Vyrábíte svíčky, zápisníky, šperky nebo například malujete či foukáte sklo a český trh je vám malý? Pak zkuste oslovit i zahraniční klientelu prostřednictvím prodejního portálu Etsy.com.
Umělci z celého světa na jednom portálu
V roce 2005 vzniklo internetové tržiště, které na první pohled vypadá podobně jako například eBay nebo AliExpress. Jeden rozdíl mezi těmito portály a Etsy je ovšem patrný na první pohled. Na Etsy nenajdete žádné průmyslově vyráběné produkty za pár dolarů, ale jen to, co někdo vlastnoručně vyrobí. Také tu nenajdete žádné velké firmy, ale jen malé umělce-prodejce, kteří chtějí oslovit i potenciální zákazníky z jiné země, než ze které pocházejí. Etsy sdružuje umělce z celého světa a dává jim možnost vyniknout.
Každý výrobek je originál, a není-li vlastnoručně vyroben, alespoň jde o cennou starožitnost či sběratelský předmět. Také za něj ovšem zaplatíte odpovídající sumu peněz. Chcete-li ovšem podpořit svého oblíbeného tvůrce, máte díky Etsy možnost. Zároveň tu narazíte na spousty jiných, klidně z druhého konce světa.
Můžete mu důvěřovat?
Etsy je relativně spolehlivá platforma, přes níž se rozhodně nemusíte bát nakupovat. Funguje jako prostředník mezi prodejcem a kupcem. Na druhou stranu ale nezaručí to, jestli obchod proběhne úplně bez problémů. Chystáte-li se na Etsy nakupovat, je dobré si předtím obchodníka prověřit. Jak? Nejlépe tak, že si přečtete recenze. Převažují-li pozitivní, můžete být v klidu. Jakmile ale u prodejce najdete pozitivní i negativní komentáře ve vyváženém počtu nebo dokonce negativní převažují, raději od něj dejte ruce pryč. Na všech prodejních portálech se vždycky najde někdo, kdo se jen snaží ze zákazníků tahat peníze.
Na Etsy najdete módní doplňky, šperky, obuv, nábytek, hračky, umělecké předměty, svíčky, nářadí, diáře, zápisníky, pera, zkrátka cokoliv, co vás napadne. Zároveň také můžete prodávat všechno, co vyrábíte. Jak na to?
Prodej přes Etsy
Nejprve se na Etsy zaregistrujte. Vyplňte svou e-mailovou adresu, heslo, případně se můžete zaregistrovat i s pomocí Google účtu, účtu na Facebooku nebo prostřednictvím účtu na zařízeních Apple. Registrační kolonku najdete v pravé horní části e-shopu. Kromě toho budete vyzváni k tomu, abyste ke svému účtu přidali fotografii, případně logo. Jelikož jde o váš `firemní` e-shop, kde nabízíte své produkty, doporučujeme vytvořit si logo, které vaši značku charakterizuje. O tom, jak logo vytvořit, jsme se rozepsali v článku Vytvoření loga: Zvládnete to sami, nebo to necháte na profesionálovi?
Dále si nastavte měnu, v níž chcete prodávat. Z mnoha důvodů je nejvýhodnější prodávat své zboží za eura. České koruny mohou být pro cizince matoucí. Pak už nezbývá než si nastavit, jak chcete, aby vám za zboží zákazníci platili. Můžete si vybrat placení platebními kartami nebo například přes PayPal. Nezapomeňte také vyplnit správné fakturační údaje.
Zároveň budete vyzváni k tomu, abyste si vytvořili své uživatelské jméno, pod kterým budete výrobky prodávat. Snažte se, aby bylo srozumitelné a to nejen pro české kupující, ale i pro ty zahraniční.
Než ovšem začnete produkty na Etsy vystavovat, je dobré si racionálně odpovědět na následující otázky:
- Mohu zboží kvalitně zabalit tak, aby přežilo i cestu za oceán?
- Jaká by měla být cena výrobku, aby nebyla zbytečně podhodnocená či příliš nadhodnocená?
- Kolik kusů výrobku mohu reálně nabízet, aby byly uspokojeny všechny objednávky?
Zkušení prodejci nováčkům často radí, aby prodej na Etsy rozjeli až ve chvíli, kdy budou mít skutečně co nabízet. Bude-li zákazník čekat na zaplacené zboží příliš dlouho, hrozí vám, že vám udělí negativní komentář. Stejně špatně můžete dopadnout i v případě, kdy budete nabízet to, co reálně nemáte. Jste opravdu připraveni na prodej vašich výrobků?
Jak na to?
Začněte přidávat jednotlivé položky přes záložku Listings, kterou najdete ve svém účtu opět v pravém horním rohu. Následně zvolte Add a listing. Pak zadáte název produktu, jeho cenu, cenu dopravy, popisek a samozřejmě také fotografie v dostatečné kvalitě. Upozorňujeme, že prodejní portál je celý v angličtině. Je však intuitivní a není potřeba ovládat angličtinu na jedničku, abyste se v jeho administraci vyznali. Pokročilejší angličtinu ovšem nejspíš budete potřebovat v případě, kdy komunikujete se zákazníkem.
Stanovení ceny
Při vytváření cen vezměte v potaz nejenom cenu použitého materiálu, ale také cenu vaší práce strávené výrobou produktu. Počítejte rovněž s tím, že potřebujete stanovit i cenu dopravy. Započítat musíte nejenom cenu dle tarifu přepravních společnosti, jako jsou například Fedex či USPS, ale také balné. Přepravní služby si účtují cenu za přepravu dle rozměrů a váhy balíku. Taktéž do ceny započítejte i to, že vám Etsy strhne malý poplatek za vystavení zboží a případně i za jeho zviditelnění.
Propagujte své produkty
Když už máte svůj prodejní účet na Etsy připravený, je dobré si naplánovat jeho propagaci, respektive marketing s vaším podnikáním na Etsy spojený. Nečekejte na to, až vás někdo objeví sám od sebe. Sdílejte svůj `e-shop` na sociálních sítích. Poproste přátele, aby ho nasdíleli i na své sociální sítě, například na Facebook a Instagram. A v neposlední řadě si můžete ke svému e-shopu na Etsy vytvořit i samostatný účet na Facebooku, Instagramu, TikToku a dalších sociálních sítích.
Legislativní záležitosti
Jediným menším zádrhelem ve vašem podnikání na Etsy můžete představovat to, že se musíte stát osobou identifikovanou k dani. Tou se stáváte ve chvíli, kdy přijmete službu ze zahraničí nebo službu do zahraničí poskytujete, a nezáleží na tom, zdali má firma sídlo v EU či ve třetích zemích. Etsy vám na konci každého měsíce vystavuje fakturu a to znamená, že jste přijali službu ze zahraničí. Zaregistrovat se jako osoba identifikovaná k dani máte povinnost do 15. dne následujícího měsíce, v němž vám Etsy fakturu zašle. Co všechno to obnáší a jaké měsíční povinnosti na vás čekají? To se dočtete v článku Fakturujete do zahraničí? Možná jste identifikovanou osobu.
Myslíte-li to ale s prodejem na Etsy vážně, jistě vás ani formality a nějaké to papírování od vašeho záměru neodradí.