Kontrola živnostenského úřadu
Živnostenskou kontrolu jsou oprávněny vykonávat pouze živnostenské úřady, které kontrolují plnění povinností stanovených živnostenským zákonem a zvláštními právními předpisy, které se vztahují k živnostenskému podnikání a k podmínkám provozování živnosti uložených v rozhodnutí o udělení koncese. Práva a povinnosti kontrolních pracovníků živnostenského úřadu jsou uvedeny v §11 a § 12 zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole. Kontrolní pracovníci se prokazují průkazem nebo písemným pověřením. Při kontrole mají pracovníci živnostenského úřadu oprávnění pořizovat zvukové i obrazové záznamy. Podnikatel je oprávněn si přizvat ke kontrole jím zvolenou osobu, avšak její nepřítomnost není důvodem pro přerušení kontroly.
V případě živnostníka, freelancera (na volné noze), který podniká sám na sebe se kontrola zaměřuje na předložení dokladů.
Živnostenský úřad požaduje při kontrole tyto doklady:
1) průkaz totožnosti (občanský průkaz nebo cestovní pas)
2) doklad o registraci na finančním úřadě (např. Osvědčení o registraci na příslušném finančním úřadě nebo poslední podané daňové přiznání s podacím razítkem finančního úřadu, apod.)
3) doklady o registraci a prováděných platbách za Vás a za Vaše případné zaměstnance vůči Okresní správě sociálního zabezpečení (např. Přihláška k důchodovému pojištění + výpisy z účtu s uvedenými odvody záloh nebo roční vyúčtování záloh na pojistném)
4) doklady o registraci a prováděných platbách za Vás a za Vaše případné zaměstnance vůči zdravotní pojišťovně (např. Přihláška ke zdravotnímu pojištění + výpisy z účtu s uvedenými odvody záloh nebo roční vyúčtování záloh na pojistném)
5) doklad o pracovněprávních vztazích mezi Vámi a případnými zaměstnanci (např. pracovní smlouvy, dohody, aj.)
6) Vámi vystavené doklady za prodej zboží nebo poskytnuté služby (faktury, paragony, apod. – minimálně 15 ks za poslední 2 roky podnikání)
7) doklady prokazující způsob nabytí zboží nebo materiálu používaného k poskytování služeb (faktury, paragony, apod. – minimálně 15 ks za poslední 2 roky podnikání)
Nejčastější chyby odhalené živnostenskou kontrolou
- Provozování činnosti na neohlášené provozovně
- Neuvedení věty „fyzická osoba vedena v živnostenském rejstříku – ŽÚ čj.MMXxxxxxx/xx,“ na fakturách a na webu
- Nedostatečné kontaktní údaje na webu
- Faktury nesplňují náležitosti podle zákona č. 563/1991., o účetnictví, zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1991-552
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1991-563
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89
Výsledek kontroly
Průběh kontroly se zapisuje do protokolu, ve kterém jsou popsány zjištěné skutečnosti s uvedením nedostatků a označení porušených právních předpisů, ale i termín pro odstranění nedostatků nebo pochybení.
Protokol musí obsahovat tyto náležitosti:
- Název živnostenského úřadu, který provádí kontrolu
- Jména kontrolních pracovníků, kteří provádějí kontrolu (shodné s průkazy, nebo pověřením a podpisem na protokolu)
- Jméno kontrolované fyzické osoby, v případě právnické osoby název společnosti
- Místo a čas provedené kontroly
- Předmět kontroly a kontrolní zjištění
- Označení dokladů, které jsou předmětem kontroly
Proti výsledku kontroly je možné podat písemné a zdůvodněné námitky do 5 dnů ode dne se seznámením s protokolem a výsledkem kontroly. Součinnost (spolupráce) s kontrolními pracovníky živnostenského úřadu je vyžadována zákonem. Součinností se rozumí předložení požadovaných dokladů, zapůjčení technického vybavení na vyžádání pracovníků kontroly, dodržení termínu ohlášené kontroly. V případě nesplnění této povinnosti součinnosti s kontrolními pracovníky dle § 14 zákona č.552/1991 Sb., může živnostenský úřad uložit pokutu až do výše 50 tis. Kč, tato pokuta může být uložena i opakovaně, nebyla-li splněna povinnost uložená kontrolními pracovníky živnostenského úřadu ve stanové lhůtě. Souhrn takto uložených pokut nesmí přesáhnout 200 tis. Kč.