Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Kolik je reálně v IT funguje samouků?

Panv12
verified
rating uzivatele
19. 8. 2017 21:32:30
?
19. 8. 2017 21:32:30
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296277
Pavel Mareš
verified
rating uzivatele
(19 hodnocení)
19. 8. 2017 21:56:09
To je hodně teoretické. Mám SŠ s maturou na obor IT. Nicméně ve valné větině toho, co dělám, bych se řadil k samoukům. Většinou jsem se vše učil z práce.
Co se týká VŠ, je to to samé, co SŠ. Škola ti ukáže, co existuje, snaží se ti toho ukázat co nejvíc a je na tobě, zda se budeš učit vše nebo jedno z toho nějak více.
Znám lidi co se mnou chodili na SŠ, mají maturu, ale jsou bezcení (i když třeba fakt dobrej programátor) a znám kluka, co je samouk z Brna, studuje na gymplu a programuje pro Android a v JAVA EE - a je dobrej proto, že se učil z práce.
Je jedno, co máš za školu - v tomto odvětví. Vše se učíš prací a failama. Je pravda, že hromada SŠ však nedostatečně motivuje žáky nebo není schopná ukázat žákům, co vše mohou dělat. To samé u VŠ. Nicméně tam jse narazil na problém:
První dva ročníky se opakovala to, co jsem znal ze střední (krom matiky). Až ve třeťáku bych měl šanci se naučit něco nového. A hádejte jak :D No, tím že bych dělal seminárku na bakaláře - samostatně. Takže asi tak ...
19. 8. 2017 21:56:09
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296276
hm
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
19. 8. 2017 22:01:18
mam zkusenost, ze skola neni rozhodujici, stejne jako znam vyborne lidi z oboru co zadnou skolu nemaji, tak znam i vyborne lidi z oboru co skolu maji... IT je obor, ktery skolu nepotrebuje vubec... Ale tim nerikam, ze je zbytecna, urcite to cloveku neco da, to tim poprit nechci :) Jen to neni must-have, je to obor kde se do tech detailu a do hloubky muzes dostat sam a stejen tak muzes byt uplne mimo i kdyz budes mit skolu :)
19. 8. 2017 22:01:18
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296275
Michal Pěňkava
verified
rating uzivatele
19. 8. 2017 22:22:08
Hele, já mám střední "elektronické počítačové systémy", a v praxi jsem ze školy využil nula nula nic. Dokonce to došlo tak daleko, že jsem se po této škole (která byla úplně na nic), rozhodl studovat vysokou ekonomku (co jsem nedokončil, protože taky byla na nic). Takže v anketě jsem zaškrtl samouk.
Technickou školu bych už dneska vůbec nestudoval, je to zbytečně složité (jedna z nejtěžších typů škol), a v praxi k ničemu. Radši bych si zvolil nějakou jednoduchou školu psychologie/ekonomika/filozofie/marketing a IT si studoval k tomu třeba přes Udemy a dělal si různé brigády a práce na částečný úvazek (to mi dalo nejvíc)...
19. 8. 2017 22:22:08
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296274
boolk
verified
rating uzivatele
19. 8. 2017 23:46:21
Napsal Aleš Jiříček;1405781
mam zkusenost, ze skola neni rozhodujici, stejne jako znam vyborne lidi z oboru co zadnou skolu nemaji, tak znam i vyborne lidi z oboru co skolu maji... IT je obor, ktery skolu nepotrebuje vubec... Ale tim nerikam, ze je zbytecna, urcite to cloveku neco da, to tim poprit nechci :) Jen to neni must-have, je to obor kde se do tech detailu a do hloubky muzes dostat sam a stejen tak muzes byt uplne mimo i kdyz budes mit skolu :)
Pro jednotlivce není VŠ nutná. Přínos pro jednotlivce je samozřejmě hodně v těch dalších věcech (ano, hlavně kontakty).
Pro obor je ale VŠ nutná. Univerzity za prvé dělají výzkum a tím ten obor vytvářejí. Za druhé, ve světě praxe se od někoho učíš, to znamená, že tam musí být pár lidí, kteří tomu rozumějí do hloubky a do šířky. A to jsou většinou ti z univerzit. Z biznisu si velice málo firem může dovolit ten luxus, aby se jim tam "flákalo" stádo programátorů, kteří si zkouší vvinout něco nového a není přesně jasné,, co, do kdy a za kolik ;-)
19. 8. 2017 23:46:21
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296273
hm
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
20. 8. 2017 00:02:56
boolk: prvni cast prispevku nepopiram, tu druhou cast jsem uplne nepochopil, jak jsi to myslel?
20. 8. 2017 00:02:56
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296272
boolk
verified
rating uzivatele
20. 8. 2017 00:20:50
Většinu dalších věcí se učím jako "samouk". Bylo by ale mylné stavět "samouk" proti "VŠ". Protože právě VŠ je postavená tak, aby vás nutila se k učivu stavět jako samouk: začít se sám učit a vzít to učení jako činnost na furt, nejen na dobu do státnic...
V tomto bývaly vždy SŠ postaveny úplně někde jinde - pojem "IT profesionál" vůbec se SŠ nejde dohromady.
(pro příklad, jak to myslím: nedovedu si např. představit, že by lidé po střední škole chodili na seniorní pozice).
---------- Příspěvek doplněn 20.08.2017 v 00:30 ----------
Napsal Aleš Jiříček;1405802
boolk: prvni cast prispevku nepopiram, tu druhou cast jsem uplne nepochopil, jak jsi to myslel?
Komentuji tuto větu - ač jsi to možná myslel ve významu, co potřebuje člověk, aby mohl pracovat v IT:
Napsal Aleš Jiříček;1405802
IT je obor, ktery skolu nepotrebuje vubec...
A chtěl jsem tím říct, že sice já pro uplatnění jako programátor nemusím mít školy. Ale že je nutné, aby někteří lidé v oboru pracující ty školy měli (a udávali směr, způsoby, jak se co dělá a ndělá, laťku, třeba taky etiku oboru...)
---------- Příspěvek doplněn 20.08.2017 v 00:33 ----------
Napsal Panv12;1405776
Prosím přidat do ankety volbu: "Jsem samouk, vystudoval jsem VŠ v příbuzném oboru a od počítačářů jsem si zapsal tak čtvrtinu předmětů (udělal jsem si vlastní meziobor)"
20. 8. 2017 00:20:50
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296271
Michal Pěňkava
verified
rating uzivatele
20. 8. 2017 00:51:29
boolk: Já teda nevím o jaké VŠ se bavíš, ale co se českého školského systému týká, tak většina lidí to dělá tak, že se nadrtí před zkouškami, tam to pak vyblije na papír, a po zkouškách to zapomene. To většinu lidí opravdu se nenutí učit a pochopit smysl látky.
Mám i několik ukázek velké neefektivnosti VŠ. Byl jsem se 5 vysokoškoláky na jachtě, 3 dni se tam dohadovali jak rozpočítat náklady (protože každý něco zaplatil, a nebylo moc jasné kdo kolik komu vlastně dluží).
Poslední den, kdy už to nemohli rozlousknout jsme se zastavili na benzínce ve 3:00 ráno asi 5km od domova. A furt nebylo vyřešeno jak se vyrovnáme. Já se nasral, a za půl hodiny jsem jim to spočetl pomocí podvojného účetnictví (aktiva/pasiva, podúčty) na jednom A4, a každý věděl kolik má tomu dalšímu zaplatit. Byly tím úplně zaskočení, a když jsem se jich ptal - to jste neměli na VŠ kurz "základy podvojného účetnictví". Víte co mi řekli?
Měli, ale my jsme nevěděli, že se to v praxi dá takhle použít. To je největší průser českého VŠ školství, lidi se naučí informace, které nedokáží nijak využít.
Stejně tak nás jednou na VŠ matikářka učila kreslení přímek a jejich výpočty ve vícerozměrném prostoru (4D, 5D atd...), a na mojí otázku "jak to využiji v praxi, k čemu se to dá použít?" nedokázala odpovědět. Studenti jí navíc asi často tuto otázku nekladou.
České školství navíc často není o ničem jiném než memerování, kritické myšlení je navíc bráno jako něco "špatného". Ideální český student je ten, který se neptá a učí se (klidně i hovadiny) nazpaměť a opakuje je učitelům. Chraň bůh, aby žák někdy učiteli řekl, že nemá pravdu (což se mi už několikrát vymstilo).
A taky nevím jak jsi přišel na to, že komerční firmy nedělají výzkum...? Co třeba Google? Víš kolik Google vydalo open source projektů, kde udělali zcela novou věc (co třeba jazyk Go!). Co třeba v Sillicon Valley firmy dělají výzkum AI pro samořiditelná auta (nevšiml jsem si, že by to dělala nějaká univerzita).
Vůbec ke školství si doporučuji shlédnout seriálový dokument z National Geographic "Albert Einstein". Jo, aha, on sice byl génius, objevil teorii relativity, ale ze škol ho vyhazovali... Bylo to až tak zlé, že vlastně aby se uživil tak chvíli musel dělat na patentovém úřadě, protože žádná škola neměla o jeho výzkum zájem. Nedělám si iluze, že dnes by to dopadlo jinak...
20. 8. 2017 00:51:29
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296270
boolk
verified
rating uzivatele
20. 8. 2017 01:22:48
Vysokou jsem dělal v devadesátých letech, kdy byl Internet v ČR dostupný díky univerzitám a počítačovým nadšencům na nich (když nepočítám dialupové sítě typu fidonet).
Dělal jsem ČVUT. Nemám pocit, že kdybych se na přednášce přihlásil třeba s tím, že E=mc4, že by mne přednášející slušně nevyslechl a na úrovni se mnou nediskutoval ;-)
Prosím Tě, kterou školu jsi dělal Ty?
20. 8. 2017 01:22:48
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296269
Michal Pěňkava
verified
rating uzivatele
20. 8. 2017 02:21:20
Napsal boolk;1405809
Prosím Tě, kterou školu jsi dělal Ty?
Tak dělal, zkoušel jsem VŠE, nebavilo mě to. Ale jo, měl jsem rád učitele z praxe, kteří si přišli odpřednášet 1-2 hodiny týdně, nejhorší byly akademici, kteří učili na plný úvazek, fakt banda ňoumů.
20. 8. 2017 02:21:20
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296268
cargopro
verified
rating uzivatele
20. 8. 2017 08:03:23
neříkám, že všechny školy, ale většina u nás jsou podnikatelské projekty, kde investorem je stát. Je tam celá biznis struktura od vedoucích kateder, přes děkany až po rektora. Lejou se tam proudem dotace, které vytíkají přes odměny do kapes funkcionářů. Střední školy jsou něco podobného s menším počtem funkcionářů. Studenti jsou jen vedlejší produkt, nutné zlo. Školství s pohledu vzdělání je v ČR v nejžalostnějším stavu.
20. 8. 2017 08:03:23
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296267
IT svoji rozmanitosti, zapeklitosti a rychlosti vyvoje, je obor, kde nejlepsi skolou je praxe.
Skola da v urcitych smerech zaklad, ale to co se na skole clovek nauci uz v dobe ukonceni studia uz skoro neplati - clovek musi ihned zacit samostudiem
Skola nenauci spousty dalsich veci - nauci trebas zaklady Unixu, nauci programovat v Jave, ale nauci snad poskytovat hosting? Stat se Big Database expertem? Programovat profesionalne v PHP?
A kdo je vlastne IT expert? Ten kdo programuje SW, testuje SW, opravuje SW, opravuje HW, vyviji HW, specializuje se na nejaky konkretni technologie (sitar, databazista, ...)? A na to vse jsou skoly?
Takze ja kdyz prijimam zamestnance, nehledim na to kolik VS ma, ale na to co prakticky umi - a je mi jedno jestli to ziskal studiem na skole, studiem na kurzech nebo samostudiem.
20. 8. 2017 08:24:56
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296266
brooks
verified
rating uzivatele
20. 8. 2017 08:35:42
Samotná představa, že jakákoliv škola udělá z člověka it profesionála je nesmyslná. Jakýkoliv it obor je tak rozsáhlý a tak rychle se vyvíjí, že těch pár let studia na škole stačí tak tak na probrání základů. Je to jednak zoufale neefektivním způsobem výuky, druhak tím, že vyučující jsou z většiny pouze teoretici. Čas strávený samostudiem je mnohem lépe vynaložený, než čas strávený na škole.
20. 8. 2017 08:35:42
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296265
Hlavní je motivace jedince, proč vlastně VŠ dělá. Pokud je to jen pro to, aby měl titul, a celé studium profláká, na zkoušky se naučí nezbytné minimum, tak z něj samozřejmě expert nebude. Z těch, kteří to dělají kvůli vědomostem, umí dobrá VŠ udělat velmi použitelné profesionály. VŠ (alespoň ty technické) nabízí opravdu hodně příležitostí, jak se o daném tématu naučit mnohem více, než je v osnovách. Kdo si pokládá otázku "k čemu mi tohle bude", tak podle mě úplně nechápe princip vysokého školství - cílem je vyprodukovat někoho, kdo má určitý "skill set" - vyzná nejen ve svém konkrétním oboru, ale má přesah do dalších, protože mu to umožní řešit mnohem komplexnější problémy. Když se samouk setká s novým problémem, tak ho musí opět někde nastudovat, což stojí dost času. Často také neví, jakým směrem se do řešení problému vlastně pustit a co studovat. Z pohledu zaměstnavatele je pro mě výhodnější člověk, který je již připraven a může začít řešit problém rovnou, než ten, který bude měsíc zkoumat a zkoušet.
Bohužel s takto připravenými absolventy se běžně moc nesetkáte, protože si je už při studiu povětšinou odlovily technologické firmy a zbudou na vás ti druzí. Je zase pravda, že 95% úkolů nevyžaduje experta, ale stačí na něj schopný samouk.
20. 8. 2017 10:43:18
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296264
Michal Pěňkava
verified
rating uzivatele
20. 8. 2017 12:30:49
Napsal smitka;1405836
Hlavní je motivace jedince,...
Absolutní souhlas. Nedávno jsem se bavil s kamarádem, který je neskutečný spořivka, ale vydělá tak 30k hrubého na 1st level supportu, a povídám mu "jdi dělat admina, vyděláš dvojnásobek a nebudeš muset tolik spořit".
A on na mě: "tak mě to nauč, vysvětli mi to, a zkus mi zjistit, kde by mě chtěli".
Měl jsem sto chutí mu říci: "A utírat zadek si zvládneš sám?". Tohle furt od lidí slyším "nauč mě to". Oni čekají, že je jako budu vodit za ručičku... V zásadě nechápou, že ten tah na branku musí mít samotní... Mě taky nikdo za ručičku nevodil, naopak, kolikrát bych řekl, že mi lidi házeli klacky pod nohy...
20. 8. 2017 12:30:49
https://webtrh.cz/diskuse/kolik-je-realne-v-it-funguje-samouku/#reply1296263
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit