Jak vydělávat na YouTube a TikTok jsme vám už poradili. Nyní přichází na řadu seznámit se s tím, jak vydělávat na Instagramu a vytěžit z něj co nejvíc. Jako u jiných sociálních sítí však platí, že peníze nejsou to jediné, co budete muset do reklamy vložit.
Tou druhou hodnotou potřebnou k úspěšnému budování byznysu na sociálních sítích je samozřejmě čas. Začneme ale tím, že si ujasníme, co Instagram je.
Co je Instagram?
Instagram je sociální síť, na níž sdílíme fotografie a videa, krátké i dlouhé videopříběhy a také si přes ni můžeme chatovat s ostatnímu uživateli. Zatímco ale Facebooku a Twitteru vládne psané slovo a TikToku video, na Instagramu stále převládají fotografie a nejlépe hezké.
Co tato sociální síť nabízí?
Instagram uživatelům nabízí nejen funkce pro sdílení fotek a videí, ale také možnost vytvořit si takzvaný integrovaný e-shop (produkty vystavíte přímo na Instagramu v příslušné záložce a po rozkliknutí uživatele přesměrujete na e-shop), vytvářet ankety nebo odkazovat na webové stránky. Ještě donedávna ovšem odkazovat na webové stránky mohli jen uživatelé s více než deseti tisíci uživateli. Nyní tu možnost máme všichni a dá se z ní vytěžit hodně. Ovšem nejen z této funkce. Instagram nabízí i další možnosti, kde všude můžete sdílet reklamu:
- Instastories – představují krátká videa nebo fotografie, které se ostatním uživatelům zobrazují po dobu 24 hodin
- Instagram Live – je živé vysílání, prostřednictvím kterého můžete komunikovat se svými sledujícími v reálném čase
- Reels – to je obdoba videí na TikToku; jsou to krátká videa, která lze sestříhat, doplnit hudbou a textem přímo v Instagramu
- IGTV – přes IGTV můžete sdílet dlouhá i krátká videa
- Feed – je složen z fotografií, případně taktéž videí
Vybudujte si svoji vlastní komunitu
Než začnete uvažovat o tom, že si začnete vydělávat placenou reklamou na Instagramu nebo oslovíte ke spolupráci nějaké firmy, vybudujte si dostatečný počet sledujících. První rada zní: nikdy si sledující nekupujte. Ono se to snadno pozná nejen nahlédnutím do profilů, které vás sledují, ale například i dle srdíček neboli lajků u fotek či interakcí s vašimi příspěvky. Jak tedy oslovit skutečné, nikoliv fejkové profily?
- Rozmyslete si, čím se chcete na Instagramu zabývat. Vyberte si jedno, dvě, maximálně tři témata.
- Odpovězte si na otázku, pro koho svůj instagramový profil tvoříte, pro jaké publikum (můžete ho selektovat genderově, geograficky, věkově nebo třeba podle koníčků).
- Ujasněte si, v čem jste výjimeční. Proč by měli lidé sledovat zrovna váš profil?
- Buďte na Instagramu aktivní. Sdílejte fotky, videa, komentujte příspěvky jiných. Tak budete víc vidět.
- Volte vhodná klíčová slova, tedy relevantní hashtagy, které se k vašim příspěvkům hodí.
Jak vydělávat na Instagramu?
1. Spojte se se svou oblíbenou značkou
Už máte vybudovanou pevnou základnu sledujících? Pak je na čase posunout se dál. Nabídněte spolupráci firmám, které máte rádi, a jejichž produktům nebo službám věříte a případně je máte také odzkoušené. Bude-li se firmám váš instagramový účet líbit, mohou vám nabídnout barterovou nebo i placenou spolupráci za to, že budete jejich produkty nebo služby sdílet v příspěvcích, Instastories nebo třeba v rámci reelsů. Je také slušnost v příspěvku označit, že jde o spolupráci. Například formou hashtagu #spolupráce. Tato forma kampaně pro nějakou značku či firmu může probíhat následujícím způsobem:
- příspěvek s produktem nebo službou
- dlouhodobá spolupráce, kdy o firmě referujete nejen ve feedu, ale také například v Instastories a reels
- soutěže o konkrétní službu nebo produkt
- slevové kódy
2. Oslovte influencera
Když chcete něco prodat, nabídněte to lidem, kteří mají na Instagramu víc sledujících než vy. Vybírejte si ale takové influencery, kteří mají relevantní sledující pro váš výrobek nebo službu. Nejspíš nebudete oslovovat influencera, kterého sledují děti a dospívající, když nabízíte thajské masáže nebo multifukčního kuchyňského robota.
3. Placená reklama
Samozřejmě že i na této platformě existuje možnost, že si vytvoříte příspěvek nebo video, zacílíte na konkrétní publikum, zvolíte si, jak dlouho reklama poběží, a pak už jen čekáte, kolik lidí na sponzorovaný příspěvek klikne.
4. Vydělávejte pomocí nástrojů
Můžete si stáhnout aplikace, které vám zajistí menší přivýdělek, i když zrovna nejste infuencer se sto tisíci sledujícími. Na druhou stranu vás tento přivýdělek bude stát spoustu času a vydělané peníze tomuto času příliš neodpovídají. Proto si dobře rozmyslete, zda do toho půjdete.
- Reward – aplikace, která propojuje firmy a influencery a nabízí seznam menších i větších kampaní všemožných značek
- Likegram – vyděláváte tím, že sledujete jiné influencery
- Lajkomat – komentujete, sdílíte a lajkujete za peníze
Všechny tři výše uvedené možnosti přivýdělku ovšem nejsou až tak oblíbené jako klasická spolupráce s firmami. Je to zkrátka přivýdělek, který oceníte, když je vám náct, nebo když vás nezajímá, jak vás vaše publikum vnímá. Sdílením čehokoliv, co úplně nesouvisí s vaším Instagramem, totiž může vaše sledující odradit a přestanou vás sledovat. Pokud si chcete udržet skutečně hodnotnou skupinu sledujících, takový přivýdělek vám v tom moc nepomůže.
5. Affiliate marketing
Jakmile umístíte odkaz na konkrétní produkt nebo e-shop a některý z vašich sledujících přes tento link nakoupí, získáváte provizi z nákupu.
6. Prodej vlastní služby nebo produktu
Máte-li vlastní produkty nebo nabízíte-li vlastní služby, není nic jednoduššího, než je v rámci příspěvků nebo IGTV či reelsů propagovat. Ale s citem, ne příliš násilně. Jakmile sledující vycítí, že jim cpete reklamu horem dolem, přestanou vás sledovat. Zároveň si můžete do svého účtu přidat záložku Zobrazit obchod, kde propagujete své výrobky pomocí krátkého titulku, fotografie a odkazu na e-shop.
Instagram profesionální účet
Chcete-li se skutečně věnovat reklamě na Instagramu, rozhodně si zřiďte firemní účet. V čem se od toho klasického uživatelského účtu liší?
- získáte podrobnou analýzu vašich Instastories (uvidíte, kolik lidí příběh zhlédlo, kolikrát se vraceli tam a zpět nebo kolik uživatelů předčasně příběh ukončilo)
- získáte bohatou sbírku analytických nástrojů, které vám pomohou publikum indentifikovat (odkud přišli, kolik je lidem let, jakého jsou pohlaví nebo odkud pochází)
- máte možnost využívat funkci Nakupování
- můžete své příspěvky propagovat prostřednictvím Správce reklam na Facebooku
- propagovat můžete i jednotlivé příspěvky nebo Instastories
- tlačítko Kontakty usnadňuje komunikaci mezi vámi a uživateli
V dnešní době není vůbec jednoduché se prosadit. Reklam a influencerů je přespříliš. Ale když budete dělat to, co vás baví, svědomitě, pečlivě a s láskou, jistě se jednoho dne odměny dočkáte.