Inventarizace zjednodušeně
Pokud so vedete daňovou evidenci, vždy k 31.12 a také ke dni, kdy ukončíte svoji podnikatelskou činnost, musíte:
1) zjistit skutečný stav
- zásob
- dlouhodobého hmotného majetku
- pohledávek
- závazků
2) provést zápis na základě tohoto zjištění
3) upravit základ daně o případné rozdíly (viz § 24 a 25 zákona o daních z příjmů)
Nemusíte provádět inventuru nehmotného majetku ani stav peněz. Zápis archivujte po stejně dlouhou dobu, jako uchováváte ostatní daňovou evidenci.
Když vám vznikne manko: kdy musíte upravit základ daně a kdy ne?
Může se stát, že odhalíte vzniklé manko. Jsou manka, která nevadí a při kterých nemusíte snižovat zaevidované výdaje. Jde o případy, kdy máte:
- technologické a technické úbytky a úbytky vyplývající z přirozených vlastností zásob vznikající např. rozprachem, sesycháním v rámci technologických úbytků ve výrobním, zásobovacím a odbytovém procesu
- ztratné v maloobchodním prodeji
- nezaviněné úhyny zvířat, která nejsou pro účely zákona hmotným majetkem
Rozhodná je výše ekonomicky zdůvodněné normy přirozených úbytků a ztratného, kterou jste si stanovili. Výše zmíněné platí za předpokladu, že tuto výši nepřekročíte. Správce daně má pak možnost zhodnotit, jestli výše stanované normy odpovídá charakteru vaší vykonávané činnosti a obvyklé výši norem jiných podnikajících osob, které mají shodnou nebo podobnou podnikatelskou činnost. Na základě svého rozhodnutí pak může o zjištění rozdíl upravit váš základ daně.
Zákon: viz § 25 odst. 1 písm. n) a odst. 2 zákona o daních z příjmů.