Plánujete si založit blog? Nebo máte webové stránky, ale čtenáři stále nepřicházejí, natož aby se vraceli? Možná je chyba právě v titulcích jednotlivých článků. Jakmile nezaujmou na první dobrou, čtenář text zkrátka nerozklikne.
Dodržujte pravidla
Jenže napsat dobrý titulek (nadpis článku), který vybízí ke čtení, a který prodává, je umění, které ovládají jen zkušení copywriteři, a ti, kterým byl do vínku nadělen talent na psaní a vymýšlení chytlavých a čtivých textů.
Při vymýšlení titulku je pro začátek dobré řídit se několika základními pravidly. Ty z vás sice ostříleného psavce neudělají, ale pomohou vám najít tu správnou cestu, po které byste se měli vydat. A čím víc titulků napíšete a čím častěji budete sledovat také statistiku návštěvnosti jednotlivých článků, tím dříve přijdete na to, co skutečně táhne.
Komu je článek určen?
Kdykoliv píšete, musíte vědět, pro koho píšete. Směřujete článek do řad dospívajících dívek? Nebo cílíte na maminky na mateřské? Či na muže kolem třicítky, kteří se zajímají o nové technologie? Píšete pro odborníky nebo laickou veřejnost? I to je velmi důležité. Nemůžete zvolit hovorový jazyk, když je text určen k rozvíjení znalostí třeba bankéřů, vývojářů nebo například učitelů. Než začnete psát, vždy si na kus papíru napište, komu je určen a řiďte se tím nejen při psaní samotného článku, ale samozřejmě také při vymýšlení jeho titulku.
Zaujal by takový titulek i vás?
Přečtěte si titulek, který jste vymysleli, nahlas a několikrát za sebou. Líbí se vám? Je to přesně ten titulek, který by vás mezi dalšími stovkami zaujal a měli byste si chuť přečíst si celý článek? Ne? Pak je nejspíš někde chyba. Vymyslete další a další. Který je ten nejlepší?
Nikdy nelžete
Budete-li se při psaní titulků inspirovat bulvárními deníky, nikdy se správnou cestou nevydáte. Zapomeňte na vykřičníky i zavádějící titulky. Nepoutejte na nic, co čtenář v článku nenajde. Klamavý titulek je špatný titulek. Když čtenáře nalákáte na něco, co nerozvinete dál, už se k vám pravděpodobně nevrátí.
Vyhýbejte otřepaným frázím a prázdným významům
Není zelenina jako zelenina. Tohle auto je andělem s duší ďábla. Užijte si pohodlí domova. Jsme jedničkou v oboru IT. Vymyslíme vám půjčku šitou na míru. Mohli bychom pokračovat do nekonečna. Titulky, které nikomu nic neřeknou, a kterých vidíme denně přinejmenším deset, nikoho nezajímají. Raději se zamyslete nad tím, proč není zelenina jako zelenina. A v čem auto připomíná ďábla? Jak si mohu užít pohodlí domova? Proč jsem jedničkou v oboru IT? Vytvořte něco originálnějšího.
Krátký a úderný
Titulek, který má přes dva řádky, nikdo číst nechce. Když nejste schopní napsat krátký a výstižný titulek, pak nejspíš bude i celý článek zdlouhavý a to podstatné se dozvíme někde mezi řádky nebo až úplně na konci. Titulek by měl mít zhruba šedesát znaků včetně mezer, proto šetřete zbytečnými slovy.
Čísla táhnou
Umístíte-li do titulku číslovku, můžete si být jistí, že čtenáře zaujmete. 10 tipů pro lepší spánek. 5 receptů do 5 minut. 50 slov, která do titulků nepatří. Lidé zbožňují čísla, mají pocit, že dostanou konkrétní návod, konkrétní informaci, ze které si něco odnesou.
Vybízejte k akci
Uvařte si boloňské špagety. Vezměte svou rodinu do aquaparku. Zaleťte si do Amsterdamu. Zbavte se svého starého počítače. Výzvou k akci donutíte čtenáře k tomu, aby zapřemýšleli nad tím, co se za takovou výzvou skrývá. Když zároveň s akcí dopřejte potenciálním čtenářům také řešení jejich problému, máte čtenost zajištěnou. Odstraňte i zaprané skvrny. Ukliďte si celý byt za pouhé dvě hodiny. Nakupte on-line a ušetřete
Hlavně pište srozumitelně
Je důležité, aby čtenář pochopil smysl toho, co chcete sdělit na první dobrou. Pokud ho nepochopí, možná bude pár vteřin přemýšlet, jestli je chyba na jeho nebo na vaší straně, ale článek si nepřečte. Když píšete pro laickou veřejnost, nemusíte se vyhýbat hovorovým ani nespisovným výrazům, ale řiďte se pravidlem všeho s mírou. Navíc se nespisovné výrazy musí hodit ke konceptu nejen celého článku, ale také obsahu vašeho webu.
Vy ale titulky na první dobrou rozhodně nikdy nepište. Všechno chce svůj čas a nadpisy článků obzvlášť. Není výjimkou, že článek máme kolikrát napsaný za půl hodiny, ale stejnou dobu věnujeme titulku o necelém řádku. Má to svůj smysl. Přemýšlet se vyplatí.