Organizátoři bojkotu reklamy na sociální síti Facebook vyzývají evropské společnosti, aby se zapojily do jejich kampaně Stop Hate for Profit (Zastavme nenávist pro zisk). K bojkotu reklamy na Faceboooku v USA v červnu vyzvaly tamní skupiny bojující za lidská práva kvůli slabému postupu Facebooku proti nenávistným projevům a falešným zprávám.
Již minulý měsíc se hovořilo o tom, že by se bojkot reklam mohl rozšířit z USA i do Evropy. Teprve nyní však organizátoři oslovili společnosti na tomto kontinentu. V jejich oficiálním prohlášení stojí, že nejde jen o záležitost USA, ale jedná se o globální kampaň.
Organizátoři tak vyzývají inzerenty Evropy, aby se připojili je stávkujícím společnostem v USA a podpořili tak boj proti nenávisti a dezinformacím na Facebooku. Zdůrazňují, že za pouhý měsíc největší sociální síť na světě kvůli bojkotu přišla již o reklamu v hodnotě několika milionů dolarů.
Podle agentury Bloomberg však současný bojkot v USA připravil Facebook o daleko větší částky. Konkrétně by mohlo jít o 7,2 miliardy dolarů (167 miliard korun).
Do bojkotu se už zapojily stovky amerických podniků včetně automobilky Ford Motor, operátor Verizon, výrobci zmrzliny Ben & Jerry’s, nápojů PepsiCo a outdoorového vybavení Patagonia a The North Face, či řetězce kaváren Starbucks. Kampaň už ale podle dřívějších informací podpořily i některé velké evropské podniky, například německá automobilka Volkswagen či britsko-nizozemský výrobce spotřebního zboží Unilever.
(Bojkot reklamy na facebooku)
Přidal se i Disney
Do bojkotu Facebooku se tento měsíc zapojila i americká mediální a filmová společnost Walt Disney, která je jedním z klíčových zadavatelů reklamy na americkém trhu. (Disney se přidal do bojkotu reklamy na Facebooku)
Organizátoři také zdůraznili, že kampaň bude pokračovat, dokud Facebook neuskuteční odpovídající změny. Dodali, že některé z nejvěhlasnějších značek světa už z Facebooku stáhly reklamu v hodnotě milionů dolarů.
Zuckerberg nehodlá ustupovat
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg po vyhlášení bojkotu uvedl, že sociální síť bude přesněji moderovat obsah zveřejněných příspěvků. Nenávistný obsah v reklamách bude zcela blokován a Facebook bude uživatele upozorňovat na problematické příspěvky.
Poté se však objevil dopis, který Zuckerberg adresoval svým zaměstnancům. V něm uvádí, že všichni tito inzerenti se brzy na Facebook vrátí a bojkot je vlastně reputační a partnerský problém. Narážel tím na to, že společnost má dostatečně velký finanční polštář, aby ho tyto problémy nějak ohrozily.
Roční příjmy z reklamy na této sociální síti se pohybují kolem 70 miliard dolarů (1,6 bilionu korun) a využívá ji přes osm milionů inzerentů. K tomu, aby firmě vznikla výraznější finanční újma, by byl podle analytiků zapotřebí trvalejší bojkot ze strany největších inzerentů.
Dále čtěte:
Bojkot reklamy na Facebooku byl příležitostí pro Snap
Nová strategie testování na COVID-19 v ČR od podzimu
Zdroj: The Guardian; Reuters