logo
04.07.2016 12:47
1
Zrovna řeším reklamaci jako zákazník, který zakoupil věc na firmu a nemohu se nějak dopátrat, na co mám vlastně právo. Před 1.1.2014 to řešil Obchodní zákoník, který ale s příchodem NOZ přestal platit a nová pravidla si každá firma vykládá po svém. Chápu, že v případě trvalejší spolupráce a vztahu dodavatel - odběratel se to řeší individuálně na základě vzájemných dohod a smluv, ale co v případě jednorázového nákupu techniky pro potřeby firmy? Přece nebudu vyjednávat a podpisovat individuální záruční podmínky při nákupu maličkostí za pár stovek nebo za pár tisíc.

Co se právě děje na Webtrhu?

04.07.2016 13:06
2
nemusíte vyjednávat zvlášť, můžete odkázat na VOP
04.07.2016 13:21
3
Ve VOP má tenhle prodávající konkrétní tohle:

Tyto VOP se použijí na proces uzavírání smlouvy a na vztahy z uzavřené smlouvy mezi prodávajícím jakožto podnikatelem a kupujícím jakožto spotřebitelem ve smyslu platných právních předpisů. V případě, že kupující nakupuje zboží v rámci své podnikatelské činnosti, ustanovení těchto VOP se nepoužijí a prodávající si vyhrazuje právo vymínit si individuální podmínky uzavření smlouvy s kupujícím, který není spotřebitelem.

Prodávající si při prodeji žádné individuální podmínky nevymínil a ani záručním listu nic takového není. Zbytek VOP je více-méně standardní a (snád) podle NOZ.
04.07.2016 14:51
4
nakup na ic nemusi byt smerodatne nakup pro podnikatelske potreby
04.07.2016 15:21
5
Tohle je slovíčkaření, které nic neřeší. Samozřejmě, že pokud bych koupil kočárek nebo koloběžku pro vlastní dítě a nějakého neznámého důvodu bych pro to použil firemní registraci, tak bych byl běžný spotřebitel podle NOZ. Tady se ptám obecně, jaká práva mám při nákupu běžných věcí na firmu, např. u IT techniky, pokud to prodávající ve svých VOP nijak blíže nespecifikuje.
04.07.2016 16:46
6
Není to slovíčkaření, je to jasný, protože zboží v rámci podnikatelský činnosti, ke který potřebuješ individuální smlouvu atd. je v podstatě velkoobchod, tedy ne tvoje nákupy běžných věcí.

Každej lepší eshop má vždy podmínky pro spotřebitele a pak něco málo pro podnikatele (popřípadě jasně popsáno, co je komu). Pokud nemá rozdělený, tuším, že bys měl mít stejný podmínky jako spotřebitel.

Občas se mi stalo, že jsem koupil na IČO, ale na faktuře bylo 24 měsíců záruka. Prodejce se nejdříve bránil, ale pak uznal, že je to jeho chyba.
05.07.2016 14:19
7
Právě o to mi jde, jakými pravidly se řídí běžných spotřebních věcí na firmu, pokud se nejedná o zboží k dalšímu prodeji, např. IT techniky, MT a pod. u obchodů, kde ve VOP to není striktně popsáno? Většina eshopů ve VOP popisuje jenom pravidla pro kupujícího - spotřebitele dle NOZ, o kupujícím - firmě se nezmiňuje nebo uvádí, že se VOP na něj nevztahuje. Pokud je na faktuře uvedena záruka 24 měsíců bez dalších omezení, tak ji prodejce musí poskytnout i pro kupujícího - firmu, ale co další věci, např. vrácení zboží ve lhůtě 14 dní, vyřízení reklamace do 30 dní, výměna věci nebo vrácení peněz při neopravitelné závadě podle výběru kupujícího a pod.?
05.07.2016 17:20
8
Já jsem teda u všech eshopů, kde jsem zatím nakupoval, našel vžd podmínky i pro nákup na IČO. Pokud nenajdeš, tak si do eshopu zavolej předem, nebo napiš, určitě ti poradí.
05.07.2016 20:15
9
Ano, daný konkrétní shop, který momentálně řeším, má také "podmínky" pro nákup na IČO:

Tyto VOP se použijí na proces uzavírání smlouvy a na vztahy z uzavřené smlouvy mezi prodávajícím jakožto podnikatelem a kupujícím jakožto spotřebitelem ve smyslu platných právních předpisů. V případě, že kupující nakupuje zboží v rámci své podnikatelské činnosti, ustanovení těchto VOP se nepoužijí a prodávající si vyhrazuje právo vymínit si individuální podmínky uzavření smlouvy s kupujícím, který není spotřebitelem.

A teď babo raď, co vlastně platí, když si prodávající deklaroval, že pro takový případ VOP neplatí, ale žádné individuální podmínky si nevymínil. Zavolat předem při řešení reklamace mi už asi moc nepomůže a kromě toho, co je psáno, to je dáno, do telefonu mohou namluvit něco, k čemu za rok nikdo nebude znát.
05.07.2016 21:36
10
Tak si telefonát nahrej.

Nevim, já bych jim normálně napsal/zavolal, jaký máš práva, když si uzavřel smlouvu za určitých obchodních podmínek, který ale nebyly konkrétně na tvůj případ, protože nejseš VO, ale ani běžný spotřebitel.
06.07.2016 13:09
11
Vždyť právě tohle řeším, na co mám a na co nemám právo, viz. původní příspěvek. Je asi logické, že protistrana mi asi relevantní informace neposkytne, respektive bude tvrdit to, co je výhodné pro ní, byť to celé může být úplně jinak. Je tady někdo, kdo danou problematiku opravdu zná?
06.07.2016 13:17
12
Ach jo.

Takže - je sakra rozdíl mezi spotřebitelem a podnikatelem. Není to slovíčkaření, ale velký rozdíl.

"Samozřejmě, že pokud bych koupil kočárek nebo koloběžku pro vlastní dítě a nějakého neznámého důvodu bych pro to použil firemní registraci, tak bych byl běžný spotřebitel podle NOZ." - to je, s prominutím, totální kravina, budete normálně podnikatel, není důvod, abyste byl klasifikován jako spotřebitel

A úplně jednoduché pravidlo v B2B vztazích platí autonomie vůle, tedy téměř maximální svoboda vůle mezi stranami. Tzn. mohou si domluvit "téměř" cokoliv. Pokud si nedomluví, platí úprava NOZ - konkrétně ustanovení, která se týkají např. prodeje, ale nikoliv ustanovení, která se týkají prodeje a zároveň spotřebitele.

Zpravidla tedy půjde o obecnou úpravu k relativním majetkovým právům a něco málo v úpravě o koupi. Zbytek je z dosahu B2B vztahů vyloučen.

Jednoduše řečeno, není-li stanoveno VOP či domluvou něco jiného, pak žádné právo na dostoupení do 14 dní, vyřízení reklamace do 30 dní, 2 letá záruka za jakost atp.
06.07.2016 13:33
13
@saja to napsal tak dobre, ze k tomu neni co dodat.
A navic, bylo by dobre, pokud bys napsal co konkretne te zajima? Nechteji vratit penize? Nebo neuznavaji reklamaci nebo provest vymenu zbozi?
06.07.2016 15:46
14
saja: Děkuji. Podle uvedených argumentů pak v případě nákupu spotřebního zboží na firmu neexistuje prakticky žádná záruka na zboží a právo na reklamaci. Pokud prodejce něco nepřislíbí dobrovolně, tak vlastně nic nemusí a reklamace od kupujících - firem nemusí ani řešit. :-(

Ohledně kočárku jsem vycházel z článku na http://www.penize.cz/podnikani/30055...co-a-reklamace a podle http://www.pravnilinka.cz/obcansky-z...cansky-zakonik a http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#p2158-1 je tento příklad relevantní, ovšem podle § 2158 bych na to musel upozornit při uzavření smlouvy. Rozumnější je ovšem objednat soukromé věci bez uvádění IČ a neriskovat následné dohadování, jestli to souvisí s mým podnikáním nebo ne.

Oleg: Konkrétně mě zajímá, že jsem reklamoval mobilní telefon, který jsem schválně kupoval u zavedeného českého prodejce, abych neměl v budoucnu problémy s případnou reklamací. Telefon se ukázal jako dost nespolehlivý a občas z ničeho nic přestal fungoval, ale vždy jsem jej dokázal "oživit" přes recovery a nahráním ROM. Nedávno ale "umřel" úplně, takže jsem jej poslal prodejci a jelikož mi dal na výběr způsob řešení reklamace, tak jsem napsal vrácení peněz, jelikož na periodické oživování a reanimaci telefonu již nemám náladu. Trochu mě zarazilo, že proti takovému výběru neprotestoval, ale vnitřně jsem byl připraven akceptovat i opravu nebo výměnu, pokud bude provedena rychle. Ovšem prodejce si dal s vyřízením reklamace načas, trvala přesně 30 dní, telefon vyměnil za nový kus a do protokolu napsal, že na vrácení peněz nemám nárok. Po mém emailovém protestu s citací jeho VOP mě odkázal na neplatný obchodní zákoník a po upozornění na nesmyslnost odkazovaní na neplatný zákoník mi odepsal, že to předává právnímu oddělení.
06.07.2016 15:52
15
Napsal sis o vrácení peněz a následně popisuješ reklamaci a 30 dní? Tak sis nechal vrátit peníze, nebo zaslat novej mobil?
06.07.2016 18:00
16
vodička: Co tak číst trochu pečlivěji? Uplatnil jsem reklamaci a jelikož prodejce má na svých stránkách reklamační protokol RMA, který by se měl vyplnit před zasláním telefonu na reklamaci, tak jsem to tak udělal a u položky "Požadované řešení" jsem napsal "vrácení peněz". Po cca 30 dnech dorazil nový telefon s reklamačním listem, kde bylo napsáno, že původní opravit nešel, takže mi jej mění za nový kus a že na vrácení peněz nemám nárok.
06.07.2016 19:11
17
A jak jsem to měl asi z věty:

…takže jsem jej poslal prodejci a jelikož mi dal na výběr způsob řešení reklamace, tak jsem napsal vrácení peněz, jelikož na periodické oživování a reanimaci telefonu již nemám náladu.
poznat?

No nic, už tu nemám co napsat, cítím tu silnou dávku nesvéprávnosti. Hodně štěstí.
07.07.2016 00:01
18
Původně odeslal vodička
A jak jsem to měl asi .... poznat?
Třeba z toho?
Nedávno ale "umřel" úplně, takže jsem jej poslal prodejci a jelikož mi dal na výběr způsob řešení reklamace, tak jsem napsal vrácení peněz, jelikož na periodické oživování a reanimaci telefonu již nemám náladu. Trochu mě zarazilo, že proti takovému výběru neprotestoval, ale vnitřně jsem byl připraven akceptovat i opravu nebo výměnu, pokud bude provedena rychle. Ovšem prodejce si dal s vyřízením reklamace načas, trvala přesně 30 dní, telefon vyměnil za nový kus a do protokolu napsal, že na vrácení peněz nemám nárok.

Nesvéprávnost v mém příspěvku nebyla, spíše tajné přání, aby psali jenom ti, kdo se v dané právní problematice opravdu vyznají a mohou relevantně poradit.