Reklama na Facebooku
Pokud využíváte reklamu na Facebooku, například v rámci prodeje starého nábytku, oblečení po dětech nebo čehokoli jiného, vystupujete v takovém případě jako soukromá osoba a nemusíte řešit daně.
V případě, kdy jste OSVČ a využíváte reklamu pro své ekonomické činnosti, je situace úplně jiná. Z částky, kterou jste zaplatili Facebooku, musíte na český finanční úřad odvést daň z přidané hodnoty ve výši 21 %. Zároveň je vaší povinností podat daňové přiznání.
Ať už jste nebo nejste plátce DPH, musíte tak či onak doplatit DPH. Pokud nejste plátce DPH, musíte se jakožto identifikovaná osoba zaregistrovat na finančním úřadu a to nejpozději do 15. dne od přijetí služby – kdykoli dříve je možné provést dobrovolnou registraci. Přihláška k registraci se podává pouze v elektronické podobě.
Facebooku následně sdělíte své DIČ a Facebook vám naúčtuje částky bez DPH, tedy nižší nežli soukromé osobě, což je ale potřeba si raději ohlídat. Po skončení každého měsíce, ve kterém jste zaplatili za reklamu na Facebooku, podáváte daňové přiznání k DPH, kde částky uvedete a DPH vypočítáte.
Google AdWords, Airbnb, Booking.com a jiné
Pro reklamu přes Google AdWords platí to samé, jako pro reklamu na Facebooku. To samé platí i pro další případy, kdy v rámci své ekonomické činnosti přijmete službu s místem plnění v tuzemsku od jiné osoby se sídlem mimo tuzemsko – jinými slovy od podnikatele nebo firmy se sídlem kdekoli mimo ČR. Jednoduše řečeno: když nedostanete fakturu od subjektu s českým DIČ a s vyčíslenou českou DPH.
Finanční správa informuje, že stejně postupujete i v případě, kdy pronajímáte pokoj nebo byt přes službu Airbnb nebo booking.com. Obě tyto platformy mají sídlo mimo Českou republiku a u každé transakce si účtují malou provizi za zprostředkování služby. Právě z této částky jste povinni zaplatit DPH českému finančnímu úřadu. Povinně byste se měli registrovat jako identifikovaná osoba a to nejpozději do 15. dnů od první přijaté platby za ubytování, následně postupujte stejně jako u reklamy na Facebooku.
Daňové přiznání k DPH
Na konci měsíce podáte daňové přiznání k DPH – pokud máte zdaňovací období čtvrtletně, pak podáváte čtvrtletně. Přiznání podáváte nejpozději do 25. dne po skončení měsíce, ve stejném termínu zaplatíte i DPH.
- Facebook, Airbnb, booking.com, AdWords
– celkovou částku uvedete na řádek číslo 5, z částky vypočítáte základní sazbu 21 % DPH a uvedete ji na stejný řádek - Plnění ze zemí mimo EU
– celkovou částku uvedete na řádek číslo 12 (13), z částky vypočítáte základní sazbu 21 % DPH a uvedete ji na stejný řádek - Nárok na odpočet
– pokud jste plátce DPH, můžete si uplatnit nárok na odpočet DPH, na řádek číslo 43 (44) opíšete řádek číslo 5, budete-li mít údaj i na řádku 12 (13), uděláte součet
Pokud nejste plátce DPH, jste identifikovaná osoba a nemáte nárok na odpočet DPH, proto na řádek 43 (44) nenapíšete nic a pouze odvedete daň. Coby identifikovaná osoba uvádíte v přiznání jen přeshraniční plnění. Pro tuzemská plnění zůstáváte neplátcem DPH.
Kontrolní a souhrnné hlášení
Do souhrnného hlášení tato plnění nepíšete.
Kontrolní hlášení podává jen plátce DPH, identifikovaná osoba kontrolní hlášení nepodává. Plnění od osob usazených v EU uvádíte v kontrolním hlášení v části A.2. jednotlivě a to i za předpokladu, že se jedná o malé částky. Dohromady by vám měla vyjít částka uvedená na řádku číslo 5 přiznání k DPH. Jednotlivě také vypíšete dopočtené částky DPH v rámci základní sazby 21 %. Uvedete také datum povinnosti přiznat daň, VAT dodavatele a evidenční číslo daňového dokladu. Plnění fakturovaná ze zemí mimo EU uvedete v části A.2. Protože podnikatel ze třetí země nemá VAT ID, necháte identifikaci dodavatele prázdnou.
Přepočet měn
Pokud obdržíte fakturu jen v cizí měně, pro účely DPH ji přepočítáte podle § 4 odst. 5 zákona o DPH, tedy pevným nebo denním kurzem vyhlášeným ČNB.