logo
22.02.2020 12:24
1
Narazil jsem na tento rozhovor s panem Radimem Smičkou (majitel Bazoš.cz). Zajímavá témata jako vznik portálu, vliv konkurence, expanze, i případný exit.

Je to tak trochu fascinující úkaz českého internetu. Bazoš.cz se během sedmnácti let vypracoval v absolutní jedničku v online inzerátech, a to i přesto, že kdybyste na něj přišli v prvním roce fungování a dnes, příliš velkých změn byste nenašli. Nadále si ho celý programuje jeho zakladatel Radim Smička, jemuž pomáhá jen pár kolegů, a obrat Bazoše by již brzy mohl mít v korunách devět cifer.

Co se právě děje na Webtrhu?

22.02.2020 12:38
2
Je dobrej, bez debat. Ale hlavně s tím začal v dobré době (brzo) a toho odlišilo od všech.

Četl jsem i nějakou seo knihu, kterou pan Smička v té době vydal.
22.02.2020 12:52
3
Původně odeslal Pavel Horelica
hlavně s tím začal v dobré době
praveze vobec. vtedy uz bol kopec konkurencie. skor to bolo o stasti nez o nacasovani. rovnako aj napriklad websupport. ked zacinali uz bolo strasne vela konkurencie ale proste im to vyslo.
22.02.2020 12:58
4
Potvrdil mi, že k velkému byznysu nepotřebujete desítky až tisíce zaměstnanců. Přesně to vystihuje knihu Restart. Je škoda, že se nechytá na zahraničních trzích krom Slovenska. Místo do reklamy bych investoval do nových služeb, nových funkcí - to neznamená měnit design. Ono se kolikrát stačí ptát, co a jak klienti řeší. Třeba k inzerátům na prodej auta přidat garantovaný převod, podobně prodej nemovitosti apod. S takovými produkty by uspěl i v zahraničí. Ale pokud nedá z ruky ani programování a pokud nemůže ani odjet v klidu na dovolenou, kde by vše promyslel, asi zůstane u toho, jak to je. I tak mu přeju, aby se z Bazoše nestalo druhé Aukro a desítky dnes už mrtvých služeb. Nejvíc mě mrzí, jak Seznam zabil Lide.cz, i když tu současnou docela povedenou verzi mohl ze seznamovací služby převést na službu, kterou by spojil s sreality.cz, sbazar.cz,... a udělal z toho důvěryhodné prostředí pro české B2C.
22.02.2020 13:04
5
Není to jen o době začátku, to ti pomůže na začátku ale rozhodně ne dlouhodobě. Však on to i v rozhovoru přiznává že když přišlo Lets'Go, tak je to přinutilo udělat apku. Či když se potřebuješ zbavit zahraniční konkurence musíš vykoupit ppc pozice aby se jim to nevyplatilo etc... UX webu je strašně přeceňované, běžným uživatelům je fuk. Proto může dobře fungovat Bazos, Mimibazar etc... Koneckonců zrovna Mimibazar je dobrý příklad, že zrovna zastaralé UX není o penězích. Mimibazar vlastní jeden z největších mediálních domů u nás a věřím tomu že na redesing by se jistě nějaká kačka našla, ale přesto to nenastalo.

To důležité se děje prostě někde jinde
22.02.2020 13:38
6
Bazos super, ale jdou proti svym pravidlum kdyz platis(topujes).
22.02.2020 13:46
7
Původně odeslal node
praveze vobec. vtedy uz bol kopec konkurencie. skor to bolo o stasti nez o nacasovani. rovnako aj napriklad websupport. ked zacinali uz bolo strasne vela konkurencie ale proste im to vyslo.
o šťastí? proste im to vyšlo? :D skús si niečo naštudovať o WS
ja osobne som využíval niekoľkých ich rivalov, kvôli cene, ale zakotvil som u nich aj keď sú podstatne drahší a nie kvôli tomu, že sa mi proste chcelo alebo som si hodil mincou..
zákaznícka podpora, administračné rozhranie, komfort pri platbách, spoľahlivosť služieb sú veci, kvôli ktorým platím 3 až 4x viac ako u ich konkurencie...

bazos takisto, používam denne, na bazar.sk som bol asi 2 krát na 2 minúty
22.02.2020 14:00
8
Inspirativní. Na co jsem ale já neměl nikdy koule ani kapitál je právě udržení si pozice některých značek. Ale ono to u nás moc nejde, protože je to hodně velkých hráčů a navíc PPC-čka jedou i samotní distributoři, kteří mají 2x vyšší prostor v marži. Ale třeba já jsem vyloženě typ člověka, který má rád to co tam popisuje - když se věci nemění a když mění, tak jen proto, aby měl uživatel jednodušší život. Ty portály jako bazos, mimibazar mi jsou tímto velmi sympatické a naopak, když mi někdo něco mění pod rukama, tak mě to vyloženě irituje. Ale jako vývojář svých projektů musím denodenně čelit tlaku, že to tak je špatně, že jestliže se nebude redesignovat, že ujede vlak ... je to přeceňované. Jinak bazoš je fakt neuvěřitelný, ten týpek je šikovný.
22.02.2020 14:06
9
Původně odeslal Mirek Novotny
UX webu je strašně přeceňované, běžným uživatelům je fuk. Proto může dobře fungovat Bazos, Mimibazar etc... Koneckonců zrovna Mimibazar je dobrý příklad, že zrovna zastaralé UX není o penězích.
Mirku, nevyjadřuj se k něčemu o čem nevíš vůbec nic. Já automaticky nezahajuji ofenzivní postoj, když někdo kritizuje práci, kterou dělám. Klidně si mysli, že je UX zbytečné však každý zkušený ví kde je pravda a to, že si ty budeš myslet opak nehraje žádnou roli.

Ale prosím Tě..., když už o UX budeš chtít mluvit, tak si nejdřív nastuduj co to je. To na co ty narážíš je zastaralé UI (User Interface) nikoliv UX. Co to jako znamená pojem zastaralé UX? UX není něco co může být zastaralé, moderní nebo měřitelné tvým laickým okem. Je buď funkční nebo nefunkční. UX je celý pack věcí, který tvoří tu uživatelskou zkušenost. Už jen samotný fakt, že se projektu daří (což můžeme říct, že se Bazosi daří) automaticky znamená, že UX mají dobré. Pro získání nějakých vědomostí doporučuji např. https://uxdesign.cc/the-fundamental-...n-d634373e6413 protože to co píšeš ty opravdu nedává vůbec žádný smysl.

A už vůbec si nikdo nemůže brát jakékoliv příklady z Mimibazarů, bazošů a podobným tuzemským fenoménům. Kolik podobných projektů vzniklo za posledních 10 let? Přesně 0, protože nic takového už nelze ani vybudovat. Vzniklo to ve správné době a brand získal popularitu. Teď, kdybys chtěl vybudovat druhý bazoš v případě, že by tu žádný bazoš nebyl, tak se ti to prostě nepovede. Ten portál žádnou přidanou hodnotu oproti jiným bazarům nenabízí.



22.02.2020 14:19
10
Bazos je mimo z hlediska ux i ui i ai a ci, proste reflektuje dobu, kdy vzniknul a zadny pravidla neexistovaly.

Za me je tam teda az moc topovanych pozic a scamu, ale co hledam (uzky zamereni, treba sberatelsky veci) vzdycky najdu, takze se vracim a vracet budu.
22.02.2020 14:42
11
Já měl třeba rád Bezrealitky, byl tam placený režim a ten to krásně vyčistil od inzerentů. Takže když jsem podal inzerát, nebylo tam tolik konkurence a ještě to bylo za normální peníze, které jsem tam rád za to dal. Teď to kluci fakt hodně přepálili, tak chodím jinam. Asi se to musí dělat s citem a ten poplatek za topnutí na Bazoši je asi rozumný. Je vidět, že o tom přemýšlí.
22.02.2020 18:37
12
Hrozně mě štve, že bazoš je jednička ... Protože ten web je naprosto šílenej. Žádný filtry, vyhledávání strašný, chybí funkce který měl LetGo. Když byl na trhu pouze bazos, tak jsem skoro nic neprodal, pak se objevil LetGo a hend se všechno azčalo prodávat lehce, rychle a hlavně jsem pak už nic neposílal poštou a kupovali to lidi z okolí ... pak LetGo zmizel a už zase nevim kam to dát na prodej. Jedině Marketplace na FB, ale zase nepotřebuju aby každej z okolí viděl co prodávám, takže mi přijde, že tady na trhu je opravdu díra ... Bohužel u tohoto businessu záleží pouze na návštěvnosti, na ničem jiném
22.02.2020 18:51
13
Původně odeslal phys0c
o šťastí? proste im to vyšlo? :D skús si niečo naštudovať o WS
na nete som len od vcera, takze pre mna je to tu vsetko uplne nove. daj mi kurz historie slovenskeho internetu prosim.
22.02.2020 19:05
14
Jeden z nejlepších webů na inzerci, ten vzhled dělá právě jednoduchost a přehlednost inzerce což plně dostačuje prodat cokoliv zajímavého, letgo bylo to nejhorší co tu bylo a jsem rád že je pryč, konkurent je sbazar a hodnotím ho podobně jako bazos, je prostě taky přehledný a dobře se dá editovat inzerce. Nicméně bazos no.1. Díky za něj.
22.02.2020 21:21
15
Prostě funkční design Bazoš vs Letgo, Webtrh vs jiné fóra. Připadá mi, že začíná být UX podobnou bublinou jako tenkrát SEO a jen málo kdo to dělá skutečně dobře, tzn. ne ve fázi, kdy napravuje chyby směrem k návrhovým vzorům, nebo je naopak "kreativitou" popírá, ale měří, testuje a tak. Tak jak je super, že Bazoš k tomu nesklouzává, tak doufám, že i Webtrh bude odolávat designovým nesmyslům :-)
22.02.2020 21:27
16
Bohužel, jsou lidi, který chápou, že je živí uživatelé a jsou ti, kteří ne.
22.02.2020 21:41
17
Původně odeslal node
na nete som len od vcera, takze pre mna je to tu vsetko uplne nove. daj mi kurz historie slovenskeho internetu prosim.
O štěstí to nebylo. Truban vymyslel něco revolučního co tu nebylo. To byl ten klíč k úspěchu.
22.02.2020 23:02
18
Původně odeslal kubiz
Připadá mi, že začíná být UX podobnou bublinou jako tenkrát SEO a jen málo kdo to dělá skutečně dobře, tzn. ne ve fázi, kdy napravuje chyby směrem k návrhovým vzorům, nebo je naopak "kreativitou" popírá, ale měří, testuje a tak. Tak jak je super, že Bazoš k tomu nesklouzává, tak doufám, že i Webtrh bude odolávat designovým nesmyslům :-)
Už po 2 v tomhle vláknu budu muset poučit o tom, že UX nerovná se design. UI (User interface, česky uživatelské rozhraní, pro někoho ''desing'') je pouze jedna z mnoha částí, které do UX spadají. Když si velká ecommerce firma poptá agenturu, která bude pracovat na UX e-shopu, tak mu může pomoci zvýšit prodeje bez toho, aby se hráblo vyloženě do stylu UI. Může jít o změnu rozložení prvků, může jít o zefektivnění objednávkového procesu, karty produktu, nebo může jít klidně pouze o odstranění nějakého neefektivního elementu např. ve zmiňovaném objednávkovém procesu.

Alespoň tak to z tvého příspěvku chápu. Píšeš o UX a ukončíš to větou ''doufám, že i Webtrh bude odolávat designovým nesmyslům''. UX se nemusí rovnat UI, tedy to co ty vidíš. Je to více o tom jak se ti produkt používá.

A opravdu si myslíš, že jde o nesmysl? Běž do agentury, kde se řeší velcí klienti a získej vědomosti. Já jakoby naprosto chápu tu bublinu malých webařů a webtržníků. V životě se tihle lidi nemůžou v praxi setkat s UX hned z několika důvodů. 1) Je to relativně komplexní proces na který dotyčný nemá kapacitu, nebo ho nechce řešit 2) Kvalitní UXák stojí dost peněž, které nechce majitel investovat 3) u malých, již zajetých webů/blogů/... nemá ani cenu nějak komplexně UX řešit, protože nemají návštěvnost a designer by neměl ani žádné data (jiná situace to je u ambiciózních startupů/e-shopů/...). Prostě pokud má Vašek 5 let blog o cestování s 0-100 UIP/m, což jsou přesně projekty, které webtržníci mají (nic lepšího jsem tu nikdy neviděl), tak se ani nevyplatí řešit nějaké UX.

Ještě k té hlouposti. Google máme všichni. Vygoogli si case studies (případové studie) a podívej se jak kvalitní UX dokáže rapidně zlepšit konverzní poměr. A cílem nemusí být jen zvýšení konverzního poměru. Cílem může být klidně jen to, aby se uživatel lépe na stránce orientoval.

Zásadní problém je v tom, že lidé neví co to je. A když lidé něco neznají, tak se k tomu zpravidla staví negativně. Je to normální psychologický jev. Pak tu logicky u laiků přichází myšlenky typu, že je to nepotřebný obor, který stojí raketu a někdo si na tom jen plní kapsu.

Jednoduše řečeno je to profese založená na analytice. Máš např. velký e-shop, UXák pozná kdo jsou jeho zákazníci, zjistí jeho potřeby, vyčte data z analytics, z heatmap chování uživatelů na webu,... a na základě toho navrhne řešení pro náš stanovený cíl. Pokud máš například data o tom, že zákazník v průběhu objednávkového procesu ukončí proces nákupu, tak ty dokážeš lokalizovat velmi přesně důvody tohoto chování a navrhnout řešení, které to zlepší. Ne možná, ne trošku, zlepší to rapidně pokud je zde nějaký problém. U malých podnikatelů panuje to mylné přesvědčení v to, že rozumí svým zákazníkům a umí číst data z analytics a heatmap. Realita je taková, že bohužel nerozumí a neumí číst data.

Však se podívej i na poptávky práce. Podívej se kolik agentur u nás poptává zkušené UX designéry a jaké jsou jejich platy. Pokud tvrdíš, že je to zbytečnost, tak tím pádem říkáš, že všechny tyhle agentury mají 10 IQ, když poptávají UX designéry a platím jim takové rakety. Průměr je u nás 32-66k, ale např. v Praze nebo Brně je to spíše 50-100k https://www.platy.cz/platy/informacn...xpert?search=1 Opravdu hlupáci, že platí tolik za nesmysl. 🙃

Ad: Možná jsem tvojí poznámku špatně pochopil a myslíš to jinak, ale nechám to takto, aby se něco dozvěděli i ostatní pro které je to ''zlá neznámá''.

Ad2: A ještě chci říct, že žádný UXák nemá patent na správné řešení. Pouze pracuje s daty a navrhne řešení, které uzná za vhodné. To ještě neznamená, že řešení bude funkční a opravdu na první dobrou zlepší konverze. Vyjimečně se může stát, že nové řešení konverze naopak sníží, protože do hry může vstupovat více faktorů než jen to co vyčteme z dat. A tohle je naprosto v pořádku. Není to sice úplně příjemná situace, ale stát se to může a automaticky to neznamená, že je designér špatný. Proto existuje A/B testování (znám například nástroj https://vwo.com/), kde se nechá staré UI a části uživatelů se pustí nové UI (zde je např. článek o tom jak se počítá velikost testovacího samplu https://vwo.com/blog/how-to-calculat...t-sample-size/). Nějaký čas se collectují data a pak se zjistí zdali nové řešení přináší zlepšení či nikoliv. Pokud přináší, tak ho pustí všem. Pokud nepřináší, tak se znovu zanalyzují tyto nová data z nového UI a znovu se pracuje na zlepšení UX/UI. Pak se znovu A/B testuje až do doby než máš to lepší řešení. Žádná z velkých firem dneska nedělá redesign stylem ''tady něco uděláme a pustíme to lidem''. To je totální risk a nedělá to fakt nikdo relevantní. Asi takový aktuální příklad ze života klasických uživatelů je Facebook. Někdo momentálně vidíte staré UI a někdo má tu čest vidět nové UI. Ten, kdo vidí nové UI svým chováním na webu dává facebooku data, které pak budou analyzovat a dále s nimi nakládat. Až vše vyladí, pustí nový design všem.
23.02.2020 01:46
19
Nemyslel jsem to špatně a nic proti UI/UX, naopak a děkuji za tvůj čas a rozsáhlý příspěvek. Jen mi připadá, že si dnes do pusy bere UI/UX každý druhý. A zároveň velkému množství grafiků chybí povědomí o této problematice a často jdou proti základnímu smyslu UI/UX . Spousta z nich by si právě třeba na Bazoši udělalo radost, jak je to potřeba předělat, ale neřeší spoustu dalších aspektů.
23.02.2020 02:08
20
Jestli jsi to myslel takhle, tak s tím se naprosto ztotožuňuji. Dneska se za UX designera označuje každý druhý UI designér. Může za to z velké části poptávka, která hledá právě UX/UI Designéry. Tedy lidi, kteří umí to i to. Ale jsou to 2 odlišné obory a není v lidských silách dělat oba na 100%. V mém případě je to odhadem 80% UI a 20% UX co se rozložení celkové práce týče. Ale v top agenturách jsou normálně tyhle profese separované tak, že tam jsou UI designéři a UX designéři zvlášť. A souhlas u nás tak 70% lidí, kteří mají označení UX/UI designér žádné hlubší znalosti UX nemají, mnohdy se s tím ani nesetkali a myslí si, že to je asi tvorba wireframů, kterou občas dělají.

Ale jinak jako platí to co jsem říkal. Registruji dlouhodobě, že mezi casuals panuje neskutečná nevědomost ohledně UX. Z toho pak plyne ta ''kritika'' nebo shazování oboru. Ale reálně prostě tým UXáků stojí za tím, že se top eshopům/jiným produktům daří a generují takové zisk jaké generují. Bohužel se to těžko někomu, kdo nebyl nikdy v digitální agentuře vysvětluje a logicky se s UX designéry moc nesetká u lepení menších webů, takže pak mají názory všelijaké pokud alespoň o tom nečtou a nesnaží se získat nějaký obecný přehled. Však tu na WT občas mají lidé problém rozlišit front-end vs back-end :D a to tu je podstatně déle než UX vs UI.
23.02.2020 07:19
21
@
streetcz dik za vysvetlenie, pochopil som rozdiel medzi UI a UX. Napísal si do dobre.

ale otázka je, či práve príklad ktorý si uviedol s nákupným košíkom, ten mi patrí do sféry UI.

Druhá otázka, v čom vidíš UX na bazosi?
23.02.2020 07:54
22
By mě zajímalo, jak bazos propaguje, kde a jak bere návštěvnost. Pisi, že dají pres 20 míčů do reklamy ... Tohle by mě zajímalo
23.02.2020 09:18
23
Já nevím, ale když se řekne v cz na sk běž na internet na bazar, ta každej ví bazos cz/sk nic jiného
aukro už nikdo nevzpomene a sbazar se drží že je to prostě seznam a seznam je taky 1.
Facebook marketplace je taková sranda která tohle moc neohrozí aspoň ne většinu inzerovaných odvětví co má bazos nebo sbazar.
23.02.2020 10:24
24
Původně odeslal beraniste
By mě zajímalo, jak bazos propaguje, kde a jak bere návštěvnost. Pisi, že dají pres 20 míčů do reklamy ... Tohle by mě zajímalo
Bezne vidim search reklamu na google kdyz neco hledam.
23.02.2020 10:29
25
Původně odeslal manhunt900
Já nevím, ale když se řekne v cz na sk běž na internet na bazar, ta každej ví bazos cz/sk nic jiného
aukro už nikdo nevzpomene a sbazar se drží že je to prostě seznam a seznam je taky 1.
Facebook marketplace je taková sranda která tohle moc neohrozí aspoň ne většinu inzerovaných odvětví co má bazos nebo sbazar.
Já mám větší úspěšnost prodeje na sbazaru.
23.02.2020 13:57
26
Jinak ten poměr 10M na zaměstnance je fajn. Též se o to snažím, i když v té eshoparine není tak easy a navíc to není až tak zajímavé co s tyče zisku. Hezky to vybudoval a má fakt trpělivost a jasnou strategii ... 17 let to řídit bez nějakých šílených změn.