S rozvojem nových technologií a s nástupem generace Z neboli „internetové generace“ dochází čím dál tím víc k rozmachu online nákupů. V příštím roce by měl celkový globální obrat v e-commerce narůst z 4,2 bilionů dolarů na zhruba 6,5 bilionů dolarů. Očekává se, že vliv internetu a sociálních sítí na způsob spotřebitelského chování kontinuálně poroste. Jaké jsou vyhlídky v e-commerce na rok 2023? Přinášíme vám 8 trendů, které byste měli zohlednit ve vaší marketingové strategii na příští rok.
1. Nákup online
Díky uplynulé pandemii v minulých letech se mnoho spotřebitelů naučilo využívat ke svému nákupu internet. Nejen na čínském trhu, ale i u nás, tento trend pokračuje i po zrušení restrikcí. Ukazuje se, že lidé tráví se svými smartphony více času a zvykli si objednávat zboží online přes telefon z pohodlí svého domova. Rozšiřte svou e-commerce strategii o tuto službu a podpořte spokojenost nákupu zasíláním transakčních SMS.
2. Omnichannel
Poměrně novým pojmem v e-commerce je takzvaný omnichannel. Jedná se o marketingovou strategii, která využívá všechny prodejní a komunikační kanály současně. V praxi to znamená zasažení cílové skupiny různými způsoby naráz. Sice se vám pravděpodobně navýší náklady, zato dosáhnete maximálního zásahu. Neriskujte, že váš zákazník přehlédne billboard u nákupního centra, zapojte i další typy médií. Důležitý je konzistentní obsah.
3. Virtuální realita
Oblíbenou součástí nákupu se stává virtuální realita. Roste poptávka po virtuálních 3D prohlídkách showroomů, nemovitostí ale i památek. Až 71 % zákazníků preferuje značky, které nabízí možnost virtuální prohlídky.
4. BOPIS
Dalším trendem v e-commerce se stává takzvaný BOPIS (Buy Online, Pick up In Store). Tato forma nákupu ušetří zákazníkům čas, který běžně investují dopravou do kamenné prodejny. Výběr produktu probíhá online, zboží si zákazník následně vyzvedne v obchodě. Podle průzkumu kanadské e-commerce společnosti Shopify, tuto možnost chce dnes využívat až 59 % spotřebitelů.
5. Sociální sítě
Do hry vstupují i sociální sítě, které začínají nabízet přímý prodej (např. facebook). Podle posledních dat využívá sociální sítě 59 % obyvatel ČR, a řadí se tak k nadprůměru v rámci EU. S využitím aplikace můžete uživatelům na facebooku umožnit nakoupit produkt přímo na vašich prodejních stránkách, aniž by je museli opustit. Dejte si ale pozor, někteří poskytovatelé si strhávají velkou marži.
6. Personalizace
Dalším aspektem, po kterém roste poptávka, je personalizace produktu. Zákazníci čím dál tím víc očekávají, že jim nabídka bude uzpůsobená na míru. Roste obliba balíčků na míru a osobního přístupu k požadavkům klienta. Tuto potřebu může uspokojit například možnost komunikace prostřednictvím chatbota nebo pomocí smart speakeru. Jak ukazují aktuální data, až 20 % zákazníků je ochotných nakoupit přes chatbot.
7. Udržitelnost
Čím dál tím víc zákazníků řeší, zda firma, od které nakupují, dbá na životní prostředí. V módě je takzvaná zelená spotřeba, kdy zákazník je ohleduplný a svým spotřebním chováním nezatěžuje planetu. Až 84 % spotřebitelů si myslí, že společnosti by měly komunikovat upřímně a nastavit si smysluplné hodnoty a závazky, které budou dodržovat. Pokud chcete být o krok napřed před konkurencí, buďte transparentní ohledně výroby a dejte najevo, že vaše produkty jsou udržitelné.
8. Zákaznický servis
Zákazník musí mít pocit, že se mu maximálně věnujete, a že řešení dostane ihned. K tomuto účelu pro podporu e-commerce roste využití zákaznické péče, která zahrnuje:
- efektivní a rychlou komunikaci
- kvalitní objednávkový systém
- mystery shopping
V objednávkovém formuláři věnujte speciální pozornost platebním možnostem – zákazníci očekávají rychlou a bezchybnou transakci.