Opt-in formuláře, možnost základní i pokročilé segmentace a řada dalších nástrojů. To je Ecomail. Intuitivní, s českou podporou a možností propojení se sociálními sítěmi a e-shopovými systémy, například WooCommerce.
Recenze nástrojů pro email marketing
SmartMailer je intuitivní a snadno použitelný český nástroj pro e-mailové kampaně, který nabízí rozsáhlé možnosti segmentace, propojení s aplikacemi, pokročilé funkce a propracované statistiky, s možností 30denního zdarma vyzkoušení a cenovou politikou založenou na počtu kontaktů
MailerLite je litevský nástroj pro sběr kontaktů a rozesílání e-mailů. Svým uživatelům nabízí opt-in formuláře v několika podobách, landing pages a možnost segmentace podle mnoha kritérií. Lze využít automatické přidání oslovení na začátek e-mailu, A / B testování a řadu statistik, které pomohou s optimalizací kampaně.
Více než dvacet let historie, nepřetržitá podpora 24 hodin denně a možnost telefonického kontaktu. AWeber nabízí řadu výhod. Také je při maximálně 500 kontaktech zdarma. Body ztrácí při realizaci kampaně, kterou nepomáhá optimalizovat a při automatickém oslovení – neumí totiž skloňovat česká jména.
Český nástroj nabízející opt-in okna, si získal řadu fanoušků díky intuitivnímu prostředí a řadě dalších užitečných nástrojů. Využít lze předchystané šablony nebo si vytvořit vlastní a nechat rozeslat maily na základě konkrétního cílení. Česká podpora se vším poradí a pokud potřebujete, postará se za vás o kampaň.
Mailchimp je ideální volbou pro začínající podnikatele i nadnárodní společnosti. Nabízí bezplatnou verzi s řadou zajímavých funkcí, stejně jako možnost připlatit si za pokročilejší nástroje. Nabízí opt-in formuláře, A/B testování a řadu dalších standardních funkcí.
Výběr vhodného nástroje pro e-mail marketing by měl vyplývat z uváženého rozhodnutí, které postavíte na konkrétních faktech. Každé podnikání má odlišné požadavky a právě ty by měly být při výběru zohledněny. Pro někoho je to rozpočet, pro jiného možnost vytvořit si vlastní šablonu a pro jiného editor obrázků. Kritéria, která ovlivní konečnou volbu, jsou různá. Jedno by ale mělo být důležité vždy a to je kvalita a spolehlivost konkrétního produktu, tedy softwaru. Pojďte se s námi podívat, co vše je dobré vzít v potaz a co byste rozhodně neměli opomenout.
Jedná se o důležitou součást marketingové strategie vaší společnosti nebo vašeho podnikání. Nezáleží, zda podnikáte ve velkém nebo děláte jen sami na sebe, jak se říká na volné noze, e-mail marketing stále vykazuje nejvyšší míru zhodnocení vložených prostředků. To znamená, že v porovnání s jinými postupy propagace zboží či služeb je nejefektivnější, co se týče zisků a vložených nákladů. Jistě, vytvořit databázi vlastních kontaktů může být sice lehce náročné, především pokud má být opravdu kvalitní, ale zpravidla se tato investice vyplatí. Databáze kontaktů se vám navíc neztratí. Pokud si dáte od podnikání na pár měsíců pauzu, nevadí. Kontakty vám v databázi zůstanou a můžete se k nim kdykoli vrátit. A to i po několika letech.
Také nezapomínejte, že většina nástroj dnes nabízí export i import kontaktů, takže i když začnete s jedním, můžete časem přejít na jiný. Tohle je jedna z prvních informací, kterou je dobré si ověřit.
Současný trh nabízí řadu profesionálních nástrojů. My jsme si vybrali pro srovnání šest konkrétních, které vám představíme a porovnáme jejich klady a zápory. Vyzdvihneme přednosti a podíváme se podrobněji na jejich funkce.
Podle jakých parametrů vybrat?
Jednotlivé aplikace se od sebe liší především množstvím nabízených nástrojů a jejich šíří, pro co všechno je lze využít. Před výběrem je vhodné udělat podrobnou analýzu požadavků, ať už jste na to sami nebo podnikáte ve velkém a máte pod sebou řadu zaměstnanců. Některé nástroje jsou ideální pro začínající podnikatele, kteří neplánují, že by se rozrůstali, jiné si poradí s požadavky nadnárodních koncernů. Zpravidla mají mnohem širší nabídku funkcí a jsou složitější. Sice bývají koncipovány tak, aby se v nich zorientoval kdokoli, ale často jsou to především on-line marketingoví specialisté, kteří si poradí s potřebným nastavením bez zdlouhavého hledání jednotlivých funkcí.
Nástroj by měl být v neposlední řadě také spolehlivý. Výhodou je také dostatečná podpora poskytovatele, v ideálním případě také možnost asistence při rozesílání e-mailů, nastavení kampaní nebo tvorbě nových šablon za pomoci špičkových grafiků. Teď už se ale pojďme podívat na konkrétní kritéria.
1. Doručitelnost
Na první místo bychom měli logicky zařadit samotnou doručitelnost e-mailů. E-mailingové nástroje mají sice řadu funkcí, ale samotné odeslání zprávy je tou nejdůležitější, i když jí může předcházet řada kroků, které jsou pro vás stejně podstatné a bez nichž by zpráva neměla podobu, jakou si přejete.
Pokud se podíváme blíž, zjistíme, že většina e-mailových nástrojů dnes používá pro rozesílání e-mailů takzvané sdílené IP adresy. Je to velice výhodné, protože nemusíte nic řešit, nástroj pouze používáte. Nevýhodou je pak samotný fakt, že je IP adresa společná. Ve chvíli, kdy by se vyskytl spam, pod nímž by byla podepsaná stejná IP adresa, budete mít problém. Do spamu může padat i vás e-mail. Tím se může výrazně snížit počet úspěšně doručených zpráv.
Pokud byste měli vlastní IP adresu, máte vyhráno – sami budete mít přehled nad tím, jak je vaše IP adresa zapsána.
2. Automatické rozeslání e-mailů
Dnes se jedná v oblasti on-line marketingu o standard, který většinou využijí i začínající podnikatelé. V nabídce většiny nástrojů dnes najdete takzvaný autoresponder. Funkce nabízí možnost nastavit automatické rozesílání e-mailů. Například pokud nabízíte e-book zdarma, ve chvíli, kdy uživatel vyplní e-mailovou adresu, automaticky je mu odeslána zpráva s e-bookem.
Zařadit sem můžeme také personalizované e-maily, rozesílané například k narozeninám nebo svátkům. Některé nástroje umožňují vložit do zprávy přímo oslovení – zde je však potřeba dát pozor na cizojazyčný software, který nedisponuje češtinou. Většinou je sice schopen pracovat s databází českých jmen, ale ne vždy je dokáže také správně skloňovat.
Pokud se podíváte na propracovanější software, najdete možnost vytvořit vlastní složitý systém, často složitě rozvětvený, na základě kterého budou e-maily rozesílány.
3. Data uživatelů a důležitých údajů
Některé pokročilejší nástroje umožňují uložit vedle samotného e-mailu, případně jména, také další osobní údaje uživatele. Může to být vše od místa bydliště a historie objednávek až po jeho aktivitu na webové stránce. S tím druhým se lze setkat spíše u velmi pokročilých nástrojů.
Výhodou je také možnost práce s daty v rámci CRM.
4. Segmentace databáze kontaktů
Dalším důležitým bodem je segmentace databáze kontaktů. To znamená, že máte kontakty rozděleny do několika skupin podle předem definovaných kritérií. Po této možnosti sáhnete například v momentě, kdy propagujete určitý produkt nebo službu, o kterou projevili zájem konkrétní uživatelé a vy na dosavadní kontakt chcete navázat a opět je oslovit. Nebo si rozdělíte uživatele podle věku, pohlaví a tak dále. Prodáváte menstruační kalíšky? V takovém případě se nevyplatí rozesílat propagační e-maily mužům nebo ženám po šedesátce.
Jako začínající podnikatele by vás mohlo napadnout, že se vyplatí rozeslat reklamní e-maily všem, ale opak je pravdou. Pokud zacílíte opravdu špatně a zašlete reklamu na něco, co absolutně nekoresponduje s adresátem, můžete se také dočkat odhlášení z newsletteru. Podobná strategie se většinou nevyplatí, ani pokud se vám v podnikání nedaří a chcete co nejrychleji zvýšit zisky. Lepší je vždy oslovit přesně cílenou reklamou menší počet lidí. Proto dnes nabízí možnost segmentace prakticky všechny e-mailingové nástroje.
V dalším kroku přichází dynamizace. V některých případech si možná poradíte s rozdělením na pouhé skupiny kontaktů, kterým rozešlete různé nabídky, ale pokud chcete vytvořit více možných kombinací, budete už potřebovat pokročilejší nástroj, který se o to postará za vás. Zde už se však nejedná o samozřejmost. Některé nástroje tuto možnost nenabízí vůbec a jiné mají v této oblasti poměrně podrobné funkce. Záleží na vás, zda si vystačíte se základy nebo čekáte, že se vaše podnikání rozroste a vaše nároky stoupnou.
5. Optimalizace kampaně
Některé produkty dnes nabízí možnost optimalizace kampaně. Najdete u nich základní funkce jako je A/B testování a řadu statistik, které vám pomohou vyhodnotit, kde by bylo potřeba kampaň upravit. Pokud sáhnete po sofistikovanějších nástrojích, ty vám sami doporučí řešení, jak zvýšit dosah kampaně a získat další uživatele, kteří o vaše služby či produkty projeví zájem.
6. Český jazyk versus angličtina
Tohle sice zní jako název dalšího filmu od Marvelu, ale ne, stále jsme u e-mail marketingových nástrojů. Umíte dobře anglicky nebo vám dělá cizí jazyk problém? Některé produkty nenabízí češtinu a s podporou se spojíte pouze v angličtině, ať už prostřednictvím, e-mailu, chatu a u některých placených verzí také hovoru.
Proto dopředu zvažte, zda to pro vás bude problém nebo ne. Může se stát, že nekontaktujete podporu dlouhé roky nebo se naopak v začátcích vyskytne problém, který budete potřebovat řešit. U větších společností to většinou není problém – zpravidla podobné věci řeší někdo k tomu určený, kdo mluví anglicky. Také je možné najmout jednorázově někoho, kdo daný problém vyřeší.
Anglický jazyk dnes není problém a mluví jím prakticky všichni, takže pokud si s ním vy sami neporadíte, můžete si být jisti, že se vždy najde někdo, kdo to vyřeší za vás. Můžete si tedy dopřát ten luxus, že se budete dívat především na to, jaké potřebujete funkce.
Také se podívejte, jak často je podpora k dispozici. U menších, někdy českých nástrojů, je to většinou během běžné pracovní doby. U zahraničních nástrojů počítejte s časovým posunem. U velkých produktů je to i dvacet čtyři hodin denně sedm dní v týdnu, kdy se můžete obrátit na zákaznickou linku.
S tím může nepřímo souviset také určitá prestiž společnosti. U nadnárodního projektu bude jistě vypadat dobře, pokud budete mít e-mailing zajištěný produktem společnosti, která se stará o řadu dalších velkých firem. S tím se často pojí také dlouholetá historie vývoje produktu a filozofie společnosti – podívejte se i na tyto hodnoty. Prozradí vám mnohé o nástroji, který zvažujete zakoupit.
7. Propojení s dalšími aplikacemi
Některé e-mailingové nástroje dnes nabízí možnost propojení s dalšími aplikacemi. Jmenovat můžeme například propojení s Magento, WooCommerce a dalšími e-shopovými systémy. V dalším bodě jsou to sociální sítě a také možnost komunikace s uživateli skrze messenger. Ta je často mnohem rychlejší a osobnější než zaslaný e-mail. Ukáže vašim klientům, že vám na nich záleží, jejich názory a podněty jsou pro vás důležité a navíc si na ně najdete čas. V některých případech se jedná o vhodnější formu komunikace než je neosobní e-mail. Navíc je to výborná součást e-mail marketingu, který tímto způsobem podpoříte.
8. Možnost využít landing page
Někdy nemáte web, na který byste umístili klasický opt-in formulář pro sběr kontaktů. V takovém případě se hodí funkce landing page, tedy vytvoření samostatné stránky s formulářem.
Zatím co některé nástroje zůstávají u klasických opt-in formulářů, jiné nabízí i možnost využít vyskakovací okna.
9. Cena nástroje pro e-mailing
Cena by sice mohla stát na prvním místě, ale je tu jedno velké ALE. Ve chvíli, kdy nebude mít nástroj funkce, které potřebujete, bude vám k ničemu. Zvažte tedy nejprve, k čemu nástroj vlastně potřebujete a pokud je pro vás nákladnější software momentálně nedostupný, přemýšlejte, jak to lze nejlépe vyřešit – ale nikdy neslevujte ze svých požadavků. Jak už jsme si řekli, kontakty lze zpravidla importovat i exportovat.
Cena se většinou odvíjí od počtu zaslaných e-mailů během jednoho měsíce. Některé nástroje však nabízí možnost rozeslat i dva tisíce e-mailů v rámci free verze. Zde je pak na zvážení, zda do začátku podnikání, kdy jsou investice největší a zisky jsou zatím nízké, nesáhnout po podobném řešení.
V počátcích také nemusíte mít úplnou představu o tom, co vše budete od nástroje chtít. I podnikání samo se bude vyvíjet a vám se teprve ukáže, jakou podobu nabere a jaké budou vaše nároky.
Pro některé je výhodné zvolit variantu, kdy platíte za počet odeslaných e-mailů. To se vyplatí například u veletrhů, kdy rozesíláte e-mail jednou ročně nebo u podobných akcí.
V některých případech je potřeba zvážit také další náklady, které se mohou týkat práce grafika na šablonách, propojení s CRM systémem, profesionálního copywritingu a podobně.
10. Sami si nevíte rady? Nechte si poradit.
Ne vždy je nutné, abyste o vhodném řešení rozhodli sami. Někdy chybí potřebné znalosti, zkušenosti a jindy na to prostě nemáte čas. To je v počátcích podnikání běžné. Proto je vhodné obrátit se na on-line marketingovou agenturu, která vám může poradit s celkovou formou komunikace a vybrat vhodný nástroj, který pokryje všechny vaše potřeby.
Vhodné řešení je často spojené s pečlivou analýzou vašich potřeb, přesněji vašeho podnikání. Pokud například začínáte s výrobou vlastní rukodělné keramiky v maličké dílně, můžete se chtít soustředit čistě na práci a nemuset se zajímat o on-line marketingové pozadí. Ne každý k tomu má vztah. V dalším případě třeba řídíte velkou společnost nebo nadnárodní koncern, který potřebuje optimalizovat stávající řešení, vyladit chyby a nastavit jednotný komunikační styl. V těchto a mnoha dalších případech se najde řada odborníků, kteří rádi vše převezmou, a vy se budete moci soustředit na samotné podnikání. Jak se říká, podnikání bude fungovat na maximum, pokud bude každý dělat to, co umí nejlépe. S tím souvisí také nabídka některých společností, prodávajících konkrétní e-mailingové řešení, které se o vše postarají za vás. Pomohou vám s tvorbou šablon, zajistí pro vás kvalitní copywriting a v neposlední řadě pomohou také s optimalizací kampaně.