Využijte webové aplikace
EET můžete zajistit prostřednictvím některé aplikace, na výběr jich je hned několik. Pokud vlastníte e-shop, zpravidla je EET řešení připraveno již v rámci používaného softwaru, následně jej stačí jen aktivovat. V případě, kdy během měsíce přijmete jen pár hotovostních tržeb, můžete využít zvláštní režim EET.
EET a koronavirus
Veškeré povinnosti pojící se k EET se pro všechny ruší do konce roku 2022.
Požádejte o autentizační údaje
Ještě předtím, než začnete vést elektronickou evidenci tržeb, musíte požádat o autentizační údaje. Požádat o ně můžete dvěma způsoby:
- prostřednictvím své datové schránky na daňovém portálu
- osobně na kterémkoliv finančnímu úřadu
Rozhodnete-li se využít k žádosti o autentizační údaje internet, budou vám doručeny do vaší datové schránky. V případě, kdy se osobně vydáte na některou z poboček finančního úřadu, obdržíte autentizační údaje v obálce přímo do ruky. Autentizační údaje slouží jako přihlašovací údaje do správy údajů evidence tržeb, jde tedy o uživatelské jméno a heslo.
Evidence provozoven
Autentizační údaje obdržíte zpravidla do 24 hodin, hned poté se můžete přihlásit do správy údajů evidence tržeb. Jste povinni zaevidovat provozovnu nebo více provozoven, prostřednictvím kterých provádíte svoji podnikatelskou činnost, ze kterých vám plynou evidované tržby nebo ve kterých evidované tržby přijímáte.
Je přitom potřeba uvést, o jaký typ provozovny se jedná. Může to být:
- provozovna stálá, kde uvedete přesnou adresu
- provozovna mobilní, kde uvedete registrační číslo nebo jinou textovou jednoznačnou identifikaci
- provozovna virtuální, kde uvedete URL adresu eshopu, email nebo telefon, který provozovnu jednoznačně určí
Každá provozovna získá své identifikační číslo, které bude uvedeno na účtence a také v datové zprávě o tržbě, jež se zasílají správci daně. Pokud dojde ke změně údajů o provozovně, nebo k jejímu zániku, jste povinni oznámit tuto skutečnost do 15. dnů od data změny. Nově vzniklou provozovnu evidujete před přijetím první tržby v této provozovně.
Žádost o certifikát pro EET
Jakmile zaevidujete své provozovny, obdržíte jejich čísla a potom si můžete vygenerovat certifikáty. Certifikáty, které si vygenerujete, slouží pro jednoznačnou autentizaci datových zpráv a vaší jednoznačnou identifikaci. Prostřednictvím certifikátu pak správce daně zjistí, že mu posíláte datovou zprávu. Záleží jen na vás, jestli budete mít jeden certifikát pro všechny své pokladny, nebo více certifikátu pro každou zvlášť. Certifikát následně nainstalujete do pokladního zařízení. Je vaším úkolem, chránit autentizační údaje a certifikáty před zneužitím.
Vyzkoušejte si certifikáty v ověřovacím módu
Certifikát pro EET nejdříve nainstalujte do svého pokladního zařízení. Následně můžete otestovat jeho nastavení i funkčnost systému, nejlépe v ověřovacím módu pro produkční prostředí. Díky tomu se systém ověří, ale testovací tržby se u správce daně neuloží. Slouží to pro kontrolu, že vše funguje tak, jak fungovat má.
Vůči zákazníkům máte informační povinnost
Jakmile začnete podléhat elektronické evidenci tržeb, jste povinni o tom své zákazníky informovat a to dostatečně viditelně a čitelně. Slouží k tomu informační oznámení:
“Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“
Pokud využíváte elektronickou evidenci tržeb ve zjednodušeném režimu, použijete toto informační oznámení:
“Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“
Informační oznámení jste povinní umístit v místě, kde se běžně uskutečňují evidované tržby – a to jak v kamenné provozovně, tak i na eshopu.