EET – elektronická evidence tržeb

Co je elektronická evidence tržeb a koho se týká?

Co je EET – elektronická evidence tržeb?

EET je zkratka pro elektronickou evidenci tržeb, což je evidence peněz přijatých od zákazníků v hotovosti. Údaje o každé provedené tržbě v hotovosti zasíláte online internetem správci daně a hned na to vystavujete zákazníkovi účtenku s údaji, které od správce daně obdržíte. Před zahájením EET je nutné provést řadu úkonů, viz jak začít s EET.


EET a koronavirus

Veškeré povinnosti pojící se k EET se pro všechny ruší do konce roku 2022.


Kdy musíte vést EET?

EET neboli elektronické evidenci tržeb podléháte bez ohledu na to, jakým způsobem uplatňujete výdaje – ať už výdaje uplatňujete podle skutečnosti, nebo procentem z příjmů. Nezáleží ani na tom, jestli jste nebo naopak nejste plátce DPH. Podstatné je, jestli přijímáte peníze v hotovosti – pokud ano, jste povinni vést EET.


Jakých činností se EET týká?

Elektronické evidenci tržeb podléhat v případě, kdy provozujete:

  • maloobchod
  • velkoobchod
  • ubytovací nebo stravovací služby

Od 1.1. 2023 se plánuje rozšíření EET i na ostatní živnosti a činnosti, na všechny podnikatele a osoby samostatně výdělečně činné, které přijímají peníze nebo část peněz v hotovosti.

Od elektronické evidence tržeb jsou osvobozeny:

  • sociální služby
  • tržby z prodeje sladkovodních ryb v období od 18. 12. do 24. 12.
  • osoby zrakově postižené
  • tržby z předplacených telefonních karet
  • tržby z hazardní hry

Kdy a jak začít s EET?

K EET jste povinni přihlásit se ještě předtím, než přijmete svojí první platbu v hotovosti. Více viz jak začít s EET.


Jaké příjmy musíte evidovat?

V rámci elektronické evidence tržeb evidujete jen všechny příjmy v hotovosti. Důležitou roli při tom nehraje výše tržby, která tak může být haléřová i tisícikorunová.

V EET se také neevidují příjmy, které proběhly prostřednictvím bankovního účtu, bankovní karty či online platební bránou. Neevidují se zde ani příjmy z pronájmu. Dále se neevidují ani příležitostné prodeje přebytku ze zahrádky, příjmy ojedinělé nebo neočekávané a jednorázové platby v hotovosti za předpokladu, že jinak přijímáte platby výhradně na účet.

Pokud jde o dobírkovné za zásilky, evidujete je v elektronické evidenci tržeb jen v případě, kdy vám je přepravce vyplácí v hotovosti. Pokud vám je posílá na účet, neevidujete je.


Co je zjednodušený režim EET?

Zjednodušený režim EET můžete použít v případě, kdy by vám evidování běžným způsobem znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které vám plynou tržby přijaté v hotovosti. Pro některé ty typy tržeb to jednotně stanoví vláda, můžete ale požádat o povolení správce daně podle §11 zákona o EET.


Co je zvláštní off-line režim EET?

Zvláštní off-line režim EET se používá bez internetu, jen s papírovými účtenkami od finančního úřadu.


Co musí obsahovat účtenka pro zákazníka?

Vystavujete li účtenku pro zákazníka, musí obsahovat celou řadu údajů:

  • provozovnu, ve které je tržba uskutečněna
  • pokladní zařízení, na kterém je tržba evidována
  • pořadové číslo účtenky
  • datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky
  • celkovou sumu tržby
  • váš bezpečnostní kód (BKP)
  • váš podpisový kód (PKP)
  • údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu
  • fiskální kód (FIK), který jste od finanční správy dostali online

Účtenku jste povinní vystavit nejpozději při uskutečnění evidované tržby. Zákazník přitom není povinen si účtenku převzít. Není předepsán přesný formát ani způsob, jak by k předání účtenky mělo dojít – účtenku proto můžete vystavit i elektronicky, bez tisku a předat jí zákazníkovi třeba prostřednictvím emailu, MMS nebo bluetooth. Pozor: je důležité, abyste se na alternativní formě předání účtenky shodli se zákazníkem.


Storno, vrácení nebo reklamace

Pokud chcete stornovat již zaslanou tržbu, musíte jí zaevidovat do EET stejně jako normálně, ale s mínusem. Vztahuje se to na vrácení zboží bez uvedení důvodu, vyřízení reklamace, omylem zaevidované tržby nebo také na případy, kdy jste údaje o tržbě zaslali ještě předtím, než došlo k přijetí tržby a zákazník nakonec za zboží nezaplatil. Provedené storno se nedá navázat na původně zaslanou datovou zprávu.


Pokuty a sankce

Hrozí vám pokuta ve výši až půl milionu Kč v případě, kdy:

  • závažným způsobem ztížíte nebo zmaříte EET
  • nepošlete datovou zprávou údaje o evidované tržbě
  • nevystavíte zákazníkovi účtenku

Hrozí vám pokuta ve výši až 50.000 Kč za to, kdy:

  • neumístíte informační oznámení
  • nebudete zacházet s autentizačními údaji či certifikátem pro evidenci tržeb tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití

Výše pokuty odpovídá závažnosti porušení povinnosti, nejvyšší však má být tehdy, dochází-li k opakovanému nebo opravdu závažnému porušování zákona. V takovém případě vám může být i okamžitě uzavřena provozovna nebo pozastaven výkon vaší podnikatelské činnosti.

Pokuty se můžete zbavit tak, že prokážete, že jste udělali všechno proto, abyste porušení zákona zabránili. Je důležité prokázat, že jste vynaložili veškeré možné úsilí. Někdy může být n vině například přepětí v elektrické síti, které způsobí nefunkční pokladní zařízení. Takové případy ale vždy nutné prokázat.

 


Aktualizace 26. 10. 2021

Související informace

EET – nejčastější otázky a odpovědi
26. 10. 2021
Jaké nejčastější otázky se pojí k EET?
EET – pokladny a certifikáty
26. 10. 2021
Pokladny s EET, co je pokladní certifikát a k čemu a kdy využijete papírové paragony?
EET a zvláštní offline režim
26. 10. 2021
Co je zvláštní offline režim EET a jak funguje? K čemu využijete bločky účtenek a kdo vám je vydá?
Jak začít s EET?
26. 10. 2021
Jak začít s EET? Kde požádat o autentizační údaje? Co jsou certifikáty pro EET? A jak informovat zákazníky?