logo
12.09.2011 21:00
1
Petr Široký v srpnu vedl rozhovor s bájným panem Svobodou. :)

Rozhovory s českými grafiky/designéry 1. - Vlastimil Svoboda
  • Cíle klienta někdy kolidují s jeho požadavky.
  • Pro designera je nejdůležitější, aby si budoval svou konzistentní značku. Právě v konzistenci je rozdíl mezi profesionálem a amatérem.
  • Důležitá je jasná cena, dodržování dohod, dochvilnost a spolehlivost
  • Když něco udělám, zákazník to nemusí kontrolovat, může to rovnou odnést do tiskárny.
  • Vaši klienti jsou obchodníci, nemají na starosti jen vás, natožpak aby měli vaši práci reklamovat.
  • I začínající designeři by si měli vštípit jedno pravidlo: Žádná zakázka přes email. Vždycky se sejděte.
  • Třetinu času strávím studiem.
  • Design musíte dělat naplno. Nedá se dělat jako druhé zaměstnání.
  • Designeři by měli spolupracovat s konkurencí a když na zákazníka nemají čas, doporučit mu někoho jiného.
  • Když na zákazníka nemám čas, někdy mu alespoň nabídnu den konzultace na ujasnění jeho požadavků.
  • Můj zákazník není ten, co platí, ale jeho zákazníci.
  • Rozhodně není problém se dostat k velké zakázce. Designerů je nedostatek.
  • Účet ke schválení vždycky posílám až poté, co je zakázka hotová a klient spokojený.

Co se právě děje na Webtrhu?

12.09.2011 21:16
2
za jeho praci hovori napr. "Zpráva: Až do konce roku 2012 jsem zcela vytížen. Nové zakázky, s výjimkou konzultací, proto nepřijímám."

mohu rici, ze p.Svoboda je presne takovy, jak se o nem hovori a spoluprace s nim je neskutecne konstruktivni, funckni a efektivni a vse co je zde Martinem v bodech vypsano plati do puntiku. A hlavne - jeho prace funguje.
12.09.2011 21:18
3
Na rozhovor se budu teprve dívat, avšak se chci zeptat, kde naleznu nějaké ukázky, které pan Svoboda vytvořil. Nikde jsem je nenašel a určitě se chci podívat.
12.09.2011 21:19
4
Znáte někdo někoho podobného formátu z CZ/SK scény?
12.09.2011 21:20
5
Původně odeslal Hypnotix
Na rozhovor se budu teprve dívat, avšak se chci zeptat, kde naleznu nějaké ukázky, které pan Svoboda vytvořil. Nikde jsem je nenašel a určitě se chci podívat.
www.omlazeni.cz
www.astratex.cz
www.parfums.cz
12.09.2011 21:21
6
Původně odeslal Hypnotix
Na rozhovor se budu teprve dívat, avšak se chci zeptat, kde naleznu nějaké ukázky, které pan Svoboda vytvořil. Nikde jsem je nenašel a určitě se chci podívat.
Třeba:
http://www.omlazeni.cz/
http://www.parfums.cz/
http://www.etravel.cz/
12.09.2011 21:22
7
Znám lepší designéry, ale ne lepší a chytřejší prodejce (bez ironie).

Nejvíc se mi líbí: http://www.josefvagundadrgac.cz/
12.09.2011 21:23
8
Spoustu designerů najdeš na http://www.wbd.cz/
12.09.2011 21:25
9
Původně odeslal vodička
Znám lepší designéry, ale ne lepší a chytřejší prodejce (to nemyslím jako ironii, ale pochvalu).

Nejvíc se mi líbí: http://www.josefvagundadrgac.cz/
ono to casto neni jen o designu, ten je casto silne subjektivni, ale jde casto o funkcnost tech veci a tam to byva slozite. Pouzitelnost u komercnich projektu napr. konverznost apod. jsou veci, ktere maji u nej velkou silu, byt souhlasim, ze spickovych lidi je u nas vice.
12.09.2011 21:31
10
Ano, tak jsem to myslel, že p. Svoboda dělá funkční věci, na druhou stranu funkční neznamená bez designu, jeho věta na webu to krásně shrnuje: Dobrý design má především dobře fungovat. Pokud k tomu i dobře vypadá, je to bonus navíc.
12.09.2011 21:40
11
Jsem jedinej kdo si mysli ze jeho portfolio je absolutne nepouzitelne? Je sice hezke ze ma jako prvni informaci ze za design chce 70 000+ ale kdyz chci neco od neakeho grafika, tak prvni co me zajima sou jeho predchozi prace (reference) abych vedel co umi.

Na jeho strankach ma myslenku mesice "Dobrý design má především dobře fungovat. Pokud k tomu i dobře vypadá, je to bonus navíc." - No muj nazor je ze design jeho portfolia "nefunguje" ani nevypada dobre :(.
12.09.2011 21:41
12
Poslechni si rozhovor. Jeho vlastní web je pro něj úplně zbytečný a přemýšlí, že ho zruší. Musí odmítat desítky zakázek ročně.
12.09.2011 21:43
13
Portfolio se mi líbí, ale u prací jsem si původně představoval že budou obsahovat více té "grafiky" no.
12.09.2011 21:53
14
Když umíš svoji práci prodat, je jedno jaké kvality bude tvoje práce. Pokud se nepletu p. Svoboda dělá 2 projekty do roka, takže bych se zrovna neodvolaval na to, že už má plno do konce roku ;)

Jinak jak pravil vodička, znám lepší designery. Osobně bych třeba ukázal na Petra alias Lefiatha ;)
12.09.2011 22:14
15
Ano, a je mi také jasné, že za celým designem nestojí jen sezení u PC, ale plno dalších věcí, které nevidíme. Ale i přes to...
12.09.2011 22:18
16
Původně odeslal Fokky
Když umíš svoji práci prodat, je jedno jaké kvality bude tvoje práce.
Jedno to určitě není a nějaká kvalita a špičkový servis kolem tam být musí.
12.09.2011 22:26
17
u veci co nejdou zmerit, vypocitat a presne porovnat to bude vzdy souboj nazoru a pocitu a u grafiky a web designu o to vice. Kazdy ma svuj styl a nikdo neni "ten nejlepsi" a okruh spickovych grafiku v teto oblasti je vetsi. Jelikoz se nikdy nesejdou dva takovi borci nad jednim projektem, aby kazdy udelal svou verzi, ty se uvedly v zivot a porovnaly se, jak ktera funguje a nefunguje navzdy to zustane v rovine teorii a pocitu. Dulezite je, ze jsou spokojeni zakaznici techto spickovych tvurcu a ze zrejme vi, proc si takove lidi plati.
12.09.2011 23:34
18
Mňa prekvapilo to čo ho naštvalo, ten bordel s fotkami.
13.09.2011 17:53
19
Vidím, že jste si zde udělali z p. Svobody poloboha, celkem dobrovolně. Nezapomínejme na to, že nikdo z nás jej nezná a nevíme, jestli jeho slova o 2 zakázkách ročně jsou pravdivá. Navíc všude se píše velcí klienti apod., je to právě tak, že ti největší klienti ještě více šetří na tom, co koupí a co ne.
13.09.2011 17:56
20
Původně odeslal TheIssland
Vidím, že jste si zde udělali z p. Svobody poloboha, celkem dobrovolně. Nezapomínejme na to, že nikdo z nás jej nezná a nevíme, jestli jeho slova o 2 zakázkách ročně jsou pravdivá.
Pracoval pro Parfums.cz a Radek O. je od parfums.cz, takže ten asi ví, jak to chodí :)
13.09.2011 17:59
21
Původně odeslal Neutrion s.r.o.
Pracoval pro Parfums.cz a Radek O. je od parfums.cz, takže ten asi ví, jak to chodí :)
99% mých klientů o mne může napsat to samé od pivovaru Zubr po zdravotní potřeby Hartmann.
13.09.2011 18:44
22
Původně odeslal TheIssland
Vidím, že jste si zde udělali z p. Svobody poloboha, celkem dobrovolně. Nezapomínejme na to, že nikdo z nás jej nezná a nevíme, jestli jeho slova o 2 zakázkách ročně jsou pravdivá. Navíc všude se píše velcí klienti apod., je to právě tak, že ti největší klienti ještě více šetří na tom, co koupí a co ne.
Teď nevím jaké typicky české vlastnosti tady vidím. Závist nebo jen negativismus? I kdyby neříkal pravdu, tak co to mění? Ten člověk se umí prodat, je motivující, umí vystupovat a mluvit o tom, co dělá. Trocha obdivu není jistě nic špatnýho ;)
13.09.2011 20:08
23
Původně odeslal Ondřej Veřtát
Teď nevím jaké typicky české vlastnosti tady vidím. Závist nebo jen negativismus? I kdyby neříkal pravdu, tak co to mění? Ten člověk se umí prodat, je motivující, umí vystupovat a mluvit o tom, co dělá. Trocha obdivu není jistě nic špatnýho ;)
Jenže já mám k němu respekt, ale to nemění nic na mém postoji vůči jeho práci a závist určitě nemám v repertoáru :)
13.09.2011 21:31
24
Původně odeslal Neutrion s.r.o.
Pracoval pro Parfums.cz a Radek O. je od parfums.cz, takže ten asi ví, jak to chodí :)
stale s parfums spolupracuje ;) a dnes dokonce pustili novy shop ;)
13.09.2011 21:32
25
Jako negrafikovi mi ty jeho práce připadají jako lehký nadprůměr, ale zase jako programátorovi mi přijde, že v těch návrzích dost ignoruje moderní technologie. Co se mu ale určitě nedá upřít, je schopnost svojí práci prodat.
13.09.2011 21:46
26
Já prostě nechápu, co na těch jeho pracech stojí 70k. Kdyby každým designem posunul trend někam dál nebo tam byly nějaké "featurky", které jsem už 100x neviděl jinde, tak to beru. Podle mě pán dělá úplně obyčejné designy za 70k, které prostě jen umí prodat a jsou použitelné (za což určitě sklízí můj obdiv). Může mi někdo napsat tu přidanou hodnotu oproti podobnému řešení za 30k? To, že dodržuje termíny, komunikuje s klientem a je ochotný na projektu dál pracovat beru jako samozřejmost.

Nezávidím, ono když si vydělá 140k za rok, tak ani není co, jen to prostě nechápu, jak jsou tu všichni z pána vedle :)

Edit: trochu jsem zapřemýšlel a 140k za rok si asi nevydělá, je to určitě násobně víc. Ale to nic nemění na tom, že nechápu tu přidanou hodnotu. A když nad tím tak trochu přemýšlím, tak i závidím jeho obchodní dovednosti (které tedy z jeho diskuze nebyly vůbec poznat).
13.09.2011 21:50
27
Původně odeslal heleho
Nezávidím, ono když si vydělá 140k za rok, tak ani není co...
:D
13.09.2011 21:53
28
Původně odeslal heleho
Já prostě nechápu, co na těch jeho pracech stojí 70k. Kdyby každým designem posunul trend někam dál nebo tam byly nějaké "featurky", které jsem už 100x neviděl jinde, tak to beru. Podle mě pán dělá úplně obyčejné designy za 70k, které prostě jen umí prodat a jsou použitelné (za což určitě sklízí můj obdiv). Může mi někdo napsat tu přidanou hodnotu oproti podobnému řešení za 30k? To, že dodržuje termíny, komunikuje s klientem a je ochotný na projektu dál pracovat beru jako samozřejmost.

Nezávidím, ono když si vydělá 140k za rok, tak ani není co, jen to prostě nechápu, jak jsou tu všichni z pána vedle :)
tak znovu, vy vidite design, vy nevidite to, ze ten design funguje. Rozdil mezi spatnym a dobrym designem (kdyz pomineme ruzne hlouposti) je to, ze funguje tak, jak je treba. Predstavte si, ze design A ma konverzni pomer 3% a design B 3,1%. A predstavte si, ze na ten shop prijde mesicne 100 000 lidi, tak mate jen tim, ze ten desgin funguje lepe, nez prvni 100 objednavek za mesic. Za rok treba 1200, za dva temer 2500. Stoji vam pak za to zaplatit za ten design 30, 50, 70, 200 tisic? A ted si predstavte, ze diky pouzitelnosti a jednoduchosti ovladani je to prijemne lidem a diky tomu jich vice prijde opakovane a prinese vam to dalsi objednavky vuci nejake omalovamce, ktera neni na nakup moc privetiva. Ve finale zjistite, ze jste dal za design treba 100tisic. misto 30ti, ale vydelal jste treba o milion navic. A to je to, co rozdeluje dobre a spatne designery napr. shopu. Povetsinou to hlavni se odehrava v reci cisel, ktera nejdou videt.
A ano, p.Svoboda neni jediny, kdo umi takove veci, ale realne takovych lidi je v republice jako safranu a videl jsem par A-B testovani, ktera to umela potvrdit. A holt Jobsu na svete je taky vice a zname jen toho jednoho ;)
13.09.2011 22:20
29
Je to takovej tichej buddhista :D U rozhovoru jsem bohuzel nevydrzel ani do pulky protoze ho vubec neslysim a kdyz dam repro naplno a promluvi lef tak mi to rve usi :D

heleho +
13.09.2011 22:58
30
Ja sa ho nezastávam, ani pre mňa nie je "poloboh", ale proste v tom rozhovore vidieť, že má mnoho skúseností, ani sa ničím nechváli
to len niektorý si tu potom domýšľajú...
Rád si to video ešte niekedy pozriem znova, je hodnotné.

Keby závisť nadnášla, tak tu mnohí lietajú :)