdarma. Nezapomínejte ale na to, že čím víc spoluprací uzavřete, tím budete pro své sledující nedůvěryhodnější. Když si založíte YouTube kanál jenom proto, abyste mohli dostávat věci nebo služby zadarmo, většinou neuspějete.
3. Prodej vlastních produktů a služeb
Trička, kosmetika, externí disky, limonády… To všechno můžete prodávat s vlastním logem v rámci takzvaného merchandisingu. Předměty si necháte vyrobit na zakázku a prodávat je můžete buď přes vlastní e-shop, webové stránky nebo se lze domluvit přímo s výrobcem či třeba s agenturou, která vás zastupuje. Nestačí ale jen umístit odkaz na produkty do videa, je zapotřebí, abyste ve videích dané předměty ukazovali.
4. Placený obsah
Pro své odběratele můžete zavést měsíční nebo roční členství, díky kterému získají přístup k exkluzivnímu obsahu. Nabídněte jim ale i další výhody, například nějaký produkt nebo službu zdarma, případně se mohou na základě členství zúčastnit soutěže o zajímavé nebo hodnotné ceny.
5. YouTube Partner
Tím si sice nevyděláte, ale získáte zajímavé ceny a přístup k dalším nástrojům pro vytváření a správu vaší komunity a tipům jak zlepšit obsah a jak získat nové sledující. Musíte však splňovat následující podmínky:
- Dodržujete všechny zásady zpeněžení YouTube.
- Žijete v zemi, kde je tento program dostupný.
- Váš obsah lidé za poslední 1 rok sledovali alespoň 4 000 hodin.
- Máte více než 1000 odběratelů.
- Máte propojený účet s Adsense.
A čím začít? Zamyslete se, jaké video vám na YouTube chybí. Jaké video by vás pobavilo? Jaký problém aktuálně řešíte? Co zajímavého jste se dozvěděli a rádi byste to řekli celému světu? Připravte si mobilní telefon, mikrofon, dobré světlo a můžete začít točit.