Mnoho firem často váhá, zdali newsletter svým zákazníkům rozesílat. Bojí se, že na ně kvůli tomu zákazníci zanevřou. Newsletter je totiž vnímán jako něco obtěžujícího, o co nikdo nemá zájem. Ale skutečně tomu tak je? Rozhodně ne!
Výhody pro zákazníky i firmy
Newsletter neboli e-mail marketing je hromadné sdělení, které nám chodí do e-mailu poté, co se k odběru newsletteru na nějakém e-shopu nebo webu zaregistrujeme. Patří k nejběžnější e-mailové komunikaci směrem od firmy/značky k zákazníkovi. Bohužel ovšem stále spoustu z nás vnímá newsletter jako něco, co patří bez otevření rovnou do koše. Ve skutečnosti nám ale newsletter může přinést i mnohé výhody a to jak zákazníkům, tak firmám, které ho rozesílají.
Když vytvoříte pro své zákazníky a newsletterové odběratele zajímavý newsletter, můžete si být téměř stoprocentně jistí, že do e-mailového koše rozhodně nepoputuje. Čím v newsletteru můžete zaujmout?
Která slova táhnou?
Jednou z možností je do newsletteru umístit slevový kód, s nímž zákazníci získají zboží nebo službu o něco levněji. Na slevy slyší téměř každý z nás a slevový kód je jednou z nejjednodušších cest, jak donutit zákazníky, aby si newsletter alespoň otevřeli a proklikli se na váš e-shop.
Jenže jen slevový kód nestačí, musíte na newsletter nalákat a to nejlépe hned v předmětu e-mailu. Jak? Nejlépe jen pár krátkými slovy. Když použijete slůvka jako sleva, zdarma nebo poslední šance, zvyšujete si vy šanci na to, že zákazník e-mail rozklikne.
Případně se můžete ptát: Už jste si dnes udělali radost? Co kdyby vám teď hned někdo změnil život? Víte, co vám zlepší den? Otázky vzbuzují zvědavost mnohem víc než obyčejné konstatování.
Čtyři typy newsletterů
Pamatujte si, že newsletter musí být odesílán pravidelně, to znamená jednou týdně nebo například měsíčně a ve stejný čas. Velmi důležité je také plánování obsahu newsletteru. Měl by obsahovat nové a zajímavé informace, případně by měl odběratelům vyřešit nějaký problém, případně je může také vzdělávat. Newsletter totiž nemusí mít za úkol jenom prodávat, máme i další typy:
- Informativní – přináší nové informace, zajímavé články, výhody vašich služeb a produktů
- Edukativní – vzdělává, radí, poskytuje odběratelům tipy a rady
- Budující brand – to znamená, že se newsletterem zákazníkům připomínáte, budujete povědomí o své značce a vašich produktech nebo službách
Zvolte si správnou strategii
Než se ovšem do rozesílání newsletteru pustíte, je zapotřebí si vybudovat správnou strategii, která by měla obsahovat tyto čtyři důležité kroky:
1. Komu budete newslettery posílat?
Nejspíš víte, komu nabízíte své zboží a služby, jestli spíš ženám nebo mužům, lidem ve městech nebo spíše v malých obcích, zdali generaci mezi například 20 a 40 lety nebo starší či naopak mladší. Pak je podstatné se vašeho záběru a cílení držet a zvolit takovou komunikační strategii, abyste zaujali právě váš zvolený okruh lidí.
2. Co chcete v newsletterech posílat?
Přikláníte se ke strategii, v níž chcete své odběratele spíš bavit nebo vzdělávat? Nebo vám jde hlavně o to, aby koupili váš produkt nebo službu? Samozřejmě můžete newslettery střídat. Jednou může být informativní, podruhé vzdělávací, pak zase prodejní, ale nikdy nemíchejte do newsletteru více témat najednou. Vždy miřte jen na jeden cíl a na jedno zvolené téma.
3. Jak často budete newsletter rozesílat?
Jestli vás nenapadají témata, kterým se v newsletteru zabývat, zvolte frekvenci rozesílání jednou měsíčně. Pokud ale máte co říct, klidně rozesílejte newsletter jednou nebo dvakrát týdně. Častější rozesílání newsletteru už by mohlo být pro odběratele obtěžující. Nejvhodnější dobou pro rozesílání e-mailů je úterý a čtvrtek v dopoledních hodinách. Ale zvažte, zda nezvolit jiný čas, protože čím víc newsletterů odběratelé v jeden den dostanou, tím větší hrozí riziko, že právě ten váš neotevřou.
4. Jak budete newsletter rozesílat?
Existuje spoustu nástrojů, které rozesílání newsletterů umožňují. Některé platformy, na nichž si můžete vybudovat e-shop, umožňují rozesílat newslettery poté, co si upgradujete účet na vyšší úroveň. Samozřejmě za měsíční poplatek. Na internetu ale najdete i spoustu dalších nástrojů na tvorbu rozesílání e-mailů, například MailChimp, Ecomail, Aira, Feldhost a další.
A rada na závěr – buďte v e-mailech co nejosobnější. Oslovujte jménem a je-li to žádoucí, klidně odběrateli tykejte. Mluvte s ním, jako byste byli přítelem, který se snaží pomoci a poradí, případně nabídne to nejlepší řešení. Newsletter se pro vaši firmu může stát skvělým marketingem.