Kupte si prémiovou propagaci a toto místo bude vaše.
Zobrazují se odpovědi 1 až 24 z 24

Neplátce DPH - Faktury - Info o odběrateli

  1. Zdravím.
    Rád bych se zeptal, jestli je nutné uvádět na faktury vždy informace o odběrateli (pokud je člověk OSVČ, neplátce DPH). Podle stránek https://www.jakpodnikat.cz/ to nutné není. Na některém jiném webu jsem ale zase četl ano. Jak to děláte vy? Já jsem doposud vždy uváděl i info o odběrateli, akorát z takových 90% si faktury si vytvářím stejně jen pro své učely, protože je nikdo nechce.

  2. Co se právě děje na Webtrhu?
  3. Nutné to není. Pro případnou kontrolu od Fú se však doporučeje tyto údaje uvádět. Většinou se radí dodržovat to stejné jako u plátců DPH tj. do 10 000 Kč se může faktura považovat za zjednodušený účetní / daňový doklad a údaje o odběrateli není nutné uvádět, tak jako například na účtenkách. U neplátců DPH nemá faktura takový význam, jedná se jen o pouhý "papír" typu "prosíme zaplaťte za dodané zboží / služby", neboť se nejedná o daňový doklad.

  4. Díky za reakci. Při případné kontrole FU to ale není problém, ne?

  5. Citace Původně odeslal kakariky65 Zobrazit příspěvek
    Díky za reakci. Při případné kontrole FU to ale není problém, ne?
    Záleží jak moc bude zaměstnanec Fú "aktivní". To jestli to bude nebo nebude vadit nikdo na 100% zaručit nemůže. Vše si musíš být schopný před Fú obhájit a patřičně zdůvodnit.

  6. Jako neplatce zadne doklady vystavovat nemusis, prijem muzes prokaazt treba vypisem z uctu. Evidovat nekde vedle bys mel hotovostni transakce (v tehle dobe u hotovostnich prijmu asi i vetsinou EET). Tot vse.

  7. Citace Původně odeslal Spouter Zobrazit příspěvek
    Záleží jak moc bude zaměstnanec Fú "aktivní". To jestli to bude nebo nebude vadit nikdo na 100% zaručit nemůže. Vše si musíš být schopný před Fú obhájit a patřičně zdůvodnit.
    Jasný, chápu. Jde mi spíš o menší faktury (třeba za PR články), protože dost často když si je nekupuje nějaká firma, ale jen nějakej jednotlivec (ze zahraničí), tak je z něj problém dostat nějaké info, co bych mohl na fakturu dát.

    ---------- Příspěvek doplněn 28.10.2019 v 12:04 ----------

    Citace Původně odeslal Aleš Jiříček Zobrazit příspěvek
    Jako neplatce zadne doklady vystavovat nemusis, prijem muzes prokaazt treba vypisem z uctu. Evidovat nekde vedle bys mel hotovostni transakce (v tehle dobe u hotovostnich prijmu asi i vetsinou EET). Tot vse.
    Super, také díky za ujištení Aleši :).

  8. Citace Původně odeslal Aleš Jiříček Zobrazit příspěvek
    Jako neplatce zadne doklady vystavovat nemusis, prijem muzes prokaazt treba vypisem z uctu. Evidovat nekde vedle bys mel hotovostni transakce (v tehle dobe u hotovostnich prijmu asi i vetsinou EET). Tot vse.
    No tohle je hodně zavádějící informace. To nezáleží primárně na tom, jestli je neplátce DPH, ale jak se rozhodne uplatňovat výdaje. V případě, že se povede daňová evidence, musí se evidovat každý doklad. A i kdyby zvolil paušální výdaje, je povinnost vést průběžně evidenci plateb v hotovosti, tak jak píšeš (nyní již EET). Vést evidenci bez dokladů je stejné jako vést si místo toho omalovánky. Resp. bez dokladu si lze namalovat do evidence cokoliv a nemá to žádnou průkaznou hodnotu tzn. podle čeho se při případné kontrole prokáže, že evidence odráží skutečnost??? Je nutné myslet na to, že vše musí být průkazné tzn. i když žádný zákon vysloveně nenařizuje uvádět na dokladech odběratele pro neplátce DPH, tak stále by mohla vzniknout na straně podnikatele důkazní nouze tj. nebude schopen prokázat reálnou vyši svých příjmů. I když se to zdá nepochopitelné, proč si navyšovat příjem a odvádět na danních více, je zde i zákon o praní špinavých peněz a tohle je nejčastější případ, jak očistit peníze pocházející z trestné činnosti.

  9. Soputer: vystaveny doklad od neplatce ma stejne nulovou vypovidajikci hodnotu jako evidence kteruo vedes vedle - tak je to proste nastavene, je to jen kus papiru (neni to danovy doklad). Vypis z uctu je jako evidence naprosto dostacujici. Evidovani prijmu v hotovosti jsem zminil a opravdu nepotrebujes na kazdy radek v evidenci zadny doklad (s vyjimkou eet pokud do ni spadas). Je to zbytecna byrokracie, neni zadny rozdil mezi radkem v evidenci a samostatnym papirem, na obojim je napsano zhruba to same, takze je ten papir navic naprosto realne zbytecnej, dokazovani ti to v nicem nijak neunsadni, nedava to nic navic.

    Al klidne si tu neustale dokola sirte zbytecnou byrokracii (je totady na wt kazdej tejden oprad dokola), delate si to sami sobe... Pak si ale nestezujte, ze ybrokracie je moc, ono je ve mnoha pripadech netreba, ale kazdej na tom porad dokola zbytecne trva... Pokud bych delal vic ruznych sluzeb, poznamkoval bych si k vypisu jaka transakce je k jakemu typu sluzby, ale vetsinou lidi delaj jednu dve souvisejici cinnosti takze to je taky vetsinou zbytecne.

    ---------- Příspěvek doplněn 28.10.2019 v 13:15 ----------

    btw zakon o prani spinavych penez se tyka beznyho podnikatele jen pri transakcich and 10 000€ to jen tak pro uplnost, ze strasit tim bezny neplatce je taky vetsinou zbytecne...
    Naposledy upravil Aleš Jiříček : 28.10.2019 v 13:20

  10. Subjekt je povinen vest tzv. ucetni doklady. A zde zakon jasne rika:

    Účetní doklady

    (1) Účetní doklady jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat

    a) označení účetního dokladu,

    b) obsah účetního případu a jeho účastníky,

    c) peněžní částku nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství,

    d) okamžik vyhotovení účetního dokladu,

    e) okamžik uskutečnění účetního případu, není-li shodný s okamžikem podle písmene d),

    f) podpisový záznam podle § 33a odst. 4 osoby odpovědné za účetní případ a podpisový záznam osoby odpovědné za jeho zaúčtování.

    Skutečnosti podle písmen a) až f), které se týkají jednoho účetního dokladu, mohou být obsaženy na více účetních záznamech. Skutečnosti podle písmen b) a c) se mohou týkat více účetních případů. Podpisový záznam podle písmene f) může být společný pro více účetních dokladů. V těchto případech musí účetní záznam i účetní doklad obsahovat identifikátor, kterým lze nezaměnitelně určit vzájemnou vazbu mezi účetním záznamem a účetním dokladem, včetně souvisejících skutečností.

    (2) Účetní jednotky jsou povinny vyhotovovat účetní doklady bez zbytečného odkladu po zjištění skutečností, které se jimi zachycují, a to tak, aby bylo možno určit obsah každého jednotlivého účetního případu způsobem podle § 8 odst. 5.

  11. Michal Kubíček: Tohle se ale tyka ucetnictvi... Ne danove evidence, to je prece velky rozdil... Proc to pisete do tohodle tematu? Abychom tu v tom delali jeste vetsi neporadek?

  12. Tady se nám to nějak rozbouřilo :D. Jsem neplátce, který používá paušální výdaje. Faktury si vytvářím stejně (abych měl přehled v příjmech), jen mi šlo o to, jestli je problém když tam právě někdy není info o odběrateli. Z naší diskuze jsem ale pochopil, že to problém není a že ty faktury si stejně dělám jen pro své účely, abych v tom měl pořádek.

    Ještě se zeptám, pokud platím naopak já třeba za nějaké služby, musím po klientovi požadovat, aby mi vytvořil fakturu? Jde mi třeba zase o to, když člověk nakupuje od anglicky mluvících zákazníků např. PR články (většinou se jedná o lidi, kteří bydlí mimo EU, ale samozřejmě to nemusí být ale vždy).

  13. Jelikoz pouzivas pausalni vydaje a nenakupujes zbozi na dalsi prodej, nepotrebujes doklad od protistrany. A na to zbozi je to pri pausalu jen za ucelem prokazani nabyti zbozi, ne kvuli danim.

  14. Moc díky Aleši a co třeba, pokud by se jednalo o někoho z EU, kde bych musel normálně ještě platit VAT a on by mě o tom třeba neinformoval? V takovém případě je to jeho chyba, že mě i tom neinformoval? Anebo má, protože jsem se ho na to měl výslovně zeptat?

  15. V pripade ze prijimas sluzby od lidi mimo tuzemsko (ale s plnenim v tuzemsku, coz vetsina online sluzeb bude), pravdepodobne z tebe bude identifikovana osoba https://www.jakpodnikat.cz/identifik...soba-k-dph.php doporucuji neco kolem toho nacist.

    Mel bys aspon zhruba vedet s kym obchodujes, abys vedel jake povinnosti se te tykaji.

    Nikdo nema zadne povinnosti te o necem infromovat, ty mas povinnost se ridit zakonem a pohlidat si abys mu dostal.

  16. Citace Původně odeslal Aleš Jiříček Zobrazit příspěvek
    Soputer: vystaveny doklad od neplatce ma stejne nulovou vypovidajikci hodnotu jako evidence kteruo vedes vedle - tak je to proste nastavene, je to jen kus papiru (neni to danovy doklad). Vypis z uctu je jako evidence naprosto dostacujici. Evidovani prijmu v hotovosti jsem zminil a opravdu nepotrebujes na kazdy radek v evidenci zadny doklad (s vyjimkou eet pokud do ni spadas). Je to zbytecna byrokracie, neni zadny rozdil mezi radkem v evidenci a samostatnym papirem, na obojim je napsano zhruba to same, takze je ten papir navic naprosto realne zbytecnej, dokazovani ti to v nicem nijak neunsadni, nedava to nic navic.

    Al klidne si tu neustale dokola sirte zbytecnou byrokracii (je totady na wt kazdej tejden oprad dokola), delate si to sami sobe... Pak si ale nestezujte, ze ybrokracie je moc, ono je ve mnoha pripadech netreba, ale kazdej na tom porad dokola zbytecne trva... Pokud bych delal vic ruznych sluzeb, poznamkoval bych si k vypisu jaka transakce je k jakemu typu sluzby, ale vetsinou lidi delaj jednu dve souvisejici cinnosti takze to je taky vetsinou zbytecne.

    ---------- Příspěvek doplněn 28.10.2019 v 13:15 ----------

    btw zakon o prani spinavych penez se tyka beznyho podnikatele jen pri transakcich and 10 000€ to jen tak pro uplnost, ze strasit tim bezny neplatce je taky vetsinou zbytecne...
    Naposledy - vystavený doklad od neplátce = splnění povinnosti vedení evidence tečka. Nikdy jsem netvrdil, že je nutné vést evidenci a k tomu vystavovat doklady! Jak jsem psal minule. Nežli si vést nějaký bloček, kde si píši příjmy je lepší vystavit doklad. Průkazní hodnota z důvodu, že zákazník má kopii dokladu je zcela jiná.

    Například příjmový doklad na předtištěném tiskopisu má předem danou formu a možno i číselnou řadu. To že se vede, někde nějaký soupis přijaté hotovosti není prokazatelným zápisem / evidencí, jak finanční správě doložit, že uvádím všechny zápisy... Dochází zde k důkazní nouzi. A právě je to taktéž jeden z důvodů zavádění EET pro všechny. Nelze dokázat, že bylo zaevidováno vše, to nelze ani u dokladů, ale jen to, že jsou doklady vypisovány dvojmo je průkaznější forma evidence než zápisy v bločku. To je celé na co upozorňuji.

    Stejně jako není nikde vysloveně uvedeno, že musí na dokladech neplátce DPH, který uplaňuje paušální výdaje, být uveden odběratel. Stejně to však drtivá většina účetních a poradců doporučuje = větší průkaznost.

    Jinak k zákonu proti praní špinavých peněz. To, že si mnozí ze zákona pamatují jen 10 000€ je samo o sobě vypovídající údaj. Moje uvedení tohoto zákona bylo z jiného důvodu a to z činnosti kontrolních orgánů, které tento zákon stanovuje a to právě z hlediska oné průkaznosti.

  17. Prosimte, jako maly zivnostnik tohle vazne nemusis resit, je dulezite mit zaevidovane prijmy (na coz vypisy v mnoha pripadech vazne staci - kdyz zakaznik nepozaduje doklad, tak proc ne)... Je dulezite si pohlidat povinnosti okolo identifikovane osoby, pohlidat si obraty kvuli DPH a to je vsechno okolo dani co musis resit. Garantuju ti, ze ta kontrola z FU s obrovskou pravdepdobnosti ani nikdy neprijde, maly ryby, zivnostnici, jsou pro ne plytvani casu, podnikam zatim 11 let, na malem meste, maly financni urad. Nikdy jsem kontrolu nemel. Kontrola u znameho probehla behem par dni, vicemene si jen vymenili par vypisu z uctu, par vysvetleni nejakych transakci a konec.

    Jo, mit firmu, mit cokoliv vetsiho, okamzite zacne platit co rikas ,idealne mit co nejvic veci na papire cim vic dukazu tim lip pro tebe, ale nestras tady chudaky maly zivnostniky, ktery udelaj par malych obchodu za mesic. Jich se to vsechno co pises prakticky netyka.

    A uz vubec ne zakon o prani spinavych penez... Tech par tisicovek u kterych neznas jmeno zakaznika nikoho moc nezajima... Vsecno se meni pri vetsich obratech, to je jina liga, jenze tam si taky kazdy zaplati ucetni/poradce.
    Tady je vesmes samy freelancer, zivnostnik

  18. Citace Původně odeslal Aleš Jiříček Zobrazit příspěvek
    Michal Kubíček: Tohle se ale tyka ucetnictvi... Ne danove evidence, to je prece velky rozdil... Proc to pisete do tohodle tematu? Abychom tu v tom delali jeste vetsi neporadek?

    Naopak. Pokud bude na strane odberatele nekdo kdo povede danovou evidenci (s uplatnovanim nakladu) nebo ucetnictvi (coz jiste muze nastat) bude odberatel potrebovat ucetni doklad se vsemi nalezitostmi. Tak uplne nerozimi tomu, proc nevystavovat faktury rovnou tak, aby splnovaly potrebne nalezitosti? Z lenosti nebo pohodlnosti? Toto je forum o podnikani, lide by se meli ucit podnikat a ne jak s nejmensi namahou proplout mezi paragrafy. Jednoho dne se tazateli zivnost rozjede a bude chtit zalozit firmu, bude alespon pripraven. Pro mne osobne je to ale vec vnitrni evidence. Ja sam mam nekolik firem a soucasne jako FO bez zivnostaku pronajimam nemovitosti. Vybiram najemne a zde uz vubec nemusim vystavovat faktury. Presto jakmile mi prijde platba na ucet, ve Flexibee (ktere pouzivam pro ostatni firmy jako standardni ucetni program) si ve “firme” Michal Kubíček vystavim fakturu. Roky tak mam presne prehled kdo platil, kolik, kdy. Nevede mne k tomu zakon, ale potreba evidence a poradku.

  19. Není tady pouze finanční úřad, ale třeba i živnostenský a ten kontroluje, jestli podnikáš v oboru činnosti, výpisy z účtů jsou pro něj nedostatečné, potřebuje ideálně faktury a jejich předmět. Souhlasím s Michalem Kubíčkem, ač to zákon přímo nevyžaduje, vydávat faktury a používat je zároveň pro průkaznou evidenci je vhodné řešení.

    Argument s kontrolou je matoucí, stačí jeden nespokojený zákazník nebo dravá konkurence a hned máš kontrolu na stole, tomu se nedá zabránit, maximálně předcházet. Nelze počítat s tím, že kontrola nikdy nepříjde.

    Stejně tak je vhodné používat pro podnikání extra bankovní účet a nemít na něm jiné příjmy než z podnikání, blbě se pak FÚ prokazuje, že to jsou nedaňové či soukromé příjmy nebo třeba příspěvky na domácnost od partnerky.

  20. Kdyz vas zakaznik o doklad opzada, protoze vede ucetnictvi, yvstavite ho, to ostatne mate i povinnost udelat, nicmene kdyz ne, nemusite. Zvlast kdyz nevite jeho udaje, o cemz tohle tema od zacatku je... Problem s tim urcite u neplatce nebude. Stejne jako dokazovani zivnostenskemu uradu lze provest libovolnym zpusobem (smlouvy, komunikace se zakazniky, denik z evidence, kde vetsinou predmet transakce mivame, doklady pro ty, kteri ho vyzadovali apod.).

    Oddelene ucty jsou hezka vec, bohuzel i tak se financni urad podiva na ucet ktery mate jako soukromy a transakce bude chtit vysvetlit, takze jejich oddeleni samo o sobe vam v tomhle moc nepomuze. Snad ejn ze si lip zapamatujete, ze byly soukrome...

  21. pokud nejsem plátce DPH, odběratele na fakturu vyplňovat nemusím. Ano, je to přesně o tom, že důkazy mohu zajistit poznámkami, emaily, objednávkami atd. nebo prostě pro všechny si interně vydat doklady a ty buď posílat nebo si je jen nechávat. Za mě je vždy lepší volit jednodušší cestu a to vydávat si doklady než tři roky zpátky hledat poznámky, emaily, sms komunikaci atd. Pak stejně po tobě budou chtít zpracovat přehlednou tabulku a nebudou se probírat komunikacemi :).

    Ano, FÚ se zajímá o všechny účty, ale opět je jednodušší říct, že tady vše podléhá dani a tady mám soukromé věci. Opět se to lépe vysvětluje, eviduje a spravuje než mít směsici na jednom účtu.

    Evidenci si ale nevedu kvůli kontrole, ale mám rád přehled, chci mít všechny doklady na jednom místě.

  22. Hele ja to beru, pravdu mate vicemene vy i ja, ja osobne jsem pro co nejmensi byrokracii a kdyz neco nemusim, nedelam to. Urady jsou u malych zivnostniku relativne shovivave a do veci nejak extra nestouraji (kontrola od zivnostenskeho uradu byla napriklad vtipna, poslal jsem jim dohromady dve faktury a jednu smlouvu a dosel jim asi behem deseti minut podepsat protokol a tim to haslo).

    K tomu vystavovani dokladu an vsechno - mel jsem treba jedno obdobi, kdy jsem mel desitky malych transakci denne... To bych se z toho zblaznil, kdybych na vsechno mel delat jednu fakturu, kdyz to pritom bylo naprosto zbytecne ve vsech ohledech. Proste jsem si nechal yvpisy z paypalu kde ty transakce byly a bylo vyreseno, usetril sem hodiny, mozna dny prace. A nevidim na tom absolutne nic spatneho.

  23. Jasně, chápu, zákony to nevyžadují a pokud si to zvládneš obhájit a vyhovuje ti to, proč ne. Vydávat fakturu na desítky malých plateb denně ručně je opravdu opruz a ani to nevede k dobré evidenci. Mít ročně desítky tisíc faktur také není dobré, pokud je vyloženě nepotřebuješ, na to už je potřeba už SW.

    Paypal na evidenci není špatný, má tam popisy plateb, částku, čas, druhou stranu, ano bohatě to stačí.

  24. Citace Původně odeslal TomášX Zobrazit příspěvek
    Jasně, chápu, zákony to nevyžadují a pokud si to zvládneš obhájit a vyhovuje ti to, proč ne. Vydávat fakturu na desítky malých plateb denně ručně je opravdu opruz a ani to nevede k dobré evidenci. Mít ročně desítky tisíc faktur také není dobré, pokud je vyloženě nepotřebuješ, na to už je potřeba už SW.

    Paypal na evidenci není špatný, má tam popisy plateb, částku, čas, druhou stranu, ano bohatě to stačí.


    Já osobně Paypal nemám moc rád, protože si účtuje dost vysoké poplatky. Ale protože ho tolik lidí používá, tak ho taky občas využiji. Jakou částku jinak daníš u Paypalu, tu na kterou jsi vytvořil fakturu, anebo na tu, která ti skutečně přijde? Jde mi to, že mi ted třeba vytvořil na Paypalu fakturu na 250 dolarů, z toho ale strhli 10 dolarů za poplatky, takže reálně mám 239,95 USD.

  25. kakariky65: tvuj prijem je vzdy to co fakturujes zakaznikovi, poplatky paypalu jsou tve naklady, ktere nicmene u pausalu neuplatnis.

Hostujeme u Server powered by TELE3