06.11.2021 12:54
1
Dobrý den, 
pracuji jako grafický designér na hlavní pracovní poměr pod grafickým studiem. Naskytla se mi ale možnost dobře vypadající zakázky mimo naší firmu - pokud bych to dělal pod naší firmou, tak by z peněz neviděl nic. Proto uvažuji, že bych se do toho pustil na vlastní pěst. Je to jednorázovka - zisk zhruba do 10 000,-. Poradí mi někdo již ostřílený co zařídil, aby se jednalo o “legální” kšeft? Musím kvůli tomu předpokládám založit živnost - volnou, že? Ale co dál? Jak je to s daní když jsem již někde zaměstnanec? Co vše musím vyřídit? … dále, sepisuje se nějaká smlouva ohledně zakázky? Vystavuji klientovi účtenku případně nějaký doklad?(logicky předpokládám že ano) 
Vím že mé otázky mohou znít hloupě, ale věřím že i vy jste někde začínali a každý se to musí někde naučit/okoukat. Proto do toho chci skočit a naučit se to! 
(budu rád za přímé rady, i odkazy… internet je rad plný, ale každý tvrdí něco jiného...) 

Předem děkuji 
S pozdravem 
Grafik junior  😉
06.11.2021 12:58
2
Na jaké pozici v tom hlavním úvazku děláš? Četl jsi si pracovní smlouvu? :-) Podle mě to zlegalizovat moc nepůjde, jestli chceš bokem "konkurovat" zaměstnavateli ze stejné pozice, ze které chceš právě dělat i tu vedlejší zakázku.
06.11.2021 13:05
3
Do 15k ročně nemusíš danit nic (nebo kolik to teď je).
+Se spolu domluvte, ať to můžeš napsat na něco jinýho, než na grafiku a je to.
06.11.2021 17:32
4
Tak normálně se to dělá na Dohodu o..., ale počítej s tím, že pokud se to provalí tak můžeš letět na hodinu. Zvláštní doba základní věci o životě neznáš, ale už chceš podrazit zaměstnavatele, tak hodně "štěstí".
06.11.2021 17:52
5
Ve smlouvě mám, že vedlejší činnost nevadí. Ted už samozřejmě chápu, že pokud to má být ve stejném oboru, tak potřebuji podpis zaměstnavatele... Mimochodem jako podraz to úplně nevidím - když to není to jeho klient. 
A poznámka o zvláštní době a základech života je za mě zcestná... očividně sem píši, jelikož nevím jak to chodí a snažím se tím ty základy získat. A jak jinak taky, než získáváním zakázek a vzděláváním se v tom jak věci, daně, zaměstnanecké poměry atd chodí? 

Ale i tak díky za komentář - pro příště vím že se to dělá na DPP, potřebuji souhlas zaměstnavatele atp... 

:)
06.11.2021 17:59
6
Původně odeslal Pospíšil Petr
Mimochodem jako podraz to úplně nevidím - když to není to jeho klient.
Tohle je úplně irelevantní argument. Podraz je to už tím, že se mimo pracovní poměr, který máš právě na tuhle práci, snažíš angažovat na vedlejšák v jeho oboru, bez povolení. Je jedno jestli jde o jeho klienta nebo někoho cizího. Pointa je v tom skutku.
06.11.2021 18:07
7
Původně odeslal Tomáš Maňhal
Tohle je úplně irelevantní argument. Podraz je to už tím, že se mimo pracovní poměr, který máš právě na tuhle práci, snažíš angažovat na vedlejšák v jeho oboru, bez povolení. Je jedno jestli jde o jeho klienta nebo někoho cizího. Pointa je v tom skutku.
Ok, to beru... To jsou věci co ti na škole ale neřeknou. Zkrátka každý si na to musí přijít sám - a já tím že mi tu dáte sodu :D .(a jsem za to rád, i to mě posouvá dál...) 
06.11.2021 18:09
8
a co třeba tu zakázku dohodit zaměstnavateli a říci si o provizi/prémie?
06.11.2021 18:13
9
Původně odeslal láďa1979
a co třeba tu zakázku dohodit zaměstnavateli a říci si o provizi/prémie?
Dostat 10 000 nebo sotva 1 000 (nevím teda jak u nich chodí provize) je rozdíl. A to ještě jestli do procesu prémie nepřidají obchodníka a tak dále :-D ale je k tomu poplácání po ramenou od šéfa, to se taky počítá.
06.11.2021 18:16
10
Původně odeslal láďa1979
a co třeba tu zakázku dohodit zaměstnavateli a říci si o provizi/prémie?
No teď to tak samozřejmě s největší pravděpodobností udělám. Jsem ze školy chvilku, takže jsem zkrátka jen nevěděl jak to chodí... Ale měli jste smysluplné argumenty - které jsou logické... takže jste mě přesvědčili. (y) myslím že to tak bude nejlepší - oba z toho budeme něco mít a budeme spokojený...     
06.11.2021 18:56
11
V SR je to napr. zakázané priamo zo zákona, nemusí to byť ani uvedené v pracovnej zmluve. Pre povolenie stačí písomný súhlas zamestnávateľa.
06.11.2021 19:40
12
Původně odeslal Tomáš Maňhal
Dostat 10 000 nebo sotva 1 000 (nevím teda jak u nich chodí provize) je rozdíl. A to ještě jestli do procesu prémie nepřidají obchodníka a tak dále :-D ale je k tomu poplácání po ramenou od šéfa, to se taky počítá.
Tak ono záleží ze které strany se díváš. Pokud se na to díváš očima zaměstnance co je nespokojený, nespokojený s platem, přidělovanou prací, šéfem tak samozřejmě je 10 lepší než možné poplácání i když s rizikem, že o práci přijdeš a získáš příslušnou pověst. Z druhé strany, který šéf at hodný nebo zlý by chtěl mít takového zaměstnance co dělá za zády pro sebe. Ale pořád je to jen otázka morálky a ta zase někoho třeba vůbec netrápí.
06.11.2021 20:28
13
Na morálku ser, ta ti nájem nezaplatí.
07.11.2021 12:36
14
Původně odeslal Pospíšil Petr
Poradí mi někdo již ostřílený co zařídil, aby se jednalo o “legální” kšeft?
"Nejde to" pokud to zaměstnavatel neví.
"Jde to" pokud kašlu na svého zaměstnavatele.

Nic mezi tím.
Pokud by ti nevadilo, že jako zaměstnavateli ti tví zaměstnanci dělají bokem (většina říká, že by jim to nevadilo) pak bych doporučil zaměstnat x lidí a realizovat myšlenku "Mi to nevadí"
07.11.2021 18:31
15
Původně odeslal Tomáš Maňhal
Tohle je úplně irelevantní argument. Podraz je to už tím, že se mimo pracovní poměr, který máš právě na tuhle práci, snažíš angažovat na vedlejšák v jeho oboru, bez povolení. Je jedno jestli jde o jeho klienta nebo někoho cizího. Pointa je v tom skutku.
to myslis vazne?
neni ani legalny ani eticky problem riesit vedlajsak popri praci... a ze je v rovnakom obore... wtf no a?
07.11.2021 19:35
16
Původně odeslal matusy
to myslis vazne?
neni ani legalny ani eticky problem riesit vedlajsak popri praci... a ze je v rovnakom obore... wtf no a?
Úplně ti ujela pointa tazatelova problému. On neřeší jen vedlejší činnost (ta je samozřejmě legální), neřeší ani vedlejší činnost ve stejném segmentu (ta by taky byla v určitých situacích ještě legální), on řeší vedlejšák, který přímo konkuruje jeho zaměstnavateli u kterého je na té konkrétní pozici zaměstnán. Má prostě ohlašovací povinnost a je odkázán na povolení zaměstnavatele. Ze zákona. Tečka. Přes to nejede vlak.

Kdy potřebujete k vedlejšáku nebo k podnikání souhlas zaměstnavatele? - Měšec.cz
08.11.2021 17:24
17
Původně odeslal Tomáš Maňhal
Tohle je úplně irelevantní argument. Podraz je to už tím, že se mimo pracovní poměr, který máš právě na tuhle práci, snažíš angažovat na vedlejšák v jeho oboru, bez povolení. Je jedno jestli jde o jeho klienta nebo někoho cizího. Pointa je v tom skutku.
Zajímavý. Já jsem si zcela laicky myslel, že si od svých zaměstnanců kupuji jejich 8 hodin denně za smluvní cenu a je mi ale úplně kulový po tom, co dělají ve volném čase. To máme fakt v pracovním právu takovýhle otrokářství? (A to jsem prosím na druhé straně barikády, než tenhle junior).

Milý tazateli - dělej svou práci tak dobře, aby si každý rozmyslel, jestli mu vůbec strojí zato tě vyhazovat kvůli tomu, cos dělal o během dvou víkendů (za 10k tam víc času mít nemůžeš), nebuď hajzl a nekraď zaměstnavateli zákazníky, přinejhorším místo grafiky dělej uměleckou činnost *wink, wink* a můžeš podle mě klidně spát.
08.11.2021 18:03
18
Původně odeslal Jiří Lukáš
Zajímavý. Já jsem si zcela laicky myslel, že si od svých zaměstnanců kupuji jejich 8 hodin denně za smluvní cenu a je mi ale úplně kulový po tom, co dělají ve volném čase. To máme fakt v pracovním právu takovýhle otrokářství? (A to jsem prosím na druhé straně barikády, než tenhle junior).
Tak by se dala teoreticky popsat situace spolupráce na IČ. Tam si v podstatě kupuješ čas nějakého jednotlivce. Nevýhodou IČaře je zase fakt, že je v takovém pracovním vztahu velmi často v podstatné nevýhodě oproti klasickému HPP, řeší si náklady sám, nemocenskou sám atd atd. Na druhou stranu, má svobodu. Ale co si budem, tam je zase často problém oblíbený "švarc" systém.

Ono to není otrokářství, problém je tady prostě konkurenční jednání v tom vztahu zaměstnanec versus zaměstnavatel, jinak nejsi nikterak omezený. Na druhou stranu být klasický zaměstnanec má taky svoje výhody, máš úplně jiná práva v pracovněprávní rovině. Oboje má prostě svoje klady a zápory.
03.12.2021 23:38
19
Původně odeslal Pospíšil Petr
Dobrý den, 
pracuji jako grafický designér na hlavní pracovní poměr pod grafickým studiem. Naskytla se mi ale možnost dobře vypadající zakázky mimo naší firmu - pokud bych to dělal pod naší firmou, tak by z peněz neviděl nic. Proto uvažuji, že bych se do toho pustil na vlastní pěst. Je to jednorázovka - zisk zhruba do 10 000,-. Poradí mi někdo již ostřílený co zařídil, aby se jednalo o “legální” kšeft? Musím kvůli tomu předpokládám založit živnost - volnou, že? Ale co dál? Jak je to s daní když jsem již někde zaměstnanec? Co vše musím vyřídit? … dále, sepisuje se nějaká smlouva ohledně zakázky? Vystavuji klientovi účtenku případně nějaký doklad?(logicky předpokládám že ano) 
Vím že mé otázky mohou znít hloupě, ale věřím že i vy jste někde začínali a každý se to musí někde naučit/okoukat. Proto do toho chci skočit a naučit se to! 
(budu rád za přímé rady, i odkazy… internet je rad plný, ale každý tvrdí něco jiného...) 

Předem děkuji 
S pozdravem 
Grafik junior  😉
Dobrý den,

v případě, že takto začínáte a jedná se o jedinou zakázku, doporučuji Vám se dohodnout, že to uděláte na dohodu o provedení práce. Pokud to uděláte tak, že budete měsíčně na této dohodě pod deseti tisíci, odvedete (respektive firma, se kterou tuto dohodu budete mít, odvede) patnácti procentní daň. A to je vše. Tyto peníze nemusíte uvádět ani v daňovém přiznání. Jediný limit je těch maximálně deset tisíc měsíčně a to, že se vejdete do 300 hodin za rok (u jednoho zaměstnavatele na jednu dohodu).

Přeji Vám dobrý start do nové práce.

J.S.