Zadejte hledaný výraz...

Odvětví leteckého průmyslu se rychlého oživení nejspíš nedočká

Tisíce letadel byly uzemněny pandemií a mnoho leteckých společností se ocitlo na pokraji bankrotu. Naděje na rychlé oživení letectví v letošním roce byly rychle potlačeny sérií dalších omezujících opatření v souvislosti s objevením nových variant koronaviru a pomalým zaváděním očkování. Kromě samotných aerolinií však postihly i poptávku po pohonných hmotách.

Tryskové palivo utrpělo největší pokles poptávky, když se letecká aktivita v loňském roce zhroutila. Podle analytiků je poptávka po tomto palivu vnímána jako jeden z hlavních faktorů, který ovlivní růst poptávky po ropě v roce 2021.

Podle Mezinárodní energetické agentury bylo v téměř 10 procent celkové poptávky po ropě v zemích OECD po tryskových palivech. V minulém roce tento podíl klesl na 6 procent.

Většina analytiků předpokládá, že se situace zlepší v druhé polovině roku, kdy se zlepší očkovácí strategie a dojde k oživení vnitrostátních letů.

Oživení mezinárodních letů však podle nich bude trvat déle. Dálkové lety spálí v průměru asi 35krát více paliva než regionální lety, uvádí IEA a jsou zodpovědné za více než třetinu celkového paliva použitého v leteckém sektoru.

Airbus ve ztrátě 510 milionů eur

Evropská výrobce letadel loni vykázal provozní ztrátu v objemu 510 milionů eur. Firma však očekává, že v tomto roce zákazníkům dodá stovky letadel a dosáhne zisku. Generální ředitel Airbusu Guillaume Faure ve čtvrtek připustil, že výkon společnosti v minulém roce byl daleko od očekávání a musel se nepřetržitě adaptovat.

Tržby Airbusu se loni snížily na 49,9 miliardy eur z úrovně 70 miliard eur v předchozím roce. Zákazníkům firma loni dodala 566 letadel. Airbus loni získal objednávky na 268 komerčních letadel, přičemž v roce 2019 to bylo 768 objednávek.

Boeing ve ztrátě 11,94 miliardy dolarů

Boeing již na konci ledna oznámil, že se v loňském roce propadl do celoroční ztráty ve výši 11,94 miliardy dolarů (256,3 miliardy korun). Oznámila to sama firma s tím, že je tak znovu nucena pozdržet výroby svého zcela nového letadla 777X až na konec roku 2023. Tržby společnosti se za loňský rok snížily o 24 procent na 58,16 miliardy dolarů (1,25 bilionu korun).

Air France hluboko v červených číslech

Air France zaznamenala v uplynulém roce ztrátu 8,5 miliardy dolarů. Letecká společnost očekává, že v lednu až v březnu se dostane na 40 procent své předkrizové kapacity. Letecká skupina čelila podle generálního ředitele Bena Smith v minulém roce nejzávažnější krizi, jakou kdy toto odvětví zažilo.

Air France-KLM loni zrušila 8 700 pracovních míst, a snížila tak svou pracovní sílu o deset procent. V příštích letech firma počítá se zrušením dalších 6 000 pracovních míst.

Austrian Airlines plánuje rozšířit letový plán

Rakouská letecká společnost Austrian Airlines plánuje postupně rozšířit letový plán podle toho, jak se budou vyvíjet pandemická situace a cestovní omezení. Po krátkém zvýšení počtu letů během vánočních prázdnin aerolinie v lednu a únoru změnily letový plán na 15procentní úrovně před rokem.

Nyní plánuje na březen zvýšit počet letů na 20 procent a od dubna na 30 procent normální sezóny. Společnost chce letos zařadit do letního letového plánu dovolenkové destinace a několik dálkových letů.


Dále čtěte:

EU přijala nástroj na podporu oživení a odolnosti po koronavirové krizi

Ford mění své evropské operace směrem k elektromobilitě

Zdroj: Reuters; AP; BBC


Vydáno
18. 2. 2021
Tagy